LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] distributieriem gesprongen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
lef

distributieriem gesprongen

Ongelezen bericht door lef »

Geachte tros radar,

Mijn volkswagen golf bouwjaar 22 november 2000 had op het moment van aankoop 18.600 km op de teller staan.
De auto is altijd in onderhoud geweest bij de dealer ( grote en kleine beurten ) van der Heide te Emmeloord ( volkswagendealer ).
3 januari 2007 jongst leden is mijn auto bij bovengenoemde dealer APK gekeurd met een grote beurt.
Ik kreeg de auto terug met een vreemd geluid in de motor, ook mijn vrouw hoorde dit en we hebben dit gemeld bij de dame die de enguette deed voor van der Heide te Emmeloord ( tevredenheidsonderzoek ), zij gaf aan of we onder de auto wilden kijken of er bijzonderheden te zien waren, de desbetreffende dame zou dit doorgeven aan de garage en als het nodig was dan zouden zij contact met ons opnemen, dit hebben zij niet gedaan en wij gingen ervan uit dat het allemaal in orde was, het geluid bleef in de motor aanwezig.
7 april 2007 ging op de weg van Utrecht richting Rotterdam de distributieriem los en veroorzaakte een dusdanige schade dat mijn volkswagen golf tot stilstand kwam.
De ANWB en later volkswagendealer van der Heide te Emmeloord constateerde dat de distributieriem het begeven had.
De auto is op dinsdag 10 april door het bergingsbedrijf die in contact stond met de ANWB naar de volkswagendealer van der Heide te Emmeloord gebracht.
Toen de distributieriem kapot ging stond er op de kilometerteller van mijn volkswagen golf 50.000 km.
Volgens het serviceboekje van mijn wagen behoort de distributieriem vervangen te worden bij 60.000 km, de technische dienst van volkswagen adviseert echter dat een volkswagen golf van 6 jaar en ouder dat hierbij de distributieriem en spanrol preventief vervangen dienen te worden om grote schades te beperken.
Op het moment dat mijn wagen een grote beurt en APK kreeg was de auto 6 jaar en 1 1/2 maand oud, de dealer had dus de maatregelen moeten nemen om de distributieriem en spanrol te vervangen.
Naar mijn inziens is de dealer nalatig geweest in het vervangen van essentiele onderdelen waardoor mijn auto in elkaar is gelopen.
De dealer wil de kosten in mijn schoenen schuiven.
Heeft u een idee wanneer een essentieel onderdeel zoals de distributieriem en spanrol het begeven bij 50.000 km, of dit onder garantie valt, vanwege het feit dat de onderdelen het te vroeg hebben begeven en dat ik als klant die zijn wagen in onderhoud heeft bij de dealer waar hij hem gekocht heeft, ervan uit mag gaan dat deze zelfde dealer hem ook goed onderhoud.
Ik heb de dealer aansprakelijk gesteld op nalatigheid door wanprestatie en aangegeven dat ik schriftelijk bericht wilde ontvangen wat zij aan de zaak gaan doen.
Hun telefonische reactie was dat zij vinden dat de kosten door mij betaald moeten worden.
Kunt u mij alstublieft helpen om de waarheid in deze zaak naar boven te krijgen,

Met vriendelijke groeten,

Freek Leeuwenhoek.

MAXIEM

Re: distributieriem gesprongen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag freek,

De waarheid is, dat je gewoon pech hebt en de reparatie gewoon zelf moet betalen. :cry:

Vriendelijke groet, Maxiem.

tcf

Ongelezen bericht door tcf »

Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Naar mijn mening is de garage inderdaad nalatig geweest en zeker als het een VWdealer betreft. Zij weten als geen ander de vervangingstermijnen van de distributieriem. Ze hadden u in ieder geval kunnen adviseren om deze te vervangen. Het is wel een punt waar de consument ook op moet letten, maar veel mensen weten niet eens wat een distributieriem is!!

Neem eens contact op met VW-nederland, ANWB rechtshulp, rechtsbijstandverzekering o.i.d.

Succes

NijMeGeN

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

MAXIEM geen rare verhaaltjes op gaan hangen he.

layla

Ongelezen bericht door layla »

Voor zover ik begrepen heb van mijn dealer (ik heb een Seat welke ook van het VW concern is) wordt de distributieriem vervangen na 6 jaar of 90.000 km, ik denk dat in uw geval de dealer niet juist gehandeld heeft. Ik zou zeker contact opnemen met PON (VW importeur) om het probleem voor te leggen. Wellicht kan er toch een oplossing voor gezocht worden voor uw probleem.

NijMeGeN

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Klopt layla.

j.mulders

Ongelezen bericht door j.mulders »

het advies is max aantal kilometers of 5 jaar.
gezien het feit dat de klant een bijgeluid in de motor heeft en er toch mee naar duitsland rijdt vindt ik dit een beetje eigen schuld.
de klant merkte duidelijk verschil.
als de dealer deze klant coulanche wil geven of een ander gebaar naar de klant wil maken ,zou ik dat erg attent vinden van deze dealer.
ook al vindt ik dat u zelf uw rechten hebt verspeeld.

keurmeester

Ongelezen bericht door keurmeester »

Lef,
tik even bij de zoekfunctie distributieriem in, en kijk bij de seat Leon.(starrie)
Daar staat de oplossing bij (scheelt mij veel getik/tijd)
veel succes en laat weten hoe de reactie is.
gr.Leo

cossie300

Ongelezen bericht door cossie300 »

In het geval dat dit een diesel betreft, zou het kunnen zijn dat de riem en/of de spanrol ten gevolge van de roetmeting schade heeft/hebben opgelopen, dit vanwege het probleem dat zich direct na de apk-keuring voordeed.

keurmeester

cossie300,
Voor schade die na of tijdens de roetmeting(tijdens een apk keuring) ontstaat is de garage niet aansprakelijk te stellen.
Dit is in de wet zo geregeld.
gr.Leo

cossie300

Dat mag dan wel zo zijn, maar dat neemt niet weg dat dit mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn! Mogelijk is de distributie een tandje versprongen. In dat geval had die garagist dat ook kunnen constateren.
Hoe het ook zij, ik breng een goedlopende auto naar de keuring en ik krijg hem kapot terug, ik wil dan nog zien wie hier de wet aan zijn kant heeft.
Je zult nu misschien wel zeggen dat ik eerst maar eens moet bewijzen dat er niets aan de motor mankeerde maar laat dan die keurmeester dan maar eens bewijzen dat hij de roetmeting op correcte wijze heeft uitgevoerd. Kan hij ook niet. Wat dan?

DL3B

Ongelezen bericht door DL3B »

Als ik het allemaal goed begrijp, bent u in Januari voor de keuring geweest & in April is de distr.riem gebroken. U hoorde na de keuring al een vreemd geluid>>>waarom bent u niet DIRECT toen u het geluid hoorde teruggegaan naar de garage??
Hoe het ook zij, ik breng een goedlopende auto naar de keuring en ik krijg hem kapot terug
Was het nu alleen een APK of óók een grote beurt?
Bij de beurt worden de distributiegegevens gecontroleerd & e.e.a. eventueel vervangen.Als het allemaal zo is dat de distr. bij 60.000 vervangen moest worden bij uw auto, hadden ze zeker moeten adviseren te laten vervangen, want met een huidige km stand van 50.000 zou u het sowieso niet tot de volgende beurt gered hebben om op tijd te vervangen.
Bij APK gaat het nergens over m.b.t. distributie, en keurmeester heeft helemaal gelijk: voor -eventuele- schade t.g.v. roetmeting is de garage niet aansprakelijk.

cossie300

Ergo: koop nooit een diesel!
De overheid en de garagebedrijven hebben het recht om elk jaar een poging te mogen doen om de motor te mollen! :shock:

DL3B

Ongelezen bericht door DL3B »

Waarom geen diesel alleen vanwege die roetmeting & kans op knappen distributieriem? Ik heb zelf d'r ook eentje, echter met distributieketting. Ben je überhaupt van die hoge kosten van distributie vervangen af. De roetmeting is trouwens vanaf vorig jaar al wat soepeler geworden. Een beetje garage gooit trouwens je auto ook niet koud i/d roetmeting, maar rijdt hem even warm. Het hele roetmeting verhaal blijft trouwens nog steeds niet geheel discussievrij.

keurmeester

Freek,
laat ook hier even weten dat alles al is opgelost, met een pluim voor de Garage, dan kan deze discussie gesloten worden.

even voor cossie300,
Nogmaals het is in de wet zo geregeld.
Je bent een beetje kort door de bocht hoor. einde disc. sorry hoor. :cry:

gr.Leo 8)

lef

Ongelezen bericht door lef »

Om aan te geven hoe belangrijk het is om dooor te gaan voor het geen waar je zeker van weet dat je in je gelijk staat blijkt uit mijn verhaal.
Doordat ik op trosradar ben gegaan en diverse reacties kreeg( waar ik heel blij mee ben), waaronder een van een hele prettige keurmeester die aangaf dat mijn volkswagen golf ouder dan 6 jaar preventief de distributieriem en spanrol vervangen dienen te worden.
Dit bericht heb ik vervolgens doorgestuurd naar de dealer en binnen de tien minuten kreeg ik bericht terug dat zij een revisiemotor kosteloos zouden plaatsen.
Ik wil op deze manier een ieder bedanken voor hun reactie en mocht er iemand zijn die het zelfde meemaakt als mij dan kunnen zij met mij contact opnemen voor eventuele hulp,

groeten,

Freek. :D :lol:

Gesloten