LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wat is verstandig?
wat is verstandig?
Mijn vrouw en ik hebben onlangs een huis gekocht. Hiervoor hebben we een hypotheek bij de ABN AMRO. Deels aflossingsvrij en deels een meegroeihypotheek. Inmiddels hebben we een spaartegoed opgebouwd van rond de € 10.000. Is het verstandig om dit geld te gebruiken om in de meegroeihypotheek te stoppen?
Gaarne jullie oordeel en advies
Gaarne jullie oordeel en advies
Re: wat is verstandig?
Het storten van die € 10.000,00 zal een lastenverlichting betekenen.
Als de last zonder die extra storting op te brengen is zou ik ervoor kiezen om je spaargeld te houden.
Eenmaal in de polis gestopt is het er niet 123 weer uit te halen.
Als de last zonder die extra storting op te brengen is zou ik ervoor kiezen om je spaargeld te houden.
Eenmaal in de polis gestopt is het er niet 123 weer uit te halen.
-
Niet er in stoppen. Heb je al begroot wat er nog moet worden geïnvesteerd: keuke, badkamer, vloer, behang/verf, tuin etc.?
We kunnen de hypotheek betalen. Ook zonder lastenverlichting. We laten het maar staan. We kunnen er dan te allen tijde gebruik van maken. Éénmaal gestort, zal het inderdaad lastig worden om het weer op te nemen.
Ik dacht eigenlijk zo. ik ontvang misschien 4% rente op de spaarrekening. Wellicht minder. Ik betaal 5% rente. Dus goedkoper om in te lossen. Dit dan inderdaad ten koste van de flexibiliteit.
Ik dacht eigenlijk zo. ik ontvang misschien 4% rente op de spaarrekening. Wellicht minder. Ik betaal 5% rente. Dus goedkoper om in te lossen. Dit dan inderdaad ten koste van de flexibiliteit.
-
Beste Buttonr,
Ik werk zelf op afdeling Hypotheken bij de ABN AMRO en ik zou als ik jou was eens contact opnemen met onze afdeling. Ik kan natuurlijk niet oordelen zonder dat ik de juiste informatie voor mij heb, maar meestal is het niet verstandig om te storten. Wat wel kan is een bepaalde vorm van sparen vastleggen, mogelijk beleggen. Maar dat is natuurlijk een keuze die je zelf kan maken. Maar wat ik zou doen is even 0900-0024 en dan optie hypotken met een polis kiezen. Ik hoop dat ik je voldoende te hebben geholpen.
Ik werk zelf op afdeling Hypotheken bij de ABN AMRO en ik zou als ik jou was eens contact opnemen met onze afdeling. Ik kan natuurlijk niet oordelen zonder dat ik de juiste informatie voor mij heb, maar meestal is het niet verstandig om te storten. Wat wel kan is een bepaalde vorm van sparen vastleggen, mogelijk beleggen. Maar dat is natuurlijk een keuze die je zelf kan maken. Maar wat ik zou doen is even 0900-0024 en dan optie hypotken met een polis kiezen. Ik hoop dat ik je voldoende te hebben geholpen.
Hoi,
Tuurlijk ff bellen met AbnAmro en een beleggingsproductje verkopen.
Redelijk is te verwachten dat je op die gespaarde E10000 zo'n 3,5 % rente vangt op een internetspaarrekening. Dat levert je elk jaar 350 op zonder dat je hierover belasting behoeft te betalen. Tevens kan je altijd bij je geld als je het nodig hebt.
Stel je gebruikt die 10000 om je schuld van je spaarhypotheek kleiner te maken. Bij een spaarhypotheek met 5% levert je dat dan een voordeel van niet betaalde rente van 500 op. Netto, na aftrek van het niet genoten belastingvoordeel dus zo'n 300. Aangezien je schuld ook zo'n 10000 kleiner wordt, zal dit over een looptijd van de hypotheek van 30 jaar ook nog een voordeel opleveren van zo rond de 200 per jaar (met ongeveer 150 per jaar 30 jaar lang en 5% rente bouw je 10000 op; de rest is niet betaalde premie).
Resume
Door te sparen krijg je elk jaar 350 en heb je de vrije beschikking over je geld.
Door het geld terug te stoppen in je hypotheek verdien je elk jaar 500 maar ben je wel het vrije bezit over je geld kwijt.
Persoonlijk zou ik mijn geld (zeker als dit jullie eerste 10000 zijn) nimmer in een beleggingsproduct steken. Beleggingsproducten zijn leuk voor gelukszoekers, banken, mensen met veel geld of een lange beleggingshorizon.
Succes,
Bert
Tuurlijk ff bellen met AbnAmro en een beleggingsproductje verkopen.
Redelijk is te verwachten dat je op die gespaarde E10000 zo'n 3,5 % rente vangt op een internetspaarrekening. Dat levert je elk jaar 350 op zonder dat je hierover belasting behoeft te betalen. Tevens kan je altijd bij je geld als je het nodig hebt.
Stel je gebruikt die 10000 om je schuld van je spaarhypotheek kleiner te maken. Bij een spaarhypotheek met 5% levert je dat dan een voordeel van niet betaalde rente van 500 op. Netto, na aftrek van het niet genoten belastingvoordeel dus zo'n 300. Aangezien je schuld ook zo'n 10000 kleiner wordt, zal dit over een looptijd van de hypotheek van 30 jaar ook nog een voordeel opleveren van zo rond de 200 per jaar (met ongeveer 150 per jaar 30 jaar lang en 5% rente bouw je 10000 op; de rest is niet betaalde premie).
Resume
Door te sparen krijg je elk jaar 350 en heb je de vrije beschikking over je geld.
Door het geld terug te stoppen in je hypotheek verdien je elk jaar 500 maar ben je wel het vrije bezit over je geld kwijt.
Persoonlijk zou ik mijn geld (zeker als dit jullie eerste 10000 zijn) nimmer in een beleggingsproduct steken. Beleggingsproducten zijn leuk voor gelukszoekers, banken, mensen met veel geld of een lange beleggingshorizon.
Succes,
Bert
Een hypotheek heeft toch altijd een lange beleggershorizon van 30 jaar.Historisch gezien moet je dan altijd minimaal gem. 7% per jaar kunnen halen. Met dit soort beleggingen moet je ook niet elke maand naar je saldo kijken. Een keer per jaar is voldoende. Zorg dat er belegd wordt in fondsen die dividend uitkeren en zet dit dividend bij uitkering om in extra participaties. Het blijkt dat het effect van rendement op rendement hierbij groter is dan de fondsen waarbij de winst in de koers wordt verwerkt.Persoonlijk zou ik mijn geld (zeker als dit jullie eerste 10000 zijn) nimmer in een beleggingsproduct steken. Beleggingsproducten zijn leuk voor gelukszoekers, banken, mensen met veel geld of een lange beleggingshorizon.
Een eenmalige storting van € 10.000 op een spaarrekeing van 3,5% levert je na 30 jaar € 28.068,- op. Dezelfde storting op een beleggersrekening met 7% levert al € 76.123 op na 30 jaar. Dit is totaal 271% meeropbrengst t.o.v. de spaarrekening.Door te sparen krijg je elk jaar 350 en heb je de vrije beschikking over je geld.
Door het geld terug te stoppen in je hypotheek verdien je elk jaar 500 maar ben je wel het vrije bezit over je geld kwijt
Neem een beleggersrekening zonder risicoverzekeringen, waarbij bij overlijden gewoon het opgebouwde kapitaal wordt uitgekeerd.
Beste Carlos,
De topicvraag was of het geld op een spaarrekening moet worden gezet of in de hypotheek moet worden gestoken. Of de vraagsteller dan moet kiezen voor een aanvullende beleggingsrekening, al of niet opgebouwd uit fondsen, is een aanvullend advies bovenop de vraag.
Indien het rendement lager uitvalt (en bij de door mij uitgekozen banken Robeco, SNS geldt dit voor een groot aantal van hun fondsen) is de opbrengst lager en zijn de zorgen groter.
Uit de beperkte informatie die wij krijgen als forumzwervers, maak ik op dat het hun eerste 10000 is en dan is het verstandig om deze voor het grootste deel in een spaarrekening te stoppen. Neemt hun vermogen verder toe, dan kunnen ze gaan kijken wanneer ze het geld weer nodig hebben en alsnog besluiten om langzaam in een beleggingsproduct te stappen.
Hoe dan ook geldt, hoe complexer het product, des te meer een bank verdient.
De topicvraag was of het geld op een spaarrekening moet worden gezet of in de hypotheek moet worden gestoken. Of de vraagsteller dan moet kiezen voor een aanvullende beleggingsrekening, al of niet opgebouwd uit fondsen, is een aanvullend advies bovenop de vraag.
De hypotheek van deze mensen ook, dus dat maakt dan in principe niet zoveel uit.Een hypotheek heeft toch altijd een lange beleggershorizon van 30 jaar.
Een beleggingsrekening levert geen 7% op, maar gemiddeld genomen over een langere periode zal het rendement op een beleggingsrekening, rekening houdend met extrapolatie van resultaten uit het verleden een rendement op kunnen leveren van 7%. Voel je het verschil?Een eenmalige storting van € 10.000 op een spaarrekeing van 3,5% levert je na 30 jaar € 28.068,- op. Dezelfde storting op een beleggersrekening met 7% levert al € 76.123 op na 30 jaar. Dit is totaal 271% meeropbrengst t.o.v. de spaarrekening.
Indien het rendement lager uitvalt (en bij de door mij uitgekozen banken Robeco, SNS geldt dit voor een groot aantal van hun fondsen) is de opbrengst lager en zijn de zorgen groter.
Uit de beperkte informatie die wij krijgen als forumzwervers, maak ik op dat het hun eerste 10000 is en dan is het verstandig om deze voor het grootste deel in een spaarrekening te stoppen. Neemt hun vermogen verder toe, dan kunnen ze gaan kijken wanneer ze het geld weer nodig hebben en alsnog besluiten om langzaam in een beleggingsproduct te stappen.
Hoe dan ook geldt, hoe complexer het product, des te meer een bank verdient.
-
Bert, jij gaat ervanuit dat de inkomens niet al te hoog zijn, dat is te zien aan de twee verschillende bedragen aan rente die je noemt.
Ook ik heb overwogen het spaargeld dat ik nu heb, in aflossing te steken, maar ik laat alles gewoon staan. De twee tientjes die ik er misschien mee zou besparen per maand, kan ik ook op een andere manier terughalen.
Ook ik heb overwogen het spaargeld dat ik nu heb, in aflossing te steken, maar ik laat alles gewoon staan. De twee tientjes die ik er misschien mee zou besparen per maand, kan ik ook op een andere manier terughalen.
Dit zijn wel adviezen waar ik wat aan heb. Met name de berekeningen laten duidelijk zien wat het ons oplevert. We hebben ervoor gekozen om het geld op de spaarrekening te laten staan. Geeft ons wat meer flexibiliteit dan de andere opties. Dank voor de adviezen.
-
zijn er al mensen met opmaathypotheek die zich hebben aangesloten bij woekerpolis.nl?