LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio foute meterstanden

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rbelderbos

Oxxio foute meterstanden

Ongelezen bericht door rbelderbos »

Sorry, ik heb niet lang gezocht naar het reeds bestaan van dit onderwerp, dus als ik dubbel post : excuses.

Ik ben in 2006 verhuisd en heb een contract gehad van aug05-aug06. Voorheen was ik ook al (probleemloos) klant.

Nu zijn de problemen echter aanzienlijk. Bij de eindafrekening bleken 3 van de 4 meterstanden fout te zijn. Uiteraard allen in mijn nadeel. Was overigens ook bij de water meter het geval, maar dat was met Vitens/Locosensus binnen enkele weken opgelost (incl terugbetaling!).

Nu is mijn verhaal als sinds sept 06 in behandeling en er wordt door de klantenservice geëscaleerd, met de hoogste prioriteit doorgezet naar het hoofdkantoor, gebeld etc etc etc maar ik heb niets/kan niets en wil zo graag maar 1 ding: een correctie en mijn geld terug.

Klachten indienen helpt geen zier, want de reactie is ongeveer zoiets van "he wat vervelend voor u, we zullen ons inzetten om uw probleem zsm op te lossen. Goedemiddag."

Als mijn automatiseringsafdeling zo de klanten zou behandelen dan waren we al jaren geleden op de keien gezet.

Wijs een probleem toe aan een medewerker en laat die medewerker het oplossen. Zijn/haar beoordeling hangt af van het oplossen van de toegewezen problemen. Uiteraard een maximum stellen aan het aantal toe te wijzen problemen per medewerker en zo krijg je tevreden klanten, zeer gemotiveerde medewerkers en bovenal uitstekend inzicht in het aantal benodigde medewerkers. En als dat dan teveel blijkt te zijn ... DAN DOE JE HET NIET GOED! Trek dan je conclusies en ga wat doen aan procesverbetering, opleiding, hulpmiddelen of trek je desnoods terug uit deze markt omdat je gewoon incapabel bent.

Oxxio, wees een kerel en doe er wat aan!

Ik wacht met smart een reactie af, na via oxxio.nl wederom een klacht te hebben ingediend en tevens via energieleveranciers.nl

Zijn er nog andere manieren om mijn klacht kwijt te kunnen (met een redelijke kans op succes)?

Bob Schurkjens

Re: Oxxio foute meterstanden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Zijn er nog andere manieren om mijn klacht kwijt te kunnen (met een redelijke kans op succes)?"

Jazeker, u kunt een geschil aanspannen tegen OXXIO bij de SGC, de Geschillencommissie Energie en Water. Velen op dit forum gingen u met veel succes voor.

Deze schriftelijke procedure (via internet of per post) is gratis voor u wanneer u in het gelijkt wordt gesteld. Ik schat die kans in op 100%.

Ook ik maakte ongeveer hetzelfde mee als u en heb bovengenoemde procedure doorlopen. U mag op de zitting in Utrecht verschijnen maar dat hoeft niet. Vergeet niet minstens 50 euro extra schadevergoeding te vragen bovenop het geld dat u nog tegoed heeft van Oxxio. Bij mij werd de door mij gevraagde bescheiden 50 euro schadevergoeding door de commissie toegewezen. De 150 euro die OXXIO mij al minstens een jaar schuldig was liep zo voor Oxxio op tot 150 + 50 + 52 commissiekosten (2x26) = 252 euro. Ze gaan gewoon door met hun hondenpraktijken maar dit is de enige manier om iets terug te doen. Succes!

www.sgc.nl

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Zijn/haar beoordeling hangt af van het oplossen van de toegewezen problemen
De medewerker die het best beoordeeld word is diegene die het meeste aantal zo kort mogelijke gesprekken per uur afhandelt. Het woord oplossen komt hier niet in voor.

rbelderbos

Hoezo korte termijn denken ... ?

Dan zal binnenkort wel weer iemand opstappen met een vette premie. En de volgende kan gaan uitleggen waarom onder zijn/haar bewind de klantengroei ineens minder is dan voorheen.

Ik heb er echt geen (nette) woorden voor.

Kyle

Ongelezen bericht door Kyle »

Oxxio boekt succes met DTe scorecard
Voor de tweede opeenvolgende keer heeft Oxxio op alle tien criteria van de DTe Scorecard boven de norm gescoord. Slechts vier van de andere dertien betrokken energiebedrijven hebben ook op alle tien criteria boven de norm gescoord in het eerste kwartaal van 2007.Voor de tweede opeenvolgende keer heeft Oxxio op alle tien criteria van de DTe Scorecard boven de norm gescoord. Slechts vier van de andere dertien betrokken energiebedrijven hebben ook op alle tien criteria boven de norm gescoord in het eerste kwartaal van 2007. Hiermee zet het groene energiebedrijf de stijgende lijn van het afgelopen jaar door. De DTe Scorecard wordt elk kwartaal gepubliceerd door de DTe, de toezichthouder op de Nederlandse energiemarkt, en geeft inzicht in de tijdigheid waarmee energieleveranciers hun rekeningen versturen voor gas en elektriciteit . De norm die de DTe voor de diverse onderdelen hanteert is een score van minimaal 98 procent

rbelderbos

Wat een flauwekul... althans, voor de grote groep misschien goed, want die verhuizen niet oid maar voor anderen zijn de in mijn mail genoemde problemen schrijnend. Ze zijn zo vreselijk simpel op te lossen dat het gewoon totaal onverklaarbaar is dat dit niet op een adequate manier wordt aangepakt.

Maar goed, inmiddels heb ik weer goede hoop omdat via de site energiedirect (als ik me niet vergis) ik snel ben gebeld en bij het 2e gesprek ook duidelijk tge maken had met iemand die inhoudelijk op de hoogte was.

Wordt vervolgd

Kyle

Ongelezen bericht door Kyle »

enige wat ik wil aangeven:

termen als oplichters en aggresieve verkoop strookt niet met de positieve verbeterverhalen over Oxxio in de media. als ik een probleem met mijn Philips tv heb moet ik dan Philips ook meteen een oplichtersbedrijf noemen?? ók, hun gloeilampen lichten wel op... :lol:
Wat ik wel raar vind, dat Oxxio door haar negatieve verleden ook geen kans krijgt om het beter te doen. Net als met UPC< die schijnen de goede kant op te gaan vergeleken met wat het was, maar ook daar zijn nog klachten.

Ik zie liever inhoudelijke feiten van een klacht dan iemand die zo flink is op een forum te roepen: oplichters en dat soort termen. Onderbouw dan iig waarom jij je 'opgelicht' voelt. :) :lol:

rbelderbos

Hi,

oplichting en incompetentie zijn twee verschillende dingen....

Ik heb ze nooit oplichters genoemd en denk ook niet dat te gaan doen (tenzij ik zometeen te horen krijg dat mijn verhaal niet klopt, want dat het wel klopt staat als een paal boven water).

Ik zou afgelopen vrijdag gebeld worden, helaas... niks gehoord.

Wordt (wederom) vervolgd :lol:

Nita

Ongelezen bericht door Nita »

rrelderbos,niet verstandig om op de reactie van kyle te reageren.Daar schiet u nl.niets mee op. Lees elke topic over oxxio en u zult het begrijpen .Kyle speelt steeds hetzelfde riedeltje af.

En voor Kyle,nok hier nu eens mee,zoek een andere hobby.

Nita

rrelderbos,al eens contact opgenomen met Consuwijzer?.Daar kreeg ik goed advies bij mijn probleem met een ander energiebedrijf.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Elders ook al geschreven.

Kyle werkt voor Oxxio. Zij heeft als 1 van de zovelen de taak om op dit soort forum's en andere te infiltreren en Oxxio de lucht in te prijzen. Directie van Oxxio geeft zelf ook toe niet juist om te springen met administratie en klantenservice.

DTe geeft ook aan dat zij meer dan 45 procent van alle klachten die zij ontvangen van Oxxio afkomstig zijn.

Het legt eraan hoe je cijfers interpreteerd, maar dan nog steeds zijn het slechts cijfers en blijkt de praktijk beslist niet te werken. Kijk maar naar de regering. Daar gebeurd het keer op keer op keer. Bedrijven doen dat ook. Weet je hoe zoiets heet blonde jongedame: FRAUDE!!

Sodemieter toch op terug naar je direct leidinggevende van Oxxio en zeg tegen haar dat hun plan niet werkt. Een goede kennis van mij heeft ook bij Oxxio gewerkt en die ken jij vast wel. Mevr. ten Oostbroek. Zij geeft ook toe dat Oxxio via deze weg werkt en klanten werft.

Dus mensen trap er niet in met wat Kyle doet. Zij is nep en werkt voor Oxxio.

Verder geeft zij eerst aan bij Oxxio gewerkt te hebben, maar haar werk daar heeft opgegeven en naar het buitenland is verhuisd. Later verscheen er weer een bericht dat zij klant is bij Oxxio. ( In het buitenland!!! ) Nee toen woonde je ineens weer in Nederland.

Ga een cursus liegen volgen en kijk waar jij je op kan verbeteren.
----------------

Kijk maar eens op meerdere topics. Overal roept ze nu hetzelfde. Waarom kom je zo voor een bedrijf op als je er niet werkt!!!!!
Laatst gewijzigd door Maarten1234 op 11 jun 2007 02:10, 1 keer totaal gewijzigd.

rbelderbos

Ik vind het prima dat men dit probeert, men moet toch wat nietwaar?

De reactie van 9 juni van Kyle is zo glad, dat ik me alleen kan voorstellen dat iemand zo reageert indien hij/zij daar persoonlijk enig belang bij hebben.

Tja, en uit het standaard stukje tekst over iemand oplichters noemen zonder met feiten te komen blijkt wel dat mijn klacht niet eens gelezen is, want ik noem ze geen oplichters (zou niet durven, eerst even het proces van de Amerikaanse stomerij afwachten :roll:) maar kom alleen met feiten.

Ik overweeg toch maar een kort geding. Redelijke eis (boete) lijkt me: 50 euro per dag vergoeding vanaf het moment dat ik eerste keer contact heb opgenomen + 2 weken (in die tijd hadden ze het recht kunnen zetten). Kom ik vandaag de dag uit op een schade van € 13.468 Dit bedrag zal worden aangevuld met een bedrag van €500 per maand voor geleden immateriële schade. Totaal: € 17.968
Lijkt mij een prima uitspraak van de rechter, om zo een voorbeeld te stellen aan de energieleveranciers. Wedden dat ze binnen een maand iedereen geholpen hebben?????!!!!!

Nita

rbelderbos,U overweegt een kort geding met als eindresultaat 17,968 euro.Hoop voor u dat dit lukt.Zie,hier kunnen we van u nog iets leren.Lezen we hier de afloop?Succes.

rbelderbos

2B honest... ik heb netjes via sqc.nl zoals hierboven werd aanbevolen mijn probleem gedeponeerd.

Als we een Amerikaanse rechtstaat hadden gehad, was ik nu waarschijnlijk bijna binnen geweest :wink:

Nita

rbolderbas,jammer hoor ,had een stille hoop ook eens rijk te worden.Krachten bundelen en met alle oxxio gedupeerden een actiegroep oprichten.Een optie?is bij Dong een succes. :wink:

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Je kan in deze een gerechtelijke procedure starten maar het ligt meer voor de hand dat u het speelt via de geschillencommissie.
Bij het starten van de procedure moet u er op letten dat u alles als productie ofwel bewijzen moet aanvoeren zo niet verliest u ondanks uw gelijk.

Chanmaster

rbelderbos

Hi

dank je. Ik heb de meterstanden zelf genoteerd staan, maar ook op een"formulier van de woningbouw ten tijde van de inhuizing.

Ter volledigheid zal ik inderdaad de vorige en nieuwe bewoners ook nog vragen naar hun eind respectievelijk beginstand.

groet
Rene

rbelderbos

Inmiddels de procedure gestart via de geshicllen commissie.

En ja hoor, in mijn vakantie (dus op mijn kosten) belde Oxxio mij op in Italië en wel vanuit de afdeling "special treatment customers" of "special care" bla bla. Ze bellen nog terug na mijn vakantie....

Maar goed, het feit dat er al een afdeling bestaat voor 'zware gevallen' is al om van te janken natuurlijk.

En dan het ergste van alles: ik breng mijn financiën op orde (door drukte en eerder genoemde vakantie met wat achterstand) en wat zie ik ineens: oxxio schrijft 109 euro voorschot af voor de levering van GAS! En dat neem ik niet eens af.... Storneren kon niet meer zelf, omdat het 22 werkdagen geleden is (max is 21). Via de bank telefonisch nog een poging gewaagd, dat is nog afwachten.

Dus toch maar even oxxio gebeld en ja: we hebben per ongeluk 4 dagen geleverd op uw nieuwe adres. Is dat ook nog nieuw na ruim een half jaar??? Ja, aldus de medewerkster, want ze hebben een achterstand. Bij mijn verhuizing is een foutje gemaakt en daarom is er 4 dagen geleverd in juni en daarom moet ik nu een voorschot van 109 euro betalen. Bij de eindafrekening krijgt u dan waarschijnlijk geld terug, sprak ze optimistisch.

Hoe is dit in G##naam mogelijk allemaal??? Ik word hier dus echt helemaal niet goed van.

Zo ... dat lucht een beetje op.

rbelderbos

De finale is begonnen (ik hoop zonder verlenging).

Via de Special Attention Desk ben ik geholpen. Ook dit verliep niet geheel soepel en heeft nog de nodige energie gevraagd.
In eerste instantie werd wederom alleen over beginstanden gesproken die Oxxio wou laten corrigeren door de netbeheerder. Weer bellen en melden dat dit niet correct is, alle standen zijn fout (althans, die van de netbeheerder allemaal fout, van Oxxio alleen de beginstanden fout) en ik moet het laten corrigeren via Oxxio (ook die bij de netbeheerder).
Dan stelt men bij de Special Attention Desk (SAD) eerst de vraag of ik de meterstanden wel op tijd heb doorgegeven. Grmbl. Niet op in gaan, gewoon melden dat dit een gepasseerd station is.
Dan wordt gemeld dat eindstanden correctie een ander proces is dan beginstanden correctie. Die nam ik dan maar aan voor waar en ik wacht wel weer af.
Toen het officiële antwoord: wij gaan niet akkoord met de correctie omdat
1) de afwijking te gering is (marges zijn -50% en +200% van gebruikelijke afname)
2) als ik Oxxio teveel heb betaald heb ik bij mijn vorige leverancier te weinig betaald. Kortom: het is voor mij om het even.
Als tegemoetkoming meldt men dat ze mij 25 euro voor het geschil en 25 euro telefoonkosten zullen vergoeden.

Ter info: Mijn claim was 419 euro waarvan bijna 220 euro aan teveel betaalde energiekosten. De rest was telefoon-, geschilkosten en 'boete' voor hun aan mij te betalen.

Hier heb ik per omgaande pittig op gereageerd, uiteraard via een brief met een copie aan de geschillencommissie.

De strekking van mijn brief:
ad 1)
Ik heb geen boodschap aan marges. Als er van de 8 meterstanden (begin + eind bij oxxio en bij essent en dat allemaal hoog en normaal tarief) 6 fout zijn en allemaal in mijn nadeel heb ik recht op een correctie. Wel of niet binnen de marges interesseert mij niet. Daarbij: -50% van wat?? En als begin en eindstanden via apart proces worden gecorrigeerd dan is het een kunst om buiten de marges te komen. Ik snap nog steeds niet wat een marge van een beginstand of eindstand is. Van een verbruik kan ik me iets voorstellen.
ad 2)
De SAD geeft met dit punt wel aan dat men voor mijn zaak na een jaar nog steeds geen "special attention" heeft, want dit gaat gewoon niet op voor mij. Ik ben namelijk begonnen op dit adres na een scheiding en heb dus helemaal geen vorige leverancier. Triest dat dit argument wordt gebruikt.

Dan wordt dus gemeld dat men mij 50 euro over maakt. Dit is geen voorstel, maar een eenzijdig besluit van Oxxio. Ik heb dat ook gemeld en gezegd geen genoegen te nemen met dit besluit.
Mijn eerdere schikkingsvoorstel van 419 euro heb ik verhoogd met een jaar rente a 6% en 25 euro voor het geschil (die was ik namelijk vergeten). Het geclaimde boetebedrag was 150 euro.

Tot slot aangegeven dat ik nog twee weken tijd geef voor een goed voorstel en anders laat ik besluitvorming over aan de SGC, hetgene ik met het volste vertrouwen tegemoed zie.

En toen:
Op de dag van ontvangst van mijn brief werd ik gebeld dat er toch een correctie zou worden doorgevoerd. "Mooi" was mijn reactie en liet het initiatief duidelijk bij Oxxio.

Uiteindelijk was het resultaat:
- ik krijg mijn betaalde jaarafrekening retour (pakweg 110 euro) en die wordt verrekend met de nieuwe eindafrekening (kan komt er dus nog een keer pakweg 110 euro)
- 50 euro telefoon en geschil kosten
- 100 euro schadevergoeding/boete

Ik ben hiermee akkoord gegaan.

Nu nog afwachten hoe de uiteindelijke eindafrekening er uit zal gaan zien voor de laatste 110 euro.

Ik meld een eventuele update.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Dan stelt men bij de Special Attention Desk (SAD) eerst de vraag of ik de meterstanden wel op tijd heb doorgegeven. Grmbl. Niet op in gaan, gewoon melden dat dit een gepasseerd station is.
Hierover wil ik toch een kleine opmerking maken.
het is weliswaar een gepasseerd station, maar binnen het verhaal wel belangrijk.
Punt is namelijk dat als de klant bij een verhuizing (en ook switch) niet bijtijds zijn begin-/eindstanden doorgeeft, de standen door de netbeheerder zullen worden geschat. Deze doorde netbeheerder geschatte standen worden teruggekoppeld naar de leverancier, die daarop (bij eindstanden) zijn eindfactuur/jaarfactuur opstelt.
Indien er sprake is dat standen niet bijtijds zijn doorgegeven, worden inderdaad bepaalde marges toegepast alvorens men recht heeft op een correctie van de standen. Ansich ook wel logisch omdat de klant het nagelaten heeft bijtijds zijn standen door te geven, maar achteraf, wanneer het hem uitkomt dan wel komt zeuren en klagen over de gehanteerde geschatte standen.
Let op: Ik zeg hier niet dat dit bij u het geval is !!!!!!!

Slechts een hele enkele keer kan het gebeuren dat een netbeheerder de doorgegeven standen niet ontvangt doordat er een hapering in het ingewikkelde landeijke computer communicatiesysteem is ontstaan. Als dit het geval is, heeft de klant zonder pardon recht op correcties van meterstanden.

Gesloten