LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING Bank Twinrekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bolk1

ING Bank Twinrekening

Ongelezen bericht door Bolk1 »

Wij hebben in 2004 een Twinrekening bij de ING bank geopend met destijds 3,5% rente. Boeterente 1%. Inmiddels is in twee fasen, de rente verlaagd naar 2,5 % en nog steeds boeterente 1%. Deze renteverlaging staat in schril contrast met de concurerende banken, die hebben namelijk de rente, zij het minimaal verhoogd.
De ING bank geeft als reden, dat deze rekening niet meer voldoet aan de regels van de AFM. Wij vinden dat wij als consument daar niet de dupe van behoeven te worden. Zijn er meer mensen, die dit als onterecht ervaren, reageer dan. Wellicht staan we samen sterker.

particulier

Re: ING Bank Twinrekening

Ongelezen bericht door particulier »

Idioot! In hun voorwaarden staat ook vast dat ze eenzijdig de voorwaarden kunnen wijzigen. Ze kunnen dan zo de rekening aanpassen aan eventuele regels die de AFM oplegt. Ik zou een andere spaarrekening openen. Je kunt al een spaarrekening openen zonder voorwaarden bij bijvoorbeeld de Credit Europe Bank (3,6 %), Argenta (3,45 %) of de Ohra bank (3,0 %)

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

Voldoet niet aan regels AFM vind ik een vreemd verhaal. De TWIN wordtnamelijk gekoppeld aan de VPH3, een van de 3 soorten effectenhypotheken die ING Bank aanbiedt. Gezien het belang dat ING aan hun "vermogensplanning"-hypotheken hecht, is die TWIN-rekening geen onbelangrijk produkt.

Wat betreft die rente lijkt het mij eerder een typisch ING-kenmerk: Alle spaarrentes van rekeningen van de ING-groep (waar ook Postbank bij hoort) zijn zeer laag t.o.v. concurrenten en de rente op het spaardeel van de TWIN-rekening is daar simpelweg geen uitzondering op. Recenlijk hebben ze per januari dit jaar de rente op de levenslooprekeningen even met een 0,5% naar beneden gehaald. Sparen bij ING is dan ook niet handig.

Overigens is een renteverlaging helemaal geen vorm van onrecht, aangezien spaarrekeningen variabele rente hebben. In hoeverre het redelijk is in tijden van rentestijgingen is natuurlijk een ander verhaal maar gelukkig zijn er meer aanbieders.

Echter, waarom heeft de topicstarter zo'n TWIN-rekening. Als het gaat om de mogelijkheid om te beleggen in de ING-fondsen, dan kan de topicstarter overwegen om een deel van het spaargeld toch elders onder te brengen indien er niet wordt geswitched tussen sparen en beleggen. Als het wel om flexibel sparen en beleggen gaat, maar ING fondsen zijn niet zozeer de reden om dit produkt te kiezen, dan kun je overwegen om op een concurrerend produkt over te stappen zoals SpaarMix van SNS Bank. Als de rekening enkel is gekozen vanwege de (ooit) hoge spaarrente, dan zou ik zeggen: stap gelijk over naar een bank als Argenta, die 1% boete heb je er zo weer uit.

Bolk1

Ongelezen bericht door Bolk1 »

Bedankt voor de reactie van SvanderMeer.
De reden voor de keuze van deze rekening was destijds het voor langere tijd vastzetten van spaargeld, zonder risico's, dus geen beleggingen. De boete van 1% is destijds voor lief gemomen, omdat het geld toch jarenlang op die rekening zou staan en per saldo dan 1% boete over een langere periode niet zo relevant is.

Het meeste stoort mij inderdaad het feit dat eenzijdig in een tijd van rentestijgingen, de ING haar rente met 2 x een half procent verlaagt en dat nog op een rekening waarbij zij t.z.t. ook nog de boete zal incasseren. Dit lijkt mij geen goed voorbeeld van respectvol omgaan met je relaties.

m.vr.gr.
Bolk1

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

In dat geval zit er maar één ding op: Elders, buiten de ING-groep, een spaarrekening openen en gelijk het saldo van je TWIN-rekening daar naar toe overmaken en vervolgens TWIN-rekening sluiten. Als je helemaal niets met die beleggingen doet, dan is het belachelijk om de spaarrekening met 2,5% en 1% opnamekosten te behouden. De ING Twin is niet het enige "veilige" spaarprodukt. Elke spaarrekening is veilig in die zin dat je geldbedrag in Euro's niet minder wordt (wel kan de rente lager zijn dan je inflatie, zodat je spaarsaldo minder waard wordt).

Als je maandelijks minimaal 50 Euro overmaakt, dan is SNS Maxisparen wellicht geschikt (4%). Argenta biedt zonder enige voorwaarden een prima rente (3,55% momenteel). Als je Argenta niet vertrouwt, dan kun je voor een wat lagere rente bij een van de grote gevestigde banken sparen. Als je langere tijd het geld vastzet, kun je een spaarrekening nemen die alleen hoge rente biedt als het geld langer vast staat, zoals SNS Internet sparen Xtra met 3,2% rente over geld dat een half jaar op de rekening staat.

Baskruit

Ongelezen bericht door Baskruit »

Ik ben het met svdmeer eens. Die 1% boete ga je hoe dan ook betalen en dan kan je beter nu maar van een hogere rente gaan profiteren dan later. Dus hoe sneller je jouw saldo overhevelt naar een nieuwe spaarrekening met een hogere rente, deste beter.

Gesloten