LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBW: Veilig kopen..??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16221
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door 16again »

Bij een failliet van een CBW lid blijkt veelvuldig dat de aanbetaling regels worden geschonden. De consument, in slaap gesust door reclame kreten als "CBW, een geruststellend idee" en "aanbetalingsgarantie," komt dan van een koude kermis thuis.
Zo mag een keukenwinkel maximaal 15% aanbetaling vragen. Gaat de zaak op de fles en is volledig vooruitbetaald dan dan ben je als consument gewoon 85% van je aankoopbedrag kwijt.


April/Mei 2007 berichtte de CBW site dat stappen genomen zouden worden om naleving van de CBW aanbetalingsregels af te dwingen:
Gebruikte kreten:
"schifting"
"leden, die waarschuwingen in de wind blijven slaan, aan te spreken."
"Wij kunnen niet verdragen dat dat beeld van veiligheid en betrouwbaarheid op ruime schaal door onze eigen CBW-leden onderuit wordt geschoffeld."
"ultieme keus: of stoppen of zonder CBW-erkenning verder."



De column van CBW directeur R. van der Weerd 2 maanden later heeft een duidelijk andere strekking: eens te meer blijkt dat blaffende honden niet bijten!
http://www.cbw.org/column.php?articleid=987
(Onderaan is betreffend stuk van deze column gekopieerd)


De zwarte Piet wordt hier bij de overheid en de consumentenautoriteit gelegd. Deze zouden zorg moeten dragen voor naleving van wettelijke regels betreffende aanbetaling.
Gemakshalve wordt daarbij voorbij gegaan aan het gegeven dat CBW regels strenger zijn dan de wettelijke bepaling: Wettelijk is immers een maximum van 50% aanbetaling toegestaan, terwijl volgens CBW regels een keukenzaak slechts 15% aanbetaling mag vragen. Een CBW winkel die 50% aanbetaling vraagt is wettelijk niet terug te fluiten, maar wel in overtreding van de CBW regels!

Te gek voor woorden dat het CBW op deze manier wegloopt voor de eigen verantwoordelijkheid. Wel koketteren met consumentvriendelijke voorwaarden, welke in overleg met de consumentenbond tot stand zijn gekomen, maar willens en wetens de andere kant uit kijken als de aangesloten leden collectief die consumentvriendelijke regels aan de laars lappen.
Hier is dan ook een taak weggelegd voor een instantie als de consumentenbond: Deze zou nu al het CBW aansprakelijk moeten stellen voor aanbetalingen welke verloren gaan zodra er weer een winkel op de fles gaat. Zo'n zaak lijkt mij zeker niet kansloos:
-Inmiddels is aantoonbaar dat het CBW op de hoogte is van deze dagelijkse praktijk van haar leden.
-Is duidelijk dat het CBW heeft nagelaten om adequate stappen te zetten. Volgens CBW reglementen kan het CBW door SEW steeksproefsgewijs controles bij aangesloten leden laten uitvoeren, en bij overtreding van regels sancties opleggen.
-CBW behaalt financieel voordeel door niets te doen: aangesloten leden dragen een percentage van de omzet af als contributie. Indien onwelwillende leden geroyeerd zouden worden dan verminderen de contributie inkomsten.


Uit de column van CBW directeur R. van der Weerd:
http://www.cbw.org/column.php?articleid=987
Een hardnekkige en zeer grote groep leden neemt helaas een loopje met de regeling omtrent de vooruitbetaling. Consumenten kopen dan niet veilig, want 85% van de koopsom verkeert dan een poosje in een status van groot risico. Dat is dus niet veilig. Gebeurt er in die periode iets met het bedrijf dan is de consument gewoon bedot, want veilig is 100% veilig en niet 15% safe. De groep leden die blijft weigeren om de CBW-voorwaarden goed uit te voeren is zo groot dat het bestuur van de CBW voor een onmogelijkheid staat om naleving te handhaven. De nieuwe voorzitter van de Sectie Keukens stelde in reactie op mijn stelling in Wonen 06/07 dat hier wel een taak voor de overheid zou kunnen liggen, omdat ook de wet 100% vooruitbetaling verbiedt. Onze hardleerse leden overtreden dus niet alleen onze eigen ondernemersverenigingsregels, maar ook de wet.

Hoe zou nu de overheid de wettelijke regels kunnen handhaven? Welnu, sinds 1 januari jongstleden functioneert de Consumentenautoriteit. Een wettelijk toezichtorgaan dat de regels rond de consumentenbescherming handhaaft. Deze consumentenautoriteit ziet rond, onderzoekt, signaleert en beboet, fors als dat nodig is. Maandag 4 juni jongstleden besloot het bestuur niet zelf de politieagent van de onwillige leden te willen zijn. Don’t push the river, was de
gelaten conclusie. Wel wil het CBW-bestuur doorgaan met het beleid om het branche-imago goed te houden. Wetshandhaving is een overheidstaak. Op 5 juni had ik een gesprek met de directeur en het hoofd toezicht van de Consumentenautoriteit, Marije Hulshof. Onze branche is op de agenda geplaatst. De leden zijn gewaarschuwd. Wij worden een handje geholpen. De consument zal de bescherming krijgen die hem toekomt bij de CBW-erkende winkel!

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door keukenvakman »

We hebben al eens vaker een discussie gevoerd over deze wazige branchevereniging. Denk aan de uitzending van Radar waar de lege contracten van DMG aan de kaak gesteld werden, meneer Bax wist echt nergens van en ging er zeker wat aan doen. Dit was begin dit jaar geloof ik. Het resultaat: er worden geen lege contracten meer verkocht......
Ik heb op het punt gestaan om lid te worden van deze club maar na dit onwaarschijnlijke optreden peins ik er niet meer over.
Wij blijven gewoon de klant een rekening na de montage cq. aflevering presenteren die ze dan binnen 8 dagen kunnen betalen. Betere garantie kan een klant mijns inziens niet krijgen.
Ik ben benieuwd of er meerdere ondernemers denken zoals ik.

Rakker71
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:00

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door Rakker71 »

CBW heeft geen enkele toegevoegde waarde!

Kijk gewoon goed naa de eigen voorwaarden van de desbetreffende keukenlevernacier.

Groet,

Rakker71

JOKR
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2007 19:32

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door JOKR »

Ik ben het hier absoluut niet mee eens

9876
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 apr 2007 22:17

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door 9876 »

Ik ben benieuwd wat de klanten van Henry's Kitchen hiervan vinden. Zij zijn namelijk door Bruynzeel geholpen (bij CBW aangesloten).

16again
Berichten: 16221
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door 16again »

Voor zover mij bekend worden HK gedupeerden bij Bruynzeel prima geholpen. Indien geheel is betaald, dan wordt de keuken alsnog geleverd zonder enige extra bijbetaling.

Dit heeft echter niets met CBW garantie te maken, maar meer met coulance vanuit Bruynzeel.
Volgens CBW regels had gewoon opnieuw een keuken besteld moeten worden die de klant gewoon voor 85% zelf had moeten betalen....

Rakker71
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:00

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door Rakker71 »

Dus als een consument 85% van de totaalsom zelf opnieuw moet betalen, wat heb je dan aan het CBW???? Ik heb op mijn keuken al "standaard" (gemiddeld 25% korting gekregen (zonder het CBW)!!!!

DUs nogmaals, naar mijn weten heeft het CBW geen toegevoegde waarde.
Die instantie is gewoon nutteloos. Sorry voor de werknemers ervan.

Groet,

Rakker71

16again
Berichten: 16221
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens de CBW voorwaarden mogen de leden (=winkeliers) maximaal 15% aanbetaling vragen
Bij een failliet verlies je dan maar 15%, die je bij een andere winkel kan terugkrijgen (tenzij de winkelier die 15% niet met de normale korting verrekent).

Echter, in de praktijk dient vrijwel altijd geheel vooruitbetaald te worden. Zoals te lezen in de topic start is die praktijk bekend bij het CBW, maar doen ze er niets tegen.

Pfffff

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 08 sep 2007 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

roca1622
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2007 10:02

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door roca1622 »

Help, ik heb een contract van de keukenconcurrent en hierop al paraafjes gezet...

De verkoper heeft ons echt gezegd dat we áltijd 100% geld terug krijgen als zaak failliet zou gaan. Nu ik dit lees klopt dit gewoon echt niet.

"'De keukenwinkel maximaal 15% aanbetaling vragen. Gaat de zaak op de fles en is volledig vooruitbetaald dan dan ben je als consument gewoon 85% van je aankoopbedrag kwijt"

Ik wil dus absoluut niet 100% aanbetalen. Wat moet ik nu doen?
Ze zijn aangesloten bij CBW, dus in principe mogen ze toch geen 100% aanbetaling eisen? Ze hebben ons totaal anders voorgelicht en aan de hand hiervan hebben wij paraafjes gezet.
Wat zijn mijn rechten als consument nu?

16again
Berichten: 16221
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door 16again »

Geef gewoon bij de winkel aan dat je conform voorwaarden pas bij levering wil betalen.
Geef aan dat je dit eventueel aan de geschillencommissie wil voorleggen.
(Die commissie haalt een streep door elke bepaling in de overeenkomst die ongunstiger is dan de voorwaarden, dus de winkel moet bakzeil halen)

Omdat KC problemen met wanbetalers wil voorkomen krijg je mogelijk extra korting aangeboden, als je maar vooraf betaalt.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door GWTE »

Wederom is deze discussie op dit forum losgebarsten, door degene die waarschijnlijk zelf niet zijn aangesloten bij het CBW. Deze bedrijven of personen zoeken elke keer weer dezelfde stok om het CBW mee te slaan. Natuurlijk kan ik deze denkwijze zonder problemen ontzenuwen. Dat zal ik dan ook onmiddellijk en graag doen. Daar gaan we, even doorbijten.

Om te beginnen worden alle verwijten omtrent het aanbetalen en/of het volledig voor aflevering betalen in de schoot van het CBW en de aangesloten bedrijven geworpen. Dit is natuurlijk onterecht aangezien er bij het CBW ook veel leden zijn die deze werkwijze absoluut niet hanteren. Bij deze bedrijven kun je dus met 100% zekerheid kopen. Vooral omdat de organisatie nog andere aantrekkelijke voordelen biedt. Er zijn daarnaast bovendien zeer veel niet CBW aangesloten bedrijven die deze handelswijze van het 100% vooruit betalen ook hanteren en klanten volledig voor aflevering laten betalen.

Er ontstaat op dit forum een tendens waaruit valt op te maken dat men beter niet bij deze CBW leden kan kopen. Dit is natuurlijk zeer onterecht. Ook bij de niet bij het CBW aangesloten bedrijven zijn de risico’s minstens gelijk of zelfs nog groter. Het CBW is absoluut tegen 100% vooruit betalen en heeft er meerdere malen bij haar leden op aangedrongen deze onderlinge afspraken na te komen, ook deze week hebben alle leden wederom een brief hierover ontvangen. Het CBW is hierdoor een van de weinige organisaties die deze problematiek op de agenda heeft gezet. In de documentatie naar de klant zijn de regels en voorwaarden echter altijd duidelijk gecommuniceerd. In geen enkele geschreven tekst van het CBW valt op te maken dat het CBW 100% garantie biedt bij het volledig vooruit betalen van een aankoop.

Naast het waarborgen van de aanbetaling tot 15% (bij keukens) biedt het CBW nog veel andere voordelen voor de consument, zoals een onafhankelijke geschillen commissie die, indien nodig, kan worden ingeschakeld bij twisten. Dat de voorwaarden (regels) van het CBW goed zijn, dat is bij iedereen wel duidelijk, alleen worden de regels m.b.t. het 100% vooruit betalen te vaak niet goed nageleefd door een behoorlijk aantal leden. Maar dat is natuurlijk met veel regelgeving zo, het valt en staat met de handhaving ervan. Deze regel valt door het CBW moeilijk te handhaven. Daarom is er een beroep gedaan op de overheid. Toch worden de meeste regels van het CBW gelukkig wel nageleefd. Dat is toch nog altijd beter dan helemaal geen regels te stellen. Omdat sommige automobilisten de verkeersregels aan hun laars lappen halen we toch ook niet alle verkeersborden weg! Dat zou tot gaos leiden. Wij (als bedrijf) hebben meerdere keren aan den lijve ondervonden (positief) dat het wel degelijk baat heeft voor de consument om bij een CBW aangesloten winkel te kopen. En daarbij “Baat het niet dan schaadt het niet” zullen we maar zeggen. Alleen niet alles vooruit betalen dus,….. maar wel lekker blijven plakken………………

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je meer moet aanbetalen dan 10% weiger ik altijd, sommige winkels betaal ik niets aan, alleen speciale bestelingen zoals keukens mag je voor de zekerheid 15% vragen.

De 50% of 100% die sommige vragen, gewoon verder lopen, zonder klanten moeten ze wel de voorwaarden aanpassen!
Ze maken eerst een offerte, dus werken voor niets!

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door GWTE »

Jammer weer van deze nutteloze informatie D1ck…………

Pfffff

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 08 sep 2007 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.

roca1622
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2007 10:02

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door roca1622 »

Ik heb echt niets tegen CBW. Maar waar ik me wel aan stoor is voor mijn gevoel het idee dat leden zoals de Keukenconcurrent niet aangepakt worden omdat ze zich niet aan de afspraken houden en toch 100% vooruitbetaling eisen.

Pfffff

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 08 sep 2007 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16221
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door 16again »

Tja, als je als klant daar voor akkoord tekent, dan is het je eigen verantwoording.
Inderdaad heeft de klant ook een eigen verantwoording.
Echter als de bij het CBW aangesloten winkel zich simpelweg aan de voorwaarden houdt (daartoe verplicht de winkelier zich bij het aangaan van het lidmaatschap), dan hoeft ook de argeloze keukenkoper niet meer dan 15% aan te betalen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: CBW: Veilig kopen..??

Ongelezen bericht door D1RK »

Afhankelijk van de verkoper bij KC kun je soms minder of niets aanbetalen, pas bij oplevering, maar je moet wel je best doen, als je met een niet getekende offerte , dus werk voor niets wegloopt omdat jij weiger vooruit te betalen, dan moeten zij kiezen!

Ze vinden het niet leuk, maar ik betaal dus beslis!
Soms vragen ze of ze even mogen bellen en meestal krijgen ze toestemming, ik kreeg eerst 25% aanbetalen aangeboden, maar toch na aflevering gekregen!

Dus 0% aanbetaling en pas bij foutloze oplevering volledig is mogelijk!
Vooral dat laatste, pas bij volledige en foutloze montage was een ramp!
Maar het was dus een keuken die in Eén dag foutloos werd opgeleverd!

Dat het niet voor mijzelf maar een ex kleuterschool vriendinnetje was is dus niet belangrijk!

Gesloten