LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Ik luister veel naar radio via DVB-T. Zeker met de koptelefoon op klinkt dat feilloos. Ik krijg hier de 6 landelijke publieke zenders (waaronder Concertzender) en de regionale zenders Radio Gelderland, Omroep Brabant en L1/Omroep Limburg. En jazeker, een hele lading versleutelde commerciële radiozenders. Dat we geen Duitse radiozenders krijgen komt, doordat men in Duitsland geen radio via DVB-T uitzendt. Men doet dit via een ander digitaal systeem: DAB (Digital Audio Broadcasting). Dat vereist weer een aparte ontvanger.

Om nog even op al die versleutelde zenders terug te komen: het geinige is, dat je bij die zenders wel de EPG (Electronic Programme Guide) kunt raadplegen. Maar Teletekst werkt weer niet.

batchie
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 mar 2007 15:18

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door batchie »

hmm en in de randstad werkt dat ook?

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Jazeker! Je hebt op zijn minst 4 TV-zenders en 9 radiozenders beschikbaar. Je moet wel niet al te ongunstig zitten voor de ontvangst. Maar met een beetje geluk lukt het. Het is overigens ook zo dat de ene ontvanger gevoleiger is dan de andere. Ook dat kan de ontvangstkwaliteit beïnvlieden. Maar in principe werkt het, ook in de
Randstad.

batchie
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 mar 2007 15:18

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door batchie »

hey bedankt en hoe werkt dat dan? Ik heb de samsung ontvanger en ik zit altijd op de 97% bereik geloof ik. (ik heb geen gebruiksaanwijzing in de doos van digitenne)

haka10
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005 15:06

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door haka10 »

Nog even een oude reactie op "Alleen betaalt men daar nog kijk- en luistergeld, hetgeen bij ons in Nederland immers is afgeschaft.".

In NL wordt kijk- en luistergeld niet meer apart geheven, maar gewoon afgerekend via de belasting (algemene middelen). Dus zelfs als je uit principe geen TV hebt betaal je (indirect) toch kijk- en luistergeld.

Voor de rest een interessante discussie.
Alhier woonachtig in Zevenaar zit ik er ook te denken om UPC eruit te flikkeren.
Een setup-box die dan ook de Duitse zenders kan ontvangen klinkt heel goed.

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Ik heb een draagbare DVD-speler met ingebouwde DVB-T-ontvanger. Kaartjes van Digitenne kunnen daar niet in. De ontvanger laat je bij de ingebruikname één keer automatissch zoeken en je hebt alle zenders die in jouw gebied te ontvangen zijn. Natuurlijk zitten daar alle Digitenne-zenders tussen, maar die zijn versleuteld. Die gooi ik gewoon weer weg uit het geheugen. Zo heb ik hier in Nijmegen dan op TV 3 landelijke zenders, 3 regiozenders, 10 Duitse zenders en op de radio 8 landelijke zenders en 3 regiozenders. Alleen, doordat men in Nederland alle regiozenders dezelfde identificatiecodes heeft gegeven, kan ik maar één gelijktijdig in het geheugen van de ontvanger opslaan. Bij de Duitse zenders speelt dit verschijnsel niet.

ger1000
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2005 13:02

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door ger1000 »

In de randstad kun je uitsluitend de fta zenders Ned1-2-3 en de regionale zender ontvangen. Absoluut geen buitenlandse zenders.
Dat lukt alleen langs de Duitse grens. Langs de Belgische grens alleen de twee publiekzenders en ook geen commercielen

ams
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2007 21:07

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door ams »

Heeft iemand ervaring met de Hama digitenne voor de pc.
Ik woon in Brazilië (Amazonia gebied), daar is de antenne normaal gesproken nog de gewone spriet binnenshuis op het toestel.
Ik weet er weinig van, maar betekent dat nu dat de signalen van vrije tv analoog zijn of gemengd.
Kan ik Hama digitenne voor een pc gebruiken?
Weet iemand dit?

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Ik heb eens even gekeken op de officiële site van digitale televisie:

http://www.dvb.org/about_dvb/dvb_worldw ... /index.xml

Daar valt op te maken dat Brazilië een geheel eigen digitale televisienorm hanteert, die is afgeleid van de Japanse norm voor digitale ether-TV. Dit betekent in de praktijk dat je alleen ontvangers of set top-boxen kunt gebruiken die specifiek voor Brazilië zijn geproduceerd. Ontvangers en set topboxen die voor het Europese DVB-T-systeem zijn ontworpen zullen in Brazilië niet werken. En dan moet je ook nog tamelijk dicht bij een digitale TV-zender wonen, tot zo'n 20 kilometer er vandaan. Dit geldt zeker ook voor PC-randapparatuur voor de ontvangst van digitale televisie.

ams
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2007 21:07

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door ams »

bedankt voor je berichtje.
op de website www.freecom.nl komt een zelfde apparaatje voor maar hybride, dus voor zowel digitaal als analoog. zoals gezegd gebruik de meerderheid een simpel sprietje op het tv-toestel (dus analoog).
als ik dit hybride apparaatje gebruik pik ik dan wel de analoge signalen op voor de tv naar een laptop?
of wordt dit ook bepaald door het afwijkende systeem van Brazilië?

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door janbemel »

Het analoge TV-deel van een hybride TV-kaart voor de PC uit Europa zal in Brazilië werken. Want zowel de meeste West-Europese landen als Brazilië gebruiken het PAL-systeem. Dus hier verwacht ik niet direct problemen.

ams
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2007 21:07

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door ams »

bedankt, ik denk inderdaad dat het werkt. ik weet niet of het met het tv-systeem PAL heeft te maken. in Bra gebruiken ze trouwens PAL-M.
ik heb de hybrid antenne besteld en neem hem mee. hoe het werkt zal ik schrijven als ik hem daar heb geinstalleerd. ik vlieg 4 nov terug naar Bra.

ams
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2007 21:07

Re: Gratis digitale ether-TV is mogelijk

Ongelezen bericht door ams »

Zoals ik had beloofd, hier een overzichtje van de resultaten van het toepassen van de Freecom DVB-T hybrid (digital/analog) stick in de Amazonia-regio.
Een beetje laat, maar ik heb er nogal mee lopen vechten en ben er nog niet helemaal uit. De software geïnstalleerd en daarna gestart. Het programma geeft een keuze van regio´s, waaronder Brazilië. Dus het zou moeten werken. Maar het systeem vraagt ook om een TV-kaart. Nooit van gehoord, dus het zou aan mijn pc kunnen liggen, maar die is modern.
Ik had ook een HP tablet (laptop) meegenomen uit Europa, dus de software daarop geïnstalleerd. Zelfde resultaat. Vraag is: Waar is de TV-kaart.
Ondertussen heb ik een TV-kaart besteld, maar het is jammer dat het nooit bij de verkoop van de antenne is aangegeven. Vreemd is ook, dat ik het product vluchtig in Nederland heb getest, en daar werkte het voorzover te zien was (zonder de vraag naar een TV-kaart).
Wachten is nu even op de TV-kaart. Zodra ik die heb geïnstalleerd, meld ik de resultaten.
Het is overigens vreemd, ant volgens de fabrikant is de stick de tv-kaart. Ik snap het niet meer.

Ananindeua/Pará/Brazil

Gesloten