| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] fraude gepleegd bij de postbank???
fraude gepleegd bij de postbank???
ik heb een vraagje inmiddels is er 2 maanden geleden fraude gepleegd met mij rekening er is toen via de girofoon geld overgemaakt op mijn rekening en vervolgens binnen 10 minuten daarna weer opgenomen ik ben nu op zoek naar mensen die hetzelf hebben meegemaakt als mij dat er dus telefonisch geld wordt gestort en afgehaalt....
Re: fraude gepleegd bij de postbank???
Heb je daar melding van gemaakt bij de Postbank?
Is er evenveel afgehaald als er is op gezet?
Als dat zo is dan kan het een per ongeluk gebeurd zijn.
Is er evenveel afgehaald als er is op gezet?
Als dat zo is dan kan het een per ongeluk gebeurd zijn.
zodra ik erachter kwam dat ik mijn pasje kwijt was heb ik dat gemeld en de personen die het geld hebben opgenomen hebben ook mijn geld opgenomen
het wordt er niet duidelijker op.
Eerst zeg je dat er fraude is gepleegd via de girofoon en nu zeg je dat je geld vedwenen is nadat jij je pas kwijt was.
Wat was er nu het eerst, je pasje kwijt of de fraude?
Eerst zeg je dat er fraude is gepleegd via de girofoon en nu zeg je dat je geld vedwenen is nadat jij je pas kwijt was.
Wat was er nu het eerst, je pasje kwijt of de fraude?
-
particulier
De Girofoon heeft niets te maken met je bankpas. Je moet apart melding maken van fraude met de Girofoon.
Een tijdje terug heeft er inderdaad fraude plaatsgevonden met de Girofoon, op kinderlijk eenvoudige wijze. Mensen die gedupeerd waren, hebben hun geld teruggekregen van de Postbank.
Een tijdje terug heeft er inderdaad fraude plaatsgevonden met de Girofoon, op kinderlijk eenvoudige wijze. Mensen die gedupeerd waren, hebben hun geld teruggekregen van de Postbank.
sorry ik ben niet duidelijk geweest ik was mijn pinpas kwijt ik dacht dat hij thuis in een andere tas was uiteindelijk toen ik thuis keek zat hij er niet in ik heb meteen de postbank gebeld en heb me pasje laten blokkeren maar inmiddels was er als geld op gestort van andere personen en is het opgenomen met mijn pasje die ik dus kwijt was
Dus heeft het totaal niets te maken met de girofoon

Dus je bent zonder dat je het weet je pasje kwijt. Vervolgens komt er een bedrag binnen op je rekening via een girofoonboeking wat er binnen 10 minuten afgepint word met je gestolen pas en later kwam je dus tot de conclussie dat je je pas kwijt was.
Ik weet niet of die girofoonboeking een juiste transactie was maar als dat een fraudeboeking is geweest dan vermoed ik dat de postbank wel even gaat onderzoeken of je niet je rekening 'uitgeleent'hebt aan iemand. Waar ik niets mee wil suggereren maar ik kan me voorstellen dat zoiets wel onderzocht word
Ik weet niet of die girofoonboeking een juiste transactie was maar als dat een fraudeboeking is geweest dan vermoed ik dat de postbank wel even gaat onderzoeken of je niet je rekening 'uitgeleent'hebt aan iemand. Waar ik niets mee wil suggereren maar ik kan me voorstellen dat zoiets wel onderzocht word
Het is een verhaal dat aan alle kanten rammelt.
Ik denk dat Rickert met zijn gedachte over het üitlenen van de rekening" wel eens de goede kant op kan gaan.
Onduidelij is nog in welke tijds bestek dit heeft plaatsgevonden.
Ik denk dat Rickert met zijn gedachte over het üitlenen van de rekening" wel eens de goede kant op kan gaan.
Onduidelij is nog in welke tijds bestek dit heeft plaatsgevonden.
Om een lang verhaal kort te maken, je raakt je bankpas kwijt, degene die hem vind/ steelt weet kennelijk wel de pincode maar is zo vriendelijk om niet je rekening leeg te plunderen maar geld op je rekening te (laten) storten.
Omdat jij niet -zoals ieder ander- de bankpas onmiddellijk blokkeert, kan de vinder/ dief de bankpas gelukkig nog gebruiken om het gestorte bedrag weer te pinnen.
Omdat jij niet -zoals ieder ander- de bankpas onmiddellijk blokkeert, kan de vinder/ dief de bankpas gelukkig nog gebruiken om het gestorte bedrag weer te pinnen.
-
amarie2007
Een girofoonoverschrijving is net als een gewone (bank)overschrijving, die kan niet gelijk weer teruggeboekt worden. Je bent gewoon je pasje verloren en iemand (misschien een huisvriend/kennis/ex partner) heeft dus geld van je rekening afgehaald, deze persoon wist dus je pincode als al zo snel kon worden gepind. Dat heeft verder niets met de girofoon te maken. Als pashouder ben je verantwoordelijk wat er met je pas gebeurd. Ik controleer dagelijks waar mijn pas is om zo de kans op leeghalen zo klein mogelijk te houden.
Hier moet wat anders aan de gang zijn. De uitleen theorie zou een mogelijkheid zijn.
Hier moet wat anders aan de gang zijn. De uitleen theorie zou een mogelijkheid zijn.
-
Maarten1234
ik heb een vraagje inmiddels is er 2 maanden geleden fraude gepleegd met mij rekening er is toen via de girofoon geld overgemaakt op mijn rekening en vervolgens binnen 10 minuten daarna weer opgenomen
Sorry hoor maar mis ik iets??
Er is via een girofoon geld naar jou rekening overgeboekt en later weer afgeschreven lees ik.
Als ik geld overboek naar een willekeurige rekening en ik zie dat het een foutje betreft dan kan ik via mijnpostbank.nl het geld direct laten storneren of de klantenservice bellen en het hen laten regelen. Het geld wordt dan datzelfde moment teruggehaald en 1 of 2 dagen later weer op je rekening bijgeschreven. Dit is een losse handeling dus dat gaat buiten het normale betalingsverkeer om.
Door wie is het geld gestort en opgenomen?? Als het goed is dan kun je de postbank opbellen en vragen wat er gebeurd is. Zij zijn jou verplicht mondeling of schriftelijk antwoord te geven.
Verder vraag ik mij ook af hoe een persoon binnen 3 keer jou pincode weet en hoe het mogelijk is dat er geld naar jou rekening wordt overgeschreven. Volgens mij moet jij je bij de balie indentificeren voor een dergelijke boeking. Wanneer iemand anders jouw pincode heeft achterhaalt dan ben je toch dom bezig geweest. Ik houd altijd mijn hand boven het toetsenbord. Niemand die het ziet. De ene hand toets de pincode in en de andere legt er direct bovenop om zodoende de vingerhandelingen te bedekken. Gewoon oefenen. Oja voor ik het vergeet. Ik sprak er laatst ook iemand op aan bij een doe-het-zelf tankstation. Ik stond te tanken en zag een persoon aan de andere kant van de tankinstallatie zijn pas in het apparaat stoppen. Waar hij geen rekening mee hield was de reflectering op zijn zijruit van de auto. Ik heb enkelt gevraagd of hij even wilde komen kijken vanaf mijn kant. Hij begreep niet wat ik bedoelde. Hij kwam en ik wees hem op hetgeen wat ik zag en heb daarbij zijn eerste 2 cijfers van zijn pincode genoemd. Hij schrok zich rot en bedankte mij zeer op mijn eerllijkheid en de "fout"die hij maakte. Zo ook in winkels. Letten jullie wel eens op de spiegels boven de kassa's. Vaak kun je vanaf de ene kassa via de spiegels zien welke pincode er wordt ingetoetst. Hier hoort de winkelier op te letten dat het niet kan, maar als een onverlaat de spiegel schoonmaakt en deze per ongeluk versteld, zal deze weer goed afgesteld moeten worden. Gezien het feit dat het daar nogal eens aan schort houd ik altijd mijn hand erboven en wijs ik bij voorbaat luid dat het pincodepad op het apparaat via de spiegel van die en die kassa zichtbaar is. Dus mensen LET HIER OP!!!!!!! Eigen veiligheid.
Sorry hoor maar mis ik iets??
Er is via een girofoon geld naar jou rekening overgeboekt en later weer afgeschreven lees ik.
Als ik geld overboek naar een willekeurige rekening en ik zie dat het een foutje betreft dan kan ik via mijnpostbank.nl het geld direct laten storneren of de klantenservice bellen en het hen laten regelen. Het geld wordt dan datzelfde moment teruggehaald en 1 of 2 dagen later weer op je rekening bijgeschreven. Dit is een losse handeling dus dat gaat buiten het normale betalingsverkeer om.
Door wie is het geld gestort en opgenomen?? Als het goed is dan kun je de postbank opbellen en vragen wat er gebeurd is. Zij zijn jou verplicht mondeling of schriftelijk antwoord te geven.
Verder vraag ik mij ook af hoe een persoon binnen 3 keer jou pincode weet en hoe het mogelijk is dat er geld naar jou rekening wordt overgeschreven. Volgens mij moet jij je bij de balie indentificeren voor een dergelijke boeking. Wanneer iemand anders jouw pincode heeft achterhaalt dan ben je toch dom bezig geweest. Ik houd altijd mijn hand boven het toetsenbord. Niemand die het ziet. De ene hand toets de pincode in en de andere legt er direct bovenop om zodoende de vingerhandelingen te bedekken. Gewoon oefenen. Oja voor ik het vergeet. Ik sprak er laatst ook iemand op aan bij een doe-het-zelf tankstation. Ik stond te tanken en zag een persoon aan de andere kant van de tankinstallatie zijn pas in het apparaat stoppen. Waar hij geen rekening mee hield was de reflectering op zijn zijruit van de auto. Ik heb enkelt gevraagd of hij even wilde komen kijken vanaf mijn kant. Hij begreep niet wat ik bedoelde. Hij kwam en ik wees hem op hetgeen wat ik zag en heb daarbij zijn eerste 2 cijfers van zijn pincode genoemd. Hij schrok zich rot en bedankte mij zeer op mijn eerllijkheid en de "fout"die hij maakte. Zo ook in winkels. Letten jullie wel eens op de spiegels boven de kassa's. Vaak kun je vanaf de ene kassa via de spiegels zien welke pincode er wordt ingetoetst. Hier hoort de winkelier op te letten dat het niet kan, maar als een onverlaat de spiegel schoonmaakt en deze per ongeluk versteld, zal deze weer goed afgesteld moeten worden. Gezien het feit dat het daar nogal eens aan schort houd ik altijd mijn hand erboven en wijs ik bij voorbaat luid dat het pincodepad op het apparaat via de spiegel van die en die kassa zichtbaar is. Dus mensen LET HIER OP!!!!!!! Eigen veiligheid.
HEt is wel erg moeilijk voor sommige personen. Al door verschillende posters aangegven:Als ik geld overboek naar een willekeurige rekening en ik zie dat het een foutje betreft dan kan ik via mijnpostbank.nl het geld direct laten storneren of de klantenservice bellen en het hen laten regelen. Het geld wordt dan datzelfde moment teruggehaald en 1 of 2 dagen later weer op je rekening bijgeschreven. Dit is een losse handeling dus dat gaat buiten het normale betalingsverkeer om.
Storneren van overboekingen is NIET mogelijk. Alleen automatische incasso (behalve incasso voor loterijen en collegegelden) kan worden gestorneerd. Een overboeking is een transactie verricht door de rekeninghouder zelf en niet door een derde. De rekeninghouder is zelf verantwoordelijk voor de overboeking. Bij een foute transactie dient de rekeninghouder zelf het geld terug te vragen bij de verkeerde ontvanger (onverschuldigde betaling, ontvanger dient bedrag terug te storten, maar gebeurt niet altijd.