LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Decoder retour @Home - waarschuwing!

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
!nge

Decoder retour @Home - waarschuwing!

Ongelezen bericht door !nge »

Een waarschuwing:
Op 13 april zijn wij erin getuind bij @Home, om 60 dagen gratis en vrijblijvend TV Digitaal te proberen. We moesten wel de 79 euro voor de decoder alvast betalen, maar dat zou aan ons gecrediteerd worden als wij ons abonnement uiterlijk 7 dagen voor het einde op zouden zeggen.

Wij hebben ruimschoots op tijd opgezegd (18 april, en het liep nog tot 13 mei), en het verzoek aan @home gedaan om ons die 79,- euro terug te storten. Je voelt 'm al aankomen. Als puntje bij paaltje komt vertelt de klantenservice van @home dat die decoder binnen 8 dagen na aanvang van de proefperiode terug had gemoeten. Hierover staat NIETS in de voorwaarden van @home en het is ook niet in overeenstemming met wat de verkoopster ons destijds aan de telefoon heeft verteld.

Bij de klantenservice aan de telefoon wisten ze het volgende te melden:
"Als je in een winkel iets koopt en je brengt het terug, dan moet dat ook binnen 8 dagen, wil je je geld terug krijgen." We moesten maar een brief sturen als we het er niet mee eens waren.
Deze brief is uiteraard onderweg. Ik vind het de grootste flauwekul dat die decoder binnen 8 dagen terug moet, want ik mocht TV Digitaal 60 dagen GRATIS EN VRIJBLIJVEND proberen! Na 8 dagen is de decoder dus al van mij en dus niet meer gratis en vrijblijvend. Ik vind het misleiding en ik vind dat @Home je paait met iets moois, maar zich gewoon niet aan de afspraak houdt.

Op deze brief heb ik nog geen reactie, maar ik wil al wel graag mensen waarschuwen voor dit soort fratsen.

M.v.g. Inge

R0n@ld

Re: Decoder retour @Home - waarschuwing!

Ongelezen bericht door R0n@ld »

Bij ons precies hetzelfde, in maart het proefpakket
internet/telefonie/televiesie ontvangen en aangesloten.
In April alles weer beëindigd, de voordelen waren namelijk neit aanwezig.
Internet/Telefoniemodem kan zonder problemen retour, de digitala ontvanger en smartcard echter niet. Dit moest volgens de klantenservice binnen 8 dagen, echter staat hier niets van op papier.
Er liggen inmiddels 2 brieven bij Essent, waarvan 1 aangetekend. Tot op heden echter nog geen reactie. :evil:

Kunnen we als gedupeerden ergens klagen ?

groeten

Ronald

MaffeDarkie

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

Wat ik mij afvraag is:

Heb je TV Digitaal Extra of gewoon TV Digitaal genomen? De actie lijkt namelijk voor TV Digitaal maar geldt pas vanaf Digitaal TV extra.

Tevens de vraag hoe je hebt opgezegd, is dit telefonisch geweest dan heb je de onjuiste weg bewandeld en dien je dit als nog per email of schriftelijk te doen.

Voor de zekerheid zou ik even ervoor zorgen dat je de volgende pagina uitprint voor eventueel bewijs wat de voorwaarden zijn en waarin duidelijk staat dat je € 40,00 terugkrijgt op de aanschaf van de ontvanger.

http://www.home.nl/abonnee/klantenservi ... oorwaarden

!nge

@MaffeDarkie:
Wij hebben een proefabonnement gehad op TV Digitaal, met daarbij automatisch 2 weken TV Digitaal extra proberen.
Over jouw zin dat 'de actie pas geldt vanaf TV Digitaal Extra' is mij niets bekend en staat ook niets in de voorwaarden.
Wij hebben alles gewoon netjes op de juiste manier (per e-mail, zoals aangegeven op de site van @Home) opgezegd. Daarvan hebben we ook een bevestiging gekregen.
We weten dat je 40 korting op de decoder krijgt als je een abonnement afsluit, maar wij willen geen abonnement, en dus ook geen 40 euro korting, maar gewoon de volledige 80 euro terug. 40 euro korting is voor ons dus ook niet van belang.

Er zijn 2 punten waaruit volgens ons blijkt dat @Home zich simpelweg niet aan de regels houdt:

1. @Home houdt zich niet aan de Wet Kopen op Afstand. Daarin
staat duidelijk dat de leverancier de standaard termijn van 8 dagen slechts mag hanteren, als hij aan ALLE voorwaarden die in dat artikel genoemd worden heeft voldaan. Een van die voorwaarden is dat 'voor of bij levering van het product (de decoder in dit geval) duidelijk schriftelijk moet zijn aangeven binnen welke termijn de koop kan worden ontbonden.' Wanneer een leverancier zich niet houdt aan één van deze voorwaarden is volgens de Wet Kopen op Afstand automatisch een termijn van 3 maanden van toepassing.
Er is NIETS bekend over de 8-dagen retourtermijn. Dit is nergens terug te vinden, en het is al helemaal niet voor of bij levering van de decoder aan ons doorgegeven. @Home gaat hier dus de mist in.
Voor meer info: Artikel 46a van BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 9A "Wet Kopen op Afstand".

2. Daarnaast ben ik van mening dat de manier waarop @Home klanten werft voor deze actie misleidend is. @Home heeft mij aangeboden één van haar producten 60 dagen gratis en vrijblijvend te proberen, maar levert in feite 8 dagen gratis en vrijblijvend, en daarna voor € 79,-. Het is voor mij als klant onmogelijk om het TV Digitaal-signaal de volledige 60 dagen gratis en vrijblijvend te proberen, aangezien de absoluut noodzakelijke digitale ontvanger mij na 8 dagen al € 79,- kost.
Zonder digitale ontvanger valt er eenvoudigweg niets te proberen. 'Gratis’ betekent iets totaal anders dan ‘€ 79,- ’ en aangezien ik hier vooraf niet over ben ingelicht en ik nergens in de voorwaarden van @Home iets over kan vinden, ben ik dus misleid.

Wij hebben een aangetekende brief verstuurd naar @Home op 20 april. Hiervan echter helaas nog geen reactie. Wanneer die reactie wel binnen is, dan zal ik die hier posten, wellicht kan een ander er ook nog wat mee.

M.v.g. Inge Kuipers

MaffeDarkie

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

@MaffeDarkie:
Wij hebben een proefabonnement gehad op TV Digitaal, met daarbij automatisch 2 weken TV Digitaal extra proberen.
Over jouw zin dat 'de actie pas geldt vanaf TV Digitaal Extra' is mij niets bekend en staat ook niets in de voorwaarden.
De voorwaarden zijn terug te lezen via de link die ik in mijn vorige bericht geplaatst had. In de voorwaarden wordt niet gesproken over retourneren van eventuele kosten, wanneer men na 60 dagen niet wenst te verlengen. Dit wordt alleen gedaan in geval van een TV Digitaal Extra pakket wanneer men juist 'wel' wenst te verlengen en dan betreft het bedrag hooguit € 40,00.

In mijn ogen is het geen wat @home doet 'koppelverkoop'. Men kan gebruik maken van een actie (60 dagen gratis) maar men is wel verplicht om meteen een ander product te kopen (de ontvanger). Het geld voor de ontvanger is men dan gewoonweg kwijt en het product (60 dagen gratis) is wel gratis. Persoonlijk vind ik dit koppelverkoop en misleiding.

Als je als bedrijf iets '60 dagen gratis' aanbied, dan zul je ervoor moeten zorgen dat de klant ook diezelfde 60 dagen de ontvanger in bruikleen heeft en na deze 60 dagen de ontvanger factureren. Dit is normaalgesproken ook de officiele gang van zaken.

@!nge - Ik zou als ik jouw was eens contact opnemen met Consuwijzer http://www.consuwijzer.nl/ of telefonisch 088 - 0 70 70 70.

Met betrekking tot je punt in het burgerlijk wetboek, ik heb het zo even niet nagezocht maar als je een product koopt op afstand dan dient te aanbieder van dat product vooral de specificaties en gegevens van het product te vermelden. Tevens dienen de Algemene- & Aanvullende voorwaarden minimaal beschikbaar te zijn via de internetsite en dienen alle kosten/tarieven duidelijk te worden vermeld. Het is aan de aanbieder vrij om te kiezen of de voorwaarden al dan niet per post of email worden verstrekt.

En zoals eerder aangegeven, de voorwaarden van de actie staan op de website van @home. Het is misschien niet onverstandig om een kopie te maken van de pagina of aanbieding waarbij je de garantie gegeven werd dat je het geld voor de ontvanger terug zou krijgen. Heb je deze niet, dan valt er helaas weinig tegen te doen.

!nge

De voorwaarden zijn terug te lezen via de link die ik in mijn vorige bericht geplaatst had.
Deze voorwaarden gaan over de levering van het TV Digitaal signaal. Nergens in deze voorwaarden wordt gesproken over de aanschaf van de decoder. Ook zijn er bij de levering van het hele pakket destijds wel voorwaarden meegeleverd, maar ook daarin komt de decoder niet ter sprake. Momenteel ben ik op mijn werk en kan ik die voorwaarden er niet precies op naslaan, maar ik weet dat in dat 'boekje' op de eerste pagina staat dat die voorwaarden 'van toepassing zijn op de levering van digitale televisiediensten', dus NIET op de aanschaf van de decoder.
Met betrekking tot je punt in het burgerlijk wetboek, ik heb het zo even niet nagezocht maar als je een product koopt op afstand dan dient te aanbieder van dat product vooral de specificaties en gegevens van het product te vermelden. Tevens dienen de Algemene- & Aanvullende voorwaarden minimaal beschikbaar te zijn via de internetsite en dienen alle kosten/tarieven duidelijk te worden vermeld. Het is aan de aanbieder vrij om te kiezen of de voorwaarden al dan niet per post of email worden verstrekt.
Als je de tekst uit het BW wel even nazoekt, dan zul je toch zien dat daarin heel duidelijk staat dat een leverancier niet alleen verplicht is om
(1) bij of voor levering van het product voorwaarden te verstrekken (op welke manier schriftelijk dan ook, per e-mail of per post), maar ook
(2) dat IN die voorwaarden MOET staan binnen welke termijn de koop kan worden ontbonden.
Zoals eerder gezegd heeft @Home mij wel voorwaarden gestuurd bij de levering van het hele pakket, maar:
(1) deze zijn niet van toepassing op de aanschaf van de decoder (volgens mij komt het woord decoder of digitale ontvanger er niet of maar 1 keer in voor), en
(2) als deze voorwaarden dan zogenaamd wel van toepassing zouden zijn op de aanschaf van deze decoder, dan staat NERGENS iets vermeld over een retourtermijn.

De toezegging dat ik de decoder kostenloos terug kon sturen, mits ik uiterlijk 7 dagen voor het einde van de proefperiode op zou zeggen, is mij telefonisch gedaan door de verkoopster. Ik heb het haar nogmaals gevraagd of we daarna nergens aan vast zaten en of er verder ook geen addertjes onder het gras zaten, en zij verzekerde mij dat wij het geld voor de decoder gewoon terug zouden krijgen.

!nge

Reactie Consuwijzer n.a.v. mijn e-mail:

Er zijn een aantal juridische mogelijkheden om uw claim te onderbouwen.

Inderdaad is er sprake van een overeenkomst op afstand. Dit houdt in dat u in beginsel 7 werkdagen heeft om van uw overeenkomst af te kunnen. Omdat het in dit geval om een dienst gaat, kan de bedenktijd worden verkort als u instemt met de levering van de dienst. Dit doet u door de decoder in gebruik te nemen. U dient echter wel schriftelijk geonformeerd te worden over het feit dat u hiermee uw bedenktijd prijs geeft. Als dat niet is gebeurd, dan geldt de verlengde termijn van 3 maanden tot het moment dat u de juiste schriftelijk informatie ontvangt. Als u niet schriftelijk geonformeerd bent, dan kunt u de overeenkomst ontbinden en heeft u recht op terugbetaling van de decoder.

Daarnaast is er sprake van het verstrekken van onjuist informatie waardoor u de overeenkomst heeft gesloten. U kunt zich beroepen op dwaling. Van belang is dat als u de juiste voorstelling van zaken had gekregen u geen overeenkomst had gesloten. Door middel van een brief kunt de overeenkomst vernietigen. U heeft dan recht op terugbetaling.

Tevens zou er mogelijk sprake kunnen zijn van misleidende reclame. Van belang is dan wel dat u schriftelijk reclame of een internetpagina moet kunnen tonen waar misleidende informatie op staat. Een mondelinge mededeling van een verkoper is geen reclame-uiting in de zin van de wet of de Nederlandse Reclamecode. Mocht u nog over schriftelijke informatie beschikken, dan kunt u een klacht indienen bij de Reclamecodecommissie. Zie voor de procedure www.reclamecode.nl

De huidige algemene voorwaarden voor een soortgelijke actie staan op de website. Hieruit blijkt dat de decoder slechts wordt vergoed als mensen na de proefperiode abonnee blijven. Bij opzegging binnen de proefperiode krijgen klanten de aanschafprijs dus niet terug. U kunt als u de voorwaarden niet schriftelijk zijn toegestuurd de algemene voorwaarden buiten werking stellen door schriftelijk de algemene voorwaarden nietig te verklaren wegens het niet ter hand stellen. U zou dan ook recht hebben op de terugbetaling.

pvd

Ongelezen bericht door pvd »

Ik heb een opmerking. :idea:

Ik heb het vermoeden dat TV digitaal en TV digitaal Extra door elkaar gehaald worden

TV digitaal (@home) wordt zonder extra kosten geleverd naast het analoge signaal. Je hebt alleen een ontvanger + smartcard nodig. M.a.w. Je betaald € 15,49 per maand voor TV basis. Daarnaast wordt voor dit bedrag "gratis" TV digitaal meegestuurd.

Voor TV digitaal extra wordt € 9,95 gevraagd, dus dan betaal je in totaal € 25,44 per maand.

Ik denk dan ook dat je Vrijblijvend TV Digitaal Extra aan het proberen was. Hier kun je dan, mits je tijdig opzegt, binnen twee maand vanaf. Je kunt de gekochte ontvanger (en smartcard) daarna natuurlijk gewoon blijven gebruiken voor TV Digitaal.

pvd

Ter verduidelijking: De enige meerkosten voor TV digitaal zijn de kosten voor een ontvanger en smartcard. Dit zijn eenmalige kosten (totdat de ontvanger vervangen moet worden)

!nge

@pvd:
Op dit moment loopt er inderdaad een actie voor het proberen van TV Digitaal extra. Wij hadden voorheen alleen TV Basis, zonder digitaal signaal. Wij hebben toen een proefabonnement genomen van 2 maanden voor TV Digitaal, waarbij we automatisch 2 weken TV Digitaal extra kregen. Na die 2 weken verdwenen alle extra zenders weer gewoon, en hadden we alleen nog het 'kale' TV Digitaal.
Ik weet niet beter dan dat het gewoon alleen om TV Digitaal ging, met als bonus even 2 weekjes proeven van de extra zenders.
Het lijkt me logisch dat wanneer de proefperiode voor TV Digitaal Extra gold, dat wij dan ook die volledige twee maanden de extra zenders hadden mogen bekijken, en die verdwenen na 2 weken weer.

Wat ik alleen probeer duidelijk te maken is dat onze klacht niet gaat over de proefperiode van het signaal, maar over dat wij bij het afsluiten van dat proefabonnement blijkbaar ook een decoder hebben aangeschaft. Deze aanschaf staat blijkbaar totaal los van het proefabonnement.
Als wij van te voren hadden geweten dat wij die decoder hadden aangeschaft en dat hij binnen 7 dagen retour had gemoeten om ons geld terug te krijgen, dan hadden wij het proefabonnement nooit afgesloten. @Home heeft ons dit nooit gezegd. Dit valt onder dwaling, zoals ConsuWijzer ook zegt.
Ook is het totaal niet logisch, want hoe kan ik 2 maanden iets gratis proberen als ik de daarvoor onmisbare decoder al na 7 dagen moet betalen? Dan is het toch niet meer 2 maanden gratis en vrijblijvend? Koppelverkoop inderdaad, maar wel erg misleidende en voor de consument erg verwarrende koppelverkoop.

Daarnaast heeft @Home dus bij de aanschaf van die decoder niet aangegeven wat de voorwaarden zijn voor ontbinding van de overeenkomst. Er zijn namelijk bij mijn weten geen voorwaarden over de aanschaf van de decoder. Ook wordt er niet over gesproken in de voorwaarden die horen bij de levering van het signaal.
In dit geval houdt @Home zich dus ook niet aan de Wet Kopen op Afstand, en mag ik de decoder terugsturen met terugbetaling van de kosten.

pvd

Ongelezen bericht door pvd »

U had inderdaad recht op twee maand digitaal extra. Ik weet uit ervaring dat u daar expliciet om moet vragen, anders krijgt u, zoals nu, al binnen twee weken geen digitaal extra meer.
De manier waarop @home de abonnees trekt is echter minder fraai. Er wordt namelijk gesuggereerd dat je na aanmelding zonder kosten en vrijblijvend twee maanden lang TV digitaal extra ontvangt. TV digitaal extra geeft extra zenders die normaal €9,95 per maand meer kosten dan TV digitaal. In deze periode kan je dan zien of je het wilt houden of niet. Hiervoor moet je echter wel eerst abonnee worden op TV digital extra en later weer opzeggen. Doe je dit te laat dan zit je er aan vast. Dit is verre van "vrijblijvend".
op deze manier dus....

Over koppelverkoop ontvanger etc. geloof ik u wel, daar heb ik geen verstand van.

Ik dacht alleen dat er een misverstand was met betrekking tot tv digitaal en tv digitaal extra. Iedereen met een @home abbonement beschikt immers (mits hij/zij een ontvanger met smartcard heeft) automatisch over tv digitaal.

pvd

Gesloten