Hoi,
Via wezacon.nl heb ik software besteld. Dit kreeg ik via een bijlage toegestuurd. Nadat ik de software had bekeken, bleek dit niet wat ik had gehoopt. Ik wil deze koop dus ongedaan maken. Het product is reeds betaald en de verkoper beweert dat ik geen recht heb op teruggave van het aankoopbedrag omdat ik de software geopend heb.
Kan iemand me hier verder helpen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kopen op afstand: een download
-
Ali Bensalah
Re: kopen op afstand: een download
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=542
staat ook een informatienummer op deze site; misschien kunnen zij je meer vertellen!?
staat ook een informatienummer op deze site; misschien kunnen zij je meer vertellen!?
-
ikbenik
Zelf vind ik het tweedelig:
- Bij koop op afstand heb je 7 dagen bedenktijd.
- Bij aankoop van software kun je het product niet meer terugbrengen als de verpakking van de software al geopend is, of dat de software geïnstalleerd is.
Aan de ene kant heb je via de wet koop op afstand recht op geld terug, maar aan de andere kant ook weer niet omdat de software gebruikt is.
Om de software toch te kunnen proberen stellen veel softwareproducenten probeerversies uit.
Deze kun je dan voor een bepaalde periode gebruiken en als het je bevalt kun je overgaan op de betaalde versie.
En dat is een goede oplossing.
Echter terugkomend op het probleem van de TS:
Aan de ene kant heb je recht op geld terug, en aan de andere kant weer niet.
Zelf denk ik dat de regel dat je de software gebruikt hebt en daardoor geen recht op geld terug zwaarder weegt dan de wet koop op afstand.
Zelf denk ik dan ook dat je geen recht op geld terug hebt.
Echter is dit een probleem waarover je over de oplossing kunt discussiëren.
- Bij koop op afstand heb je 7 dagen bedenktijd.
- Bij aankoop van software kun je het product niet meer terugbrengen als de verpakking van de software al geopend is, of dat de software geïnstalleerd is.
Aan de ene kant heb je via de wet koop op afstand recht op geld terug, maar aan de andere kant ook weer niet omdat de software gebruikt is.
Om de software toch te kunnen proberen stellen veel softwareproducenten probeerversies uit.
Deze kun je dan voor een bepaalde periode gebruiken en als het je bevalt kun je overgaan op de betaalde versie.
En dat is een goede oplossing.
Echter terugkomend op het probleem van de TS:
Aan de ene kant heb je recht op geld terug, en aan de andere kant weer niet.
Zelf denk ik dat de regel dat je de software gebruikt hebt en daardoor geen recht op geld terug zwaarder weegt dan de wet koop op afstand.
Zelf denk ik dan ook dat je geen recht op geld terug hebt.
Echter is dit een probleem waarover je over de oplossing kunt discussiëren.
De vraag is natuurlijk: had jij kunnen weten wat voor software je zou krijgen? Is de informatie over deze software in die winkel misleidend geweest? Was er een demo-versie beschikbaar van het programma?
Als het antwoord is dat jij gewoon te snel een koop hebt gemaakt, dan denk ik niet dat je in dit geval ergens recht op hebt. Je had je dan van tevoren beter moeten informeren over wat je precies ging kopen. Als je de software al geïnstalleerd hebt en achteraf toch blijkt dat dit niet helemáál was wat je zocht, dan kun je niet je geld terugvragen. Zeker niet bij download-software.
In dit geval maak je volgens mij dan ook alleen maar een kans als de informatie van de verkoper misleidend was.
Als het antwoord is dat jij gewoon te snel een koop hebt gemaakt, dan denk ik niet dat je in dit geval ergens recht op hebt. Je had je dan van tevoren beter moeten informeren over wat je precies ging kopen. Als je de software al geïnstalleerd hebt en achteraf toch blijkt dat dit niet helemáál was wat je zocht, dan kun je niet je geld terugvragen. Zeker niet bij download-software.
In dit geval maak je volgens mij dan ook alleen maar een kans als de informatie van de verkoper misleidend was.