'Aegon-dochter Spaarbeleg misleidde klanten'
Uitgegeven: 6 juni 2007 13:55
UTRECHT - De Aegon-dochter Spaarbeleg heeft klanten van het spaarkasproduct Koersplan misleid. Dat stelde de rechtbank in Utrecht woensdag in een tussenvonnis. Volgens de rechtbank heeft Spaarbeleg bij sommige klanten ten onrechte een overlijdensrisicopremie ingehouden op te beleggen gelden.
Spaarbeleg is volgens de rechtbank in de jaren 1989 en 1990 in de fout gegaan. Bij klanten die daarna bij Spaarplan aanklopten, is er wel een grondslag voor het inhouden van de premie. Mogelijk heeft Spaarbeleg bij die klanten wel te veel premie berekend. Daarover wil de rechter de partijen nog een keer horen. Op dat onderdeel wordt de zaak vooruitgeschoven naar 18 juli.
"Er zitten voor ons hele positieve aspecten aan dit tussenvonnis", zei advocaat Erik Lutjens namens de stichting 'Koersplan de weg kwijt', die de rechtszaak had aangespannen. "Het ziet ernaar uit op basis hiervan een groot gedeelte van onze vorderingen toegewezen gaat worden", aldus de raadsman. De stichting vertegenwoordigt ongeveer 9000 polishouders. In totaal zijn er zo'n 600.000 klanten die het spaarkasproduct hebben afgenomen.
Hogere premie
Volgens de rechtbank is er sprake van misleiding bij klanten die een hogere premie moesten betalen dan Aegon in een folder voorspiegelde. Bij klanten die een gelijke of lagere premie hebben betaald dan in dit informatiemateriaal, is geen sprake van misleiding, aldus de rechtbank.
De rechter is van mening dat als er in feite geen overeenstemming is geweest tussen een klant en Spaarbeleg over de hoogte van de premie, wellicht alle handelingen van de overeenkomst ongedaan moeten worden gemaakt. Een andere mogelijkheid is dat de rechtbank de hoogte van de premie achteraf alsnog vaststelt. Daarover wordt later een beslissing genomen.
Onjuist
Aegon vindt niet dat beleggers in algemene zin zijn misleid. "Die suggestie is onjuist", zei een woordvoerder van het concern. Wel geeft Aegon toe dat beleggers die in 1989 en 1990 met Spaarbeleg in zee gingen, betere voorlichting verdienden. "Maar dit betreft maar 15.000 polishouders. Dus dat gaat ons weinig kosten aan vergoedingen." Aegon denkt niet dat Koerplan de weg kwijt kan aantonen dat er bij de rest van de polissen een te hoge premie is betaald.
(c) ANP
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aegon-dochter Spaarbeleg misleidde klanten
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 29 apr 2005 21:26
Re: Aegon-dochter Spaarbeleg misleidde klanten
Aegon kan denken en doen wat ze wil, mijn vertrouwen in Aegon is compleet verdwenen. Heb alles (inclusief pensioen) recent over gezet naar een andere instelling.
Maar ja wat is wijsheid, ik denk dat de meeste bankinstellingen wolven in schaapskleren zijn
Maar ja wat is wijsheid, ik denk dat de meeste bankinstellingen wolven in schaapskleren zijn