LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet goed, geen geld terug

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
basduijn

Niet goed, geen geld terug

Ongelezen bericht door basduijn »

Vorige week zaterdag heeft mijn vrouw bij een winkel die 2e hands apparatuur verkoopt een laptop gekocht. Echter, bleek dat de batterij het in zijn geheel niet deed. Dus zij terug naar deze winkel. Mijn vrouw wou eigenlijk haar geld terug, maar in plaats daarvan werd de batterij omgewisseld. Ook goed. Probleem opgelost. Twee dagen later begaf de harde schijf het. Deze maal heb ik gevraagd om mijn geld terug. De winkelier kon ons geen geld terug geven, maar wel tegoedbonnen. Omdat ik hier niets aan heb is de harde schijf omgewisseld. Weer twee dagen later ging ook deze andere harde schijf kapot. Wat nu?
In een mailwisseling die ik met ze gehad heb geven ze wederom aan geen geld terug te kunnen geven, maar wel de laptop kunnen repareren en Windows opnieuw kunnen installeren.

Op de website van deze betreffende winkel (http://www.elektro-outlet.nl) staat trouwens dat ze 14 dagen niet goed geld terug garantie geven, maar dat geld volgens hun alleen voor nieuwe apparatuur en niet voor onze 2e hands laptop.

En als laatste waar ik niet blij mee ben is dat er op de laptop een sticker staat dat ie geschikt is voor Windows XP/Windows 2000, terwijl er Windows XP Home op zit. Dat is niet zo erg, maar waar is de sticker met het licentienummer??? Die zit er namelijk niet op.

Wie kan mij advies geven wat nu te doen?

Bastiaan

Moppentappers

Re: Niet goed, geen geld terug

Ongelezen bericht door Moppentappers »

de winkelier kan niet zo veel garantie geven voor 2e hands producten
omdat die meer een soort tussen verkoper is tussen jou en de vorige eigenaar
uiteraard hoor je voor een product wat niet goed functioneert gewoon je geld terug te krijgen
aan de andere kant is het wel een risico wat vast zit aan de aanschaf van 2e hands apparaten
en tegewoordig heb je al hele goede laptops voor 800 euro
gewone goede acers

Moppentappers

je kunt de zaak aankaarten bij microsoft, kijken wat hun gaan doen
vaak krijg je dan nog windows gratis ook
toch raad ik je aan geen zware middelen te gebruiken om die laptop toch vergoed te krijgen
hoe duur was ie trouwens?

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

je kunt de zaak aankaarten bij microsoft, kijken wat hun gaan doen
vaak krijg je dan nog windows gratis ook
Toch niet.
Als je gebruik maakt van het speciale actie van Microsoft voor de illegale versie gedupeerden, dan moet je toch zo'n €160,- betalen, en dan krijg je de Windows XP Proffessional licentie thuisgestuurd.

Dus gratis is het niet.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Als je gebruik maakt van het speciale actie van Microsoft voor de illegale versie gedupeerden, dan moet je toch zo'n €160,- betalen
Lekkere actie! Bij Alternate kost XP-pro OEM 149,- Euro.

Moppentappers

maar bij die OEM krijg je geen ondersteuning

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Bas,

Ik ben wel benieuwd wat je voor die laptop moest betalen en welk type het is.

Gaar het hier om een antiek apparaat voor een appel-en-een-ei of om een courant model voor een redelijke prijs?

ikbenik

Lekkere actie! Bij Alternate kost XP-pro OEM 149,- Euro.
En die mogen NIET los verkocht worden.

De OEM licenties mogen alleen met een nieuwe computer of moederbord worden meegeleverd.
Of je moet een systeembouwer zijn.

Koop je een gebruikte computer, dan mag je naderhand géén OEM licentie ervoor kopen.

Dan dien je de Retail-licentie te kopen.

C200K

Ongelezen bericht door C200K »

@ikbenik,

zovaak ga ik met je mee, alleen nu niet meer.

Ik kan nu officieel een OEM-versie kopen. Echter dan dus geen ondersteuning van Microsoft. e.a. Is goed en duidelijk door ComputerTotaal en HCC uitglegd.

Moppentappers

goed en duidelijk uitgelegd, maar toch verkeerd
een OEM mag enkel door een computer bouwer verspreid worden
zo ook aangegeven in de fair use policy
ga toch maar weer mee met het verhaal van ikbenik ;)

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Die uitleg klopt dan niet. Je mag enkel een OEM kopen wanneer je er een kritiek onderdeel bij koopt (harde schijf, moederbord, processor) of wanneer je systeembouwer bent. Dat zijn de officieele voorwaarden.

In de praktijk komt dat erop neer dat iedereen een OEM kan aanschaffen, maar dat maakt het niet legaler dan een download.

ikbenik

Er zijn een paar manieren om legaal aan de OEM windows licentie te komen:

- Als je een nieuwe computer koopt.
- Als je als consument zijnde je eigen computer bouwd. Je bent dan een systeembouwer.
- Als je een nieuwe moederbord koopt mag je daarbij een nieuwe Windows licentie erbij kopen.

- In alle andere gevallen mag de OEM licentie niet verkocht worden!

Maar let op!
Als je een OEM licentie koopt, kun je alleen bij de computerbouwer terecht voor ondersteuning van windows.
Bij Microsoft kun je dus niet terecht!

In het verleden mochten we een OEM-licentie samen met een muis of geheugen verkopen.
Echter mag dat niet meer.
Microsoft heeft die OEM-licentie aan het moederbord gekoppeld.
Dus ga je in je computer een nieuw moederbord zetten met meer mogelijkheiden, dan ben je licentiematig verplicht om een nieuwe windows-licentie aan te schaffen.

16again

En hoe coulant is het Microsoft aanbod dan om 159,- voor XP bij te betalen indien een illegale windows geinstalleerd staat op je nieuwe computer?
Als je een PC koopt met XP voorgeinstalleerd, dan mag je verwachten dat daar XP-oem bij zit. Er blijkt echter een illegale XP geleverd te zijn, en nu moet je achteraf gewoon nog volledige OEM prijs betalen.

Als klant had ik liever alsnog een XP-OEM tegen gereduceerd tarief, zeker omdat de naam van de illegaal handelende winkel doorgespeeld wordt aan Microsoft (BSA).

NB: In dit geval is echter sprake van 2e hands computer en gaat OEM bij aanschaf verhaal niet op.

ikbenik

En hoe coulant is het Microsoft aanbod dan om 159,- voor XP bij te betalen indien een illegale windows geinstalleerd staat op je nieuwe computer?
Als je een PC koopt met XP voorgeinstalleerd, dan mag je verwachten dat daar XP-oem bij zit. Er blijkt echter een illegale XP geleverd te zijn, en nu moet je achteraf gewoon nog volledige OEM prijs betalen.
Klopt, en dat er een illegale windows op zit, is niet het probleem van Microsoft.
Dus dat zij de gewone prijzen in rekening brengen is normaal.
NB: In dit geval is echter sprake van 2e hands computer en gaat OEM bij aanschaf verhaal niet op.
En als daar nu een illegale versie van windows op zou staan?

Dan gaat het verhaal van OEM wel degelijk op.

16again

speciale actie van Microsoft voor de illegale versie gedupeerden...€160,-
en
Dus dat zij de gewone prijzen in rekening brengen is normaal.
Het is zo'n speciale actie, dat je zelfs duurder uit bent als volledige OEM-pro aanschaffen bij aankoop van de PC.

Eerder haalde ik de XP oem pro aan, het verschil is nog groter: normaal zou bij aanschaf nieuwe PC de oem-home versie (prijsindicatie 89,- bij Alternate) meegeleverd zijn.

NB: Volgens mij mag tegenwoordig iedereen los OEM kopen: iedereen is systembuilder! Bij controle moet je wel kunnen aantonen met aankoopbewijzen dat vrijwel gelijkertijd nieuwe hardware is aangeschaft

C200K

Ongelezen bericht door C200K »

Er zijn een paar manieren om legaal aan de OEM windows licentie te komen:

- Als je een nieuwe computer koopt.
- Als je als consument zijnde je eigen computer bouwd. Je bent dan een systeembouwer.
- Als je een nieuwe moederbord koopt mag je daarbij een nieuwe Windows licentie erbij kopen
Dank ikbenik,

inderdaad zoals ik dus aangaf kan ik gewoon en legaal aan een OEM-versie kopen. Ik hoop dat de mensen hierboven die anders beweren nu ook het licht zien!

ikbenik

Als iemand bij mij komt en vraagt om een losse OEM-licentie en hij kan niet bewijzen dat hij zelf een computer gaat bouwen, dan verkoop ik die dan niet.

Want het is niet toegestaan om de OEM-licenties los te verkopen aan de klanten.

Microsoft controleerd dit via mistery shoppers.

En ik dank ervoor om boetes te krijgen.

Gesloten