LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vesting finance& Eneco

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
SnaPSniP
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2007 13:23

vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door SnaPSniP »

Wij hebben hier eergister een brief in de bus gehad ( nou ja 2stuks)
van vesting finance in zake eneco.

( ik weet dat dit mijn "eigenschuld"is dit door omstandigheden op te laten lopen,maar met al die bijkomende incassokosten van die incasso buro's is het gewoon een oerwoud aan kosyen geworden, dus geeft AUB dit verwijt niet dat het eigen schuld is.)

2 rekeningen van eneco

rekening 1:
hoofdsom 377.05
rente 8.39
buitengerechtelijke kosten 119.00

totaal 504.44

rekening 2:
hoofdsom 163.42
rente 0.91
buitengerechtelijke kosten 73.78

totaal 238.11

Nu heb ik contact gehad gister met vesting finance,
en deze wil gewoon de vorderingen binnen 5 dagen hebben anders sluiten ze me af.
nu wou ik een betalingsregeling treffen,
omdat ik dit met mijn vakantiegeld wou betalen.
(dit komt een maand later omdat dit de gewoonte is bij Randstad)
maar omdat "iedereen"volgens vesting zijn vakantiegeld krijgt,
zijn er geen betalingsregelingen te maken.

Na mijn uitleg aan vesting zei men gewoon , okee dan gaan wij nu over
tot het inwerkstellen van de afsluiting.

dus ik zei nog geef me de kans dan nog om nogmaals bij Randstad,
een aanvraag te doen tot eerder uitbetalen van vakantiegeld.
dit is niet gelukt omdat Randstad ook aan regels hangt.
(mijn intercedente opperde nog"als ze het niet geloven laat ze mij maar bellen" <--- dat is echt een lief vrouwtje).

dus ik moet morgen naar vesting terug bellen,
of ik kan betalen.


maar ik denk datze van de week mijn energie komen afsluiten.

Mensen hier AUB hebben jullie hier tips voor.
ik weet had het niet zo ver moeten laten komen.
maar ik wil gewoon verder kunnen.

met vriendelijke groet,
SnaPSniP

madrid86
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2007 18:59

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door madrid86 »

Ik zou als ik jou was eerst zsm de hoofdsom betalen aan eneco. Kan je het geld niet even lenen van familie etc. Als je dit voldaan hebt dan zullen ze je niet afsluiten. Vesting Finance zal je zowieso niet afsluiten dus die moet je maar even laten kletsen. Gewoon contact opnemen met Eneco en daar de dingen mee bespreken. Ga dus niet weer Vesting Finance bellen want die willen alleen je geld! Eneco zal wellicht welwillender staan tegenover een duidelijke betalingsregeling mocht je de hoofdsom niet kunnen betalen.

Kayleigh
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 sep 2006 14:19

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Ik zou ze meteen aanschrijven en om uitstel vragen omdat hun berekening niet juist is en je niet verplicht bent de door hen opgelegde kosten te betalen, en eisen dat dit gecorrigeerd moet worden.

Tot een bedrag van €500 zijn de buitengerechtelijke kosten €89,25, en tot een bedrag aan €250 zijn die kosten €44,03. Totaal dus €133,28 - dat is een verschil van een kleine €60 met hun berekening .

Dit is tevens het bedrag wat een rechter toe zou wijzen en waar je dus waarschijnlijk niet onderuit gaat komen. Ik zou nogmaals, per brief, uitleggen dat je absoluut wilt betalen maar financieel gewoon niet bij machte bent dit in één keer te doen. Doe alles schriftelijk zodat je een dossier hebt wat te overleggen is mocht het zover komen dat dit voor een rechter verschijnt, telefonische afspraken zetten geen zoden aan de dijk, helemaal niet met een incassobureau.

Stuur meteen een kopie van de brief naar Eneco

counter_attack
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2007 22:40

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door counter_attack »

Kayleigh heeft helemaal gelijk.

Van incassobureaus moet je geen enkel medeleven verwachten, die willen zo snel, zo makkelijk en zoveel mogelijk geld zien. Aan de regels houden of begrip hebben voor de situatie waarin iemand verkeerd is voor hen onbelangrijk.

Benader daarom zoveel mogelijk de schuldeiser, maak daarmee afspraken, ook nadat je een brief ontvangen hebt van een incassobureau. Zorg dat die afspraken zwart-op-wit komen te staan. Bewaar kopieen, Jij hebt geen overeenkomst met het incassobureau, je hebt een overeenkomst met de schuldeiser! Die schuldeiser wil in de meeste gevallen graag de relatie met de klant voortzetten en is altijd bereid om afspraken te maken.

counter-attack.nl

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 20 Mei 2007 13:51 door Kayleigh


--------------------------------------------------------------------------------

Ik zou ze meteen aanschrijven en om uitstel vragen omdat hun berekening niet juist is en je niet verplicht bent de door hen opgelegde kosten te betalen, en eisen dat dit gecorrigeerd moet worden.

Tot een bedrag van €500 zijn de buitengerechtelijke kosten €89,25, en tot een bedrag aan €250 zijn die kosten €44,03. Totaal dus €133,28 - dat is een verschil van een kleine €60 met hun berekening .

Dit is tevens het bedrag wat een rechter toe zou wijzen en waar je dus waarschijnlijk niet onderuit gaat komen. Ik zou nogmaals, per brief, uitleggen dat je absoluut wilt betalen maar financieel gewoon niet bij machte bent dit in één keer te doen. Doe alles schriftelijk zodat je een dossier hebt wat te overleggen is mocht het zover komen dat dit voor een rechter verschijnt, telefonische afspraken zetten geen zoden aan de dijk, helemaal niet met een incassobureau.

Stuur meteen een kopie van de brief naar Eneco
Het is voor SnaPSniP misschien wel handig, als je hem verteld waar deze informatie op is gebaseerd. Dit kan hij/zij dan meteen in de brief vermelden.

mvrgr
CB

Kayleigh
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 sep 2006 14:19

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Deze informatie is gebaseerd op de staffel incassokosten, dit zijn de accurate incassokosten per 1 februari 2007.

werve100
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2007 15:31

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door werve100 »

Geachte heer

Hierbij bevestig ik de ontvangst van uw e-mail met bijlagen d.d. 27 april 2007.

De kosten die Vesting Finance heeft doorberekend aan u zijn volgens de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen.

Conform de Staffel Rapport Voorwerk II mag Vesting Finance tot een bedrag van € 500,- (hoofdsom + rente) een bedrag doorberekenen van € 119,00 (buitengerechtelijke kosten 89,25 incl BTW, en registratiekosten € 29,75 incl. BTW).

Indien u nog vragen heeft kunt u altijd telefonisch contact opnemen met ons secretariaat.

Met vriendelijke groet,

Sandra van der Heide

Secretariaat NVI

Tel: +31(0)35-6994210

Fax: +31(0)35-6945045




Postbus 279 1400 AG Bussum

En je doet er niks aan ze hebben druk (schijt) aan je het ging bij mijn om ongeveer €300 dus dat is dan meer als 30% geweldig geregeld in dit land een hint koop een koevoet en ros ze van de deur

counter_attack
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2007 22:40

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door counter_attack »

Het is veelzeggend dat mevrouw van der Heide verwijst naar het Rapport Voorwerk II en zich er tegelijkertijd helemaal niet aan houdt.

Naast de buitengerechtelijke kosten van EUR 89,25 mogen helemaal niet nog eens EUR 29,75 aan registratiekosten in rekening worden gebracht. Paragraaf 10 van het Rapport Voorwerk II is daar heel duidelijk over.

Mevrouw van der Heide probeert de boel te belazeren! Een ander woord heb ik daarvoor, na dergelijke praktijken veel en veel te vaak tegen te zijn gekomen, niet meer.

counter-attack.nl

SnaPSniP
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2007 13:23

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door SnaPSniP »

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

Ik heb zo juist 2 brieven van vesting ontvangen
reactie's op beide brieven ( eis om correctie en uitstel van betaling/in termijnen.

ze zeggen dus dat de kosten kloppen ( + 25 eur registratie kosten)
dus dat ik dat moet betalen.
maar tevens hebben ze me aangeboden om het in 2 termijnen te voldoen.

ik ga zo even mijn scanner uitr de kelder vissen dan scan ik de brieven even in.

dat zet ik ze straks hier neer.

Nogmaals echt hartelijk dank voor jullie hulp/reactie's tot zo ver :)

Kayleigh
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 sep 2006 14:19

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Er mag *absoluut* geen registratie, dossier of wat voor kosten dan ook berekend worden buiten de wettelijke incassokosten. Denk eraan dat je dit niet verplicht bent te betalen en geen rechter ze dit toe zal wijzen. Dit is puur oplichting. Geef aan dat je bereid bent de incassokosten te betalen zoals wettelijk voorgeschreven in de staffel incassokosten en geen cent meer. Een incassobureau mag ook nooit voorwerk berekenen, die voorbereidingskosten zijn voor het bureau zelf.

werve100
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2007 15:31

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door werve100 »

10. Buitengerechtelijke kosten /'administratiekosten' / informatiekosten

10.1
Kosten gemaakt voorafgaand aan een procedure worden nogal eens onder een andere noemer dan buitengerechtelijke kosten gevorderd.
De grondslag daarvoor kan zijn een tevoren gemaakt beding dat een vast bedrag aan "administratiekosten" ("bureaukosten") of informatiekosten (bevolkingsregister/handelsregister) ten laste van de schuldenaar wordt gebracht in geval van tekortschieten van laatstgenoemde in de nakoming van een verbintenis.
Eigen kosten van de schuldeiser - niet zijnde de te betalen kosten van door hem ingeschakelde derden - kunnen ook kosten zijn als bedoeld in art. 6:96 lid 2 sub c BW. Zie PG 6, blz. 337/338. Deze kosten komen derhalve in beginsel als vermogensschade voor vergoeding in aanmerking. Bij toekenning van het forfaitaire tarief als in aanbeveling I of II bedoeld worden deze kosten in beginsel geacht in die vergoeding begrepen te zijn.

10.2
De werkgroep is van oordeel dat administratiekosten/bureaukosten – voor zover deze al voldoen aan de hiervoor onder 8 resp. 9 geformuleerde criteria - geacht kunnen worden in het forfaitaire bedrag ten belope van twee punten van het liquidatietarief ter zake van de buitengerechtelijke kosten te zijn begrepen. Afzonderlijke toewijzing is wel mogelijk indien geen andere buitengerechtelijke kosten worden gevorderd dan wel indien de betreffende contractsbepaling als een boetebeding moet worden aangemerkt.

10.3
Kosten van nazoeking en informatie bevolkingsregister/handelsregister) dienen gelet op het bepaalde in art. 53 WTBZ als verschotten te worden aangemerkt.

10.4
AANBEVELING III: "Administratiekosten" of "bureaukosten" worden geacht begrepen te zijn in het forfaitaire bedrag ter zake van buitengerechtelijke kosten, tenzij de betreffende contractsbepaling als een boetebeding moet worden aangemerkt. Indien geen andere buitengerechtelijke kosten worden gevorderd of toegewezen, is afzonderlijke toewijzing van deze kosten echter wel mogelijk. Informatiekosten (bevolkingsregister/handelsregister) zijn aan te merken als verschotten.

dit is dus ook voor mijn ook niet te begrijpen wat word hier nou gezegt???

SnaPSniP
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2007 13:23

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door SnaPSniP »

Mijn scanner is onbruikbaar dus maar even foto's genomen.

ze reargeren zo van omdat wij lid zijn van de NVI mogen
wij registratiekosten rekenen.
ik snap der nu helemaal niks meer van.
voorwerk/registratiekosten.???

hier onder de 2 foto's van de brieven
(zijn wel alleen de hoofd brieven)


http://elorrentop.tweakdsl.nl/DSC00005.JPG
http://elorrentop.tweakdsl.nl/DSC00006.JPG

counter_attack
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2007 22:40

Re: vesting finance& Eneco

Ongelezen bericht door counter_attack »

Een incassobureau kan vragen wat het wil, maar of een rechter het ook zou toewijzen is een heel ander verhaal. Er staat in de gedragscode van de NVI inderdaad dat er bovenop de door rechters zelf vastgestelde maximale buitengerechtelijke kosten nog eens 25 euro aan incassokosten gerekend mag worden. Geen idee of daar al rechterlijke uitspraken over zijn, maar volgens het Rapport Voorwerk II (door rechters zelf geschreven) worden dergelijke kosten niet toegewezen.

Ik kan me voorstellen dat je het niet tot een rechtszaak wilt laten komen, nog meer kosten (deurwaarder, griffie, juridische bijstand) en gezeur. Ikzelf zou in een dergelijk geval daarom alles betalen minus die registratiekosten en vervolgens afwachten of het incassobureau voor het restant naar de rechter durft te stappen. Waarschijnlijk niet.

counter-attack.nl

Gesloten