LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onredelijk hoge incassokosten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Cesar »

Ook dit betaalde ik niet. Goed is goed.
Je betaalt het bedrag dat redelijk is conform rapport Voorwerk tenzij het incassoburo bewijst dat er meer kosten zijn.
Er wordt maar te gemakkelijk over gedacht. Rekeningen sukkelen wel eens kwijt nu PTT geen post meer rondbrengt en er diverse mensen post komen afleveren, soms 3 a 4 verschillende op 1 dag.

HvdBerg
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2007 14:40

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door HvdBerg »

Waar het ook om gaat is het "Rapport voorwerk II" daarin zijn de kosten die de gerechtsdeurwaarders e.d. mogen rekenen. Uit eigen ervaring weet ik dat het meestal een telefoontje van de opdrachtgever is en de brief van de deurwaarder is de deur uit..... afhankelijk van de hoofdsom kan dat een behoorlijk bedrag zijn die niet in verhouding tot de bureau werkzaamheden staan. Die regeling zou aangepast moeten worden. Ook omdat bedijven en instelling steeds vaker in een vroeg stadium al tot actie overgaan om de schulden niet te ver te laten oplopen, dat is begrijpelijk maar dan is een percentage van de hoofdsom niet redelijk meer te noemen. Voor een simpele administrative handeling denk ik aan 25,- euro. De tijd die je daar mee bezig bent is ongveer 15 minuten. Uiteraard moet de nota betaald worden iedereen is zeer daar van bewust lijkt mij... maar soms moet je schuiven omdat er onvoorziene dingen toch geberuren het is niet simpel en ja hoor 31 dagen te laat en de deurwaarder is een feit. Dat alle nota's toch binnen 50 dagen betaald zijn doet daar niest van af.... De deurwaarders willen hun geld en anders een dure dagvaarding.....

lightguardian
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2007 18:34

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door lightguardian »

Hoi Infinite_June@,

Ik zie dat je nogal veel weet over incassokosten en dergelijke.
Ik heb eind december een rekening gekregen van mijn fysiotherapie. En daar heb ik bezwaar op gemaakt, omdat dat gewoon vergoed zou worden door het VGZ. Maar nu kregen we ineens een incassobureau achter ons aan. Maar ik heb verder nog maar 1 herinnering gehad. En verder stond er ook niet in dat als ikniet zou betalen er een deurwaarder naar me toegestuurd zou worden.
Maar omdat we bij het VGZ ook nog navraag hebben gedaan heeft mijn man dat kantoor gebeld en die zeiden dat we een brief moesten schrijven zodat hun wisten wat er gaande was. Dat heb ikook gedaan en nu krijg ik een behoorlijke dreigbrief dat ik binnen 5 dagen moet betalen anders gaan ze naar de rechter.
Maar het gaat over een bedrag van €63,- en in de eerste brief die we van dat bureau kregen stond in dat het totale bedrag €107,- zou zijn en nu is het inmiddels alweer €133,-.
En dat ondanks die mensen zeiden dat we een brief moesten schrijven en hun er dus rekening mee zouden kunnen houden.

Maar nu is mijn vraag moeten wij die incassokosten betalen, want het is ook zo dat er geen 2e herninnering is geweest en we zijn er niet opgewezen door de fysiotherapie?

alvast bedankt.

groetjes lightguardian

Verwijderd200818

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Verwijderd200818 »

Zoals ik al las zijn er vaak problemen met Vesting Finance dus?

Ook ik ben er al over gestruikeld.

Ik ben klant bij Eneco Energie, maandelijks krijg ik mijn elektriciteit én gas via deze 'firma'. Elke maand sturen zij mij netjes een rekening van +- €137-., die vervolgens ook ALTIJD netjes betaald werd. Totdat ik een keer (afgelopen maart) een financiële tegenvaller kreeg waardoor ik de betaling van de maand maart moest opschorten.

Na een herinnering te hebben gekregen van de rekening (meteen na een paar dagen al) heeft Eneco een bedrag van €50 aan aanmaningskosten gerekend, van de zotte dus. Hierop heb ik een reactie gegeven van : Dit kan echt NIET!
Echter doet Eneco hier niks op uit en heeft besloten de zaak (€137-.+ €50-.) uit handen te doen naar Vesting Finance te Almere.

Leuk en aardig, eenmaal hun brief te hebben gekregen begonnen mijn oren te klapperen. Zij berekenden over een bedrag van €187-. maar liefst €119-. incassokosten. Dat is tov het oorspronkelijke bedrag 87% aan buitengerechtelijke incassokosten. Plus bovendien nog eens snel de maand april erbovenop te gooien (terwijl de maand nog niet om was).
Iets wat volgens mij echt niet kan én mag. Dus wel, na vandaag bij een advocaat te zijn blijkt dat ik niet sterk in mijn schoenen sta. In Nederland mag dus iedereen zóveel van je vragen als hij zelf maar wil, of het nou 200, 300 of 400% van het totaalbedrag is. In Nederland zijn hier nog geen regels toe.
Net las ik een stuk van minister Hirsch Balin dat hij binnen nu en een korte tijdsbestek gaat kijken of er het één en ander aan te doen is. Lees:

http://www.investing.nl/files/pdf/nieuw ... %20aan.pdf

Echter zal hij er ook niet veel aan kunnen doen denk ik, aangezien hij het aansluiten bij de NVI ook als oplossing ziet. Dit terwijl de NVI er helemaal niks op uit doet qua regelgeving. Incassobureau's kunnen in Nederland momenteel gewoon hun gang gaan én mocht je het zelf tot een rechtzaak willen komen wordt er pas gebruik gemaakt van de staffel. De staffel zoals ie op rechtspraak.nl staat zou voor ons uitpakken met een toewijzing van 15% incassokosten tov het totaalbedrag, beduidend minder als wat er nu gevraagd wordt. Het grootste nadeel is dat IK in gebreke ben gebleven met betalen én dus ook de proceskosten achter mijn kont aan krijg. Winnen zullen we het nooit van zulke bedrijven.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet wat hieraan gedaan kan worden?
Ik betaald Vesting Finance namelijk geen CENT aan incassokosten; ik ga deze week alleen mijn 2 openstaande maanden van maart en april voldoen. Kijken wat ze dan zeggen....

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Proceskosten komen helemaal niet voor jou rekening.
Je betaalt immers gewoon het verschuldigde, met daarop de incassokosten volgens de staffel (in de regel maximaal 15 %, maar daar moet je de staffel even op nazien).
Je legt dat ook duidelijk uit in een brief.
Indien zij daarmee niet tevreden zijn, dan zullen zij naar de rechter moeten stappen. Deze zal hun in het ongelijk stellen, en dus zijn de proceskosten voor hun.

Die advocaat kun je maar beter links laten liggen.

madrid86
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2007 18:59

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door madrid86 »

Ik heb ook problemen gehad met vestingfince. Ze rekenen de incassokosten voor de staffel precies! Maar los daarvan ook nog eens registratiekosten van 35 euro! Belachelijk dus!

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door mr Floppy »

kosten volgens staffel is all-in, dus er mogen geen daarnaast geen andere kosten opgevoerd worden.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door D1RK »

Gezien de soms hoge kosten, als je als bedrijf een te duur incasso buro inschakelde, en geen herrinering met waarschuwing met deze kosten stuurde, er mogen bij een herrinering wel iets aan kosten bij gedaan worden, E10 of E15 is max. en alles wat ze meer rekenen, betaal gewoon de oorspronkelijke rekening, niet die extreme incasso kosten, en na de eerste keer, weet je dat er een buro komt en de overige retour afz. want Ik wil niets met dit soort niet erkende rotzooi te maken hebben, ze doen of ze rechten hebben, maar het is slechts het uitbesteden van wanbetalers!

Incasso buro heeft totaal geen rechten, je hebt als klant geen contract met hun, dus hoeft de post en rekeningen niet te betalen!

Een Boycot door iedereen van incasso buro's is het beste, als het CJIB van Justitie is rechtsgeldig, maar die zijn duidelijk herkenbaar,en hebben eerlijke procedure, klachten worden beantwoord, dus die mogen als enige blijven, boycot die incasso's

Iedereen zonder opleiding mag een incasso buro beginnen, je noemt wat wettelijke mogelijkheden, en wijst de klant op eventuele dure gerechtskosten, meer doen ze niet!
Vooral grote als Interim Justitia, heeft niets met Justitie te maken, maar is groot en brutaal, en die gaan altijd ongeopend retour afz. en Ik weet dus nooit waarvoor het was!
Als 10% alles retour afz. ongewenst zou sturen komen ze in problemen, zolang er geen goede nette consument vriendelijke regels zijn is een boycot het enige!
Stop deze gebakken lucht!

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Cesar »

madrid86
Geplaatst op: 08 Mei 2007 13:48 Onderwerp:



Ik heb ook problemen gehad met vestingfince. Ze rekenen de incassokosten voor de staffel precies! Maar los daarvan ook nog eens registratiekosten van 35 euro! Belachelijk dus!
Sinds 2001 mag de deurwaarder deze kosten niet meer in rekening brengen aan de gedaagde doch aan de eisende partij.

WJM
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:22

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door WJM »

Vesting Finance behoort idd tot de meer weerzinwekkende zwarte schapen binnen de branche....onderstaand wat ik recent in de newsgroup nl.juridisch gepost heb:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Subject: Volstrekt van de pot gerukte incassobureau's....
From: "Willem-Jan Markerink" <[email protected]>
Date: 17 May 2007 01:53:44 GMT
Newsgroups: nl.juridisch,nl.ondernemen

Dacht dat ik de meest hilarische uitwassen inmiddels wel had gezien....maar
deze kan direkt met stip in de Bescheurkalender:

- dagtekening 9 mei

"Namens cliente sommeren wij u ervoor zorg te dragen dat laatstgemeld
totaalbedrag uiterlijk maandag 14 mei 2007 voor 12:00 in ons bezit is,
zulks door middel van een tijdige telefonische overboeking of directe
contante storting op een van onze hiernaast genoemde rekeningen en het
faxen van het betalingsbewijs."

(inhoudelijk is het hele onderhavige dossier van begin tot einde
afgrijselijk brandhout, maar nou geven die zeldzame hufters mij ook nog
formele redenen om niet aan de eisen te voldoen....:))

DHL/Vesting Finance, voor de liefhebbers....;))
(pakket volledig zoek maken, en ijskoud volhouden dat voor deze 'service'
ook nog betaald moet worden....kdaggutniet)

Enfin, het leuke van dit soort dossiers is dat ze nogal wat pagina's
beslaan, en per fax uitermate geschikt het incassobureau door de strot
gedrukt kunnen worden....:))
Van de ene schutting naar de andere....werkverschaffing binnen de BV-
Nederland....


Oh ja: dat de volstrekt buitensporige post 'buitengerechtelijke kosten' en
'informatie- en/of registratiekosten' perfekt in het maffiose beeld past
behoeft uiteraard helemaal geen betoog.


Willem (gatverdamme wat een walgelijk crimineel tuig, ik krijg visioenen
van SIM-kaart-vretende zigeuners) Jan


PS: hun 'luidsprekerstraat 18-24' zou ik graag omgedoopt zien in
'roeptoeterlaan'.

PPS: *meestal* ondertekent men binnen dit soort blaaskaaktenten toch wel
met een Mr.-titel, maar bij deze patsers kan er zelfs geen Mr.-titel in het
colofon af....
(en die ene, wel-tekenende, 'J. Wortel' werkt niet minder op mijn
lachspieren....:))
(dat doen GVD zelfs die zigeuners beter)

beachy
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2007 21:35

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door beachy »

Kan iemand mij vertellen of Essent op een rekening van 12 euro, (na 1 herinnering) 15 euro aanmaningskosten mag/kan berekenen? In de voorwaarden staat niets over bedragen vermeld.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Is in verhouding veel te hoog.

Maar begrijp ik het goed, dat ze direct die 15 euro hebben berekend?

Gewoon die 12 euro betalen, voor de rest niets.

Peter Terwijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2006 17:02

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Peter Terwijn »

Mijn algemene vraag is : als je € 24,90 moet betalen en het gaat via een incassobureau,mag deze als incassokosten € 37,00 rekenen ??
Dit lijkt me geen verhouding tot de som van de rekening.

Graag uw commentaar......
Groeten,

Pedro

babsy
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2007 15:36

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door babsy »

Mijn zoon kreeg een brief van een Intrum Justitia omdat hij (mijn zoon is 16) een onterechte rekening van de bibliotheek niet had betaald.
De hoofdsom is €30,- daarbovenop komt €37,- Incassokosten, en nog eens €25,- Registratie kosten.
Ik heb gebeld en gevraagd waaruit die kosten zijn opgebouwd, en kreeg als antwoord dat die €37 euro een wettelijk standaard tarief was, en dat die registratiekosten ook standaard was als er een dossier wordt aangemaakt.

Het lijkt mij zowieso dubbelop, en een beetje extreem veel.
Ga nu wel een bezwaarbrief naar ze toe sturen, maar heeft dat wel zin? En als ik nu alleen de hoofdsom plus 15% erbovenop betaal kunnen ze mijn zoon dan wat maken?
Met vr. gr.
Ingrid

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Als de rekening onterecht is moet je een brief met CC aan de bieb sturen met daarin je bezwaar en de reden waarom de rekening niet terecht is.

Je moet niet alleen gaan betalen omdat ze een incassobureau op je afsturen.

Die kosten zijn niet wettelijk geregeld en IJ beweert dat ze die mogen rekenen van een of andere branchorganisatie voor incassobureaux. Zo'n organisatie heeft geen enkele status dus die redenering is onzin.

babsy
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2007 15:36

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door babsy »

Bedankt voor je reactie , ik heb inmiddels al een brief naar de bieb gestuurd maar nog geen reactie gehoord.

gr
Ingrid

Talletje
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 okt 2005 21:11

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Talletje »

Ik heb bij Relatieplanet een abonnement gehad, welke ik in februari via de site heb afgemeld. Dit abonnementje liep tot eind april/begin mei en ik heb hier niet meer ingelogt, noch het gebruikt.

Relatieplanet heeft nu Interim Justitia op mijn dak gestuurd voor de 29,95. Waarvan ik van Relatieplanet nooit een waarschuwing heb gehad dat ik deze diende te betalen. Niet via email, niet via de post. Ik lees alle mail, tenzij dit van onbekende afzenders afkomt, wat relatieplanet dus niet is..

Interim stuurt mij echter een totale aanslag van 102 euro! En dat op een bedrag wat 29,95 bedroeg.. Dat is dus een verhoging van 72 euro! meer dan 200% van de totale som.

Ik heb ze meteen gebeld toen ik de nota heb ontvangen. Ze hebben het uitgezocht en wensen nu van mij een kopie van de mail die ik van relatieplanet zou hebben gehad ter bevestiging van de opzegging. Punt is dus, dat ik deze niet meer heb, omdat mijn mailbox is geleegd ( te veel spam ) ik had een enorm volume in de mailbox, plus dat ik na zoveel maanden niet meer had verwacht dat ik deze nog zou moeten overleggen.

Interim stelt nu in de brief dat als ik het mailtje niet kan overleggen, ik het bedrag dus moet overmaken! En ik wil helemaal geen abonnement meer bij die etters van relatieplanet!

Wat moet ik nou doen? Het bedrag wat Interim bovenop de totale som plaatst is buitensporig, plus dat ik gewoon 1000% zeker weet dat ik me heb afgemeld!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Bestrijd de kosten en beweer gewoon dat je helemaal geen abonnement hebt, dan leg je de bewijslast tenminste bij hen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door D1RK »

Bij het aangaan van een overeenkomst voor een produkt of dienst heb je ook de voorwaarden geaccepteerd!

Dus officieel, het mag helaas!

Als je te laat bent, dus jammer!

Als onterechte incasso, vraag bewijs waarvoor je moet betalen en bij protest mag je weigeren dit extra te betalen!

Ook ik maak wel eens een foutje, dus bedankte de klant voor protest, gelijk een kadotje + excuusbrief gestuurd!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Onredelijk hoge incassokosten?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Bij het aangaan van een overeenkomst voor een produkt of dienst heb je ook de voorwaarden geaccepteerd!

Dus officieel, het mag helaas!

Als je te laat bent, dus jammer!
Nou, je kan daar wel e.e.a. aan doen.

Betaal slechts de hoofdsom aan de oorspronkelijke opdrachtgever en beweer dat je geen post van het incassobureau hebt ontvangen. Aangezien het incassobureau geen aangetekende post verstuurt kunnen ze niet bewijzen dat je het wel hebt ontvangen.

Een incassobureau werkt namelijk door middel van een zgn. openbaar pandrecht op vorderingen. Door de debiteur mededeling te doen wordt het incassobureau inningsbevoegd en komt een geldig openbaar pandrecht tot stand. Saboteer je dit pandrecht dan saboteer je de hele constructie waarmee incassobureaux werken.

Als er geen mededeling is geweest wordt het incassobureau dus niet inningsbevoegd. Het kan dan niet de verpanding aan de debiteur tegenwerpen. In je correspondentie (pas reageren als je na betaling van de hoofdsom nog een aanmaning krijgt) meld je glashard dat je geen post van het incassobureau hebt gekregen en dat de hoofdsom betaald is en de zaak is afgedaan. Eventuele vorderingen verwerp en betwist je.

Mocht de zaak voor een rechter komen dan zal je hooguit betaling van de hoofdsom moeten bewijzen (wat je makkelijk kan) en zal het incassobureau de rest van de bewijslast moeten dragen. Ze moeten aantonen dat de kosten terecht zijn en ze een geldig pandrecht hebben, en dat kunnen ze niet.

Niet alleen staat het incassobureau nu zwakker maar zal de opdrachtgever het geld willen houden, terwijl het incassobureau graag ziet dat er incassokosten worden afgedragen. Zo ontstaat ook tweedracht tussen opdrachtgever en incassobureau. In het beste geval zal het incassobureau de kosten bij de opdrachtgever trachten te verhalen en ben jij off the hook. Het incassobureau zal bovendien gezichtsverlies leiden tegenover de opdrachtgever, die voortaan zich wel twee keer zal bedenken voor hij het bureau inhuurt.

Gesloten