LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] agressie tegen ambtenaren

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Rembrandt

Ongelezen bericht door Rembrandt »

Quote : Maar nogmaals, agressie tegen ambtenaren hoort niet

Burgers die agressie ondergaan, hebben helaas minder mogelijkheden..

Zo is het zeker , maar wat niet hoort word dus toch gedaan . Tegenwoordig word al veel met internet gedaan , maar voor een gesprekje met een ambtenaar is tegenwoordig een extra verzekering nodig ... dus .. indirecte communicatie weer invoeren door eerst de klachten op papier te zetten en meenemen naar de ambtenaar lijkt mij een goede start om veel vragen te voorkomen en sneller de spijker op de kop te slaan. Serieuse hijkele issues kunnen dan ook in groter verband ( overheden ) dieper door door genomen worden .

janet1

Re: agressie tegen ambtenaren

Ongelezen bericht door janet1 »

Ik kan me eerlijk gezegd de toegenomen agressie goed voorstellen. Ik heb 2 van mijn kinderen in Australie gekregen en hun geboortecertificaten komen dus daar vandaan.Toen ik in Australie was heb ik deze certificaten gebruikt om bij het Nederlandse consulaat daar paspoorten voor de kinderen te krijgen. Geen enkel probleem.

Toen we weer terug waren in Nederland wilde ik ons gezin bij de gemeente Spijkenisse in laten schrijven. Ik kwam keurig netjes met alle paspoorten en geboortecertificaten bij de balie.

De meneer achter de balie bekeek de 2 certificaten en schoof ze terug alsof er poep op zat. Daar heb ik niks aan. Ik was helemaal in de war. Wat is er mis dan? Hier heb ik niks aan, er moet een apostille op anders weet ik niet dat ze echt zijn.

Ik had nog nooit van een apostille gehoord. Hoe kom ik aan een apostille? Die moet je uit Australie halen. Moet ik helemaal terugvliegen naar Australie om een stempel te halen? Hoe kan dit? Ik ben hiermee bij het consulaat geweest, hoe kan dit nu? Ik heb de paspoorten met deze documenten gekregen, hoe kan het zijn dat ze goed genoeg zijn voor een paspoort maar niet om me bij de gemeente in te schrijven?

Dat is niet mijn probleem, ik doe niks met die dingen en je kind kun je hier niet inschrijven. Eerst een apostille halen in Australie.

Hij was zo vreselijk bot en zo weinig hulpvaardig dat ik weg liep. Buiten bedacht ik dat ik toch die kinderen ingeschreven moest krijgen en dus liep ik terug en vroeg of ik zijn chef kon spreken. Dat kon dan moest ik wachten. Dus ik wachten maar er gebeurde niks.

Terug naar de balie: Weet uw chef dat ik hier wacht? Nee hij is in bespreking en ik ga hem niet storen.

Toen had ik 3 keuzes, de boel totaal slopen (deze was erg verleidelijk dat kan ik je beloven), weglopen (ook erg verleidelijk) of op een positieve manier toch wat drukachter de zaak zetten. Ik koos voor het laatste en begon hard te zingen. Do a deer a female deer uit de Sound of Music.

Het werkte voor mij, want ik moest van binnen erg lachen en binnen een paar minuten stond de baas van die meneer met ingehouden lachen voor me.

We mochten zijn kantoor in en ik legde uit dat ik gewoon in paniek was, dat ik net met mijn gezin de halve wereld om ben gevlogen om nu te horen te krijgen dat mijn papieren niet goed zijn en ik volgens de meneer achter de balie terug moet om mijn papieren te regelen.

Het bleek zo simpel te zijn. De apostille is een stempel als bewijs dat het papier echt door de australische regering uit uitgegeven. Ik kreeg een adres waar alles heen kon worden gestuurd met uitleg waar ik exact naar moest vragen.

Binnen 2 weken had ik alle papieren gestempeld weer in huis.

Het enige dat die meneer achter de balie had hoeven doen is zeggen: Mevrouw ik vind het vervelend, maar hier moet een stempel op, hier heeft u het adres, daar stuurt u de certificaten heen en als ze hun werk goed doen heeft u alles zo weer terug. Het is even vervelend, duurt even maar daarna komt alles goed.

Deze kerel liet me gewoon in de waan dat ik inderdaad naar Australie zou moeten vliegen, ook al bleef ik herhalen dat ik daar geen geld voor had en nou niet wist wat ik moest doen. Gewoon onbeschofte kinderachtigheid. En het lullige is dan dat ik goed Nederlands spreek en er nog niks van snapte. Stel je voor dat je Nederlands wat minder goed is en je krijgt zo een kerel aan de balie.

Ik ben afgelopen Augustus verhuisd naar Duitsland. Ik maakte me flink zorgen over hoe alles zou gaan, mijn schoolduits is nou niet bepaald geweldig. Maar steeds weer stond ik versteld van hoe hulpvaardig de instanties waren, de bereidheid om je dingen uit te leggen tot je het snapt, de bereidheid je te wijzen naar waar je moet zijn. Ook hier moesten we met een flinke stapel papieren komen maar alles ging zo vriendelijk en geduldig, alles werd uitgelegd. Daar kunnen veel van de Nederlandse ambtenaren nog een hoop van leren.

Dus nee agressie mag niet, maar hand ik eigen boezem en kijken in hoeverre jij die agressie uitlokt is een tweede.

Ik heb dit ook bij callcenters gezien. Ik heb er jaren gewerkt en 2 keer had ik een klant die ik echt niet kalm kreeg terwijl ik er heel veel heb gesproken die in eerste instantie agressief werden als ze iets niet begrepen of ik iets zei dat ze niet leuk vonden. Maar met een flinke dosis empathie en rustig blijven, geduld en bereidheid mensen te helpen hun problemen op te lossen kom je echt heel ver.

Collega´s die dit niet deden en meteen begonnen te roepen dat ze niet zo bejegend wilden worden die hadden aan de lopende band ruzie. Heel kalm zeggen: meneer ik begrijp echt uw frustratie en boosheid, als ik u was zou ik waarschijnlijk net zo boos zijn misschien nog wel erger ik stel alleen voor de we ons concentreren op een oplossing staat vrijwel altijd garant voor een klant die meteen excuses maakt.

Birten

Ongelezen bericht door Birten »

"Ik kan me eerlijk gezegd de toegenomen agressie goed voorstellen"

Ik ook gezien het feit hoe mensen de dienstverlening en de rechtvaardiheid ondergeschik maken aan regels.

Zo ken ik nederland niet. In het verleden was de regels slechts het kader helder te maken. Maar nu worden de regels gebruikt om mensen dwars te zitten.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik ben zelf met een buitenlandse getrouwd en ken ook veel buitenlanders met Nederlandse partners die hier wonen.

De meeste ambtenaren weten inderdaad als het om apostilles gaat nauwelijks waar ze het over hebben en reageren dan bot met "ga er maar eentje halen in Rusland/Australie/China/Sri Lanka/de VS" omdat ze zelf niet weten hoe dat systeem werkt. Ook vragen ze vaak om niet-bestaande documenten of om originelen die je natuurlijk niet kan afgeven.

Ik kan me voorstellen dat je wat gezond verstand in die koppen zou willen slaan maar bedenk maar: net als kwallen, slangen en insecten kunnen zij ook niet helpen dat ze zo zijn...

Gesloten