LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! Mijn computer is een kachel geworden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Consumenten hebben altijd recht op een goed product, ook na afloop van de garantieperiode. Een goed product betekent dat het voldoet aan de verwachtingen. Die verwachtingen worden onder andere bepaald door het soort product (nieuw of tweedehands), de prijs of de mededelingen van de winkelier of de fabrikant over bijvoorbeeld de levensduur van een product. Vraag hier dus naar! Soms belooft een winkelier of fabrikant dat een apparaat wel 10 jaar meegaat, als consument sta je dan in je recht als het apparaat eerder kapot gaat. Belofte maakt schuld, ook in dit geval.
Weer dat g e z e i k dat een product in een bepaalde periode niet kapot kan gaan en mag gaan.

De consumenten moeten eens accepteren dat producten kapot kunnen gaan. Je mag dat nooit uitsluiten.

Punt 2:
Een computer heeft een economische levensduur van 3 jaar.
Krijg je 1 jaar garantie, dan dien je na 13 maanden ook bij te dragen aan de reparatiekosten.
Een computer kan 10 jaar meegaan, maar het is niet redelijk dat als de computer na 5 jaar kapot gaat, dat je dan als consument maar de helft van de kosten moet betalen.
Door de technische ontwikkelingen gaat de computer maar 3 jaar mee.
Vaak is het zo dat vooral processoren na 3 jaar niet meer leverbaar zijn.

Gaat een apparaat eerder dan verwacht kapot en is dat niet te wijten aan verkeerd gebruik, ga dan met het betreffende product terug naar de winkel. Neem de bon of rekening mee. Je hebt recht op reparatie van het product als het eerder dan verwacht kapot gaat en als het defect niet wordt veroorzaakt door slijtage of je eigen schuld.
De wet zegt dat je altijd recht hebt op reparatie. De wetgever bedoelt hiermee dat je na het verstrijken van de garantieperiode ook recht hebt op een werkend product. De wetgever zegt niet dat dit gratis moet gebeuren.
De wetgever heeft deze regel ingevoerd, omdat er winkeliers waren die zeiden dat ze na de garantieperiode niets meer aan het product deden, omdat de garantie is verlopen.
De winkelier is dus altijd verplicht om een reparatie uit te voeren. Hiervoor mag hij gewoon vergoedingen voor vragen.
Wil de winkelier (een deel van) de kosten van de reparatie niet voor zijn rekening nemen dan bestaat de mogelijkheid het geschil voor te leggen bij de rechter of bij een van de geschillencommissies als de winkelier daarbij is aangesloten.
Als de computer na 4 jaar kapot gaat, dan zijn alle kosten voor de consument. Je hebt dan geen recht meer op korting in de kosten.

Soms belooft een winkelier of fabrikant dat een apparaat wel 10 jaar meegaat, als consument sta je dan in je recht als het apparaat eerder kapot gaat.
Als een klant aan mij vraagt hoelang dat een computer mee kan gaan en ik zeg dan tussen 6 en 10 jaar, dan betekent dat niet dat je in die periode geen kosten kunt verwachten.

Die periode is bekeken en de eventuele reparaties zijn daarbij ingecalculeerd.

Het is dus niet zo dat je in die 6 tot 10 jaar geen problemen mag verwachten.

Sorry dat ik het zeg, maar ik word hier behoorlijk moe van dat gezeur dat sommige consumenten levenslange garantie eisen.

Je kunt die levenslange garantie krijgen als je een veel hogere aanschafprijs accepteerd.

Daarnaast is het zo dat de winkelier dan voor deze periodes voor de kosten moet opdraaien, omdat de fabrikanten 1 tot 3 jaar geven en als de fabrieksgarantie is afgelopen, dan rekenen ze de volle mep.

kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

beste ikbenik,

allereerst heb ik met veel lol je post gelezen, als ik als consument vraag hoelang iets meegaat, dan bedoel ik zonder beduidende kosten, d.w.z. dat er geen dure reparaties o.i.d. om de hoek komen kijken, dat jij daar iets anders onder verstaat moet je helemaal zelf weten, maar als je dat soort dingen tegen mij zegt dan ga ik ervanuit dat het inderdaad bedoeld is zoals ik het wil weten, ik kan namelijk ipv na anderhalf jaar een hele dure reparatie te laten doen ook een volledig nieuwe pc kopen zodat ik dan weer redelijk up-to-date ben.

Ik snap je frustraties dan ook absoluut niet, als ik aan jou vraag hoelang een pc mee gaat, dan verw8 ik het antwoord over het algemeen heeft een pc een levensduur van ongeveer 3 jaar, hierbij kan het gebeuren dat er een kleine reparatie om de hoek komt kijken, maar dat zou er dan een zijn van onbeduidende waarde.

Dan heb ik het idee dat ik een eerlijk antwoord van je krijg, en niet zoals jij het omschrijft. Het kan zo zijn dat jij in je opleiding tot verkoper (Ik krijg vanuit jou posts het idee dat jij een verkoper bent) anders hebt geleerd, want dat hebben de meeste verkopers heb ik het idee, maar dat is nou eenmaal het verschil tussen de verkoper en de consument, de consument wordt er minder van als er geen eerlijk antwoord wordt gegeven en de verkoper beter (ik zou graag een pc willen hebben die een levensduur heeft van 10 jaar terwijl mij in een andere winkel wordt verteld dat die pc maar een levensduur heeft van 3 jaar).

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je haalt een aantal dingen door elkaar.

De economische levensduur van een computer is 3 jaar.
Op notebooks zit meestal 1 jaar garantie en op desktopcomputers zit 3 jaar garantie.

De verwachte levensduur van een computer is 3 jaar.

De verwachte technische levensduur van een computer is 6 tot 10 jaar.
als ik als consument vraag hoelang iets meegaat, dan bedoel ik zonder beduidende kosten, d.w.z. dat er geen dure reparaties o.i.d. om de hoek komen kijken
Dat is niet te zeggen.
Ik bedoel daarmee dat ik als computerleverancier jouw nooit de keiharde garantie kan geven dat een product een x tijd meegaat waarbij het uitgesloten is dat het product zeker niet kapot zal gaan.

Niemand kan jouw deze garanties geven.

Bij desktopcomputers geef ik zelf 3 jaar garantie, bij notebooks is dat vaak 1 jaar garantie.
Bij de fabrikant kun jij zelf de fabrieksgarantie uitbreiden naar 3 jaar.
als ik als consument vraag hoelang iets meegaat, dan bedoel ik zonder beduidende kosten,
Bij notebooks is dat 1 jaar en bij desktopcomputers is dat 3 jaar. Bij printers is dat ook 1 jaar.
Bij muizen en toetsenborden 3 jaar.

Zo duidelijk? :lol:

kevindelft
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2007 16:35

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door kevindelft »

tenzij mij nooit een verlengde garantie is aangeboden zowel niet in de winkel als bij registratie op de website van PB. Desalnietteminnochtans, bijna 2 jaar is nog lang geen 3 jaar, kortom je zegt het zelf al, de technische levensduur van mijn computer is (uitgaande van 6 jaar) 4,5 jaar te kort en de economische levensduur is ruim 1 jaar te kort, en daar hoef ik dus niet voor op te draaien vind ik persoonlijk!

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door Moppentappers »

het is toch overduidelijk, als een bedrijf lang garantie geeft zijn ze er vaak van overtuigt dat ze een goed product leveren
je weet hoe lang de garantie is, en weet dus ook hoe lang je recht hebt op bepaalde zaken.

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Desalnietteminnochtans, bijna 2 jaar is nog lang geen 3 jaar, kortom je zegt het zelf al, de technische levensduur van mijn computer is (uitgaande van 6 jaar) 4,5 jaar te kort en de economische levensduur is ruim 1 jaar te kort, en daar hoef ik dus niet voor op te draaien vind ik persoonlijk!
Is jouw mening, maar de wetgever heeft toch anders bepaald.

De garantieperiode is voorbij, dus op gratis reparatie of vervanging heb je geen recht meer.

Dus uitgaande dat je computer 2 jaar is, dan dien je 2/3 van de prijs zelf te betalen.

Na 3 jaar komen alle kosten voor jouw rekening.

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

het is toch overduidelijk, als een bedrijf lang garantie geeft zijn ze er vaak van overtuigt dat ze een goed product leveren
je weet hoe lang de garantie is, en weet dus ook hoe lang je recht hebt op bepaalde zaken.
Ik geef op mijn desktopcomputers 3 jaar garantie. Dat komt omdat ik zelf de fabrikant van de computer ben.

Op de notebooks zit standaard 1 jaar garantie (de fabrieksgarantie).
Zelf zit ik er aan te denken om de klant een langere garantie te geven.
Ik wil wel eerst weten wat de betrouwbaarheid van de notebooks is.

Sommige consumenten begrijpen maar niet dat ik weiger om Packard-Hell te leveren.
Ik ben niet gek!!!
Ik ga een beetje in mijn vingers snijden!
Medion precies hetzelfde.

Voor mij is belangrijk hoe betrouwbaar de producten zijn.
Ik kijk niet naar de prijs, ik kijk vooral naar de betrouwbaarheid.

Oke, dan kan ik wel meer producten verkopen, maar als ik dan 3/4 van de producten terugkrijg omdat er veel problemen mee zijn, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Er zijn dan wel ondernemers die dan zeggen dat je dan wel mooi 1/4 van de producten goed verkocht hebt.
Zelf zeg ik dan:

Ik heb wel 3/4 van de producten terug gekregen en dus ook 3/4 ontevreden klanten.

Ik kijk meer naar de kwaliteit en betrouwbaarheid.
Een tijd terug had iemand een computer van Dell gekocht en hij was zeer tevreden over de service.
In de 3 jaar dat hij de computer had was de monteur er 6 keer bijgeweest en alle 6 de keren was het probleem snel en correct onder de garantie uitgevoerd.

DAT IS DAN WEL 5 KEER TEVEEL GEWEEST!!!!

Het ergste is dat sommige mensen dat maar niet willen begrijpen.

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door gozik »

Ik werk hier vanuit Russia met een Pentium 75 met slechts 32 EDO geheugen, en 560 Mb harde schijf.

Draaiend onder Windows 95, en gekocht ooit voor F5000,- in dec 1994 door iemand die toen het snelste en nieuwste wilde!

Nu zelfs bij huisvuil zeldzaam, maar ze kunnen dus ruim 12,5 jarig jubileum halen!

Geliciteer dus deze PC en niet mijn gratis gekregen huisvuil uit Nederland!

Zo zie je wat de werkelijke levenduur is van deze stofzuigerachtige geluiden makende museum is....

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het probleem van de verschillende merken is dat zij design en een stille computer belangrijker vinden dan goede koeling.

Sommige computerwinkels die ook zelfbouwcomputers leveren kunnen er ook wat van.

Ik vind goede koeling belangrijker dan een designkast of een stillere computer.

Ik heb eens een reparatie van een Medion gehad waarbij Medion gekozen had voor een grote diameter fan die 1100 RPM draaide.
Al was het systeem heel warm, de fan draaide niet sneller.

Medion heeft naast PB ook heel vaak koelingsproblemen.

Dit zeg ik niet als winkelier, maar puur als monteur zijnde.

ikbenik

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik werk hier vanuit Russia met een Pentium 75 met slechts 32 EDO geheugen, en 560 Mb harde schijf.


Pentium 75 :shock: :shock: :shock:

Probeer daar maar eens een goede virusscanner op te installeren! :shock: :evil:

Pentium 75 is nog veel langzamer dan een 486!

Ik heb eens op een Pentium 75 geprobeerd om daar Avast te installeren.

Ben 5 kwartier bezig geweest en toen ging het mis.
Ik heb de Pentium 75 altijd een @$#%@# processor gevonden. Niet vooruit te branden.

Dat jij daar een goed werkend systeem van hebt kunnen maken, verbaast me echt. :lol:

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door Moppentappers »

leve waterkoeling! (voor de goede orde, koelvloeistof koeling)

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door gozik »

AGV was goed, en nu een russische versie die eigenlijk gelijk is onder andere naam.

Binnenkort krijg ik van Dirk een notebook uit vuilnisbak, Pietje Bell dus!
En een zakje met condensatoren om het moederbord te repareren, dus gelijk allemaal!

Dus als ze zo weggegooid worden?
Het was een XP uit dec 2006!

Mag ik nu blij zijn of is dit ook huisvuil export zonder vergunning?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help! Mijn computer is een kachel geworden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Om dit hele toppik maar even heel kort samen te vatten: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee geheel verschillende zaken. Je hebt een shitcomputer gekocht in een uitgesproken shitwinkel. Ik geef je erg weinig kans dat je dit naar tevredenheid zal kunnen oplossen.

Gesloten