Twee keer is het me nu overkomen en de laatste keer was ik een stuk wijzer dan de eerste keer.
In Spijkenissen huurden we een woning van de woningcorporatie. Het huis zag er feitelijk vreselijk uit maar we zaten omhoog dus accepteerden het. Er was van alles mis, de trap zat onder een dikke laag lijm, de balustrade was kapot, deuren waren kapot, de luchtroosters helemaal vies, stoppen ontbraken uit gootstenen, stopcontacten kapot, houten panelen kapot. Tijdens de inspectie zei dat man dat ze daar niks aan deden. OK we zaten omhoog en accepteerden alles. Enige maanden later vertelde een buurvrouw die de huur had opgezegd dat ze zoveel moest doen. Ze had een standaard brief gekregen over de staat waar de woning in ieder geval in moest verkeren. Ik vroeg of ik die brief mocht zien en tot mijn enorme verbazing voldeed ons huis totaal niet aan die eisen.
De trap moest vrij zijn van lijm of verf, kapotte deuren moesten vervangen worden, roosters moesten brandschoon zijn, alle stoppen moesten aanwezig zijn, de lijst was eindeloos. Ik besefte dat als wij deze lijst zouden krijgen we torenhoge kosten zouden moeten maken voor schade die wij helemaal niet hadden veroorzaakt.
Dus als je een huis accepteert kun je wel door het huis heenlopen en allerlei gebreken constateren maar pas als jij weet aan welke eisen het huis moet voldoen als je vertrekt kun je inschatten of wat jij aantreft ook klopt.
Ik heb direct een klachtbrief geschreven en de woningstichting heeft weer een inspecteur gestuurd. Die schrok zich lam en snapte werkelijk niet hoe deze woning door de controle is gekomen. Heel veel dingen zijn alsnog gerepareerd, we kregen nieuwe deuren, de panelen werden gerepareerd, de balustrade ook. De lijm op de trap werd genoteerd en de vieze roosters ook.
Bij het tweede huurhuis was ik dus iets alerter en vroeg een lijst van eisen waar de woning volgens de verhuurder aan moest voldoen.
Maar ook daar gingen dingen mis die ik bij toeval ontdekte. De badkamer en toilet beneden zouden gerenoveerd worden. Toen we in de woning trokken waren er inderdaad nieuwe tegels, maar al het oude sanitair was gewoon teruggeplaatst, geen van beide toiletten trokken door en het fonteintje zag er niet uit.
Ik gebeld en gevraagd of ze iets aan die toiletten konden doen omdat ze op instorten stonden. Die man was verbaasd, mevrouw er zitten nieuwe toiletten in. Nee hoor, hier staan gewoon de oude nog. Mevrouw ik heb hier de factuur in mijn handen, ze zijn geplaatst. Nou meneer ik weet niet op welk adres maar niet hier. Goudaweg 30 zei hij het staat hier. Lange discussie en uiteindelijk stuurde hij een controleur die inderdaad contsateerde dat er nooit nieuw sanitair geplaatst is.
Ook in dit huis hebben we kort gewoond (eindelijk gekocht en van al die rotverhuurders af), hadden wij niet geklaagd dan hadden we bij vertrek nieuw sanitair kunnen betalen en waren we 1 van die vreselijke huurders geweest die in staat zijn in 2 jaar nieuw sanitair totaal te verzieken. En ga dan een rechter maar overtuigen van het feit dat de badkamer opnieuw betegeld is maar dat er een oude kapotte wc pot is teruggeplaatst. Kun je vergeten.
Als je van de woningstichting geen overzicht krijgt van hun eisen, maak dan echt van iedere kamer foto´s liefst met datum of krant die je bewaart maakt niet uit maar maak van alles foto´s bewaar ze op een CD want mijn ervaring is onderhand echt dat ze eerder proberen je een poot uit te draaien en heel makkelijk zijn als je erin trekt en opeens heel raar gaan doen als je vertrekt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarschuwing voor mensen die een huurwoning accepteren
Re: Waarschuwing voor mensen die een huurwoning accepteren
spijkenisse noord zeker..
Vogelenzang, vlak bij de Akkers hoezo?
ow nou het leek me wel iets voor daar
over vogelenzang nog nooit klachten gehoord
heb zelf in de akkers-gaard en in vriesland gewoond.. jaren
over vogelenzang nog nooit klachten gehoord
heb zelf in de akkers-gaard en in vriesland gewoond.. jaren
Klinkt als woningstichting Maasdelta.
Wij zijn namelijk ook ontzettend voor de gek gehouden door deze woningstichting. Na weken van zeuren en bellen om het wijkkantoor was ik het zo zat dat ik het hoofdkantoor heb gebeld en daar net zo lang heb gewacht tot ik de manager wonen aan de telefoon heb gekregen.
(Een hoop dreigen met de publiciteit opzoeken werkt echt!)
Komende donderdag heb ik een gesprek met een van de managers daar. Ik wacht even dat gesprek af, maar wanneer er dan nog niet netjes met mijn klachten wordt omgegaan stap ik zeker naar alle kranten want dit kan zo niet langer!
Onze problemen:
- er stond een verbouwing gepland deze zou 3 weken duren, een week
nadat wij het huis hadden geaccepteerd werd dit opeens 6 weken.
- Inmiddels zijn we 9 weken verder en ze zijn nog steeds aan het
verbouwen.
- Onze kelder die we bij bezichtiging te zien kregen is tijdens de
verbouwing gehalveerd. Dit was van tevoren bekend maar niet gemeld!
- Een van onze kamers is een stuk kleider geworden doordat er
leidingen geplaats moesten worden.
- Vele net geverfde muren zijn beschadigd.
- Tijdens de eerste weken van verbouwing moesten wij het huis uit en
de sleutels afgeven, er is toen ingebroken. Pas komende donderdag
heb ik hier een gesprek over want ik moest dit eerst zelf maar bij
mijn inboedelverzekering regelen!
Kortom ze hadden ons dit huis nooit voor de verbouwing mogen geven.
Veel succes met de afhandeling van jouw klachten!
Wij zijn namelijk ook ontzettend voor de gek gehouden door deze woningstichting. Na weken van zeuren en bellen om het wijkkantoor was ik het zo zat dat ik het hoofdkantoor heb gebeld en daar net zo lang heb gewacht tot ik de manager wonen aan de telefoon heb gekregen.
(Een hoop dreigen met de publiciteit opzoeken werkt echt!)
Komende donderdag heb ik een gesprek met een van de managers daar. Ik wacht even dat gesprek af, maar wanneer er dan nog niet netjes met mijn klachten wordt omgegaan stap ik zeker naar alle kranten want dit kan zo niet langer!
Onze problemen:
- er stond een verbouwing gepland deze zou 3 weken duren, een week
nadat wij het huis hadden geaccepteerd werd dit opeens 6 weken.
- Inmiddels zijn we 9 weken verder en ze zijn nog steeds aan het
verbouwen.
- Onze kelder die we bij bezichtiging te zien kregen is tijdens de
verbouwing gehalveerd. Dit was van tevoren bekend maar niet gemeld!
- Een van onze kamers is een stuk kleider geworden doordat er
leidingen geplaats moesten worden.
- Vele net geverfde muren zijn beschadigd.
- Tijdens de eerste weken van verbouwing moesten wij het huis uit en
de sleutels afgeven, er is toen ingebroken. Pas komende donderdag
heb ik hier een gesprek over want ik moest dit eerst zelf maar bij
mijn inboedelverzekering regelen!
Kortom ze hadden ons dit huis nooit voor de verbouwing mogen geven.
Veel succes met de afhandeling van jouw klachten!