Megaclaim tegen uitkeringsinstanties
Uitgegeven: 27 april 2007 17:32
AMSTERDAM - Advocaat Peter Kuijper gaat een schadevergoeding eisen van overheidsinstanties die de afgelopen jaren onaangekondigde huisbezoeken hebben afgelegd bij uitkeringsgerechtigden. Hij doet dat namens personen met bijvoorbeeld een bijstands- of AOW-uitkering die met zo'n bezoek te maken hebben gehad.
De advocaat zei vrijdag de gemeente Amsterdam, de Staat, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het uitkeringsinstituut UWV voor de rechter te willen dagen. Hij stelde nu circa vijftig mensen te vertegenwoordigen en gaat de schadeclaim waarschijnlijk indienen bij de rechtbank in Den Haag. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van begin april in een aantal zaken die mede door Kuijper waren aangespannen.
Persoonlijke levenssfeer
Het hoogste rechtscollege in de sociale zekerheid bepaalde dat huisbezoeken een noodzakelijk controle-instrument kunnen zijn. Wel moet rekening worden gehouden met de persoonlijke levenssfeer van de uitkeringsontvanger. Zo moet vooraf toestemming worden gevraagd om de woning binnen te treden. Ook moet worden verteld dat weigeren geen directe gevolgen heeft voor de uitkering. Dat wordt alleen anders als er duidelijke aanwijzingen zijn van fraude.
Amsterdam liet weten geen reactie te kunnen geven, omdat de gemeente nog wacht op een uitspraak in een zaak over huisbezoeken.
Het UWV is verbaasd over de claim van Kuijper, omdat het uitkeringsinstituut tot nu toe niet is betrokken bij de verschillende rechtszaken over huisbezoeken die lopen. "Wij vragen bij huisbezoeken ook altijd om toestemming vooraf", aldus een woordvoerster.
Toestemming
De SVB moest door een uitspraak van de rechter in Den Haag vorige maand de huisbezoeken aan onverdachte AOW'ers stoppen. Ook de SVB is verbaasd over de claim. De instelling heeft namelijk juist om herziening van het verbod gevraagd op basis van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, waar de advocaat nu zijn claim op baseert. "Volgens de raad zijn huisbezoeken gewoon toegestaan als netjes om toestemming wordt gevraagd en dan doen wij altijd", aldus een woordvoerster.
Aboutaleb
Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) heeft de claim volgens zijn woordvoerder nog niet gezien en wil zolang niet reageren. De bewindsman heeft overigens wel al aangekondigd de wet te zullen aanpassen als huisbezoeken onmogelijk worden gemaakt door gerechtelijke uitspraken, omdat het zou gaan om een noodzakelijk controle-instrument. Hij heeft hiervoor de steun van de Tweede Kamer.
bron nu.nl
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Megaclaim tegen uitkeringsinstanties
Re: Megaclaim tegen uitkeringsinstanties
tomaatje, wij zijn elkaar al eens eerder tegen gekomen in andere topics.
Ik heb nog steeds geen duidelijk beeld waarom je zo verbitterd bent.
Ik ben zelf ook jarenlang werkNEMER geweest, onderbetaald etc. Maar het was wel een keuze die ik zelf maakte. Je pikt het OF wel OF niet. Die keus heb jij ongetwijfeld ook gehad.
Mvrgr. Tinne
Ik heb nog steeds geen duidelijk beeld waarom je zo verbitterd bent.
Ik ben zelf ook jarenlang werkNEMER geweest, onderbetaald etc. Maar het was wel een keuze die ik zelf maakte. Je pikt het OF wel OF niet. Die keus heb jij ongetwijfeld ook gehad.
Mvrgr. Tinne
Luistert Tinne Je hoeft ook geen beeld van mij te hebben ik hoef tenslotte ook geen beeld van jouw te hebben.
En verbitterd ben ik zeker niet. Het is een DENK WIJZE van mij.
Begrip of medelijden zoek ik ook niet hoor
Dus maak je belist geen zorgen
En inderdaad ik ben iemand die het dus niet pikt net zoals alle andere werklozen en forumleden die in het zelfde schuitje zitten.
Als het bovenstaande je niet bevalt, jammer voor je dan.
Anders nog iets nuttigs te melden ???????
En verbitterd ben ik zeker niet. Het is een DENK WIJZE van mij.
Begrip of medelijden zoek ik ook niet hoor
Dus maak je belist geen zorgen
En inderdaad ik ben iemand die het dus niet pikt net zoals alle andere werklozen en forumleden die in het zelfde schuitje zitten.
Als het bovenstaande je niet bevalt, jammer voor je dan.
Anders nog iets nuttigs te melden ???????
Typisch Nederland, als je voor jezelf op komt dan doe je dat uit bitterheid. Wordt toch wakker Nederkands klootjesvolk het wordt tijd voor een ware revolutie!!!!
Megaclaim... nou dat is lekker, wie denk je dat als dat toe gekend wordt gaat betalen? De belasting betaler, die ook al voor die uitkeringen z'n bijdragen moet leveren...
De uitkeringsinstanties handelen in opdracht van het rijk.
Incl. de opdracht om fraude e.d. tegen te gaan cq op te sporen, voor een deel doet men dit via huisbezoeken. Dat een huisbezoek niet leuk is snap ik, maar een (zware) inbreuk op de persoonlijke levenssfeer ?
50 mensen denken/hopen dus nu op kosten van ons allemaal de mega jackpot binnen te kunnen halen!
Gaan de uitkering voor de rest volgend jaar weer op slot of naar beneden... moeten ze nog harder en strenger gaan controleren bij de rest...
N.b. Bijstand, de naam zegt het al, je wordt bij gestaan; zorg zo veel mogelijk voor je zelf, en als je het niet (helemaal) red, dan staan we je bij (als maatschappij, want belasting geld). Een prima principe wat mij betreft overigens.
Maar... mensen hebben het vervolgen altijd over 'ik wordt gekort' e.d. als ze bv meer gaan werken. Wat een onzin! Je kunt je zelf beter redden, bv door samen te gaan wonen of meer te gaan werken en er is dus minder bijstand nodig en dus gaat het bedrag dat je KRIJGT naar beneden.
Tomaatje pikt het niet... nou mij lijkt het gewoon héél logisch.
Als, dat het recht op bijstand ook verplichtingen geeft je niet aanstaat, moet je gewoon een baan gaan zoeken.
De uitkeringsinstanties handelen in opdracht van het rijk.
Incl. de opdracht om fraude e.d. tegen te gaan cq op te sporen, voor een deel doet men dit via huisbezoeken. Dat een huisbezoek niet leuk is snap ik, maar een (zware) inbreuk op de persoonlijke levenssfeer ?
50 mensen denken/hopen dus nu op kosten van ons allemaal de mega jackpot binnen te kunnen halen!
Gaan de uitkering voor de rest volgend jaar weer op slot of naar beneden... moeten ze nog harder en strenger gaan controleren bij de rest...
N.b. Bijstand, de naam zegt het al, je wordt bij gestaan; zorg zo veel mogelijk voor je zelf, en als je het niet (helemaal) red, dan staan we je bij (als maatschappij, want belasting geld). Een prima principe wat mij betreft overigens.
Maar... mensen hebben het vervolgen altijd over 'ik wordt gekort' e.d. als ze bv meer gaan werken. Wat een onzin! Je kunt je zelf beter redden, bv door samen te gaan wonen of meer te gaan werken en er is dus minder bijstand nodig en dus gaat het bedrag dat je KRIJGT naar beneden.
Tomaatje pikt het niet... nou mij lijkt het gewoon héél logisch.
Als, dat het recht op bijstand ook verplichtingen geeft je niet aanstaat, moet je gewoon een baan gaan zoeken.
Het is in iedergeval maar goed dat die megaclaim er komt en dat mensen opkomen voor hun zelf.
De overheid kleed mensen die in de bijstand zitten al genoeg uit. Tijd voor gerechtigheid dus.
Het wordt trouwens ONMOGELIJK gemaakt door de sociale dienst om uberhaupt aan je verplichtingen te voldoen.
U schijnt trouwens te vergeten dat mensen die een uitkering van het UWV hebben of een sociale dienst uitkering hebben al bij VOORBAAT bevooroordeeld zijn door werkgevers en al zowiezo kansloos zijn om aan een baan te komen laat staan dat men goede hulp bied met het vinden van een baan.
De meeste zijn overgeleverd aan reintegratieburo's waar men toch niets aan heeft.
Maar geloof me, ik pik het inderdaad niet maar een hoop anderen met mij ook niet hoor. Overigens heb ik ook altijd keurig mijn belasting betaald dus mag de overheid best wel is wat voor mij terug doen.
En hoe harder en strenger ze worden, hoe moeilijker wij het ze ook gaan maken.
Gemeentes (bijstand) maken hun eigen regels dus ik ook

De overheid kleed mensen die in de bijstand zitten al genoeg uit. Tijd voor gerechtigheid dus.
Het wordt trouwens ONMOGELIJK gemaakt door de sociale dienst om uberhaupt aan je verplichtingen te voldoen.
U schijnt trouwens te vergeten dat mensen die een uitkering van het UWV hebben of een sociale dienst uitkering hebben al bij VOORBAAT bevooroordeeld zijn door werkgevers en al zowiezo kansloos zijn om aan een baan te komen laat staan dat men goede hulp bied met het vinden van een baan.
De meeste zijn overgeleverd aan reintegratieburo's waar men toch niets aan heeft.
Maar geloof me, ik pik het inderdaad niet maar een hoop anderen met mij ook niet hoor. Overigens heb ik ook altijd keurig mijn belasting betaald dus mag de overheid best wel is wat voor mij terug doen.
En hoe harder en strenger ze worden, hoe moeilijker wij het ze ook gaan maken.
Gemeentes (bijstand) maken hun eigen regels dus ik ook