LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Firefox of Internet Explorer?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
tienkamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2007 14:22

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door tienkamp »

Als onestat iets publiceert, ben ik op z'n zachtst gezegd voorzichtig.
De laatste paar jaren zijn veel webmasters van de onestat afgestapt vanwege het ongevraagd tonen van pop-ups. Hel irritant. Ik sluit niet uit (suggestief...) dat de webmasters die gestopt zijn met deze tellers, ook zijn overgestapt naar browsers als Firefox. Deze browser is aanzienlijk beter beveiligd dan het altijd lekke MS Internet Explorer.
Bovendien is IE ergerniswekkend omdat het websites niet goed onderstaat die met een CMS werken zoals joomla (voorbeeldje: www.thyencamp.nl).
Ik ben gedwongen om de content in een vaste maximum breedte te presenteren omdat IE deze anders onder het menu in plaats van er naast plaatst. Microsoft moet eens stoppen met denken voor gebruikers. Die zijn heel goed in staat om zelf te bepalen wat zij willen.

PT00
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2007 13:18

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door PT00 »

Ik gebruik zowel prive als op mijn werk Opera.
Rede hiervoor is dat deze browser duidelijk en makkelijk in gebruik is.

Firefox is handig. Al die extensies en zo toevoegen zodat je je eigen browser als het ware krijgt.
Het trekt echter je snelheid omlaag en iedere keer moet je weer al die extensies bijwerken. Komt er een nieuwe versie van firefox? werken soms weer die extensies niet.

IE gebruik ik zo min mogelijk als maar kan. Rede hiervoor is, is omdat ik een persoonlijk hekel heb aan IE.
De rede daarvoor weer is, is dat ik fulltime website programmeur ben.

En welke browser is nu weer eens niet in staat om fatsoenlijk codes te lezen? Juist, IE. (okay, firefox ook niet 100%, maar al beter).

Niet geheel onverwacht scoort Opera dan ook de eerste plek:
http://internet-browser-review.toptenreviews.com/

driver1
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2007 17:45

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door driver1 »

Als een leverancier van openbare diensten je gaat verplichten om een bepaalde browser te gebruiken, en dat is nou net die ene die je niet wilt of niet kunt gebruiken, dan gaat het wringen.

Het is helemaal niet nodig om alleen de gebruikers van een bepaalde browser toegang te geven tot hun gedetailleerde overzichten, het is nl heel goed mogelijk om dat voor alle browsers te doen die zich netjes aan de regels (W3C) houden.

Als zoiets toch gebeurt kan je je daar van alles bij afvragen. Ik vroeg me bijvoorbeeld af of Microsoft (je weet wel, van Internet Exploder) er een bepaald belang bij heeft om andere browsers uit de markt te houden.

Ze lijken daarin zo ver te gaan dat ze Energie Direct, als prijsvechter in de energiebranche, een internet applicatie leveren die op kritieke punten controleert of je wel met IE werkt, en zo niet, je verdere toegang weigert. Het bewuste gedeelte van de Energie Direct site kan alleen maar met IE werken, en met geen enkele andere browser. Het is goed mogelijk om dit ook voor andere browsers te doen, maar dat wordt niet gedaan en daar moet bewust voor gekozen zijn.

Bij het werven van nieuwe klanten meldt Energie Direct dit niet. Voor je klant van ED bent kan je dit dus niet weten en als je er naar vraagt wordt er omheen gedraaid. Het is wel degelijk bekend bij ED, want er is voor de geschillencommissie al een keer een zaak geweest. ED won dat omdat IE een veel gebruikte browser is en wie hem niet gebruikt zo verschrikkelijk onderlegd moet zijn dat ie zich wel weet te redden. ED is deze klanten gewoon liever kwijt dan rijk en laat ze verder gewoon barsten, de geschillencommissie laat ze toch wel in hun hemd staan.

Wil je dus de goedkoopste energie, dan moet je IE voor lief nemen. Heb je windows dan is daar nog wel een mouw aan te passen, maar met een alternatief ben je verplicht om een windowslicentie aan te schaffen.

Tegen argument van de geschillencommissie: u kunt toch naar een internetcafe om u administratie te doen......

Microsoft, en Energie Direct zijn een koppel die je graag dmv koppelverkoop bij IE houden. Dat ED daar een paar klanten door mist wordt waarschijnlijk ruimschoots goed gemaakt met de bijdrage in de kosten door Microsoft.......

driver1
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2007 17:45

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door driver1 »

Ik lees verschillende mensen die (wel eens) een website bouwen die niet met firefox werkten wil of andersom alleen op IE wil werken.

Browsers uit de catagorie 2 (volgens de overheid in de documentatie voor haar ITers) tonen de sites zoals ze moeten zijn. Dit zijn de browsers die aan de W3Cnorm voldoen. IE hoort daar niet bij, ook dit wordt door de overheid aan haar ITers uitgelegd. Ze moeten dus liever niet als eerste op IE testen of hun werk goed weergegeven wordt.

Wie zelf wel eens wat bouwt en op een dergelijk probleem stuit hoeft dat niet alleen bij de browser te zoeken, het kan heel goed aan de gebruikte ontwikkel-software liggen die gebruikt is voor het bouwen. Als dat Microsoft-software is, dan is dat heel aannemelijk. MS heeft er nl belang bij om het e.e.a. zo te regelen. Welk belang dat is kan een ieder op zijn vingers uittellen.

"Ja maar ik gebruik toch goede software!?" Zeker, goed of slecht is niet hetzelfde als al- of niet correct in een browser van catagorie 2 getoond kunnen worden.

Wie door iedereen gezien wil kunnen worden zoekt goede ontwikkelsoftware die aan de W3Cnorm voldoet.

Wie er belang bij heeft om browsergebruikers naar een bepaalde browser te drukken maakt waarschijnlijk andere keuzes.

De gemiddelde browsergebruiker heeft belang bij een goede browser en bij goed ontwikkelde sites.

De gemiddelde browsergebruiker heeft niks met het machtsdenken van bepaalde leveranciers en wie daar aan meewerkt.

ikbenik

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ja maar ik gebruik toch goede software!?" Zeker, goed of slecht is niet hetzelfde als al- of niet correct in een browser van catagorie 2 getoond kunnen worden.

Wie door iedereen gezien wil kunnen worden zoekt goede ontwikkelsoftware die aan de W3Cnorm voldoet.

Wie er belang bij heeft om browsergebruikers naar een bepaalde browser te drukken maakt waarschijnlijk andere keuzes.
Nogmaals:

Ik begrijp jouw verhaal, maar het punt is dat ik gebruik maak van vectortekeningen/tekst en frames.

En wat ondersteund firefox niet?
Juist!
Vectortekeningen en frames!!!!!

Terwijl vectortekeningen steeds meer voor gaan komen.

Moet ik de website aanpassen en de frames weghalen?
Moet ik dan de vectortekeningen omzetten in bitmapplaatjes?

Dacht het niet.

Firefox moet zijn browser maar aanpassen.
Zodat die wel vectortekeningen en frames wel ondersteunen!

Waar ik de sites mee maak?
Met Microsoft Word.

Alle browsers behalve Firefox kunnen die perfect weergeven.

De fout ligt hier dus niet bij Microsoft maar bij Firefox!!!

Wie door iedereen gezien wil kunnen worden zoekt goede ontwikkelsoftware die aan de W3Cnorm voldoet.


En daar hangt een flink prijskaartje aan.

Ik ken mensen die de mooiste websites maken en die echt door alle browsers goed worden weergegeven.
De software die zij daarbij gebruiken zijn illegaal.

Een tijd terug sprak een vader van een IT-student mij op aan dat mijn site nogal "knullig" gemaakt was en dat zijn zoon dat veel beter kon.
Logisch, die zoon maakte wel gebruik van illegale software.
Die maken de mooiste websites in dreamweaver en in flash, zonder ooit een cent voor die software te betalen.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

frontpage kent heel W3C niet..
maar firefox 3 (alpha fase bijna afgerond, beta komt er vast snel aan)
maakt gebruik van een ander systeem om websites te tonen
verctor tekeningen zullen daar wel in te zien zijn vermoed ik (net zoals frames)

ikbenik

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door ikbenik »

verctor tekeningen zullen daar wel in te zien zijn vermoed ik (net zoals frames)
De huidige versies niet.

Bijna alle open-source webbuilders trouwens ook niet.

De meeste zijn gebaseerd op platte tekst en bitmaps.

Het nadeel van websites maken in Word is dat je alles zelf moet doen.
Alle hyperlinks en pages moet je zelf maken, beheren en door laten verwijzen.

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door gozik »

Zelfs een oude pentium 75 uit 1994 kan nog iets anders draaien onder win 95 dus ook daar gaat het goed!
IE is te oud, dus die versie geeft nu meer problemen dan de alternatieven.

Dus deze 12.5 jaar oude is ook online!
Hoezo moeten alle XP gebruikers wegens stoppen ondersteuning straks op vista over?
Win 98 en ME draaien ook nu zonder virus aanvallen, niet rendabel die kleine groep!

Dus onbeschermd nu veiliger als XP met?
gelukkig nog virus/ anti spam en fire wall beschikbaar, alleen de gratis versie nog!

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

voor 98/95 zullen steeds meer exploits komen, nu is het nog leuk maar dalijk werkt niets meer op 95 (noch 98)
ik heb vista ook niet aangeschaft omdat XP in 2009 ofzo niet meer ondersteunt wordt, maar omdat mijn systeem het aankan, er goede features opzitten die het me allemaal zeer gemakkelijk maken (drivers hoef ik bijna niet meer te zoeken, bijna alles is plug 'n play

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door gozik »

Ik hoopte dat Windows zo spoedig mogelijk de ondersteuning van XP stopte, want de laatste kopers worden dan boos, en LINUX staat klaar voor de overname, net als die appeltjes uit....

Dus als ze het te snel stoppen?
Bill bedankt alvast!

driver1
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2007 17:45

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door driver1 »

Word is een zeer goede tekstverwerker. Je kan er een website mee maken, maar daar is 'tie niet voor bedoeld. Je kan er meer rekenen, maar daar is tie niet voor bedoeld, je kan er mee tekenen, maar daar is 'tie niet voor bedoeld, je kan er een database mee maken, maar daar is 'tie niet voor bedoeld. Word is niet gratis, even surfen en je weet wat ie kost.

Tekenen kan je met een tekenprogramma, en dat hoeft niet duur te zijn. Rekenen kan je met een spreadsheetprogramma, en dat hoeft niet duur te zijn. Een database kan je maken met een databaseprogramma, en dat hoeft niet duur te zijn. Een website kan je bouwen met daarvoor gemaakte software, en die hoeft niet duur te zijn.

Als je een goede site wilt maken dan kan je die laten testen, voor zover ik weet bij de W3C club (maar daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten) In ieder geval kan je er achter komen of je site aan de W3Cnorm voldoet. Ook als ie met Word gemaakt is moet dat mogelijk zijn.
Bouw je zelf een site dan doe je er verstandig aan om binnen die regels te blijven. Moet het echt met vectorplaatjes of kan het ook anders? Waar een wil is is ook een weg..... en die wil staat geheel los van de gebruikte software, die wil zou toch het meest gediend zijn met een resultaat dat door iedereen te zien is, ongeacht de gebruikte browser. Of heb je er een belang bij om sommige gebruikers buiten de deur te houden?

Moet je echt een heel duur en onbetaalbaar ontwikkelpakket gebruiken om een voor iedereen leesbaar resultaat te bereiken? Of kan het ook voor minder, of (bijna) gratis? Het lijkt me wat overdreven om te stellen dat je bijna verplicht bent illegale software te gebruiken omdat je er niet buiten zou kunnen en omdat het ver boven je budget gaat.....

Ga eens kijken wat er bij Mozilla te krijgen (KRIJGEN!) is op het gebied van sites bouwen.
Ga eens kijken wat er met OpenOffice kan (GRATIS)
Ga eens kijken bij de softwareleveranciers op internet wat er aan goedkope en goede ontwikkelsoftware beschikbaar is.

Als je echt niks van je gading vindt en alleen en uitsluitend met Word uit de voeten kunt......
....gun ik je klanten een betere.......






[/b]

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ik moet driver1 toegeven dat het maken van websites in word niet erg professioneel is. aan de andere kant, als het werkt dan werkt het

driver1
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2007 17:45

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door driver1 »

k moet moppentapper toegeven dat het maken van websites in word niet erg professioneel is. aan de andere kant, als het werkt dan werkt het.

we zijn het roerend eens....[/quote]

ikbenik

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door ikbenik »

ik moet driver1 toegeven dat het maken van websites in word niet erg professioneel is. aan de andere kant, als het werkt dan werkt het
Klopt.
Maar aan de andere kant heb ik wel gekeken voor open-source pakketten die ook frames ondersteunen.
En die ben ik niet tegengekomen.

En het probleem is dat alleen Firefox de site niet kan weergeven, omdat Mozilla het verdomd om frames te ondersteunen.

En bij de meeste open-sourse pakketten staat :
Frames worden niet ondersteund.

Moet ik dan een ander pakket nemen en van frames afstappen, omdat Mozilla het verdomd om vector en frames te ondersteunen?

Ik ga me niet aanpassen, omdat Mozilla het verdomd om deze technieken te gebruiken.

Dus inderdaad zijn de sites in Firefox niet te bekijken.
Is niet mijn schuld, maar het is de schuld van Mozilla.

Als ik dan hoor dat alle andere browsers de sites wel goed weergeven en Firefox niet, dan is het toch heel duidelijk wie niet met de tijd meegaat.

DRanged

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door DRanged »

FF ondersteund wel frames, en doet dat al een zeer lange tijd , heb hier een linkje voor je, steek je misschien ook nog wat op.
http://www.handleidinghtml.nl/html/frames/frames07.html

cheers

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door gozik »

@ beste Ik ben Jij niet meer,

Als je via Word een site maak, er zijn naast illegale programma's ook genoeg goede en leuke freeware te vinden!

Je weet blijkbaar meer van het apparaat dan de software die erop kan!
Ook LINUX pakketten, compleet en werken op elke browser.
Zelfs als jou brouwser iets niet ondersteunde, blijft de rest normaal zichtbaar, en krijg je een melding, wilt U dit downloaden?

Dus IK BEN gozIK ...

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Het is inderdaad onzin dat Firefox geen frames zou ondersteunen. Dat doet Firefox namelijk wel degelijk. Maar Word is één van de slechtste pakketten om een website in te bouwen, dus is het logisch dat websites die in Word gemaakt zijn niet draaien onder FF. Als je echt serieus met websites bezig bent, leer dan HTML of schaf een pakket à la Dreamweaver aan. Een budget-versie van Dreamweaver hoeft tegenwoordig helemaal niet meer zo duur te zijn.

Zelf heb ik uiteraard zowel Internet Explorer als Firefox op mijn computer geïnstalleerd. Maar als ik moet kiezen, dan vind ik Internet Explorer lekkerder werken. Internet Explorer kent namelijk veel betere opmaak-elementen, waardoor je websites veel mooier kunt maken (b.v. gekleurde scrollbalken etc.). Dat W3C dat soort dingen nóg niet heeft overgenomen vind ik echt diep triest.

Wat ik ook heel irritant vind is dat Firefox en Internet Explorer verschillende standaarden voor marges hanteren. Hierdoor is het onnodig lastig om elementen op je website in beide browsers op de juiste plek te zetten. En da's jammer.

PT00
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2007 13:18

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door PT00 »

Kladblok is nog steeds een geweldig programma om websites in te maken als we het hebben over gratis programma's.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door frenkievee »

Kijk voor een (m.i. hele) goede site over HTML:

www.handleidinghtml.nl

Hier wordt een basis besproken hoe en wat over het opzetten van webpagina's. Kost wat tijd en moeite, maar is stukken beter dan Word gebruiken.

erikhofman
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 dec 2003 19:52

Re: Firefox of Internet Explorer?

Ongelezen bericht door erikhofman »

Ik gebruik Internet Explorer. Ik speel regelmatig spelletjes online. Wanneer ik gebruik maak van Firefox moet ik SUN Java helemaal gaan installeren. Dat vergt veel geheugen. Bovendien ligt de snelheid binnen de spelletjes daarmee beduidend lager en worden scores niet altijd geregistreerd.
Laatst gewijzigd door erikhofman op 17 jul 2007 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten