Hallo,
In april kreeg ik een buitensporige naheffing van mijn kamerverhuurder over het energie gebruik 2006/2007. Een naheffing van 1616 EU, terwijl voorheen een voorschot van 42 EU per maand per persoon betaald werd, waarvan we dan nog terug kregen.
We zouden met zijn vieren opeens 8000 m3 gas gebruiken, terwijl dit in het verleden tussen de 1500 en 2000 kuub was.
Verhuurder heeft wel iets aangekaart bij Essent, die berichtte dat meterstanden van twee woonunits (4 kamers) verwisseld waren, en heeft een geringe correctie gegeven naar verhuurder toe. Verhuurder geeft echter aan dat er weinig van de naheffing af zal gaan, en vraagt ons om zelf contact op te nemen met Essent, als we het er niet mee eens zijn. Waarom moeten wij dit doen? Verhuurder is contractant bij Essent.
Mijnsinziens worden de problemen veroorzaakt door uiterst vreemde meterstanden, waarbij de meter in 3 dagen tijd opeens 5000 m3 achteruit gelopen is (opgenomen door Essent zelf.)
Hieronder een lijstje van de meterstanden: "E" opname of schatting door Essent "V" opname door verhuurder.
Mijn vraag is of we ons zorgen moeten maken over die rekening of dat deze meter zo evident defect is, (of de Essent administratie op tilt) dat verhuurder/Essent geen punt kunnen maken, en wij kunnen eisen om af te rekenen tegen een "normaal" gebruik.
METERSTANDEN (Gas) "
"Tellerstanden volgens administratie van Essent
04/3/2005-09961-E opname
10/2/2003-11766-E opname
10/2/2004-13457-V opname
23/2/2005-15307-V opname
25/5/2005-15794-E schatting
26/5/2005-15794-E schatting
27/5/2005-15794-E opname
28/5/2005-11256-E opname
13/2/2006-16899-E opname
16/2/2007-24903-E schatting
11/4/2007-26523-E schatting"
Hoe moeten we dit aanpakken; voorlopig hebben we de verhuurder wel zover gekregen dat de incasso stop gezet is.
Ik heb verhuurder meegedeelt dat er met deze meterstande geen betrouwbare faktuur te maken is, (advies van medewerkster facturatie bij NUON) en dat de schatting van Essent derhalve niet reeel is. Ik heb geeist om een afrekening gebaseerd op wekelijk gebruik. Is dat uberhaupt uit deze meterstanden af te leiden?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Lion
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Buitensporige naheffing Energie, vreemde meterstanden
Re: Buitensporige naheffing Energie, vreemde meterstanden
Oh, ik vergat nog een opname door verhuurder op 8 feb 2007.
Toen bedroeg de stand volgens verhuurder: 13655 m3
Lion
Toen bedroeg de stand volgens verhuurder: 13655 m3
Lion
niks betalen aan de verhuurder. Laat hem het maar oplossen, hij is immers de eigenaar van het contract. Als hij gaat dreigen met jullie uit huis gooien, laat hem dan. Dat gebeurt niet 123... Een vriend van mij had door omstandigheden 9 maanden lang geen huur betaald en woont nog steeds in zn huisje zonder problemen. De 9 maanden achterstand is hem kwijtgescholden.
-Matthijs
-Matthijs
Bedankt voor je reactie Matthijs.
Dat uit huis zetten is niet bepaald een issue. Alle 4 bewoners over de periode waarover het gaat zijn inmiddels verhuisd.
Waar we niet op zitten te wachten zijn incasso procedures, deurwaarders en beslagleggingen.
Misschien ietwat prematuur, maar beter voorkomen dan genezen.
Kan een bedrijf met dergelijke vreemde meterstanden uberhaupt eisen stellen?
In februari 2006 ging het voorschot dat verhuurder betaalde aan Essent al met een faktor 5 omhoog. Hij heeft dit nooit (tot voor een week geleden) aan huurders gecommuniceerd, en is gewoon het veel hogere voorschot gaan betalen aan Essent, voor zover wij weten zonder toen bij Essent aan de bel te trekken.
Hoe zit dit (huur)contractueel ? Hij legt 5% op de Essent rekening, en stuurt deze zonder specificatie door naar huurder. In het verleden kregen we dus altijd iets terug bij de jaaraftrekening, nu moeten we opeens 1616 EU nabetalen.
groet Lion
Dat uit huis zetten is niet bepaald een issue. Alle 4 bewoners over de periode waarover het gaat zijn inmiddels verhuisd.
Waar we niet op zitten te wachten zijn incasso procedures, deurwaarders en beslagleggingen.
Misschien ietwat prematuur, maar beter voorkomen dan genezen.
Kan een bedrijf met dergelijke vreemde meterstanden uberhaupt eisen stellen?
In februari 2006 ging het voorschot dat verhuurder betaalde aan Essent al met een faktor 5 omhoog. Hij heeft dit nooit (tot voor een week geleden) aan huurders gecommuniceerd, en is gewoon het veel hogere voorschot gaan betalen aan Essent, voor zover wij weten zonder toen bij Essent aan de bel te trekken.
Hoe zit dit (huur)contractueel ? Hij legt 5% op de Essent rekening, en stuurt deze zonder specificatie door naar huurder. In het verleden kregen we dus altijd iets terug bij de jaaraftrekening, nu moeten we opeens 1616 EU nabetalen.
groet Lion