LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

Het antwoord "weet ik niet" kwam er ook nogal lomp, ongeduldig en ongeinteresseerd uit, misschien dat dat me nog het meest irriteerde.

Omdat ik toch naar het ziekrnhuis moest heb ik maar iemand gebeld met de vraag of hij mij kon brengen. Is ie net speciaal voor mij eerder van het werk weg naar het station gereden, is de bus er toch en rijdt die de hele weg achter ons aan.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Geplaatst op 25 Apr 2007 10:53 door etab
Die werktijden zijn zwaar overtrokken. Er is geen chaufeur die 6 uur zonder pauze rijdt. Buiten het feit dat het verboden is, is er geen rooster wat zo in elkaar steekt. Ik denk dat de chauffeurs eens van hun zielige "ik werk zo hard "torentje" moeten stappen en eens niet elk jaar 3 keer moeten staken. in de 10 jaar dat ik gereden heb zowel als openbaarvervoer chauffeur als touringcarchauffeur heb ik nog nooit zo makkelijk baantje gehad al lijndienstchauffeur.
Moet jij voor de gein eens gaan praten met de chauffeurs van het stadsvervoer in Dordrecht. Sinds Arriva dit heeft overgenomen is 6 uur achter elkaar aan de orde van de dag. De rooster zijn inderdaad niet zo, maar de roosters zijn slecht in elkaar gezet. Hierdoor vallen er ritten uit. En dan kan je kiezen: of je pauze nemen en dan de volle bus gewoon laten staan of doorrijden en de mensen toch op de plaats van bestemming brengen. Nagenoeg elke chauffeur zal kiezen voor het laatste, want een bus vol laten staan omdat jij lunchpauze doe je niet.
En dat ze lichamelijk klachten rkijgen is niet zo raar. uit onderzoek blijkt dat 80% van de chauffeurs te veel onderuitgezakt op zijn stoel zit. En niet de juiste zithouding aanhoudt. Na een training bij een groot bedrijf in het westen gingen de fysieke klachten met3 5% naar beneden. gek he?
Zoals ik al schreef mijn vriend is buschauffeur en hij is dat dus bij het stadsvervoer bij Arriva. Deze bussen zijn technisch zeer slecht. Bij een aantal moet je tig keer het gas intrappen wil er wat gebeuren, dat is een aanslag op je knieeen. Deze bussen zijn ook erg zwaar in het vervoer, waardoor er meer kracht op de armen gezet moet worden, wat ervoor zorgt dat de nek, schouders en armen extra belast worden. Overigens komen de klachten niet alleen door deze factoren, ook de stress speelt een grote rol.
lijndienstchauffeur is helemaal niet zo'n zware baan. in verhouding tot andere beroepsgroepen overigens niet eens slecht betaald ook.
Touringcar chauffeurs werken gewoon vaak 16 uur per dag en krijgen minder loon.
Het hangt er vanaf waar je rijdt. Als jij 9 uur (met een half uur pauze) rijdt in een drukke stad dan is dat zwaarder dan als jij 9 uur rechttoe rechtaan rijdt.
Laat ze gewoon eens hun werk gaan doen en stoppen met voor elke dwarsliggende scheet het vervoer stil te leggen. Elk gewoon commercieel bedrijf had al failliet geweest als het zoveel stakingen aan zijn broek had gekregen.
Nogmaals: neem eens een kijkje bij het stadsvervoer in Dordrecht. Ga eens een dag meerijden, kijk eens hoe het er aan toe gaat. Dan piep je wel anders!!
Laatst gewijzigd door Bailey op 25 apr 2007 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Trouwens: ik weet niet hoelang het geleden is dat jij gereden hebt, maar besef wel dat het nu anders is als een aantal jaren geleden. Er reizen meer mensen met het openbaar vervoer en rijtijden worden steeds krapper. De werkdruk ligt nu dan ook veel hoger dan een paar jaar geleden.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

werkdruk ligt overal hoger dan vroeger. Ik geloof best dat er heel wat verbeterd kan worden in het OV, maar je kunt ook overdrijven he? Het is niet alsof het de zwaarste baan op aarde is.


Overigens lijkt het me in dit soort stakingssituaties handig om de roosters om te gooien, zodat in ieder geval 1 van de lijnen de hele dag gegarandeerd is. Je zit dan niet met de onzekerheid of jouw bus nu wel of niet rijdt, en de klantenservice kan mensen informeren.
Het lijkt mij zoiezo erg belangrijk om iig iemand op het station te hebben staan om de actie toe te lichten aan ontevreden reizigers. Kweekt sympatie en zo doe je als staker ook nog iets nuttigs.,

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

Overigens lijkt het me in dit soort stakingssituaties handig om de roosters om te gooien,
fluitje van een cent...
tienepien je hebt werkelijk geen idéé wat er bij een rooster komt kijken.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Nee, inderdaad! Trouwens....dat moeten ze van hogerhand ook nog wel willen doen he?!?

Buschauffeur is misschien niet het zwaarste beroep, maar het is wel een beroep dat erg onderschat wordt. Veel mensen denken 'lekker zitten een beetje rondrijden'. Ja...dat dacht ook ik zelf ook wel een beetje. Totdat ik het allemaal wat van dichterbij zag. Dan zie je wat voor stressbaan het is. En als je dan ook nog niet gewaardeerd wordt door je werkgever en je op alle manieren erop achteruit gaat, dan is het geen lolletje meer hoor.

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door etab »

Trouwens: ik weet niet hoelang het geleden is dat jij gereden hebt, maar besef wel dat het nu anders is als een aantal jaren geleden. Er reizen meer mensen met het openbaar vervoer en rijtijden worden steeds krapper. De werkdruk ligt nu dan ook veel hoger dan een paar jaar geleden.
Ik ben nauw betrokken bij het ov hoor. Onder andere als instructeur.
En over die recht toe recht aanrijdende touringcarchauffeurs.
Ooit wel eens Rome doorkruist of Parijs? En dat na eerst er heen gereden te zijn? en dan even een stadstour te doen en zelf gidsen?


knie problemen? wat voor probleem krijg je met je knie bij gasgeven? dat is een beweging met de voet? De oude koppelknie bestaat niet meer daar alle ov bussen automaat zijn.

Nogmaals laat ze eens stoppen met zeuren en gewoon eens een jaar zonder stakingen proberen te werken. De werkdruk is een door hun zelf aangekletst probleem dat er nauwelijks is. En jij praat zelf wel uit tweede hand, daar je zelf niet rijdt.

Overigens zou het denk ik wel schelen als de hoeveelheid uitzendkrachten wat minder werd in het ov

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

je kunt ook overal een probleem van maken zeg. Natuurlijk kost het tijd om een rooster te maken, maar zo'n staking is aangekondigd: zorg dan dat je een plan klaar hebt liggen zodat de belangrijkste lijnen (de drukste, de lijn naar het ziekenhuis, zoals hier in twente de servicelijn) iig de hele dag rijden.

Mijlijkt zo'n rondje rond de kerk rooster niet zo moeilijk te makrn hoor... maar goed, ik ben ook maar een reiziger. Ben benieuwd wat het grote probleem hierbij is...

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Etab,

We hebben een gecombineerde rem- & gasknie, bij elke halte is het raak, plus dat je constant bezig bent (anders dan op de rechte stuk) met remmen voorliggers, gas erop ect.
De hele dag door....mijn rechte kruisbanden zijn zeer sterk ontwikkeld daardoor, maar heb al wel een kijkoperatie achter mijn kiezen.

Sommige mensen hebben zwakke knieën en die gaan vanzelf wel in een sneltreinvaart in de vernieling (misschien op latere leeftijd)
Zelfs Trixs heeft een kunstknie (van het stampvoeten in haar paleis??)

Ben je echt instructeur?? een o.v instructeur praat echt niet zoals jij, sorry maar geloof er niks van.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Nog ff over de werkdruk...
Man je weet niet waar je over praat!!! je bent echt fake.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Ooit wel eens Rome doorkruist of Parijs? En dat na eerst er heen gereden te zijn? en dan even een stadstour te doen en zelf gidsen?
Bij een stadstoer zit veel minder stress natuurlijk. Dan kan het op het gemak en zit er geen tijd aan vast. Dat kan je echt niet met elkaar vergelijken. Daarbij is dat ook niet 6 uur achter elkaar.
knie problemen? wat voor probleem krijg je met je knie bij gasgeven? dat is een beweging met de voet? De oude koppelknie bestaat niet meer daar alle ov bussen automaat zijn.
De oude Arriva-bussen hier in Dordrecht blijven vaak hangen. Waarom precies weet ik niet, want daar heb ik geen verstand. Ik weet wel dat de chauffeurs om het probleem op te lossen tig keer achter elkaar het gas hard in moeten trappen. Dat doe je met je voet ja, maar belast ook direct de knie.
Nogmaals laat ze eens stoppen met zeuren en gewoon eens een jaar zonder stakingen proberen te werken. De werkdruk is een door hun zelf aangekletst probleem dat er nauwelijks is. En jij praat zelf wel uit tweede hand, daar je zelf niet rijdt.
Ik rijd zelf niet nee, maar ik weet ook hoe mijn vriend het heeft en ik spreek ook genoeg collega's van hem. Daarbij rijd ik ook zelf regelmatig mee en ben ik ook nog reiziger. De werkdruk bij het stadsvervoer in Dordrecht is WEL groot. Stukken waar je normaal 10 minuten over doet, moeten de chauffeurs iets van 7 minuten over doen. En dan ook nog tussendoor passagiers in- en uit laten stappen. Dat lukt dus never nooit. Niet zo gek dat er, zeker in het begin, veel mensen een uur stonden te wachten op een bus die om de 10 minuten rijdt. De uitval van ritten is gigantisch groot.

Dat jij instructeur bent kan best wel zijn, maar je weet inderdaad niet waar je over praat. Ga eerst zelf maar eens op bepaalde plekken rijden als chauffeur en praat niet meer over hoe het vroeger was. Pas als je precies weet hoe het in elkaar steekt, hoef je bij mij weer terug te komen!!!

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Bailey...ook sommige connexxionbussen hebben een halterem die je zelfs bij diep intrappen niet kan lossen.
Al trap je de kickdown in, dan nog niet.
Zijn gelukkig maar enkele van, volgens mij een fabrieksfoutje.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

je kunt ook overal een probleem van maken zeg. Natuurlijk kost het tijd om een rooster te maken,
en "tijd" heeft een roostermaker/planner al hard genoeg nodig om omleidingen in te plannen, zieke chauffeurs te vervangen, te zorgen dat er kapotte bussen van de weg worden gehaald, de zomer- c.q. winterdienstregeling voor te bereiden en bij sommige bedrijven werkt de planner voor meerdere concessies en worden ook de "nieuw aan te besteden concessies" inmiddels in kaart gebracht.
Overigens, tienepien, wie van de stakende chauffeurs mag de vrijwilliger zijn om één lijntje te rijden?
Ben benieuwd wat het grote probleem hierbij is...
ik heb je er 2 genoemd.
Wordt bij een staking bij de belastingdienst soms ook een vrijwilliger aangewezen om de telefoon op te nemen?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wij hebben het recht om te staken en dat doen wij gewoon. Wij hebben jullie gewaarschuwd dus houd aub een keer op met die ongein van jullie. Er zijn zat manieren om ergens te komen. Denk maar eens door of na. Wij hebben nu gekozen om buiten de spits niet te reizen om de werkende mens zoveel mogelijk niet het dupe te laten zijn. Dat houd in dat ook WIJ problemen kunnen hebben om op ons werk te komen. Niet iedereen heeft een auto namelijk.

Enne die instructeur van ergens terug. Weltrusten. Leer eens busrijden. Zelfs een fysiotherapeut die geeft aan dat je knie belast wordt. Zet je enkel op de grond en duw je voet op je enkelgewricht naar benee. Je zult merken dat je knie licht mee gaat. Vervolgens moet je van je gas over naar je rem. Je moet je voet optillen waardoor ook je knie geactiveerd wordt. Je gebruikt zelfs continue je rugspieren met elke beweging die je maakt. Hierbij vallen ook het sturen, koppelen, schakelen, remmen, gasgeven, kijken... etc etc. Als jij echt instructeur bent dan wil ik beslist geen les van jou hebben. Wanneer je spierklachten hebt dan merk je pas welke spiergroepen je telkens gebruikt. Geloof ons nu maar dat zijn ALLE spieren in je rug, armen, benen en nek.

Instructeur.... Tuurlijk.... Ik ben binnen Connexxion leermeester aangenaam kennis te maken.

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Wij hebben jullie gewaarschuwd[..]
Ik vond zelf dat het NIET duielijk was. Eerst was er sprake van dat het STREEKvervoer ging staken en vervolgens rijdt ook de STADSdienst niet. In sommige steden wel, in andere niet. Dit was heel onduidelijk.

MvG

_-MdJ-_

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

In principe is het ook zo dat het streekvervoer zou staken, maar gezien het feit dat stadsvervoer vaak ook door streekvervoerders gereden wordt legt het volledig staken voor de hand. Zelfs de diensten zijn dusdanig gemaakt dat nagenoeg alle zowel streek-en stadsvervoer bezitten.

Daarbij is het ook nog zo dat saamhorigheid en veiligheid een zeer grote rol spelen en dan met name de veiligheid. Er bestaan bijvoorbeeld binnen Connexxion allang geen stadsdiensten meer. Al deze chauffeurs zijn in het verleden verplicht om ook de streek te gaan rijden.

Wanneer de stadsritten wel gereden zouden worden dan is de kans zeer groot dat de agressie op de rijdende chauffeur wordt geuit. Gelukkig is dit voornamelijk mondeling, maar helaas is er in het verleden gebleken dat dit met regelmaat ook lichamelijk is en dat willen wij geen van allen.

Er wordt tot op heden vaak in de media en bonden nog wel eens met grote regelmaat vergeten dat OV bedrijven zowel streek als stad rijden. Je moet er gewoon van uit gaan dat zodra streekvervoer plat gaat ook het stadsvervoer, wat gereden wordt door de streekvervoerder, plat gaat.

Connexxion is net als Veolia en Arriva hoofdzakelijk een streekvervoerder. Dat zij in sommige steden ook stad rijden is een bijkomstigheid. Het is jammer voor de klant, maar vanwege saamhorigheid en veiligheid gaat alles wat de streekvervoerder vervoert, plat.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

Je moet er gewoon van uit gaan dat zodra streekvervoer plat gaat ook het stadsvervoer, wat gereden wordt door de streekvervoerder, plat gaat.
Nogmaals: Geef dat dan duidelijk aan.
Voor een reiziger is een stadsbus een stadsbus en een streekbus een streekbus. Dat de reiziger dan niet weet dat die stadsbus stiekum ook een streekbus is, ligt niet aan de reizigr, maar aan de gebrekkige informatievoorziening.
Wij hebben jullie gewaarschuwd dus houd aub een keer op met die ongein van jullie. Er zijn zat manieren om ergens te komen. Denk maar eens door of na.
O ja? Leg mij dan maar eens uit hoe ik van het station bij het ziekenhuis kom met mijn gebroken arm omdat de stadsbus niet rijdt die wel zou rijden.
Er zijn ALTIJD mensen die geen alternatieven hebben (mensen gaan niet voor de lol met het OV). Houd dus op met bagateliseren.
en "tijd" heeft een roostermaker/planner al hard genoeg nodig om omleidingen in te plannen, zieke chauffeurs te vervangen, te zorgen dat er kapotte bussen van de weg worden gehaald, de zomer- c.q. winterdienstregeling voor te bereiden en bij sommige bedrijven werkt de planner voor meerdere concessies en worden ook de "nieuw aan te besteden concessies" inmiddels in kaart gebracht.
Dan maak je daar maar tijd voor. Kom op he, het gaat om hooguit twee lijnen in een stad!
Overigens, tienepien, wie van de stakende chauffeurs mag de vrijwilliger zijn om één lijntje te rijden?
Nouw, daarnet was het prbleem nog dat er altijd chauffeurs rijden omdat ze niet meedoen met de staking en zo onduidelijkheid veroorzaken. Deze mensen kun je veel slimmer inplannen dan nu het geval is. Je laat ze alleen ergens ander heenrijden dan de bedoeling was.

Stakende chauffeurs gaan echt niet allemaal naar een bijeenkomst oid. In deze staking ging het over politiek. Het lijkt mij veel nuttiger om als stakende chauffeur je reizigers duidelijk te maken wat er nu eigenlijk aan de hand is. DAT heb ik nergens gemerkt. Jammer.



Quote:
Ben benieuwd wat het grote probleem hierbij is...
ik heb je er 2 genoemd.
Wordt bij een staking bij de belastingdienst soms ook een vrijwilliger aangewezen om de telefoon op te nemen?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Dan maak je daar maar tijd voor. Kom op he, het gaat om hooguit twee lijnen in een stad!
2 Lijnen?? Dat is dan een klein dorpje zeker? In Dordrecht zijn het 8 lijnen!!

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Tienepien, waar maak je nu nog druk over???

De staking duurde maar twee dagen buiten de spits, en geen kaartcontrole.

T'is al meer dan een week geleden...zit je wel (nog steeds) hoog he?
Anyway..de staking heeft zijn vruchten afgeworpen, at your service. :D


De volgende keer breng ik je overal heen met mijn eigen auto...zo, en nu niet meer huilen. :P

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door G7 »

Wil je dan wel in het vervolg even GOED doorgeven, of je nu WEL of NIET rijd! Ik heb ook mijn maatregelen moeten nemen om op zowel het werk als in het ziekenhuis te komen.

Voor de zekerheid BBA nog gebeld, nee er rijden tussen de spits geen bussen. Wat schets mijn verbazing dat ik beide dagen onderweg gewoon de stadsbussen tegenkom. Ik had de neiging om mijn middelvinger op te steken toen de bussen mij passeerden. :evil:

Niet iedereen is in de gelegenheid, om op andere wijze dan het openbaar vervoer op het werk of waar dan ook te komen. Houd daar ook eens rekening mee!

Gesloten