LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
MrBaaco
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2007 08:10

Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door MrBaaco »

Dit staat op de website:

Zorgeloos Mobiel Internet voor 9,50 per maand

Als Vodafone klant heb je met je mobiel direct toegang tot het echte internet. Zonder je zorgen te maken over de hoeveelheid data (MB) die je verbruikt wanneer je met je mobiel online gaat.

Zorgeloos Mobiel Internet BloX

Surf je regelmatig op je mobiel, wil je elke dag even je email checken? Neem dan een Zorgeloos Mobiel Internet Blox: écht internet op je mobiel, zo veel je wilt, voor € 9,50 per maand. Want, surf je b.v. 3x per week op internet of check je dagelijks een keer je e-mail, na 14x browsen of checken per maand heb je je BloX al terug verdiend.

* In combinatie met een Vodafone Basis abonnement.
* Flexibel: gemakkelijk aan- en weer uitzetten.
* Maximale download snelheid tot 1800 Kbps. Maximale upload snelheid 64 Kbps.

Basistarief voor Prepaid en Abonnees

Wil je geen Zorgeloos Mobiel Internet BloX of ben je Prepaid klant? Dan betaal je één Basistarief voor het hele internet op je mobiel. Dit tarief geldt voor de tijd dat je met je mobiel online bent en bedraagt € 0,75 per 15 minuten. Met maximale download snelheid tot 1800 Kbps en maximale upload snelheid tot 64 Kbps.

Hou er rekening mee dat:

* de extra kosten voor iets dat je op het internet koopt (b.v een Ringtone of een videoclip) niet bij bovenstaande prijzen zijn inbegrepen. Lees meer bij Handige diensten.
* deze prijzen alleen gelden voor gebruik binnen Nederland. Internetten in het buitenland werkt kostenverhogend. Lees meer bij Internet op je mobiel in het buitenland.
* op deze prijzen de 'Normaal gebruik-clausule' van toepassing is. Lees meer bij Voorwaarden Vodafone BloX.

Dat klinkt wel heeel erg mooi!!

Even de voorwaarden erbij pakken.

En een quote uit de voorwaarden Vodafone BloX die bovenstaande erg tegenspreekt!!!
(http://www.vodafone.nl/Vodafone/wg20/pd ... _final.pdf):
Zorgeloos Mobiel Internet
- Met Zorgeloos Mobiel Internet kun je binnen
Nederland met de mobiele telefoon op het
internet zoveel je maar wilt om onder meer te
surfen, chatten en e-mailen.

- Voor “Zorgeloos Mobiel Internet” geldt de
“normaal gebruik”-clausule, dat wil zeggen
dat je binnen Nederland tot 50 MB per maand
onbeperkt toegang hebt tot internet.


- Na overschrijding van dit normaal gebruik zal
Vodafone contact opnemen met Contractant
om het gebruik te matigen. Indien overschrijding
van het normaal gebruik gedurende drie
maanden plaatsvindt binnen een periode van
12 maanden, kan Vodafone het boven normaal
gebruik in een daaropvolgende maand in
rekening brengen. Contractant wordt hierover
voorafgaand door Vodafone geïnformeerd.

- Vodafone behoudt zich het recht voor om in
uitzonderlijke gevallen (van gebruik) en
ingeval van misbruik Zorgeloos Mobiel
Internet te beëindigen.

- Bij Zorgeloos Mobiel Internet is het onder
meer niet toegestaan de mobiele telefoon te
gebruiken als modem voor PC, laptop e.d. of
voor VOIP en SMSoIP en voor internet gebruik
in het buitenland.
Tjah, Vodafone vindt Zorgeloos internet niet geheel zorgeloos.

Want surf zoveel je wilt, betekent surf tot maximaal 50 MB.

Mensen, wees gewaarschuwd!!

Vodafone is ZEEER MISLEIDEND bezig!!!

Want je moet je JUIST zorgen maken, want
Zonder je zorgen te maken over de hoeveelheid data (MB) die je verbruikt wanneer je met je mobiel online gaat.
Dit is klinkklare onzin!!

Janoz
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2007 09:53

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door Janoz »

tot 50 MB per maand
Met maximale download snelheid tot 1800 Kbps
1800 / 8 = 225 kilobytes/s
225 / 1024 = 0.22 megabyte /s
50 / 0.22 = 227,55 seconden

Je kunt dus in 3 minuten en 47,55 seconden je complete datalimiet van een maand opmaken. Lekker zorgeloos inderdaad.

Saifam
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2007 16:34

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door Saifam »

1800 / 8 = 225 kilobytes/s
225 / 1024 = 0.22 megabyte /s
50 / 0.22 = 227,55 seconden

Je kunt dus in 3 minuten en 47,55 seconden je complete datalimiet van een maand opmaken. Lekker zorgeloos inderdaad.
Hoewel het inderdaad niet geheel zorgeloos is, is het bovenstaande natuurlijk niet waar. De meeste mobiele websites zijn slechts enkele kb's groot, waardoor het onmogelijk is je bundel zo snel op te maken.

Janoz
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2007 09:53

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door Janoz »

is het bovenstaande natuurlijk niet waar.
Zou je de fout in mijn berekening aan kunnen wijzen?

Wat ik met deze berekening wil laten zien is de enorme kromheid tussen de snelheid aan de ene kant en de datalimiet aan de andere kant. De snelheid nodigt uit tot het gebruik van diensten met een hoog datagebruik. Denk hierbij aan streaming media als audio en video. Natuurlijk gaat het je niet lukken om alle op te maken met alleen het kijken naar een website, maar wat is dan het nu van die enorme snelheid?

Kijk je naar andere aanbieders, dan zie je dat je daar eerder datalimieten ziet als 750MB of 1G. Dat is 15 tot 20 keer zoveel.

Fully
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:55

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door Fully »

een vergelijkinkje met andere providers voor bundels van ongeveer dezelfde maandkosten...

Vodafone: €10 voor 50 MB fair use policy
Orange: €6 voor 25 MB daarna €3 per MB
T-Mobile: vanaf 9,50 voor onbeperkt maar geknepen op 16 KB/s (dus grote hoeveelheden dataverkeer zijn er niet bij)
Telfort: bundels vanaf 5 voor 5 MB of 10 voor 200 MB daarna 0,50 per 100 KB
KPN: €9,95 voor onbeperkt maar met fair use policy:
Als je exponentieel (10x) meer verbruikt dan dat klanten met dit abonnement gemiddeld verbruiken, verzoekt KPN je het verbruik te matigen. Wanneer het verbruik na herhaaldelijk verzoek tóch niet wordt gematigd, behoudt KPN zich het recht voor je omt te zetten naar het standaard internettarief.
Het is niet toegestaan Surf & Mail te gebruiken op je laptop of voor VOIP-diensten.

Hoe werkt fair use
Je krijgt een waarschuwings sms in maand 1
Je krijgt nogmaals sms in maand 2
Je ontvangt een brief in maand 3
Je wordt gemigreerd naar het standaardtarief in maand 3
De fair use van Vodafone (en ook KPN) is om te voorkomen dat de aansluiting wordt gebruikt voor data intensieve diensten. het is tenslotte een bundel bestemd voor gebruik via een (UMTS) toestel en dan haal je in de regel zelfs met maximale hsdpa snelheid de 50 mb limiet niet (zolang je niet gaat ziten downloaden)


wil je grote hoeveelhedden data gebruiken dan zul je moeten kijken naar een echte databundel. Om bij de provider van TS te blijven; bij Vodafone bijvoorbeeld een Data Onbeperkt abonnement voor 77,50 en onbeperkt gebruik (fair usage wel 2,5 GB maar niet zo strikt - als je er een paar keer een eind boven zit zul je niet gauw erop worden aangesproken)

@Saifam: 1800 KB/s is de theoretisch maximaal haalbare snelheid met HSDPA momenteel, maar voor zover ik weet is er nog geen toestel op de markt dat die snelheid daadwerkelijk haalt. Daarnaast is de snelheid op de HSDPA netwerken enigszins geknepen en omdat 1800 kb/s THEORETISCH haalbaar is moeten de omstandigheden perfect zijn (weersomstandigheden, omgeving, bij voorkeur als enige op de mast actief, dekking, mast-en netwerkconfiguratie vwb beschikbare kanalen die een gebruiker toegewezen krijgt etc etc...)

dragon1
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2007 20:01

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door dragon1 »

de internet pagina's die je bekijkt gaan bij vodafone door n soort filter waar t direct gecomprimeerd word tot een tiende van de ware grote , dus Grof gezegd zou je kunnen concluderen dat t gelijk zou staan aan 500 mb op je normale com.
en deze 50mb limiet zou wellicht verhoogt kunnen worden als mensen juist over hun limiet gaan, dan wordt dat misschien wel als normaal beschouwd en gaan ze hun limiet verhogen, je krijgt geen extra kosten als je erover heen gaat, tenzij ze denken dat je over voip belt of zoiets.

ik heb zelf al elke provider gehad en zat info over gezocht en vodafone is op t moment qua snelheid van mobiel internet t snelst en ook t voordeligst, tja is gewoon n goede provider let op ! naar MIJN mening, dus wat jij denkt denk jij,
laterzzzzzz

henkjan99
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2004 12:41

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door henkjan99 »

wat jullie vergeten is dat vodafone als enige ook streaming toestaat. Ik luister hele dagen lang internetradio voor die 9.50 euro. Bij kpn en hi betaal je nog een 25ct per 10min. Je zit dus goed bij vodafone. Alleen jammer dat ze geen 3.6mb geven... Al zit WCDMA eraan te komen. Wordt nu getest in het westen van het land. Benieuwd wanneer de 7.2 mb aan klanten wordt aangeboden.

cyrix
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2008 17:22

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door cyrix »

De meeste mobiele websites zijn slechts enkele kb's groot, waardoor het onmogelijk is je bundel zo snel op te maken.
Dit is niet waar. Veel nieuwe (smart)phones zijn voorzien van een redelijke browser waarmee gewone webpagina's weergegeven worden. Bijvoorbeeld opera op bijna alle symbian en uiq telefoons, IE op de windows mobile telefoons en Safari op Apple Iphone. Al deze browsers zijn prima in staat normale webpagina's redelijk weer te geven. Zo'n webpagina's zijn al gouw 100kb en tegewoordig is er ook al een mobiele versie van youtube die streaming video aanbied wat ook bandbreedte vreet.

Ik zelf heb vodafone blox zorgeloos online maar heb al een brief thuis liggen dat ik ver over die fair use policy heen zat. Gelukkig hebben ze nog niets in rekening gebracht maar 50 MB is natuurlijk nergens op gebasseerd. Dit heb je er na drie kwartier internet radio er al uit. En daarnaast zijn de gemiddelde foto's tegenwoordig ook al zo'n 1MB groot (3 Megapixel). Dus als je op een dag in de trein of bus een beetje internet ben je al door je 50 mb heen.

Ik heb zelf een k800i en een p1i van sony en gebruik me telefoon voor streaming radio, Google maps, IMAP e-mail en bezoek een aantal nieuwssites en blogs. Hiermee verbruik ik makkelijk het tien-voudige van die 50 MB.

Ik vind het belachelijk dat in deze tijd er nog van dit soort data-limieten kunnen bestaan.

Ik moet wel zeggen dat de dekking van Vodafone prima in orde is op een paar plaatsen na en de snelheid is ook goed. Met een UMTS router haal ik makkelijk de 1.8 Mb/s

mmmat
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2008 15:45

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door mmmat »

ik bestel een nieuwe telefoon bij de KPN, met HSDPA verbinding, voorgeinstalleerde 'internet delen op je laptop' en de nieuwste volledig werkende Opera internet browser met het duurste internet-abonnement er bij ..

deze maand weer (vorige ook) een SMSje van de KPN, of ik minder wil internetten met mijn mobiel .. ik zit meer dan 10x boven het gemiddelde van NL, en wel 1106MB ..

hoeveel het gemiddelde dan is .. ???

Nu lees ik dat ik mijn mobiel niet aan mijn laptop mag hangen in een PDFje .. hmm dat doe ik 5 dagen per week want ik heb geen open internet hier op mijn werk ..

zelfs de zakelijke mobiele laptop opties van 80 euro hebben 'fair use' van niet meer dan 10x het gemiddelde van de rest van de mobiele laptop gebruikers .. of is dat dan weer 5 gigabyte of zo .. Ik wil dus wel kunnen blijven internetten op de telefoon, dus ik ga niet 2x een abonnement afsluiten .. de dienst die ze leveren is gelijk, of het nou met een dongle in je PC gaat of dat je telefoon fungeert als modem ..

"niet meer dan 10x het gemiddelde van de andere gebruikers" ..

lekker vaag .. je kunt ook nergens zien HOEVEEL dat is .. pas als je het na een maand hebt overschreden SMSen ze dat je X hebt gebruikt en dat dat meer is dan 10x het gebruik .. dus weet je het nog niet .. dan ga je iets minderen, en dan scheelt het maar 60 MB of zo ..

stel ik ga minderen, en ik zit op de helft, en dat blijkt nog te veel te zijn? dan krijg ik op mijn donder?

Wil je helemaal zorgeloos surfen en mailen? Neem dan Surf&Mail Totaal. Hiermee kun je altijd onbeperkt surfen en mailen op je mobiel.

Onbeperkt online voor € 9,95

* Onbeperkt* surfen en mailen op je mobiel in Nederland zonder extra kosten
* In combinatie met KPN Mobiel of KPN Flexibel abonnement
* Downloadsnelheid 128 kbps
* Uploadsnelheid 64 kbps

*KPN hanteert een fair use policy


zie ik daar nou zorgeloos, onbeperkt, onbeperkt en een laatste onbeperkt met een * ?

even fair use aanklikken in dat stukje:
# Je krijgt een waarschuwings sms in maand 1
# Je krijgt nogmaals sms in maand 2
# Je ontvangt een brief in maand 3
# Je wordt gemigreerd naar GPRS 0 in maand 3
dus als ik deze maand zou halveren, ben ik nog aan de beurt? abonnement opzeggen kan zeker niet .. bovendien kan ik in de telefoon niet een optie vinden die zorgt dat het alleen online gaat na mijn toestemming ..

het lijkt me niet de enige die dit probleem heeft?

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door Big-V »

Als je je telefoon niet meer als modem gebruikt zul je het waarschijnlijk niet meer hebben.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door kiz »

ik zit meer dan 10x boven het gemiddelde van NL, en wel 1106MB ..
ekker vaag .. je kunt ook nergens zien HOEVEEL dat is .. pas als je het na een maand hebt overschreden SMSen ze dat je X hebt gebruikt en dat dat meer is dan 10x het gebruik .. dus weet je het nog niet ..
In je sms staat dat je 1106 MB gebruikt hebt en dat is 10x meer dan het gemiddelde. Lezen en rekenen? 110MB is ongeveer 10% van 1106 MB. Met 60MB minderen ga je het dus niet redden. Misschien ff belletje naar de provider wat ze je kunnen adviseren? Een dongle ofzo

mmmat
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2008 15:45

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door mmmat »

110MB is echt HEEL weinig .. als je alleen maar emailtjes leest zou het misschien haalbaar zijn .. maar internetten op je mobiel met de internetbrowser die er op zit, met alle plaatjes en dergelijke, dan zit je echt zo over de 110 heen ..

daarbij zeggen ze dat de hoeveelheid data meer is dan 10* het gemiddelde .. hoeveel meer? 11* 15* 20* 50*?

Ik hang hem niet meer aan de laptop maar toch, wat nou als ik met gewoon mobiel gebruik uit kom op 550MB .. en het blijkt dat het 'gemiddelde' ligt op 50MB .. dan ben je nog de sjaak ..

je weet gewoon niet hoeveel je moet minderen ..

die dongle is dus niet een optie, want dan kan ik niet met mijn mobiel meer op internet zonder de mobiel, tenzij ik een dubbel abonnement ga afnemen; 1 voor de telefoon en 1 voor de computer .. sja en dan ga ik wel over op vodafone voor de laptop, die hebben de snelheid minder afgeknepen ..

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door kiz »

110MB is echt HEEL weinig
Tja... bij Vodafone is het volgens de topictitel maar 50...

Verder snap ik niet zo goed wat je probleem is. Je gebruikt nu je mobiel om met je laptop te internetten, als je die verbinding via een ander abb (dongle) maakt heb je dus veel minder internet op je mobiel nodig. 'k Neem tenminste aan dat je liever op je laptop dan op je mobiel internet.

mmmat
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2008 15:45

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door mmmat »

ik zit veel in de trein, van huis naar werk en naar studie .. in de trein wil je niet helemaal je laptop uit je tas halen en aansluiten op internet als je in je broekzak kunt graaien en hetzelfde doen ..

daarbij zit ik dus vast aan dat 9.50 per maand abonnement voor 'zorgeloos onbeperkt' internet op de mobiel ..

voor de laptop zou ik dan dus een extra abbo af moeten sluiten .. ALS ik dat al zou doen deed ik dat bij vodafone .. de 50 MB van vodafone in de titel slaat ook op het gebruik op een mobiele telefoon .. niet op een draadloze internet verbinding via een dongle aan je laptop ..

daarvan zou ik dus eerst precies na vragen wat daar het gebruik mag zijn ..

het liefste heb ik gewoon een 'dongle abonnement' op mijn mobiel, dus abbo omzetting, want technisch gezien is er volgens mij geen verschil tussen een dongle of een mobiel .. beide door de lucht via HSDPA ..

maar dan moet dus een dergelijk dongle abbo ook wel meer dan die 1106MB bandbreedte zijn ..

het lijkt wel 1996, dat je voor internet per MB moest betalen met je PC ..

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vodafone liegt: Zorgeloos internet = maximaal 50 MB!!

Ongelezen bericht door kiz »

de 50 MB van vodafone in de titel slaat ook op het gebruik op een mobiele telefoon ..
De 1106 MB die jij gebruikt hebt toch ook? Dus ik heb aangenomen dat jouw opmerking "110 MB is héél weinig" ook betrekking had op gebruik op een mobiele telefoon.
het liefste heb ik
kom ik weer terug op wat ik je al eerder adviseerde: neem contact op met je (of een andere) provider om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
het lijkt wel 1996, dat je voor internet per MB moest betalen met je PC ..
Toen werd er per minuut afgerekend, ongeacht wat je door de draad trok (bij een snelheid van 32kbps via je analoge modempje)

Gesloten