LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden-uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

Fonken.

Ik heb al een aangetekend schrijven naar Yarden gezonden, en gevraagd om met reden omkleed, tevermelden op welke gronden zij het recht hebben mijn uitgebreide natura verzekering om tezettej in een sommen verzekering.
Ook vemeld dat ik die gegevens nodig heb voor de ombudsman scahde verzekering.

jojonij
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 mei 2007 15:50

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door jojonij »

Aan alle AVVL-ers,

Ga niet akkoord met de poliswijzigingen. Schrijf uw ongenoegen naar Yarden Organisatie t.a.v. Het Hoofdbestuur en aan de Directie, Postbus 10118, 1301 AC Almere of Transistorstraat 10, 1322 CE Almere of wat men nog beter kunt doen naar Antwoordnummer 1406, 1300 VE Almere. Daar hoeft geen postzegel op. Dit is dan NATURA.
Ik blijf bij mijn standpunt. Ik ben premievrij. In bezit van een AVVL-polis. Zelfs nog het lidmaatschapbewijs met eigenhandig geschreven crematieverklaring.Dat moest toen nog voor 1967. Vanaf 1919 heeft men aan de rechten voldaan. In 1985 zijn de ledenrechten zelfs nog uitgebreider geworden. Dit alles in NATURA. In 1996 2 blokken van fl. 500,00 aan geldbedragen bijgenomen voor evt. advertentiekosten. Door waardestijging waard € 692,00 per blok op januari 2006. Dat is dus een sommenverzekering.De ledenrechten is dus natura punt uit !!!!!!!
De Vereniging heeft voor 100% Uitvaartzorg en Crematoria in handen.
Crematorium Vereniging Nederland was dus van de AVVL. En de AVVL zijn de leden. Door de overname van NUVA de zgn. fusie is Uitvaartverzorging met eigenvestigingen in Nederland er bijgekomen.
Voorals nog een goede zaak. De leden hebben de AVVL en Yarden groot en fincieel sterk gemaakt. En nu smeren ze de leden een gewijzigde polis aan. Nogmaals ik ben destijd een overeenkomst aangegaan die een uitvaart biedt volgens de ledenrechten van de AVVL.
Alles heb ik al betaald. Alleen nog € 9,00 per jaar voor het lidmaatschap. De AVVL-polis is voor mij dus waardevast ongeacht
de kosten op het moment wanneer ik zou komen te overlijden. En dat zal hopelijk nog heel lang duren. De kinderen heb ik van deze zaak op de hoogte gebracht met een duidelijke boodschap.
Laatst gewijzigd door jojonij op 14 mei 2007 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.

JohanNij30
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2007 22:53

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door JohanNij30 »

Merkwaardig dat men hier zomaar een reactie op kan zetten terwijl men de polis voorwaarden niet goed leest.

Je kan de polis ook met andere woorden uitleggen.

Stel ik ben lid van de voetbalvereniging uit Groningen, ik betaal hier mijn lidmaatschap voor.
Nu ga ik voetballen in Leeuwarden, ik maak dan (weekelijks) gebruik van het veld en de kleedkamers.
Wat zou u denken wat de voetbalvereniging in Leeuwarden zou zeggen?
Prima dat je gebuik maakt van de velden en kleedruimten maar dit moet je gaan betalen. Als ikdan zeg dat ik lid ben van een club uit Groningen en betaal hier netjes voor, dan geeft de club uit Leeuwarden zich toch niet thuis!!

Als men lid is van de uitvaartvereniging Yarden en de uitvaart vind plaats door Yarden krijgen de leden een ledenkorting.
Als ik mijn uitvaart elders laat uitvoeren is het toch redelijk dat ik dan die ANDERE maatschappij moet betalen!
Je bent lid van Yarden en lat de uitvoering ook plaats vinden door Yarden dan is hier helemaal niets aan de hand, en dan blijft alles zoals het was/is.


Yarden jullie hebben het goed gedaan en alles is duidelijk en helder.

Grethadewit
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2007 00:35

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Grethadewit »

Beste Johan.
Ik denk dat je je toch niet voldoende hebt verdiept in het geheel. Je neemt wel een leuk voorbeeld van een voetbalveld, maar deze situatie is wel degelijklheel anders.
Ik had ook een Natura verzekering, afgesloten in 1975 en intussen premievrij. Als ik nu zou overlijden, dan zou het Naturapakket een uitvaart moeten verzorgen welke bedrag inhoudt van bijna €4.200,00.
Volgens de nieuwe polis krijg ik nu een bedrag ad € 1.556,03 en als ik het bij Yarden laat regelen wordt er een bedrag uitgekeerd groot (klein :? ) €2.520,77.................een verschil dus van minstens €1.700,00. Dus misschien zie je nu in dat je vergelijking niet klopt.
Ik heb intussen ook een aangetekend schrijven gestuurd en daar een antwoord op gekregen, nl. dat ze een intern onderzoek zijn gestart.Volgens hun verwachtingen zal dit binnen 2 weken zijn afgerond en zou ik bericht krijgen.
Ook ik heb een rechtsbijstand verzekering en heb gemeld bij Yarden dat als de polis niet in de oude staat wordt hersteld ik hier juridisch advies zal vragen.
Ook zal ik mijn gegevens doorgeven aan Ton Hesselmans

Stephan Tuinenburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2007 08:04

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Stephan Tuinenburg »

Wat mijn grootste probleem met dit geheel is, is dat ik mij persoonlijk niet meer kan bij laten verzekeren... Mijn ouders hebben een polis afgesloten in 1979, en die is al een aantal jaren premievrij. Maar nu is mijn gezondheid de laatste jaren zo slecht geworden, dat ik overal afgewezen wordt voor levensverzekeringen en ook een uitvaartverzekering kan ik oor mezelf niet meer afsluiten. Nu zal het geen probleem zijn als ik binnen nu en een jar of tien komt te overlijden, maar als ik nog 40 jaar mee zou gaan ( wat ook heel goed mogelijk is...) heb ik toch echt een probleem want dan kom je niet ver met die 2100 euro....

En dat was nu juist de reden dat die polis toendertijd afgesloten was, zodat je er de rest van je leven geen omkijken meer naar hebt...

Ik ga me ook maar aanmelden bij die advocaat, want ik vind dit oplichting van de ergste categorie!!!

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Jan9 »

Wat mijn grootste probleem met dit geheel is, is dat ik mij persoonlijk niet meer kan bij laten verzekeren
Inderdaad, dat kan voor veel mensen een probleem zijn.

Op de achterkant van de polis staat ook niet meer het pakket?

Fonken
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2007 14:28

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Fonken »

Hallo Johan,

Het kan zijn dat de voorwaarden in jouw polis anders zijn dan de mijne.

Om het jou te proberen uit te leggen hoe het in mijn polis is geformuleerd, doe ik het ook in jouw beeldspraak, met als voorbeeld de voetbalvereniging dus.
In mijn polis staat dan dat het niet uitmaakt of ik nou ga voetballen in Groningen of in Leeuwarden. Verder staat er in dat ik daarbij recht heb op gebruik van kleedkamer en douche. Ook staat er dat dit recht geldt zolang als ik leef, het maakt niet uit of de kosten voor douchen na een poos verduizendvoudigd.
Daar is ook de premiehoogte op gebaseerd en deze premie heb ik al tientallen jaren betaald, zodat het nu premievrij is.

Stel je eens voor dat na een tijd de clubleiding zegt: Maakt me niets uit of je al betaald hebt of niet, van nu af aan mag je alleen nog maar voetballen voor € 100,= Je mag nog steeds voetballen waar je wilt en gebruik maken van kleedkamer en douche.

De praktijk is dan dat ik na twee keer voetballen subiet te horen krijg dat ik niet verder mag spelen omdat de limiet van € 100 is bereikt.

Vind je dan nog steeds dat het clubbestuur het voorteffelijk heeft gedaan ?

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

Ik denk dat er door enkele personen een denkfout wordt gemaakt.

Een uitvaartverzekering is geen voetbal vereniging.

Dan de polis, mijn polis was een natura polis uitgebreidt.
Daarin staat dat bij overlijden toen nog NUVA alle kosten voor hun rekening nemen. Ook graafkosten onderhoudt graf 15 jaar en verder alles wat er maar komt kijken bij een uitvaart ja tot zelfs 150 kop koffie.

Ik betaal maandelijks voor mij en mijn echtgenote € 34,65 premie dit moet ik betalen t/m mijn 85 jaar dus voor mij nog 12 jaar. en mij echtgenote nog 11 jaar.
Nu krijg ik ineens een polis voor de zelfde premie maar bij uitvaart een bedrag van 4200 euro uitgevoerd door Yarden anders is maar 2100 euro.

Maar een complete uitvaart kost in mijn woonplaats ongeveer 5500 tot 6000 euro.
Dus wie gaat nu het schip in, juist ik dus mijn familie zal moeten bijbetalen, wat bij de natura polis niet het geval was.
Daar gaat het yarden om.
Zij stellen een bedrag ter beschikking terwijl ik vanaf 1998 betaal voor een complete uitvaart, en niet voor de beschikbaar bedrag.
Dat had voorheen, en juist de tussen personen van NUVA hebben ons aangeraden neem een natura polis, je betaald wel veel premie die ook elk jaar geindexeerd wordt, maar dan weet je zeker dat je altijd voldoende verzekerd bent.
Want voor 1998 was het iedere 5 jaar de verzerde som verhogen, maar vanwege de stijgende leeftijd werd de premie ook steeds hoger.
En je was na een paar jaar al weer onderverzekerd.
Datwordt nu weer het geval.

westnb
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2007 13:33

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door westnb »

Als ik het verhaal hierboven lees, dan moet je elk jaar 415 euro betalen.
Als je dit berekent over de jaren heen betaald Yarden, dus alleen het door u ingelegde bedrag mits u het door hun laat regelen. Dan zal ik als ik u was de polis stoppen en zelf gaan sparen, want dan krijg je ook nog rente over het gespaarden geld.
Lekkere boel daar bij Yarden. Geen risco, maar wel rente ontvangen over de ingelegde berdragen.

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

westnb.

Polis stop zetten ja Yarden lacht zich rot.

Vergeet niet dat wij al 50 jaar premie betaald hebben, wij zijn begonnen met een verzekering 1957 verzekerde som van 1000 gulden, hoger
mocht toen niet, in 1964 verhoogt tot 3000 guldens, in 1978 verhoogt tot 5000 guldens, in 1998 zouden wij gaan verhogen tot 8000 guldens toen werd ons de natura verzekering aangeraden.
Vooral om dat wij alle twee nog kern gezond waren, anders was het niet mogelijk geweest.

Bij berekening van de te betalen premie is alle door mij betaalde premie verdisconteerd.

en moesten wij nog ruim20 jaar premie betalen men ging gewoon uit van betalen tot maximaal 85 jaar.

Nu kan ik zelf de uitvaartkosten echt wel betalen, maar reken eens uit wat wij in 50 jaar betaald hebben.

westnb
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2007 13:33

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door westnb »

Janssen,

reken ook eens uit wat je nog moet betalen?
Wil je je verlies nog verder doen oplopen?

johnnny
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 mei 2007 10:35

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door johnnny »

Gewoon stoppen met de polisen, wat als yarden geen klanten hebt dan maken ze toch geen winst.

Simpel rekenen mensen 6 euro per maand dat 40 jaar lang. Dan kan je toch nooit die diensten krijgen wat je eigenlijk wil of zie ik het verkeerd. En volgens yarden sterft er ook steeds minder mensen kijk maar in het jaarverslag van 2006 en van 2005 en van 2004.

Dus minder kisten en minder mensen?
Deze vraag heb ik gesteld en nog steeds geen duidelijk antwoord hier op gekregen. Dus dit zegt veel !!!

Die meneer die zegt je moet gewoon schrijven naar de ombudsman die heb mij zelf via hun tijdschrift laten weten yarden een goede verzekering is en de beste toen uit bus kwam. Dus dat lijkt mij geen zin.
Zo ben ik bij yarden terecht gekomen. Dus van daar dat ze ook even niks laten horen? Het is ons welduidelijk.

Ik weet niet wat jullie antwoord hier op is?

DeniseD
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2007 12:28

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door DeniseD »

Ik ben werkzaam bij een instelling voor verstandelijk gehandicapten, en wij hebben grotendeels van de clienten natura verzekerd bij de yarden..

Wij hebben zelf onze eigen contact persoon daar.. begin van het jaar kwam deze met de mededeling dat alles omgezet zou worden.. wat voor heen Natura was.. wordt nu een bedrag waarvoor je diensten uit kunt kiezen (zoals koffie en dergelijk)

Ik heb de voorwaarden toen duidelijk nog is bekeken..
En volgens mij kunnen ze dit maken.. er is niks tegen te doen..

In de voorwaarden staat:

Verzekeringsnemer wordt va de voorgenomen aanpassingen middels publicatie in het Yarden magazine of anderszins in kennis gesteld en heeft het recht Yarden binnen 30 dagen na deze kennisgeving schriftelijk te berichten niet akkoord te gaan met de voorgenomen aanpassingen in te stemmen.

Indien verzekeringsnemer op voorbeschreven wijze te kennen heeft gegeven niet met de voorgenomen aanpassingen in te stemmen, eindigt de verzekering op de datum waarop de voorgenomen aanpassingen van kracht worden, tenzij verzekerde te kennen heeft gegeven zijn verzekering zonder verdere premiebetaling te willen voortzetten op grond van artikel 9

Dit staat in de voorwaarden dus volgens mij kunnen we helemaal niks beginnen..

Alle polissen zijn nu rond de € 3100 waard.. en wij hebben de yarden gevraagd een contact persoon te sturen..
En die zou van dat bedrag een standaard uitvaart kunnen maken.
(kist, bloemen kaarten en dergelijke)
Echter is de contactpersoon al enkele maanden onderweg. :roll:

jojonij
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 mei 2007 15:50

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door jojonij »

xxxx
Laatst gewijzigd door jojonij op 02 sep 2008 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

j.verhoek
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2007 16:55

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door j.verhoek »

Ook ik heb vandaag de nieuwe polissen gekregen, (3 van de 4)
Wat een leugenachtige inhoud heeft de uitleg.
Nl.
Eerst wordt er heel duidelijk geschreven dat de wijziging totaal, maar dan ook totaal geen verslechtering is en dat er beslist geen enkele achteruitgang is ten opzichte van de situatie voor de omzetting (wijziging, eenzijdig) en dat alle oude rechten gehandhaaft blijven.
Dus de totale omschreven uitvaart (AVVL) inclusief alle kosten, levenslang, waardevast en in natura.
Niets is echter minder waar want onderaan die brief met uitleg staat dat de nieuwe polis maar een waarde heeft van 3.733,74 euro ( daar kan je amper je hond voor laten cremeren).
Tevens staat even verder dat de nieuwe polis maar 5 jaar geldig is, en niet levenslang zoals mijn oude polis.
Verder krijgt men na die 5 jaar een premie aanpassing, dus veel meer gaan betalen, terwijl ik en met mij heel veel mensen al afbetaald zijn en/of de premie afgekocht hebben.
Al met al een grof staaltje van oplichterij.
Ik hoop dat de politiek zich hiermee gaat bemoeien, of zal die het te druk hebben met bv. een wetje maken om snoepreclame te verbieden.

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

...............
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

.............
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Ik heb naar aanleiding van alle toestanden rond Yarden gisteravond gebeld met ze.
Mijn polis is nog niet omgezet in een koopsompolis, maar ik kreeg al wel te horen dat dit gaat gebeuren.
Ik ben verzekerd bij ze vanaf 1974
Even goed geinformeerd wat er precies gaat veranderen.
Eigenlijk dus helemaal niets !!
Mijn polis is nu en in de toekomst genoeg om een standaard uitvaart te bekostigen .
Waar het om gaat is dat je zelf invulling kunt geven aan het bedrag wat gebruikt kan worden
Stel je wilt geen kaarten versturen.........dan kan je dat bedrag wat daar voor staat gebruiken voor iets anders wat met de crematie gepaard gaat
Waarom is de verzekering veranderd
Nu ben je verzekerd voor een gewone kist , veel mensen willen een kist die mooier is .......daar was je niet voor verzekerd en in de oude verzekering zou je dan gewoon de rekening krijgen
Veel mensen willen vaker dan 1 keer kijken ( 1 keer is standaard)
Veel mensen willen extra tijd tijdens de crematie
Dat soort dingen was je niet voor verzekerd

Mijn broer is korter dan ik lid van Yarden en op mijn verzoek heb ik vandaag eens goed naar zijn omgezette polis gekeken .
Van hem is het dus omgezet naar een bedrag van ruim 2300 euro
Veels te kort als je niet verder leest dan dit
Lees je echter de brief die erbij zit echt goed dan lees je dat als je de crematie door Yarden OF door een uitvaartverening laat verzorgen die Yarden aanwijst dat het bedrag verhoogt word !!
Belangrijk verhoogd word
In het geval van de polis van mn broer word het verhoogd tot een bedrag van 3773 euro !!
Je bent vrij om dit bedrag te besteden zoals je zelf wilt
Alles word betaal door Yarden zolang je dit bedrag niet overschrijd

Ik heb me enige maanden geleden bij laten verzekeren voor een bedrag van 1000 euro , niet omdat ik bang ben dat ik onderverzekerd ben maar om het feit dat het NU zo is dat je in het dichtsbijzijnde crematorium van Yarden gecremeerd word.
Voor ons zou dat in Haarlem zijn
Wij willen echter naar Driehuis
Het verschil in crematieprijs is 450 euro en dat zou ik dan zelf moeten betalen.
Zouden we echter in Haarlem gecremeerd worden dan word alles gewoon betaald door Yarden.
Het resterende bedrag kan ik gebruiken om de invulling te geven die niet in het standaard pakket zat en zit.
Al wil ik na de crematie naar een restaurant voor een diner ter afsluiting van............zolang het kosten zijn die met de crematie van doen hebben word het betaald uit de verzekering
Over dit forum lezende kan ik eigenlijk alleen maar zeggen
Lees de polis EN de begeleidende brief goed !!
Kom je er dan nog niet uit , bel op en vraag ze alles , je krijgt een goede uitleg

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

..............
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Je hebt dus bij moeten betalen omdat je meer autos hebt genomen
Standaard was je verzekerd voor een lijkauto met 1 volgauto
Dus ook in de oude situatie had je bij moeten betalen.
Juist omdat ook wij verschillende famillie leden hebben verloren heb ik me er echt goed in verdiept
Mn broer waar ik het over had zal ook binnen afzienbare tijd gebruikt moeten maken van zn polis .
Ik mag alles regelen
Dus geloof me dat ik zijn polis haarscherp onder de loep heb genomen

Gesloten