LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een nieuwe keuken is niet duur!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door GWTE »

Een keuken kost veel geld. Sommige zeggen dat een keuken duur is! Ik spreek liever over kostbaar, iets is duur, als je er teveel voor betaald of meer dan het eigenlijk waard is. Regelmatig hoor ik consumenten (vooral mannen) zeggen; het is gewoon wat spaanplaat met een kleurtje! Als die redenering opgaat, dan is een auto niets meer dan hoop ijzer met een kleurtje (dat vinden diezelfde mannen dan weer niet). Natuurlijk gaat deze redenering in beide gevallen niet op.

Een keuken verkoopt nog steeds het eenvoudigst vanuit een showroom. De keuken moet worden ontworpen, opgemeten en uitgewerkt. Dit gebeurt allemaal onder verantwoordelijkheid en met de expertise van de keukenspeciaalzaak. Uiteindelijk heeft de klant ook nog 5 jaar garantie. De betere zaken staan hier ook echt voor. Al deze kosten moeten natuurlijk worden doorberekend.

Illustratief voorbeeld!
Bedenk dat bij een keuken van bijvoorbeeld € 10.000,- bijna 20% (19%) uit BTW bestaat. Restant € 8.100,- Als je de inkoop van de complete keuken hier van aftrekt blijft er een netto winst marge exclusief BTW over van ± € 3.000,- Als je met de keuken leverancier dus wil onderhandelen over de prijs, bedenk dan dat als jij € 1000,- extra korting wil? Je als klant over 1/10 deel van je budget onderhandelt (jij denkt betaal ik €10.000,- of € 9.000,-) . De keuken leverancier onderhandeld over 1/3 van zijn bruto verdienste, zijn boterham dus (hij denkt verdien ik € 3000,- of € 2000,-) Van die drieduizend Euro moet hij de winkel, goed personeel, bedrijfskosten en service enz. betalen, vijf jaar lang.

De vraag die hem zal bezighouden is, kan ik, wanner ik € 1000,- extra korting geef, van die tweeduizend Euro al deze kosten nog betalen? Sommige leveranciers zwichten voor de druk van klanten en Internetprijzen en vergeven zo hun broodnodige marge. Na enkele maanden kunnen deze bedrijven het goede personeel en de servicemonteur niet meer betalen, laten ze klachten oplopen, en service achterwegen. Uiteindelijk is de op korting beluste klant dus de dupe en zal op dit forum belanden en zijn beklag doen. Duizend Euro extra korting lijkt dus niet veel voor de consument maar voor de leverancier van uw keuken betekend het.... bestaan of vergaan. En voor u, 5 tot 15 jaar plezier en genot in uw keuken of 5 tot 15 jaar ellende en verdriet. Helaas zijn er teveel incapabele bedrijven waar niet commerciële eigenaren de scepter zwaaien en die op deze wijze de hele keuken branche een slechte naam bezorgen. Blijf ver uit de buurt van dit soort bedrijven. Goedkoop is nog altijd duurkoop, zeker bij keukens! Een kostbare keuken is door goed advies, een goed ontwerp, prima levering, uitstekende plaatsing, foutloze oplevering en tot slot vijf jaar goede service en garantie zijn prijs dus meer dan waard. En u zult lange tijd trots en blij zijn met uw kostbare bezit.

Getekend GWTE

seller panic
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 jun 2007 21:55

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door seller panic »

GWTE, bedankt voor het college.

In je verhaal/voorbeeld is echter niet duidelijk of het bij die EUR 3.000 nu om de netto-marge gaat of om de bruto-marge. Je verhaal lijkt er ook op te duiden dat als de keuken duurder is, de korting toch substantieel hoger kan uitvallen. Je kan heel wat personeel en overige bedrijfskosten wegwerken van de marge van een keuken van EUR 60.000 ten opzichte van een van EUR 10.000.

In een transparante markt gaat de netto-winst uiteindelijk naar 0, waardoor er aanbieders zullen uitstappen (en prijzen en marges weer kunnen stijgen). Er zijn in Nederland echter nog zoveel keukenaanbieders, dat het kennelijk een erg lucratief beroep/bedrijf is.

seller panic

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door GWTE »

In je verhaal/voorbeeld is echter niet duidelijk of het bij die EUR 3.000 nu om de netto-marge gaat of om de bruto-marge.
We spreken van een netto verkoop marge. Boekhoudkundig gesproken betreft het echter een bruto marge aangezien alle personeel- bedrijfs- en andere kosten er nog vanaf moeten. Duurdere keukens of meer keukens genereert een hogere omzet maar natuurlijk ook hogere inkoop kosten, hogere bedrijfskosten, hogere service en garantie kosten en meer risico. Het uiteindelijke rendement van een keukenzaak ligt vele male lager dan de verkoop marge. Volgens het CBW, dacht ik, tussen de 0,3 % en 2 % afhankelijk van bijvoorbeeld de faalkosten en dergelijke (deze cijfers heb ik echter al lang niet bekeken).
Er zijn in Nederland echter nog zoveel keukenaanbieders, dat het kennelijk een erg lucratief beroep/bedrijf is.
Het is lucratief om keukens te verkopen zonder alle eerder genoemde zaken te bieden zoals een goed ontwerp, goed personeel, service en garantie enz. Dan verval je tot het bekende dozen schuiven zoals men wel eens zegt, zoals op Internet. Helaas hebben sommige bedrijven deze instelling tot schande van de branche. Een overkoepelende organisatie om dit te controleren is er echter niet echt, helaas. Het CBW doet wel zijn best. Beter dan niets tenslotte.

Scara

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door Scara »

Het uiteindelijke rendement van een keukenzaak ligt vele male lager dan de verkoop marge. Volgens het CBW, dacht ik, tussen de 0,3 % en 2 %
10 tot 15 is reeel

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door 16again »

GWTE,

Je hebt een illustratief voorbeeld gekozen, maar het mes snijdt wel aan 2 kanten:

Er zijn winkels waar diezelfde keuken voor 20.000 uitgerekend wordt. Vervolgens kan de klant nog aan de speciale actie meedoen (14.000) wordt overlegd met het hoofdkantoor (12.000).......
Tekent de klant uiteindelijk voor 11.000 dan is dat maar 1/10 van zijn budget extra, maar door het gebrek aan prijstransparantie is er wel even makkelijk 1000,- extra verdiend.

Het "ijzer met een kleurtje" associeer ik overigens toch iets meer met R&D en high tech.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door GWTE »

Er zijn winkels waar diezelfde keuken voor 20.000 uitgerekend wordt. Vervolgens kan de klant nog aan de speciale actie meedoen (14.000) wordt overlegd met het hoofdkantoor (12.000).......
Bij winkels waar ze zo werken moet je weg blijven. Bij mijn voorbeeld zijn alle normale kortingen er al vanaf.....en praten we over een netto keuken prijs. Ik sprak bewust over een extra korting! van € 1000,- probeer gewoon de strekking van het voorbeeld te begrijpen....verder niets!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door D1RK »

Ikea, ontwerp daar eerst, en afhankelijk van montage word deze dan weinig duurder, kies voor jou opstelling de goedkoopste en duurste spaanplaat, en je weet wat ze kunnen rekenen voor montage!

Vergeet niet de lijstjes, kosten zelf niet zo veel, maar lastig verstek zagen dus duur als je het netjes wilt.

De Ikea DVD geeft een leuke prijs, niet de aller goedkoopste, enkele bouwmarkten duiken eronder, maar soms is dat erg lage persing spaanplaat, alleen voor mensen met een droge keuken die niet kunnen koken, en het meeste in de magnetron opwarmen!

Vaak krijg je op advies prijzen veel korting'.
Bosch vaatwasser vrijstaande E589.- bij winkel normale prijs.
Zelfde aangepaste als inbouw adviesprijs E1895,- maar online voor E515,- dus zoveel marge op zelfde model....?
Een keukenfirma mag dan ongeveer E800,- rekenen....

Gewoon een Ikea keuken bestellen en laten plaatsen door klusbedrijf met goede referentie's , dus niet zomaar, dan betaal je 2x maar totaal meestal minder!
Sommige klusbedrijven geven ongeveer het aantal uren op en verder het uurloon, dus wat je zelf kunt, en met hun hulp ben je zo toch met vakmensen bezig en bespaar je toch nog!

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door 16again »

extra korting
Hoe ziet de consument het verschil tussen "gewone" korting en extra korting??
De consument heeft immers geen inzicht in inkoopprijzen en overige kosten, en kan dus zelf nooit bepalen wat een nog rendabele verkoopprijs is.

Ik begrijp je voorbeeld maar als te goed, laat zelfs zien dat het ook de andere kant op werkt.....

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door VvW »

@GWTE

Dit soort prijspolitiek is alom. Er zijn zelfs ketens die zeer machtig en sterk zijn (geworden), met deze prijspolitiek, wilde je beweren dat zij in principe onverantwoord ondernemen?

Maar als je nu eens echt ballen zou hebben, dan zou je vanaf nu elke offerte met een ECHTE netto prijs afgeven, en vervolgens als er om meer korting wordt gevraagd gewoon poot stijf. Daar heb heb je ook recht op, immers je hebt een serieus goede prijs geoffreert. Eerlijkheid, duidelijkheid, openheid etc duurt het langst. (Ik bedoel niet dat men nu oneerlijk is)

groeten

seller panic
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 jun 2007 21:55

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door seller panic »

Sprekend over marges, kan iemand me vertellen wat het uiteindelijke kortingspercentage ten opzichte van de eerste offerte voor een Bulthaup keuken kan worden, zowel waar het gaat om de kastjes als de apparatuur?

Kan iemand me uit eigen ervaring of die van zijn directe omgeving me een Bulthaup-dealer uit de Randstad (of daar tegenaan) aanbevelen of juist afraden, met name waar het gaat om afhandeling na het plaatsen van de order, inclusief het plaatsen ervan.

Ik heb in eerste instantie een bedrag van EUR 2.500, ex BTW, opgekregen voor de montage van een Bulthaup-keuken. Dat lijkt wat veel als een monteur maar twee tot drie dagen aan het werk is. Ook hier ben ik op zoek naar ervaringen of suggesties.

hpb
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 sep 2006 10:07

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door hpb »

Beste GWTE,

sorry als klanten irreele kortingen verlangen. Ik persoonlijk geloof niet dat je als klant een keuken meekrijgt zonder dat er door de winkel op wordt verdiend.

Drie jaar geleden ook een keuken gekocht. Nog voordat ik iets gezegd had, zegde de verkoper al 30% korting toe op de inbouwapparatuur en 25% korting op het werkblad. En tja als prijzen zo flexibel zijn, ga ik ook eens kijken wat er mogelijk is. Uiteindelijke prijs bedroeg incl. deze kortingen 11.600,-. Ik heb toen voorgesteld of 10.000 en extra garantie tot 5 jaar op alle inbouwapparatuur ook goed was. Na overleg met de manager was dit accoord. Iedereen blij.

Maar nu eens hogerop in de keten geredeneerd: zouden keukenwinkels braaf de prijzen betalen die fabrikanten, groothandels en andere leveranciers vragen, of wordt hier ook over onderhandeld?

En iets persoonlijker: als je een auto koopt, een huis of witgoed, denk je dan ook aan het verhaal dat je eerder op het forum hebt gezet en betaal je direct de vraagprijs of onderhandel je tot het beter in je budget past?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik zeg altijd; we zijn hier in een keukenzaak en niet op de koemarkt.....handjeklap en afdingen is er niet bij, geef ook geen kortingspercentages maar direct netto prijzen. Dat is hetgeen waar ik mijn boterham mee verdien.

Een klant laat ik ook altijd vergelijken, maar verhalen als; "daar krijg ik de montage gratis" of "ik krijg elders 50% korting" krijgen van mij als antwoord: "U krijgt de hele keuken gratis bij aankoop van onze designkraan van € 15.000,--" of "wilt u korting kopen of een keuken naar wens?"

Vertrouwen is een schaars goed geworden

en met één ding ben ik het zeker volmondig met GWTE eens
"Duur is, als je te veel betaald voor wat je krijgt"

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door VvW »

zelfstandigste
Geplaatst op: 02 Jul 2007 12:23 Onderwerp:


Ik zeg altijd; we zijn hier in een keukenzaak en niet op de koemarkt.....handjeklap en afdingen is er niet bij, geef ook geen kortingspercentages maar direct netto prijzen. Dat is hetgeen waar ik mijn boterham mee verdien.
En hoe is de relatie tussen jouw prijzen en de prijzen van je collega's, die brutoprijs X aanbieden minus 25/30% ongevraagde korting en vervolgens nogeens 25/30% korting in onderhandeling?

Vertel nou eens hoe het zit?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door maxx »

Beste VvW,

Wat je vaak van mensen hoort die verschillende winkels hebben afgelopen is dat het bedrag onder de streep vaak niets of niet veel verschilt.

Ik ben het eens met GWTE, vandaag valt blijkbaar pasen en pinksteren op 1 dag :wink: , wat het onderhandelen betreft. Meteen een nettoprijs is eerlijker dan de koehandelpraktijken.

Vraag om een nettobedrag zonder handjeklap en geef aan dat anders een andere winkel wordt bezocht.

MVG

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door VvW »

Natuurlijk dat is mij duidelijk, maar waaraan zie ik dat de prijs werkelijk netto is?

Ik heb nu 2 offertes liggen, maar ik ben ervan overtuigd dat van beide nog minstens 25% afkan. Dit gebasseerd op ervaringen van anderen in eigen kring en hier op het forum.

Overigens heb ik hier een artikel liggen waarin gerefereerd wordt naar uitspraken van de consumentenbond, daar geeft men aan dat meestal ongevraagd ca.25/30% korting wordt gegeven en vervolgens nogeens 25% in het vat zit.

Overigens heb ik voor m'n nieuwe keuken een duidelijke zelfgemaakte tekening met een lijstje apparatuur, het gewenste werkblad en een omschrijving van het gewenste kwaliteits niveau van alles wat er verder nog bij komt. Ik vraag om een offerte die hout snijt, ik wil niemand z'n tijd verdoen met een ellenlang gesprek, gewoon een prijs die mij uitnodigd om verder te praten over de details. Ik refereer nooit naar andere offertes.

onder het motto: Wie wil kan scoren, ga je gang!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door maxx »

Beste VvW,


Het zal toch altijd terugkomen op vertrouwen en gevoel. Als je nu het gevoel hebt dat je 25% teveel betaalt en de desbetreffende winkel kan je niet overtuigen dan moet je misschien naar een andere offerte shoppen.

Als ik de percentages zo eens hoor gaat mijn gevoel uit naar bepaalde ketens. Heel raar, maar de situatie in keukenland is al zo scheef dat als de mensen vragen om direct een nettobedrag, en je geeft deze, dan nog 20% korting verwacht wordt van die nettoprijs.

Het duveltje komt altijd onder aan de streep uit het doosje. Dat is de te vergelijken en te betalen prijs.

MVG

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door VvW »

Jaja, altijd dat gevoel, ik word enorm woedend van dit soort opmerkingen, jullie ontwijken net zo makkelijk naar links als naar rechts.

Ik heb continu het gevoel dat jullie iedereen willen doen geloven dat de eerste offerte, meestal Bruto minus 25/30%, DE netto offerte is.
Zolang er hier consumenten zijn die er nog eens 25/30% af krijgen, geloof ik er geen ene moer van, sorry.

Ik heb al eens eerder opgemerkt op dit forum, heb nou eens ballen en geef de ECHTE Nettoprijs en vervolgens gewoon je poot stijf houden. Immers deze prijs kan niet anders dan competitief zijn.
Concentreer je op je product, je advies, je service, dat geklooi met kortingen is onnodig verspilde energie.

En ga me nou niet beleren, ik meer dan voldoende ervaring in marketing/Sales.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Beste VvW,

Ik hoef niet uit te leggen hoe het zit, als de mensen bij een andere keukenzaak zijn geweest vraag ik hen niet de prijs maar reken ik mijn eigen offerte, en het liefst nog een frisse kijk op een ontwerp, uit.

En dat gebeurt vaak omdat ik in een regio zit waar het aantal keukenzaken en snackbars evenredig is. En wat blijkt....meestal leg ik direct een nette prijs neer. De nabije zaken kunnen deze prijs ook aanbieden maar verkiezen om hier over te onderhandelen. Ik overtuig liever een klant met kennis en advies over de keuken en apparaten dan dat ik dit met een korting moet doen.

Ik ben slecht in onderhandelen, en bovendien heb ik geen vertrouwen in een klant die alleen voor de laagste prijs of hoogste korting gaat.

Scara

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door Scara »

Ik heb continu het gevoel dat jullie iedereen willen doen geloven dat de eerste offerte, meestal Bruto minus 25/30%, DE netto offerte is.
Zolang er hier consumenten zijn die er nog eens 25/30% af krijgen, geloof ik er geen ene moer van, sorry.
Sommigen zullen ALTIJD te veel betalen

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Een nieuwe keuken is niet duur!

Ongelezen bericht door VvW »

@zelfstandigste

Waar vinden we elkaar, en wanneer?

Gesloten