LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco kneuzen !

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Chamaeleo

Eneco kneuzen !

Ongelezen bericht door Chamaeleo »

Word ik net vrolijk gebeld door netbeheer,of ze het gas mogen komen afsluiten ? Eh..nee. U bent namelijk niet aangemeld.

Ik Eneco bellen en die geven inderdaad aan dat ze ons zijn vergeten aan te melden (2 jaar geleden) maar dat ze netbeheer gelijk op de hoogte zullen stellen. (let op woon hier al bijna 2 jaar ! Deze mensen komen hier dus pas 2 jaar later achter) Echter geeft de heer aan de telefoon aan dat er nooit voor het gebruikte gas betaald is en er dus in september een nota krijgen met zowieso
€ 3.000,- aan gaskosten voor de afgelopen 2 jaar ! Moet niet veel gekker worden.

Ook geven ze nog even aan dat het eigenlijk de fout van de klant is want die heeft de jaarrekening niet goed bekeken.
Waarop ik antwoord dat ze al 2 jaar gas leveren aan iemand die daar dus nooit voor betaald/aangemeld is en dat dit ook enigzins vreemd is.

Is hier wat aan te doen ? Verneem gaarne van u..... :arrow:

Shine

Re: Eneco kneuzen !

Ongelezen bericht door Shine »

Toen u 2 jaar geleden in uw woning trok, hebt u toen contact gehad met Eneco voor het realiseren van een leveringscontract op UW naam voor dit adres? Met andere woorden zelf een aanmelding doorgegeven voor dit adres aan Eneco ?
Een leverancier kan uzelf namelijk niet aanmelden. Daar dient uzelf zorg voor te dragen.
Vanaf het moment dat u er woont hebt u verbruikt. Het is logisch dat u dit verbruik alsnog moet gaan betalen.
Toen u 2 jaar geleden in de woning trok mag ik aannemen dat u de beginstanden hebt genoteerd? Zijn deze doorgegeven? Hebt u ze nog?

Als er geen aanmelding is, kan er ook geen jaarnota naar u verstuurd worden. En raar is dat uzelf ook niet eerder aan de bel hebt getrokken. Immers u ziet toch dat u nooit een maandelijkse termijnbetaling hebt verricht naar een leverancier voor uw verbruik/afname? Daarin schuilt ook uw eigen verantwoordelijkheid, welke u niet kunt afschuiven op Eneco.

Chamaeleo

Beste Shine,

Hetgeen jij nu schetst is niet correct.
Ik ga een contract aan met Eneco energie en betaal een maandelijks voorschot (wat een fors bedrag is)aan Eneco,ik mag er dan toch gevoegelijk van uitgaan dat daar ook mijn gas bij in zit ?!

Ook heb ik mijn jaaropgave (electronisch) aan Eneco doorgegeven september 2006 (incl.gasstanden) en ook toen heeft er niemand aan de bel getrokken.Er word nu zelfs beweert dat deze nooit ontvangen zijn.

Je werkt ook bij Eneco neem ik aan Shine,daar je met dezelfde taal spreekt als het telefoonteam aldaar,waar ze eerst ruim toegaven fout te hebben gezeten en vergeten waren ons aan te melden er hoeverder ik doorverbonden werd er steeds meer "schuld" en "verantwoordelijkheid"bij ons kwam.

Blijft toch vreemd dat je een produkt 2 jaar lang doorgeleverd krijgt zonder dat je ervoor betaalt en er ook maar iemand aan de bel trekt ?!

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Als je een contract krijgt, lees je dat na. Als daar niet in staat wat je wilt, of wat je hebt afgesproken, dan reageer je daar op. Net zo goed de verantwoordelijkheid van de klant als van de leverancier.

Wat is nu uw probleem? U bent boos omdat u (alsnog) voor iets moet betalen dat u graag wilde hebben, en ook heeft afgenomen? Dat vind ik niet redelijk.

Verder wist ik niet dat Shine voor Eneco werkt. Dat had je wel eens eerder mogen melden, Shine! 8)

Shareena

Ongelezen bericht door Shareena »

ALs je je contract oversluit van Eneco, moet je aangegeven welke diensten jij wilt toch? Dat is wat ik ervan weet toen wij in dit huis trokken... Verder staat op je jaarafrekening van welke diensten je gebruikt maakt...

3000 EURO over 2 jaar lijkt mij trouwens erg veel..

Chamaeleo

Ik had een Eneco contract in mijn oude woning in dezelfde stad, Eneco gebeld verhuisformulier ontvangen,ingevuld en met de nieuwe aangemeld.
De heer van de Eneco klantenservice geeft zelf aan dat zij een fout hebben gemaakt en ons niet hebben aangemeld bij netbeheer,netbeheer zelf geeft ook vandaag nogmaals aan dat ENECO ons aan dient te melden.

Het maandbedrag kwam zo goed als overeen als het bedrag in de oude woning,tsja noem me naief maar dan ga ik ervan uit dat Eneco alles in orde maakt.

De klantenservice bij Eneco geeft zelf aan dat dit helaas veel vaker voorkomt en dat we geluk hebben dat het nu al aan het licht komt...
Vind ik vaag,iedereen gebruikt gas in Nederland,dus dit zou Eneco gewoon moeten en kunnen weten,ook met de gegevens van de oud bewoners die voorhanden zijn erbij.

Dat ik moet betalen heb ik absoluut geen problemen mee,maar dat iemand er na bijna 2 jaar pas achterkomt en daar zo laconiek over doet daar heb ik problemen mee.(en het bedrag in 1 x lappen)

Shareena we (de eneco man en ik) hebben de gasstanden erbij gepakt en daar kwamen 5000 en een beetje m3 uit dat er gebruikt is over die periode tegen € 0,57 per m3 = € 2.850,-

jsp

Dat je het achterstallige bedrag in 1 keer moet betalen vind ik niet redelijk van Eneco. Is daar echt geen regeling voor te treffen?

Ik weet niet in wat voor huis je woont, maar ik vind 5000 m3 in twee jaar trouwens een heel fors verbruik.

Kayleigh

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Maar je ziet toch op je jaarnota dat er geen gas verrekend staat, dat valt dan toch op dat je alleen voor electriciteit betaald?

jsp

Jaarafrekeningen zijn vaak niet al te overzichtelijk (valt bij Eneco trouwens nog wel mee), en worden daarom vaak slecht gelezen. Zeker als het eindbedrag niet al te zeer afwijkt van wat mensen verwachten.

Desondanks is het verstandig de nota wel goed te bekijken, zodat fouten of rare dingen in afrekenstanden meteen opvallen en niet pas na 2 jaar. Bovendien kun je dan je verbruik eens vergelijken met de voorgaande jaren en meteen eens nadenken of/hoe je op energie kunt bezuinigen.
Dat levert vaak veel meer op dan voor een paar euro's per jaar overstappen naar een ondeugdelijk bedrijf.
Laatst gewijzigd door jsp op 29 jun 2007 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Kayleigh

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Ik heb ook eneco, maar als er alleen electriciteit aangegeven word en niet het gas dan zie je dat meteen. Staat super duidelijk aangegeven in het overzicht bovenin de jaarnota.

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Je werkt ook bij Eneco neem ik aan Shine,daar je met dezelfde taal spreekt als het telefoonteam aldaar
Chamaleo, de bijdragen van Shine zijn over het algemeen goed doordacht, dat je meteen tekeer gaat dat hij wel bij Eneco zal werken omdat zijn reactie je niet bevalt is wat kortzichtig.
In je eerste bericht heb je het alleen over gas, en heb je het niet over betaalde voorschotbedragen, je wekt de indruk nog nooit een dubbeltje aan Eneco te hebben betaald.
Shines conclusie dat je dan alleen gas bij Eneco afneemt is nog niet zo raar.
Je bent inderdaad zelf verantwoordelijk voor het aanmelden bij een energiebedrijf, dat je dit al had en verhuisd bent staat ook niet in je eerste bericht.
Ook heb ik mijn jaaropgave (electronisch) aan Eneco doorgegeven september 2006 (incl.gasstanden) en ook toen heeft er niemand aan de bel getrokken
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, tegenwoordig kun je met wel vier bedrijven te maken hebben, een leverancier voor gas, een voor electra, en netwerkbeheerders voor beiden.
Een klant kan dan makkelijk per ongeluk een stand doorgeven voor een product wat hij bij een ander afneemt.
Jij was (abusievelijk) niet bekend als klant voor gas, dus dacht men dat je je vergist had en deed er niets mee.

Natuurlijk heeft Eneco een fout gemaakt, ze hebben de levering van het gas niet aan je berekend en de netwerkbeheerder niet ingeseind, maar je had zelf kunnen zien dat er geen gas op je jaarafrekening stond en ook je maandbedrag moet opvallend laag geweest zijn, je hebt immers alleen voor electra betaald.
Er valt je zelf dus ook wel iets te verwijten.
Is hier wat aan te doen ? Verneem gaarne van u.....
Dan verwijs ik toch weer naar de reactie van Shine, heb je meterstanden van de oplevering van de woning?
Betalen zul je gewoon moeten, eventueel met een betalingsregeling, of de hoogte van het bedrag klopt kun je alleen controleren met de meterstand van oplevering en de huidige stand.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nu wil ik niet te pas en te onpas verwijten geven, maar de reden van een hoge meterstand en de daaraan hangende kosten heb je soms ook zelf in de hand.

Wat vaak per ongeluk gebeurd is dat mensen de meters verkeerd lezen en alle cijfers, ook de cijfers achter de komma opschrijven en doorgeven terwijl enkelt alleen de cijfers voor de komma noodzakelijk zijn. De cijfers achter de komma worden op de gasmeter en in nieuwere elektrameters in het rode vlak aangegeven. Bij oudere elektrameters zie je veelal kleine streepjes staan achter het laatste cijfer. Ook dat is de cijfer achter de komma.

Als de meterstand aangeeft 1234,5 kW dan geldt alleen 1234kW. Je schrijft dus geen 12345 kW. Wanneer je dat wel doet dan heb je ineens een veel te groot gebruik. Ik geloof niet dat ik dat hoef uit te rekenen.

Naast de leverancier heeft ook je netbeheerder de meterstanden nodig om de transportkosten door te rekenen. 2 partijen hebben dus jouw gegevens.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van je meterstanden. Wanneer je bevestiging krijgt dan zie je wat je hebt opgegeven en mocht dat fout zijn dan kunnen zij het nog corrigeren. Wanneer jij een formulier invult met daarop de meterstanden, maak altijd een kopie hiervan voordat je het origineel opstuurt. Zo heb je altijd bewijs en kun je altijd zien of niet jij diegene bent die verkeerd heb staan invullen.

Dit enkelt ter info.

Maarten1234

Wat ik wel kwijt wil is dat 3000 euro voor gas voor 2 jaar best meevalt. Immers je krijgt nu alles over je heen en je wordt aangeslagen naar meting van de vorige bewoner. Wanneer je vorige bewoner flink stookte, veel kookte, veelvuldig zelfmoordneigingen heeft gehad, een te laat gemelde en gerepareerde gaslekkage heeft gehad dan kan gasgebruik flink oplopen.

Ik weet nog dat ik eens bij Eneco een schuld had van 1200 euro voor 6 maanden. Dit bedrag klopte en dat was tevens afkomstig van de oude woning vanwaar ik wegging. De reden dat de kosten zo hoog werden was dat ik nog in de oude woning leefde en de nieuwe woning flinkt aan het opknappen was. Er werd voor de oude woning ook niet meer betaald. Wel betaalde ik reeds voor de nieuwe woning. Dit betekent dus dat ik in de oude woning een verbruik had waar ik op dat moment niet voor betaalde. Pas op het moment dat ik definitief overging, heb ik de eindstanden doorgegeven en ontving ik de eindnota voor gas en elektra. Middels een afbetalingsregeling deze afbetaald. Hier was dan wel geen sprake van een fout, maar je ziet dat kosten flink kunnen oplopen. Zeker als je dan tegen een te laag maandbedrag in de oude woning zit. Je moet dan namelijk bijbetalen.

Ron58

Immers je krijgt nu alles over je heen en je wordt aangeslagen naar meting van de vorige bewoner.
Klopt, maar nu hoeven ze niet te schatten naar de oude bewoner, er is nu een werkelijke stand over die twee jaar.
Controle van deze stand moet dus mogelijk zijn, als hij geen beginstand bewaard heeft is er altijd nog een eindstand van de vorige bewoner bekend bij de netbeheerder.

Chamaeleo

Klopt Ron,heb de eindstand van de bewoners bij verkoop,deze is ook door een Enecomonteur opgenomen en de stand nu.
Dus weet precies hoeveel er verbruikt is in die 2 jaar.

Nogmaals dat ik moet betalen daar heb ik geen problemen mee,het probleem is dat zoiets er 2 jaar lang (en langer) tussendoor kan glippen met alle problemen van dien...(betalingsachterstand etc)

Maarten1234

Ik bedoelde in feite algemeen. Wanneer dat niet voor jou geldt akkoord. Dan is jou bedrag te berekenen, maar nogmaals bij mij was het ook bekend en de stand was kloppend. Ik heb maanden niet betaald en dan krijg je de eindrekening. Waarschijnlijk stond je dan ook te laag ingeschaald en dan krijg je een forse bijbetaling. Omdat je het niet doorhad, is er ook nooit gezegd en daardoor heb je het nooit kunnen bijstellen.

Wat ik wilde laten zien is dat de kosten erg snel kunnen stijgen en meer niet. Je zit sneller aan een hoog bedrag dan je denkt.

Ron58

het probleem is dat zoiets er 2 jaar lang (en langer) tussendoor kan glippen
Ik denk dat dat wel vaker gebeurt met het huidige systeem, vroeger nam je gas en electra af bij het bedrijf dat dit leverde in jouw regio.
Nu denken ze gewoon dat je ergens anders klant bent voor je gaslevering.

Het is er niet beter op geworden met het huidige systeem, en goedkoper ook al helemaal niet.
Maar goed, misschien kun je ze overhalen tot een betalingsregeling.

Anouks

Ongelezen bericht door Anouks »

Klopt Ron,heb de eindstand van de bewoners bij verkoop,deze is ook door een Enecomonteur opgenomen en de stand nu.

Je bent zelf verantwoordelijkvoor het doorgeven van de meterstanden. Dit is niet bedacht door zo'n Enecokneusje, maar door onze leuke regering met zijn fijne liberalisering.

En ja, natuurlijk is er een betalingsregeling mogelijk. En ja, als je je nota krijgt zou ik deze wel laten herverdelen over de 2 jaar dat je er al zit en tegen de tarieven van de voorgaande jaren.

Wel even schriftelijk aanvragen. Maak er desnoods een klacht van... dan weet je zeker dat er 1 persoon is, die jouw zaak in behandeling heeft... [/quote]

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Je werkt ook bij Eneco neem ik aan Shine,daar je met dezelfde taal spreekt als het telefoonteam aldaar,waar ze eerst ruim toegaven fout te hebben gezeten en vergeten waren ons aan te melden er hoeverder ik doorverbonden werd er steeds meer "schuld" en "verantwoordelijkheid"bij ons kwam.
Ja hoor natuurlijk. Alsook bij Essent, Nuon, Oxxio, en zo meer.
Waarom steeds maar weer iets dergelijks onzinnigs lanceren als een reactie niet in uw straatje past?

Ron58

Waarom steeds maar weer iets dergelijks onzinnigs lanceren als een reactie niet in uw straatje past?
Omdat men hier post in de overtuiging uitsluitend heel veel bijval te krijgen.
Als iemand de ander kant belicht valt dit tegen.

Gesloten