LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoe zit dat met Garantie en waardevermindering??

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
erick12345678

hoe zit dat met Garantie en waardevermindering??

Ongelezen bericht door erick12345678 »

Hallo ik heb in december 2006 een externe hardeschijf gekocht. Voor het bedrag van 140 euro.
Dit apparaat begint nu wat kuren te vertonen(garantie) en ik wil hem dus terug doen naar de webwinkel.
Meestal worden dit soort toestellen meteen omgewisseld omdat er weinig aan te maken valt.

Vraag 1
Omdat dit toestel toch redelijk bekend staat als onbetrouwbaar (achteraf) wil ik liever wat anders desnoods met bijbetaling omdat ik een ander(beter) product wil.
Mag dit?? Of kan een (web)winkel zijn poot stijf houden en me gewoon dezelfde weer geven? (slechte service dan, maar oke)

Vraag 2
De (web)winkel is coulant en ik mag een ander toestel. Ik heb er toen der tijd 140 euro voor betaald en het toestel is nu 99 euro. Als ik nu bij wil betalen wil ik dat uiteraard dat ik dus bijbetaal vanaf de 140 euro want dat heb ik er tenslotte voor betaald. Werkt dit zo of kan ik daarmee op mijn kop gaan staan en heb ik dus eigenijk al 41 euro afgeschreven op dit toestel?

Wie is hier goed in?

Thanx

Erik

kanovaarder

Re: hoe zit dat met Garantie en waardevermindering??

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Bij garantieaanspraken geldt het volgende;
Een apparaat binnen 6 maanden kuren of kapot dan wordt geacht dat de fout in het product al vanaf het moment van aankoop al aanwezig was.
Het is dan aan de verkopende partij om te bewijzen dat dit niet zo was.

Daarnaast is er de garantietermijn die in de koopovereenkomst moet staan = meestal 1 jaar.
Binnen de garantietermijn moet u de verkoper de gelegenheid geven om het apparaat te repareren.
(in dit geval zal inderdaad omruilen de enige mogelijkheid zijn).

Als een apparaat binnen de garantietermijn meer dan drie keer hetzelfde gebrek krijgt of heeft behouden dan kan dit een reden zijn om de koopovereenkomst te ontbinden en in dat geval het betaalde bedrag terug te vorderen.

Verder is het nog zo dat het te repareren apparaat niet eindeloos weg mag blijven maar moet er een redelijke termijn zijn waarin het apparaat weer naar de koper (gerepareerd) toe moet komen.
Langer weg dan een half jaar, zoals ik vaak genoeg lees, is natuurlijk onredelijk en ook dat geeft een mogelijkheid de koop te ontbinden.

Dus.......... 3x ter reparatie aanbieden!
Het apparaat binnen een redelijke termijn gerepareerd
= (in uw geval waarschijnlijk omgeruild)
En indien daaraan niet naar redelijkheid wordt voldaan heeft u recht op het terugbetalen van het geld dat u ervoor heeft betaald.

Al het andere staat of valt met de wil of onwil van de verkoper.

Grootvader

erick12345678

Re: hoe zit dat met Garantie en waardevermindering??

Ongelezen bericht door erick12345678 »

Helder....Thanx

Gesloten