LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegticket op een andere naam laten zetten, mag dat?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
sylvia_st

Vliegticket op een andere naam laten zetten, mag dat?

Ongelezen bericht door sylvia_st »

Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Het betreft een vakantie die ik samen met een vriend zou gaan houden in Istanbul Turkije van 3 augustus tot 13 augustus.
Hiertoe had hij voor ons samen via internet tickets geboekt bij Swiss-air.

Nu kreeg ik echter 2 weken geleden een nieuwe baan aangeboden, een kans die ik niet kon laten schieten. Bij de nieuwe baan hoort wel een klassikaal trainingsprogramma van 2 maanden. Ik moest dus een keuze maken tussen de vakantie of de nieuwe baan, en die viel dus op de baan.

Nu zit ik dus met dat ticket. Ik heb een andere vriend bereid gevonden in mijn plaats te gaan. Die persoon wil dan ook mijn kosten overnemen. Het probleem is dat Swiss Air het niet toestaat dat het ticket op een andere naam gezet wordt. Dit staat ook zo in hun voorwaarden:
3.1.2 Tickets are not transferable: only you yourself can use your Ticket for the flight concerned.
[...]
3.1.4 If you have a non-refundable Ticket (para. 3.1.3) which is completely unused and you are prevented from travelling by Force Majeure, we will issue you with a credit for the non-refundable part of the fare to be used for future travel on our services, as long as you advise us promptly of such Force Majeure and provide evidence of the same. We will, however, deduct a reasonable administration fee from this credit amount.
Mijn concrete vraag is dus: mogen ze dat zomaar weigeren? Het staat zo in hun voorwaarden, maar ik vind het wel een hele rigide regel. Waarschijnlijk vinden ze een andere baan niet 'Force Majeure' genoeg, en erover liegen daar voel ik ook weinig voor. Ik lever zelf een alternatieve passagier dus de enige handeling die ze hoeven te doen is het veranderen van een naam, de rest blijft allemaal hetzelfde.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of weet iemand iets meer van zulke kwesties? Ik heb al op internet gekeken maar vind niet echt veel en ook tegenstrijdige info. Ik begrijp best dat er voor mij hoe dan ook kosten aan zitten maar als iemand een goede tip of advies heeft dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

Zarine

Re: Vliegticket op een andere naam laten zetten, mag dat?

Ongelezen bericht door Zarine »

Heb je de tickets al in huis? Of heb je alleen een bevestigde reservering? In de FAQ:
Question
Why can’t I have a ticket issued in my name transferred to someone else?

Answer
Airline tickets are completely personal and non-transferable. Scheduled Airlines are obliged to issuing tickets in a specific passenger's name. In the conditions of carriage, the carrier stresses that the ticket is non-transferable. According to Article 29 of the Chicago Convention, airlines must retain a list of the passengers they carry on international flights. This regulation is governed by public law and is one of the reasons why airlines prohibit ticket transferability in the conditions of carriage.

Moreover, Swiss law prohibits assignment of transport entitlement to someone other than the ticket holder.
Dit stukje beschrijft reeds 'geissuede' tickets. M.a.w. reeds geprinte tickets. Misschien kan je nog wijzigen (tegen kosten) voordat de tickets daadwerkelijk geissued zijn.

Ik zou gewoon bellen.

engelien

Re: Vliegticket op een andere naam laten zetten, mag dat?

Ongelezen bericht door engelien »

Wanneer je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, kun je de kosten van het ticket daar gewoon indienen. Deze biedt niet alleen dekking bij ziekte of familieomstandigheden, maar ook bij zaken als een brand of inderdaad een andere baan.

Gesloten