LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke afzuigkap ?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
kk61
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:05

Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door kk61 »

Welke Eilandafzuigkap ?

Onze kookplaat wordt 90 cm + 30 cm breed.
We hadden gekozen voor een itho 120 cm met randafzuiging.

Nu wordt dat tegengesproken, 120 cm zou te smal zijn.
Volgende maat is dan 150 cm.

Van de firma Axiair heb ik wel een mooie kap gezien van 150 cm met één kolom echter hierbij wordt vermeld dat deze max. voor kookplaat 110 cm is. EEn 150 cm met 2 kolommen kan weer wel maar dit wordt echt te massief in onze keuken.

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit, wat een goede kap is of een alternatief?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Met randafzuiging is 120cm voldoende. Zonder randafzuiging zou ik zeker groter gaan. Bij ProSolo hebben ze er ook een van 150cm met 1 kolom.
Laatst gewijzigd door zelfstandigste op 28 jun 2007 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door GWTE »

Bij Boretti hebben ze er ook een van 150cm met 1 kolom.
Ik zou wel twee keer nadenken voor ik voor Boretti zou gaan, hebben een grote collectie inferieure kwaliteit Italiaanse afzuigkappen. Veel van de kappen is gammel en de montage en ophanging slecht.

kk61
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:05

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door kk61 »

Ja, die indruk had ik al van boretti.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door D1RK »

De dure disign fornuizen gaan wel, U betaalde voor het model en merk, maar die kappen, er zijn betere.... ook als er geen Miele op staat...

Slap blik zoals hierboven is geen probleem, wel de kwaliteit van de ventilator en bedrading!

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door GWTE »

Slap blik zoals hierboven is geen probleem, wel de kwaliteit van de ventilator en bedrading!
Afzuigkappen zijn niet gemaakt van blik. Blik is dun gewalst plaatstaal (ijzer tussen de 0,3 mm en 0,16 mm dik) dat middels een door galvanisatie aangebracht laagje tin beschermd is tegen corrosie.

Een belangrijke toepassing van blik die we allemaal kennen is het verpakken van levensmiddelen (conservenblikken of drankblikjes). Tot enige decennia geleden werd blik gebruikt voor de vervaardiging van eenvoudige huishoudelijke artikelen (bijvoorbeeld voor stoffer en blik) maar natuurlijk ook voor kinderspeelgoed.

Blik is in de loop der jaren voor de meeste toepassingen vervangen door kunststof. Voordelen van kunststof t.o.z. van blik zijn onder andere: lichter, goedkoper, het roest niet en meer toepassingsmogelijkheden. Voor verpakkingsmateriaal, zoals in drankblikjes, wordt ook vaak dungewalst plaatmateriaal van een aluminium-legering gebruikt.

Afzuigkappen worden meestal gemaakt van Roestvast staal (ook inox of RVS genoemd, en in de volksmond beter bekend als roestvrij staal) is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 10,5% chroom nodig en maximaal 1,2% koolstof. Hoe meer koolstof hoe meer gevoeligheid voor corrosie. Verder zijn er nog andere elementen te vinden in vele roestvaste staalsoorten. De bekendste zijn nikkel, titanium, mangaan (vulling van je kies), stikstof, koper, silicium, aluminium en vanadium.

Op gebruiksvoorwerpen uit roestvast staal vindt men dikwijls een vermelding bijvoorbeeld inox 18/8. Dit geeft aan dat de legering bestaat uit 18% chroom en 8% nikkel. Een meer corrosiebestendige maar duurdere soort is 316 met minder chroom en iets meer nikkel. Type 316 wordt erg veel toegepast in de industrie.

Bij het lassen van Rvs gebruikt men vaak een 316L om roesten te beperken (de "L" staat voor "low carbon"). Een andere manier om dit te bewerkstelligen is door toevoeging van titaan aan de legering, hetgeen het type 316Ti oplevert dit is een nog duurdere soort.

Rvs kan dus wel oxideren vooral als het in aanraking komt met gewoon ijzer door bijvoorbeeld een slijpschijf waar ook ijzer mee is geslepen of vonken van jizer slijpen. Voor rvs gebruikt men speciale slijpschijfjes die niet mogen worden gebruikt bij gewoon staal/ijzer! Een afzuigkap is dus van RVS of plaatstaal in kleur gespoten, niet van blik!

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Wasemkappen zijn soms (net) van blik gemaakt, roestvrijstaal in de kwaliteit 304 of 316 is niet gevoelig voor een magneet! Met name bij de schrootmerken :D blijft de magneet soms gewoon kleven. Tevens zegt de dikte van het materiaal iets over de kwaliteit van de kap. De motor die uiteindelijk de afzuiging moet creëren is het meest wezenlijke verschil in kwaliteit. Van een Etna schouw kan en mag je niet hetzelfde verwachten als van een Itho. Qua prijsstelling zit er uiteraard ook een verschil in. Kijk ook eens bij Örnell uit Staphorst, superdegelijke wasemkappen van ECHT rvs en daarnaast in maatwerk leverbaar.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Wat was de topicvraag? :?

kk61
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:05

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door kk61 »

Keukenvakman, levert örnell ook aan de particulier ?

Ben wel benieuwd naar een prijsindicatie. Heb bij kappen van Axiair gekeken maar hiervoor betaal je dan ook de hoofdprijs.

En nu niet direct gaan roepen:'Wat is duur". Ik probeer gewoon de juiste kwaliteitskap te vinden met een goede werking en afmeting in relatie tot 120/130cm breed kookvlak.

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Of ze rechtstreeks leveren weet ik niet, de kappen zijn wel van superkwaliteit Je kunt ze natuurlijk altijd bellen of een mailtje sturen.
Ze leveren onder andere ook wasemkappen met ingebouwde stopcontacten etc.
Interne en Externe motoren zijn van Gutmann.

kk61
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:05

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door kk61 »

Heb ze gemaild en direct al antwoord gehad.
Ze leveren niet direct aan particulier maar hebben wel een prijsindicatie gegeven.

Merk Gutman ken ik ( duits) leveren ook kappen op maat.

kk61
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:05

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door kk61 »

Heb ze gemaild en direct al antwoord gehad.
Ze leveren niet direct aan particulier maar hebben wel een prijsindicatie gegeven.

Merk Gutman ken ik ( duits) leveren ook kappen op maat.

Rakker71
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:00

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door Rakker71 »

Ik had in mijn nieuwe keuken een Siemens afzuigkap (met bruto adviesprijs van EU 999,-), maar deze heb ik na een jaar vervangen door een Itho afzuigkap. Deze maakt een stuk minder herrie, zuigt beter af (waarschijnlijk door de reandafzuiging). Ik heb nu de prijs van 2 afzuigkappen betaald (uiteindelijk).

Ik had in mijn vorige keuken ook een Itho dus ik had het moeten weten. Maar het prijsverschil (bij aankoop van de nieuwe keuken) vond ik te groot tussen Siemens en Itho. Achteraf was het dit prijsverschil wel waard geweest.

Groet,

Rakker71

freddymika
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2007 13:52

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door freddymika »


sjaalom
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 nov 2006 19:51

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door sjaalom »

is er een vuistregel voor keuze van de breedte van een afzuigkap?
Dus bijv. zoals hierboven: 90+30cm kookplaat, 150 afzuigkap -> dus moet altijd stukje breder dan kookplaat?

in mijn geval heb ik een 60 kookplaat met 70 afzuig. Verhoudingsgewijs weer anders... Terugkomend: vuistregel ja/nee? En maakt een eiland/wand afzuigkap daar nog verschil bij?

Mibas
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jul 2007 14:00

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door Mibas »

DE VRAAG WAS: is er een vuistregel voor keuze van de breedte van een afzuigkap? Dus bijv. zoals hierboven: 90+30cm kookplaat, 150 afzuigkap -> dus moet altijd stukje breder dan kookplaat?

ANTWOORD: Ja, vuistregel voor eilandkap is breedte kookplaat + aan weerszijden 15 cm extra. Dus 60 kookplaat > 90cm kap; 70 kookplaat > 100cm kap; 100 kookplaat > 130cm kap. Nou is dat geen gangbare maat, dus of val je terug naar 120cm, of vraag je om een maatwerk kap (kan alleen bij de topmerken). Bij een 90 + 30 = 120cm kookgebeuren, hoort dus echt een 150cm eilandkap, vooral als de 30 cm een grillplaat of friteuse is!
Waarom deze 15cm aan weerszijden? Kookdamp waaiert uit, mede door invloeden als tocht en bewegingen van de kok(kin). Bij een wat bredere bovenbouw is op deze wijze het "vangvermogen" van de kap veel groter. Uiteraard is hierbij toch ook nog de vorm en opbouw van de kap en het motorvermogen (afzuigvermogen) van evident belang.

VRAAG: In mijn geval heb ik een 60 kookplaat met 70 afzuig. Verhoudingsgewijs weer anders... Terugkomend: vuistregel ja/nee?

ANTWOORD: Zie boven, 60cm + (2x15 > 30cm) = 90cm zou voor jou dus optimaal zijn.

VRAAG: En maakt een eiland/wand afzuigkap daar nog verschil bij?

ANTWOORD: Ja enigszins wel, want een wandkap hangt tegen een wand, waardoor daarlangs uiteraard geen damp kan ontsnappen en er sowieso minder kans is op uitwaaieren, er kan immers alleen nog maar tocht zijn in de breedte en naar/van de voorzijde.
Een wandkap heeft alleen al daardoor dus een wat hoger "afzuigrendement".
Bij een kritische breedte qua levermogelijkheid kun je een wandkap wel iets smaller kiezen dan een eilandkap, maar ook hier zou ik als de portemonnee het toelaat niet onder de 20cm breder dan de kookplaten kiezen.

Al dit soort antwoorden krijg je bij gerenommeerde leveranciers desgevraagd zeker te horen (ze moeten natuurlijk wel in staat zijn om je een dergelijk brede kap en met voldoende motor-/ventilatievermogen te leveren, anders moet je weer gaan twijfelen aan de oprechtheid van hun advies). Met name de betere Nederlandse afzuigkapfabrikanten (o.a. aXiair, ABK) kunnen ook maatwerk produceren en daarvan mag je wel verwachten dat ze weten waarover ze praten.

sjaalom
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 nov 2006 19:51

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door sjaalom »

bedankt voor de antwoorden Mibas.
Zoiets dacht ik al (helaas past een 90 in mijn geval net niet en maatwerk was te duur). Mooi dat het in een antwoord is gegoten.

Ventilatie
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2007 13:22

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door Ventilatie »

Zodra men voor een afzuigkap gaat kijken realiseer je dan wel dat je er jaren tegenaan moet kijken en dus qua design een leuk apparaat wilt hebben. Echter functioneel moet die zeker zijn.

Wat belangrijk is:
Motor: De motor moet een behoorlijke capaciteit hebben wil je een goede luchtsnelheid halen onder de wasemschouw. Indien er een afzuigkap geleverd wordt met interne motor en je toch een hoge belasting qua kookzone gaat nemen (friteuse/grill/tepan yaki) zou ik altijd kiezen voor een externe krachtige motor met een goed afvoerkanaal.
Het mooiste is als je een leverancier kan vinden die volledig metalen motoren gebruikt zowel voor in de afzuigkap of als externe motor. Metalen motoren zijn drukstabieler en dus ook geluidsvriendelijker en hebben minder capaciteitsverlies. Belangrijk daarbij is ook een capaciteitskromme van de motor die je kan op vragen bij de betere leverancier (bv Homeier / Airo Design / Gutman )

Wat ook belangrijk is hoe het staat met garanties en reparaties; meeste leveranciers zelfs hele dure hebben 2 jaar garantie.
En hoe worden reparaties afgehandeld ! en wat na de garantieperiode ?

De breedte is van een afzuigkap is inderdaad belangrijk, echter wel afhankelijk hoe hoog je de afzuigkap hangt. Des te lager des te beter, volgens mij echter nooit lager dan zo'n 65cm ivm brandgevaar van de filters (zit veel vet in !)

nico_s
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 jul 2007 15:06

Re: Welke afzuigkap ?

Ongelezen bericht door nico_s »

Als gebruiker vind ik het geluid wat een afzuigkap produceert erg belangrijk. Hoe stiller, des te beter vind ik, zeker bij een open keuken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Itho stille afzuigkappen maakt. Hoe zit dat met Gutmann en met ABK? Welke maakt de stilste afzuigkappen?

Gesloten