Ik heb al eerder een bericht geplaatst over de Stad Rotterdam Waerdy polis. Nu heb ik nog een polis afgesloten voor mijn dochter om iets achter de hand te hebben voor haar toekomstige studie. Hiervoor hebben mijn vrouw en ik een ABN-AMRO Studieplan afgelsoten. Dit is een polis met een looptijd van 15 jaar in de vorm van een veilige belegging. Hieraan betalen wij per maand € 50,00 en de polis loopt nu 5 jaar. We hebben dus € 3000,00 in deze polis gestopt.
Op het laatste waardeoverzicht zien wij een bedrag staan van € 3013,82.
We hadden dus beter het geld op een spaarrekening kunnen zetten want dan hadden we meer rente genoten! Weer zo'n geweldige beleggingspolis waar je totaal niets mee opschiet.
Gelukkig kan ik deze polis kostenvrij afkopen en krijg ik mijn inleg terug. Dat spreekt dan voor ABN-AMRO.
Overigens beleggen wij tegenwoordig bij AXA via een tussenpersoon.
Je krijgt dan ook een inlogcode waarmee je op elk moment van de dag de waarde van je polis kunt inzien. Je mag één maal per jaar kostenloos switchen tussen fondsen.
Vorig jaar kreeg ik van AXA laatst nog een persoonlijke brief waarin zij berichtten dat de verwachte prognose van het Mondiaal clickfonds niet aan de verwachtingen kon voldoen waarna zij adviseerde om kostenloos te switchen naar een ander beleggingsmodel. Kijk dat spreekt mij nu aan. Het feit dat de verzekeringsmaatschappij (en niet de tussenpersoon) de client aanschrijft en eerlijk verwoordt dat een product niet voldoende rendeert met mogelijkheid tot gratis switchen. Dit heb ik nog bij geen enkele andere maatschappij zo ervaren. Dat vind ik dan een pre voor AXA.
Beleggen brengt altijd risico's met zich mee maar aangezien de meeste mensen geen expert zijn op het gebied van beleggen, besteden zij dit uit aan een verzekeringsmaatschappij die hier wel kaas van gegeten heeft. Het rendement is dan wel lager maar je weet in ieder geval dat je geld veilig wordt belegd. Daarom is het ook uitermate belangrijk dat de maatschappij in deze met zijn clienten communiceert over haar producten en zich niet makkelijk er vanaf maakt met het sturen van een jaarlijks waarde-overzichtje. Je vertrouwt er immers op dat de maatschappij er voor zorgt dat je geld gaat renderen. Sterker nog daar betaalt de client voor in de vorm van een stukje kosten over de ingelegde maandpremie. Daar moeten ze dan wel een goede dienst voor terugleveren en dus de client terdege informeren.
In Stad Rotterdam (nu Fortis ASR) en ABN-AMRO vind ik deze service niet terug. Bij AXA tot op heden wel.
Ik weet niet of anderen mensen ervaring hebben met AXA maar tot op heden zijn onze ervaringen prima. Fotris neem ik in ieder geval nooit meer want ze staan je niet eens te woord omtrent je eigen polis. Dat moet via de tussenpersoon. Laat ik nu net een hoop gezeik met deze tussenpersoon hebben omdat die mij niet de correcte info verschaftte (ik wilde opzeggen en dus medewerking nul komma nul). Via een achterdeurtje en onder de naam van mijn huidige tussenpersoon kwam ik wel op de afdeling accountmanagement binnen bij Fortis en kreeg ik eindelijk info over mijn polis en afkoopwaarde (die helaas erg tegenviel)
Kortom het bos is erg dicht op het gebied van de juiste verzekeraar.
Ik blijf nu in ieder geval bij AXA (één van de grootste ter wereld).
Met vriendelijke groet,
A. Jansen
