LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mechanische afzuiging

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
roca1622
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2007 10:02

mechanische afzuiging

Ongelezen bericht door roca1622 »

Hoi

Ik heb een mechanische afzuiging in mijn huis. Deze kan ik in mijn keuken schakelen op 1-2 of 3. In de hoek van de keuken is nu zo'n "rondje" (afzuiging) geplaatst.
Nu willen we een nieuwe keuken en ik vraag me af wat voor soort afzuigkap we moeten kopen. Met of zonder motor??

De afzuiging van de afzuigkap gaat via een kanaal naar buiten.

Nu wil ik eigenlijk dat "rondje" van de mechanische afzuiging
weggewerkt hebben. Ik vind het niet mooi om een RVS afzuigkap te hebben met ernaast het "rondje" van de mechanische afzuiging.

Kan die mechanische afzuiging op de een of andere manier samen gaan met de afzuigkap?

Of kan de mechanische afzuiging ook bijvoorbeeld beneden in een rooster van een keukenkastje geplaatst worden i.p.v dus boven aan de wand.

Groetjes Roca

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: mechanische afzuiging

Ongelezen bericht door Eek »

Met motor kan enkel als je de afzuigkap laat recirculeren,dat wil zeggen dat er na de vetfilters een koolstofcassette zit die de vieze luchtjes uit filtert.
Aansluiten op het mv systeem is geen optie vanwege de overdruk.

Op het mechanise afzuigsysteem aansluiten kan ook met een motorloze kap of een HR kap van Itho alhoewel sommige aannemers daar niet gek op zijn.

roca1622
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2007 10:02

Re: mechanische afzuiging

Ongelezen bericht door roca1622 »

Dank je wel,

Ik heb een Bosch afzuigkap op het oog (met motor)

DKE935F

-Geschikt voor luchtafvoer - en circulatiewerking
-Dubbelzijdige zuigende ventilator
-max. zuigcapaciteit 740 m3/h bij luchtafvoer volgens DIN /EN 61591; vrijblazend 800 m3.

Onze keuken is ongever 12 m2

Zou deze geschikt zijn?

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: mechanische afzuiging

Ongelezen bericht door Eek »

Alles over de 500m3 afzuigcapaciteit is ruim voldoende voor een normaal kokend gezin,dit apparaat voldoet dan ook ruimschoots.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: mechanische afzuiging

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Roca,

Misschien een alternatief om naar te kijken: Centrallogic van Atag. Dit combineert mechanische ventilatie met recirculatie.

De uitstraling van de wasemkappen is mooier dan de Itho HRkappen. Of het in de praktijk werkt zal nog moeten blijken.

Iemand al ervaring met deze kappen?

MVG

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: mechanische afzuiging

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

- Motorloos wordt aangesloten op mech. ventilatie wordt berekend op ca 7x af te zuigen oppervlak, mech. ventilatie ca 84M3
- HR kap Itho, blaast rand van lucht welk een "gordijn"veroorzaakt, midden zuigt mech ventilatie af. Deze werking is sterk afhankelijk van luchtstromingen en sterkte van mech ventilatie, maar werkt over het algemeen redelijk tot goed........
- Recirculatiekap, "filtert" de lucht en blaast deze weer de ruimte in, voordelen, geen zichtbare afvoer en temperatuur in keuken blijft gehandhaaft. Nadeel: vervangen koolstoffilters.
- Centrallogic van ATAG of Prosolo combineert een motorloze kap met een recirculatiekap. eenzelfde voordeel als recirculatie (temperatuur), maar koolstoffilters gaan tot 2x langer mee. (Heb ik nog te weinig verkocht/geplaatst om er oordeel over te vellen).
- Natuurlijke ventilatie; raampies open! :wink: :D

Mibas
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jul 2007 14:00

Re: mechanische afzuiging

Ongelezen bericht door Mibas »

Wel een wat duurdere oplossing, maar volgens een vriend van mij die er een heeft aangeschaft een geweldig apparaat is een aXiair plasmanorm afzuigkap. Circuleert de lucht in de keuken en zelfs in zijn aangrenzende woonkamer en maakt deze volledig reukloos door een soort katalysator. Hele hoge afzuigcapaciteit en totaal geen onderhoud naar het schijnt.

Daarmee zit je ook zeker niet te knoeien met het vervangen van vieze koolfilters zoals bij een recirculatiekap en heb je tenminste een fatsoenlijke afzuiging boven je kookplaat, die denk ik wel eens flink veel hoger zal zijn dan wat "motorloze" afzuigkappen presteren (de naam motorloos lijkt me al genoeg te zeggen ;-))

Op hun website www.axiair.nl vind je er mogelijk meer over.

sjaalom
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 nov 2006 19:51

Re: mechanische afzuiging

Ongelezen bericht door sjaalom »

ik zat juist met exact hetzelfde. Inmiddels heb ik de volgende oplossing voor onszelf: recirculatiekap ipv de motorloze die we nu hebben.
Als die kap er komt, wordt het gat in het plafond gedicht met zo'n rooster (in ons geval: 2 roosters bij elkaar, omdat daarnaast ook al een gat voor afvoer te vinden was). In de achterwand van de keuken zat de schakelaar met de 1-2-3. Die gaat in de nieuwe keuken verplaatst worden naar het gootsteenkastje. De schakelaar wordt verlengd (vraag me niet hoe, maar het kon).

Gesloten