Alle mensen die hebben gereageerd op mijn vragen wil ik hartelijk bedanken. Inmiddels heb ik China Airlines (de maatschappij waar wij mee vliegen in december) gemaild. Wij hebben snel en correct een specificatie gekregen van de kosten. Nu blijkt dat de luchthavenbelasting lager is dan de touroperator berekend. Uiteraard is er hierover gemaild met de touroperator (Kuoni). Het antwoord dat ik kreeg:
"De luchthavenbelasting is inderdaad EUR 158,- maar wij doen er een marge >bovenop van 5% om evt lichte stijgingen in de luchthavenbelasting niet >gelijk aan u door te hoeven belasten. Hierdoor komt de luchthavenbelasting >uit op EUR 166,- pp."
Wij betalen dus 16 euro voor kosten die niet worden/zijn gemaakt. Onze vraag is nu: Kan een touroperator dit doen en moeten wij deze kosten betalen of kunnen wij dit weigeren?
Ter informatie hier de voorgeschiedenis:
Bij boeking op 28 september werd er een luchthavenbelasting berekend van € 149,--. Na onze opmerking dat er ten onrechte € 30,-- voorboekingskosten waren berekend kregen we een gecorrigeerde rekening (4 oktober) waarbij gelijk werd gemeld dat de luchthavenbelasting werd verhoogd naar € 166,--. Omdat de prijzen van de brandstof al een tijd veel lager waren wekte dit gedrag ons wantrouwen, vandaar dat wij nader zijn gaan informeren.
Wij hebben hier natuurlijk wel van geleerd. Wij regelen onze reizen voortaan zelf via internet en boeken zeker niet meer bij Kuoni.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] luchthavenbelasting
Re: luchthavenbelasting
Hoe heeft u op 28 september de reis geboekt? Telefonisch of via internet?
In principe is het slordig dat bij oorspronkelijke boeking een lagere luchthavenbelasting is gerekend, welke met terugwerkende kracht wordt gecorrigeerd. U mocht er vanuit gaan dat de gerekende € 149 LHB correct was, en daaruit volgt mischien juridisch gezien dat u het verschil niet hoeft te betalen. Dit even ongeacht het verschil tussen € 158 en € 166 euro.
Toch zou ik zelf akkoord gaan met de € 16 p.p. verhoging, aangezien de moeite en tijd om uw gelijk te halen niet opweegt.
In principe is het slordig dat bij oorspronkelijke boeking een lagere luchthavenbelasting is gerekend, welke met terugwerkende kracht wordt gecorrigeerd. U mocht er vanuit gaan dat de gerekende € 149 LHB correct was, en daaruit volgt mischien juridisch gezien dat u het verschil niet hoeft te betalen. Dit even ongeacht het verschil tussen € 158 en € 166 euro.
Toch zou ik zelf akkoord gaan met de € 16 p.p. verhoging, aangezien de moeite en tijd om uw gelijk te halen niet opweegt.
Zarine, bedankt voor je reactie. Ik heb deze reis geboekt via een reisbureau dus niet via internet of telefonisch. Heb daar ook bezwaar gemaakt tegen deze verhoging en zij zouden contact opnemen met Kuoni. Helaas heb ik van het reisbureaunog niets vernomen (leven de service). Je hebt gelijk als je zegt dat het moeite en tijd zal kosten om mijn gelijk te halen. Het gaat mij nu nog hoofdzakelijk (zal deze 16 euro p.p. waarschijnlijk toch moeten betalen) om dat een touroperator zomaar zonder specificatie een verhoging (die ook nog onterecht blijkt te zijn) kan toepassen. Het zou toch mooi als hier zo snel mogelijk een eind aan komt? Bovendien is het ook een eyeopener voor andere mensen zodat hier wat alerter op zijn.
Is het een verhoging die is doorgevoerd door de touroperator ( nadat u uw boeking heeft gemaakt), of is het een fout van het reisbureau?
Het kan zijn dat het reisbureau de luchthavenbelasting niet goed heeft overgenomen uit de gids, wat toevallig is opgemerkt toen u begon over de 30 euro boekingskosten.
Nou ja in ieder geval een fijne vakantie
Het kan zijn dat het reisbureau de luchthavenbelasting niet goed heeft overgenomen uit de gids, wat toevallig is opgemerkt toen u begon over de 30 euro boekingskosten.
Nou ja in ieder geval een fijne vakantie
-
Intressant verhaal.
Ik zou bij het reisbureau om een gespecificeerde factuur vragen. Wat intressant is, is om te bekijken over welk bedrag het reisbureau BTW heft. Immers BTW(belasting) over luchthavenbelasting mag niet, over administratiekosten weer wel. De belastingdienst zal deze correspondentie met intresse lezen . . .
Hebt je geboekt n.a.v. een advertentie? Wellicht kan je dan een klacht indienen bij de reclamecode commissie. 't kost je niets en het betreffende reisbureau een hoop werk.
Ik zou bij het reisbureau om een gespecificeerde factuur vragen. Wat intressant is, is om te bekijken over welk bedrag het reisbureau BTW heft. Immers BTW(belasting) over luchthavenbelasting mag niet, over administratiekosten weer wel. De belastingdienst zal deze correspondentie met intresse lezen . . .
Hebt je geboekt n.a.v. een advertentie? Wellicht kan je dan een klacht indienen bij de reclamecode commissie. 't kost je niets en het betreffende reisbureau een hoop werk.
Tip voor alle reisbureaus (zo doen wij het tenminste bij TUI) garandeer pas tarief en luchthavenbelasting als de boeking definitief wordt gemaakt door de klant. Want vanaf dat moment wordt het ticket geprint en staat de prijs vast. Uitzonderingen daargelaten, je moest eens weten hoe vaak een luchtvaartmaatschappij zich plotseling in het hoofd haalt om extra brandstof- of beveiligingskosten te gaan berekenen. Dat kan soms al gauw oplopen tot eur10 per persoon en als een touroperator (die daar net als de klant, niks aan kan doen) daarvoor moet opdraaien, kunnen ze de tent wel dichtdoen.
-
@Deke, kun jij me verklaren, waarom je als klant bij een vliegreis eigenlijk altijd wordt geconfronteerd met een brandstoftoeslag, maar wanneer de brandstofprijzen fors dalen, dat er dan nooit een brandstofkorting aan de klant wordt uitbetaald?