LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden-uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

................
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.

zoef1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2007 15:37

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door zoef1981 »

Ook ik heb vandaag de bekende brief van Yarden ontvangen.
Sinds ik geboren ben betalen mijn ouders al aan Yarden het betreft een polis waar zorg wordt gedragen voor de gehele uitvaart. Ik ben nu 26 en betaal nu zelf E 9.- per jaar.
Het bedrag bij de nieuwe polis (of het nu wel of niet via Yarden is) is veel te laag voor een crematie/ begrafenis.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens en wil graag actie ondernemen. Wat kan ik doen?

Ilse.

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

................
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

andreassen
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 apr 2007 10:24

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door andreassen »

Hallo Ria 1953

Volgens mij snap je het niet helemaal. Je schrijft over een oplopend bedrag tot wel ruim 3700,00 euro?? Het natura(AVVL?)pakket waarvoor je verzekerd WAS, kost NU alleen al plm. 4500,00. Je schiet er nu dus al 800,00 euro bij in. Jaarlijks loopt dit alleen maar verder op...
Lees alle reacties eens goed door, zou ik zeggen.

j.verhoek
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2007 16:55

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door j.verhoek »

Ria heb je ook vergeten te lezen dat Yarden na 5 jaar de premie kan aanpassen en/of van de afbetaalden kan verlangen dat ze weer premie gaan betalen omdat de uitvaart voor hun duurder is geworden????????????????????????????????????
Terwijl de meeste mensen al premievrij zijn voor een standaard pakket ongeacht de kosten.

j.verhoek
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2007 16:55

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door j.verhoek »

Ook ik zou heel graag een voorbeeldbrief willen hebben

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Ik kan alleen maar schrijven wat ik zelf van Yarden gehoord heb gisteravond en dat is dat er in wezen niets veranderd
Nogmaals ik heb nog geen nieuwe polis gehad
Mn nieuwe polis van de NIEUWE verzekering die ik bij ze heb afgesloten die is inderdaad 5 jaar geldig. En na die tijd word dat herzien
Alleen daar kan ik over reageren

De polis van mn broer die is inderdaad ook geldig voor 5 jaar
Wel de kanttekening dat hij nog maar vanaf 2004 verzekerd is.

Mij is echter verzekerd tijdens het telefoongesprek dat zolang ik een standaard crematie wil dat mijn premievrije verzekering nog steeds voldoende is.
Extra dingen moeten betaald worden
In de nieuwe situatie kan je diensten inruilen voor andere diensten

j.verhoek
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2007 16:55

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door j.verhoek »

Dat is juist wat de meeste mensen hier bedoelen.
Eerst had je de standaard uitvaart met alle te betalen kosten en vastgelegde diensten.
Je wist waar je aan toe was en wilde je in plaats van het beroemde plake cake een moorkop, dan moest je uiteraard bijbetalen.
Nu ben je aan de genade van Yarden overgeleverd, ze kunnen vragen wat ze willen voor BV. dat plakje cake, en andere diensten.
Dus zal je altijd een poot worden uitgedraaid en zal blijken dat die 3000+ euro bij lange na niet genoeg is.

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

,,,,,,,,,,,,,,,,,
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Juist en standaard verzekering voor een standaard crematie
Maar tegenwoordig willen mensen meer en meer bij een crematie
Stel er komen 100 man op je crematie terwijl je standaard voor 50 koppen koffie verzekerd bent
Ook in de oude situatie zou je dit verschil al bij moeten betalen
Omdat er bijna geen standaard crematies meer gedaan worden is de standaar verzekering die je ooit sloot allang niet meer dekkend.
Ook wij zijn verzekerd vanaf 1974
En toen was alles nou eenmaal veel goedkoper
Ik begrijp heel goed en ben het daar ook mee eens dat het een kl@te streek is van Yarden om die pollisen te veranderen
Ook wij kunnen in princippe niet overstappen naar een ander.
Toch als ik een standaardcrematie wil is het nog steeds gedekt
En ja als mijn verzekering is omgezet in een koopsom dan geld die voor 5 jaar.

En ja dan kan Yarden het bedrag aanpassen
Maar laten we eens eerlijk zijn ..........mijn premie is jaren en jaren slecht 4 gulden in de maand geweest( 2personen)
Oke na enkele verhogingen 8 gulden
Maar nog steeds kostendekkend
Nu alweer jaren premievrij en betaal 9 euro per jaar
Ik begrijp echt heel goed de onvrede die de verandering brengt
Maar in mn achterhoofd blijft dus de crematie van mn moeder hangen die bij een andere maatschappij een gewone levensverzekering had afgesloten , ooit toen ze jong was
Die was bij lange na niet kostendekkend
Wij bleven toen ook met de gebakken peren zitten
En geloof me zij betaalde heel wat meer per maand dan de guldens die wij moesten betalen.
Het is zeker niet zo dat je aan de genade van Yarden bent overgeleverd.
Yarden werkt met bedrijven die kortingen geven
En berekend die door
Daarom is het bedrag op de polis ook het bedrag wat uitgekeerd word als je je crematie via een ander laat doen
Doe je het via Yarden dan word alle korting doorberekend.
Zoals in de bij behorende brief staat
Ik heb echt alles gelezen op het forum maar kan me niet aan de indruk ontrekken dat men wel reageerd maar niet goed leest WAT er nou precies veranderd en wat de nadelen zijn voor de verzekerde
Als je een uhhh doodgewone crematie wilt is er helemaal niets aan de hand.
Standaard wat je ooit had afgesloten

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

.......................
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Ik heb niet het gevoel dat ik overstag ben gegaan.
Ik heb zoveel mogelijk inlichtingen gevraagd gister bij Yarden
Een maand of wat geleden bij een adviseur.
Ik ga Yarden en alles ook zeker in de gaten houden en mn polis die ik nog moet krijgen eens goed doorlezen
Maar nogmaals met wat ik gelezen heb in de polis van mn broer veranderd er weinig
En wat je zegt iedereen heeft recht op een eigen mening

Klaas_
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 apr 2007 18:23

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Klaas_ »

Het grootste probleem met de polisomzetting is dat de vergoeding voor een bepaald pakket van diensten niet wordt verhoogd in de loop van de tijd. Tenzij je je elke 5 jaar gaat bijverzekeren. En dat zijn EXTRA kosten voor een verzekerde.

Dit is een bijzonder negatieve verandering voor verzekerden die (bijna)premievrij zijn. De afspraak dat een bepaald pakket van diensten wordt uitgevoerd zonder dat daar steeds (om de 5 jaar) voor moet worden bijbetaald wordt niet langer nagekomen.

Yarden brengt het allemaal erg mooi door te zeggen dat de klant nu flexibel is en dat er geen negatieve gevolgen zijn. Maar als je ECHT goed kijkt dan zijn die negatieve gevolgen er wel! Yarden geeft niet langer de garantie dat je voor het pakket van diensten waar je nu voor bent verzekerd straks ook nog in zijn geheel voor bent verzekerd; integendeel, zonder steeds bij te betalen (wat dus niet de afspraak was) ben je op langere termijn zwaar onderverzekerd.

Het gaat niet om flexibiliteit voor de klant. Het gaat in deze situatie om winst maken/kostenbeheersing door Yarden. Als Yarden flexibiliteit voor de klant wil dan hoeft ze de huidige verzekering van een pakket van diensten niet op te heffen. Dan overleg je met de nabestaanden of zij dingen willen toevoegen/wijzigen in het pakket. Meerkosten kunnen dan (in redelijkheid) worden bijbetaald. Wil iemand geen koffie, maar champagne op de begrafenis(zoals Yarden zelf ook in haar voorbeelden noemt) dan zou Yarden binnen de huidige verzekering nu ook al de kosten voor de koffie kunnen schrappen en die van de champagne er bij kunnen tellen. Dat is echt een teken van klantvriendelijk/flexibel kunnen handelen. Daar hoeft men de huidige verzekering niet voor te wijzigen.

criticaster
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:06

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door criticaster »

Iedereen die tevreden is met de nieuwe Yarden voorwaarden hoeft niet bij Radar mee te discussieren over dit onderwerp. Als je tevreden bent prima, veel mensen zijn dat niet en ook daarvoor dient dit forum.

De premievrije AVVL leden (nu Yarden) die ontevreden zijn dat een natura verzekering omgezet is naar een geldbedrag van 2.304,78 (voor dat bedrag kan je een helft laten cremeren...) moeten een klachtenbrief sturen naar:

directie Yarden uitvaartverzekeringen nv
postbus 10118
1322 CE Almere

Vermeld uw naam en polisnummer.

In die brief kunt u mededelen dat u het oneens bent met de poliswijziging ingaande datum 1 april 2007 en dat u een reactie wenst

Als u daana niets hoort van Yarden, of als u niet tevreden bent met het antwoord van Yarden, kunt u een klacht indienen bij de ombudsman:

Klachten Instituut verzekeringen
postbus 93560
2509 AN Den Haag

U kan dan een of meer van onderstaande argumenten gebruiken.
( disclaimer: let op, dit is maar een voorbeeld, dit is niet juridisch doorgelicht)

Geef aan dat u zich:

1.verzet zich tegen de nieuwe poliswijziging Yarden uitvaart verzekering ingaande 1 april 2007.

2. niet akkoord gaat met de poliswijziging die is ingegaan op de datum 1 april 2007 die eerder ligt dan de datum van de mededeling van de wijziging op 21 april 2007.

3. zich verzet tegen de omzetting van de naturapolis naar een vast verzekerd bedrag.

4. eist dat de omschreven verzekerde diensten opnieuw in de polis zullen worden vermeld, zals beschreven volgens de oude polisvoorwaarden.

5. niet akkoord kan gaan met de nieuwe poliswijziging, daar de premie voor de polis reeds geheel is voldaan en de nieuwe polis dermate afwijkt van de oude polis dat er sprake is van een geheel nieuwe dienst en/of verzekerde waarde, met een geheel nieuwe en/of andere objectbeschrijving waarbij geen sprake is van een vergelijkbare dienst of produkt waarvoor de verzekering is aangegaan en de premie is betaald.

6. eist dat Yarden zich zal houden aan de oude voorwaarden en beschreven verzekerde diensten zoals in de oude polis genoemd, waaronder de volledige kosten van crematie of begrafenis, specifiek zaken als volgauto, crematie- en opbaringskosten, kosten aula en koffie, e.d.

7. zich verzet tegen de huidige wijziging van de polisvoorwaarden, en zich het recht voorhoud hierover nadere zaken aan te dragen ter ondersteuning van dit verzet.

8 verzekerde meent dat het begrip 'natura' polis een duidelijk omschreven begrip is, zeker als er in de polisbeschrijving een opsomming is waarbij letterlijk de verzekerde diensten worden omschreven en waaruit redelijkwijze kan worden aangenomen dat die diensten dan ook zullen worden uitgevoerd en vergoed door de verzekeringovereenkomst afgesloten met Yarden, zonder daarbij een maximaal geldbedrag in ogenschouw te nemen.

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

..................
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

[email protected]
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2007 20:06

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ook wij hebben bericht gehad.
Wij hadden ons verzekerd voor een volledige begrafenis en/of crematie inclusief 1 volgwagen en koffie na afloop.
Nu is mijn polis na 28 jaar betalen omgezet in een verzekerd bedrag van 2304,78 euro.
Bij afkopen van de polis krijgen wij de helft van het bedrag uitgekeerd.
Schandalig dat dit zo maar omgezet wordt.

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

......................
Laatst gewijzigd door Ayla op 02 aug 2007 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

RaymondW
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:51

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door RaymondW »

Ook wij hebben vandaag die brief gekregen. Wij zijn allebei al jaren klaar met betalen maar wat ik nergens kan terugvinden is wat er nou werkelijk betaald word na overlijden van 1 van ons. Het staat allemaal erg mooi in die brief en op hun site maar nergens kan ik daar iets over vinden en wat er nou met inmiddels afbetaalde verzekeringen gaat gebeuren. Die 9 euro pp die we nu betalen is GEEN premie maar een bijdrage om lid te blijven. Waar wij dus bang voor zijn is dat we over 5 jaar gewoon premie moeten betalen en dat is iets waar we, met het afsluiten van deze verzekering, vanaf wilde zijn. M.a.w. 10 jaar een x bedrag betalen en daarna overal vanaf zijn en niet zoals andere verzekeringen betalen tot de dood.

Zoals wij het zien is dit gewoon de zoveelste verzekering waarbij je blijft betalen om voldoende verzekerd te blijven. En dat was NIET de afspraak!

Waar kunnen wij ons melden om met meerdere gedupeerde protest aan te tekenen tegen deze praktijken?

TheWiz
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2007 15:38

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door TheWiz »

Criticaster:
1 April? Mijn wijziging is op 1 januari in gegaan. De wijzigingen heb ik pas 2-3 weken in huis en ik ben al meer dan een week bezig om een duidelijke uitleg te krijgen. Het wordt je gewoon door je strot geduwd.

Opzeggen die zogenaamde verzekering!

m.lauppe
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:36

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door m.lauppe »

Ook ik kreeg gisteren mijn aangeapste polis op de deurmat.
Mijn hele leven betaal ik al aan mijn uitvaart ben 60 jaar jong dus tel maar uit.
Wat krijg ik te lezen dat het uitbetaalde verzekerd bedrag 2.304.78 is
en dat het een basispakket blijkt te zijn waar cremeren of begraven niet bij in begrepen is, lees maar op de site van Yarden!
Dat basis pakket kost 2100.00 €
Dus na 60 jaar betalen zouden mijn kinderen nog bij moeten betalen, terwijl ik dacht dat ik alles tot in de puntjes had verzorgd en ik rustig heen kan gaan als mijn tijd daar is. NEE DUS!!!
Te gek voor woorden, want een begravenis kost tegenwoordig zo'n slordige 5.000.- € en kom ik dus bijna 3.000.- € te kort na zo lang te hebben betaald! Nou daar leg je dan wel even van wakker!
En wie neemt daar voor de verantwoordelijkheid? Yarden in ieder geval NIET!! Die ziet alleen maar geld, geld en nog eens geld.
Ik ben dan ook desduivels!
Hoop dan ook dat er iets aan gedaan kan worden en met zijn alle staan wij misschien iets sterker om hier iets aan te doen, dat hoop ik echt!
Margot Lauppe

Gesloten