LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco krankzinnig ?
Eneco krankzinnig ?
Ik kreeg vandaag een aanmaning, en de dreiging erbij dat wanneer ik niet binnen 7 dagen zou betalen er een verhoging zou volgen van 15 euro.
Dus even nagekeken, en 5 juli is er nog een factuur betaald. Het zou dan abusievelijk wel om een oudere factuur gaan dacht ik, dus onze vrienden van Eneco even gebeld.
Blijkt dat het om die laatste ging. De 14e de factuur gehad, maar net als elke Nederlande betaal ik alle facturen 1x per maand, namelijk net zo vaak als ik salaris krijg. Keurig betaald dus op 5 juli. Dat is dus na ongeveer drie weken, zoals ik dat altijd doe. keurig toch ?
Wat schetst mijn verbazing, de aanmaning was naar hun idee terecht verzonden. Ik had namelijk niet binnen 2 weken betaald.
Wat zij doen is dus aanmaningen en zelfs verhogingen van 15 euro te sturen terwijl dan net een maand gepasseerd is.
Is er niet gewoon een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen ? Behalve wanneer je akkoord gaat met een andere ?
Nou, mij is nooit wat gevraagd en ik ga daar ook nooit mee akkoord. Nog even en je moet binnen 3 dagen betalen of ze doen er al 15 euro op. Het is een verkapte verhoging zo.
En voor de duidelijkheid, vroeger zat ik bij Remo. Eneco heeft dat ovegenomen. het feit dat zij dit in hun algemene vorwaarden zetten wil nog niet zeggen dat klanten daarmee akkoord gaan. Ook Eneco is me door de strot geduwd.
Dus even nagekeken, en 5 juli is er nog een factuur betaald. Het zou dan abusievelijk wel om een oudere factuur gaan dacht ik, dus onze vrienden van Eneco even gebeld.
Blijkt dat het om die laatste ging. De 14e de factuur gehad, maar net als elke Nederlande betaal ik alle facturen 1x per maand, namelijk net zo vaak als ik salaris krijg. Keurig betaald dus op 5 juli. Dat is dus na ongeveer drie weken, zoals ik dat altijd doe. keurig toch ?
Wat schetst mijn verbazing, de aanmaning was naar hun idee terecht verzonden. Ik had namelijk niet binnen 2 weken betaald.
Wat zij doen is dus aanmaningen en zelfs verhogingen van 15 euro te sturen terwijl dan net een maand gepasseerd is.
Is er niet gewoon een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen ? Behalve wanneer je akkoord gaat met een andere ?
Nou, mij is nooit wat gevraagd en ik ga daar ook nooit mee akkoord. Nog even en je moet binnen 3 dagen betalen of ze doen er al 15 euro op. Het is een verkapte verhoging zo.
En voor de duidelijkheid, vroeger zat ik bij Remo. Eneco heeft dat ovegenomen. het feit dat zij dit in hun algemene vorwaarden zetten wil nog niet zeggen dat klanten daarmee akkoord gaan. Ook Eneco is me door de strot geduwd.
-
Re: Eneco krankzinnig ?
Ik denk niet dat u weet hoe ik betaal. Ik betaal namelijk per automatische incasso en daardoor betaal ik altijd op tijd. Daardoor gaat de vlieger van "elke Nederlander" al niet op.De 14e de factuur gehad, maar net als elke Nederlande betaal ik alle facturen 1x per maand, namelijk net zo vaak als ik salaris krijg.
Maar de aanmaning luidde toch dat u pas 15 Euro verhoging zou krijgen wanneer u niet binnen 7 dagen zou betalen? En u heeft al betaald, dus die verhoging komt er niet... zou ik denken.
Voor zover mij bekend hanteren veel bedrijven de regel dat je een acceptgiro binnen 14 dagen moet betalen. Maar ik weet niet of dat een wettelijke norm is.
De betalingstermijn bij Eneco is 15 dagen, en men is tegenwoordig erg snel met een herinnering sturen. Overigens staat daar in dat de eerste herinnering (per jaar) kostenloos is, en dat voor een volgende herinnering € 10,- in rekening wordt gebracht. Pas als binnen de gestelde termijn (7 dagen) na deze herinnering niet wordt betaald stuurt men een aanmaning waarvoor € 15,- in rekening wordt gebracht.
Overigens hoef je niet op de maandelijkse acceptgiro van Eneco te wachten, men heeft mij schriftelijk bevestigd dat ook betaald kan worden o.v.v. klantnummer en maandtermijn; dit naar aanleiding van mijn mailtje aan Eneco dat ik hun acceptgiro altijd een week ná de verzenddatum krijg en er dus een betalingstermijn van 8 dagen overblijft. Dit is niet altijd te "plooien" met mijn salarisbetaling (per 4 weken) waardoor ik soms de betalingstermijn overschrijd.
Overigens hoef je niet op de maandelijkse acceptgiro van Eneco te wachten, men heeft mij schriftelijk bevestigd dat ook betaald kan worden o.v.v. klantnummer en maandtermijn; dit naar aanleiding van mijn mailtje aan Eneco dat ik hun acceptgiro altijd een week ná de verzenddatum krijg en er dus een betalingstermijn van 8 dagen overblijft. Dit is niet altijd te "plooien" met mijn salarisbetaling (per 4 weken) waardoor ik soms de betalingstermijn overschrijd.
Als U een produkt of dienst ergens afneemd gaat U ook accoord met de voorwaarden, de incasso hoorde hier ook bij!
Als U niet tevreden is met Uw huidige leverancier, moet U een andere kiezen die wel aan Uw eisen voldoet!
Als U op een moment tekort heeft is dat Uw probleem en niet van hun dus ze mogen kosten rekenen!
Als zij per maand willen en U per 4 weken krijgt, niet hun probleem, of zoek iemand waar het voorschoot ook per 4 weken kan?
Omdat bij iets later betalen er kosten worden gemaakt worden die doorberekend, dus optijd is voordeliger!
De laatkomers betalen de veroorzaakte kosten, zij moeten ook personeel betalen en die willen ook optijd hun salaris!
Dus accepteer dit, of zoek andere leverancier!
Als U niet tevreden is met Uw huidige leverancier, moet U een andere kiezen die wel aan Uw eisen voldoet!
Als U op een moment tekort heeft is dat Uw probleem en niet van hun dus ze mogen kosten rekenen!
Als zij per maand willen en U per 4 weken krijgt, niet hun probleem, of zoek iemand waar het voorschoot ook per 4 weken kan?
Omdat bij iets later betalen er kosten worden gemaakt worden die doorberekend, dus optijd is voordeliger!
De laatkomers betalen de veroorzaakte kosten, zij moeten ook personeel betalen en die willen ook optijd hun salaris!
Dus accepteer dit, of zoek andere leverancier!
Beetje te makkelijk gedacht. Ik ben akkoord gegaan met de regels van REMU. 30 dagen betaaltermijn. Dat Remu wordt overgenomen en Eneco daarna eenzijdig de termijn wijzigt wil niet zeggen dat ik ermee akkoord ben gegaan. Helaas is het zo dat ik een huurtoestel in huis heb waarmee ik vast zit aan Eneco. Uw oplossing is daarom een beetje te simpel gedacht. Zodra het mogelijk is trap ik ze er inderdaad wel uit.
Feit is dat na drie weken al dreigen met 15 euro verhoging en die na 31 dagen ook invoeren volkomen asociaal is. Zeer klantonvriendelijk, wat ook kenmerkend is voor dit bedrijf. Het geeft een extra dimensie aan het uitmelken van de particulier. Want het is hetzelfde bedrijf dat heeft besloten de tarieven niet te verlagen naar aanleiding van de ontwikkelingen op de energiemakt. Andere bedrijven verlagen wel, Eneco nooit. Verhogen, daarmee staan ze altijd bovenaan. En we graag betalen binnen 2 weken, Of je nou salaris hebt gehad of niet....
Feit is dat na drie weken al dreigen met 15 euro verhoging en die na 31 dagen ook invoeren volkomen asociaal is. Zeer klantonvriendelijk, wat ook kenmerkend is voor dit bedrijf. Het geeft een extra dimensie aan het uitmelken van de particulier. Want het is hetzelfde bedrijf dat heeft besloten de tarieven niet te verlagen naar aanleiding van de ontwikkelingen op de energiemakt. Andere bedrijven verlagen wel, Eneco nooit. Verhogen, daarmee staan ze altijd bovenaan. En we graag betalen binnen 2 weken, Of je nou salaris hebt gehad of niet....
-
uuhhhhh,
deze week anders een mailtje van Eneco gekregen waarin de leveringsprijzen voor gas per 1 juli omlaag gegaan zijn!
Ik zou toch als ik u was op de site van Eneco gaan kijken!
deze week anders een mailtje van Eneco gekregen waarin de leveringsprijzen voor gas per 1 juli omlaag gegaan zijn!
Ik zou toch als ik u was op de site van Eneco gaan kijken!
Electra niet. Ik heb geen gas.
-
oke! Mee eens: inderdaad alleen gas.
Warmtetarieven zijn ook verlaagd.
en @Dirk:
Eneco heeft hier in de regio "alles" opgekocht. Zowel Puem als Remu (de voorganger van Remu was overigens Stamin), dit alles blijkbaar om zich voor te bereiden op het vrijgeven van de markt. De voorwaarden zijn dus feitelijk weldegelijk éénzijdig gewijzigd, en Warmteklanten kunnen NIET van energieleverancier wisselen.
Ook je verhaal over betalen is een beetje flauw, de meeste mensen betalen als hun salaris binnen is (of stemmen de datum van de automatische incasso daar op af), het is inderdaad "mijn probleem" dat ik niet per maand betaald krijg, maar zoals ik heb vermeld is Eneco best genegen hierin mee te denken.
en @Dirk:
Eneco heeft hier in de regio "alles" opgekocht. Zowel Puem als Remu (de voorganger van Remu was overigens Stamin), dit alles blijkbaar om zich voor te bereiden op het vrijgeven van de markt. De voorwaarden zijn dus feitelijk weldegelijk éénzijdig gewijzigd, en Warmteklanten kunnen NIET van energieleverancier wisselen.
Ook je verhaal over betalen is een beetje flauw, de meeste mensen betalen als hun salaris binnen is (of stemmen de datum van de automatische incasso daar op af), het is inderdaad "mijn probleem" dat ik niet per maand betaald krijg, maar zoals ik heb vermeld is Eneco best genegen hierin mee te denken.
OP de accept staat duidelijk voor welke datum er betaald moet worden, een 1e herinnering ontvang je pas op zijn vroegst 7 dagen daarna, de termijn is namelijk 8 dagen, dus laat dat een dag schelen dan ontvang je hem na 7 dagen na de vervaldatum. En ja, dan heb je nog 7 dagen om te betalen. Doe je dat niet dan komt er 15€ boven op.
Nee ai dan ben je van dat gezeik af...
Bovendien:
ALLE ENERGIELEVERANCIERS HANTEREN NA AANDRINGEN VAN DE DTE DEZELFDE ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN...
Nee ai dan ben je van dat gezeik af...
Bovendien:
ALLE ENERGIELEVERANCIERS HANTEREN NA AANDRINGEN VAN DE DTE DEZELFDE ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN...
-
Gewoon op tijd betalen en niet een ander de schuld geven. Je kiest er zelf voor om maar 1x per maand rekeningen te betalen.
@Anouks:
Vervaldatum is 16 juli 2007, en men verstuurt over het algemeen de 1e herinnering op de 23e (die is ook stelselmatig een week onderweg!).
@flowerpower:
Op mijn laatste Eneco-factuur staat als verzenddatum 29 juni 2007. Door mij ontvangen op 5 juli. Dat gebeurt stelselmatig en Eneco kan (na herhaaldelijke vragen hierover) niet aangeven wat er de oorzaak van is. Feit is wél dat deze "verzend"dagen van de betalingstermijn af gaan.
OP de accept staat duidelijk voor welke datum er betaald moet worden, een 1e herinnering ontvang je pas op zijn vroegst 7 dagen daarna
Vervaldatum is 16 juli 2007, en men verstuurt over het algemeen de 1e herinnering op de 23e (die is ook stelselmatig een week onderweg!).
dat levert nog meer gezeik op omdat ik niet op een vast moment per maand betaald krijg, ik ben namelijk wél verantwoordelijk voor voldoende saldo.Nee ai dan ben je van dat gezeik af...
de DTe houdt helemaal geen toezicht op Warmte, laat staan dat de energieleveranciers zich voor wat betreft Warmte van "iemand" iets aantrekken.ALLE ENERGIELEVERANCIERS HANTEREN NA AANDRINGEN VAN DE DTE DEZELFDE ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN...
@flowerpower:
Als "op tijd" ineens de helft korter moet, en de leverancier ook nog een week neemt tussen print- en verzenddatum, blijft er weinig "op tijd" over.Gewoon op tijd betalen
ik heb met Eneco afspraken gemaakt over de definitie "op tijd betalen" en de manier waarop die betaling moet/kan plaatsvinden. Dat is wat anders dan "de schuld geven"en niet een ander de schuld geven
1x per 4 weken = 28 dagen en "dus" in alle gevallen binnen de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.maar 1x per maand
Ik kies er natuurlijk ook voor om maar 1x per maand salaris te krijgen.
Sorry, ik vind dit een nogal onzinnige reactie. Of vindt u het ook prima om de betaaltermijn op 3 dagen te zetten en direct 15 euro te verhogen? tenslotte krijgt u zo vaak salaris dat u vaak genoeg rekeningen kunt betalen.
Sorry, ik vind dit een nogal onzinnige reactie. Of vindt u het ook prima om de betaaltermijn op 3 dagen te zetten en direct 15 euro te verhogen? tenslotte krijgt u zo vaak salaris dat u vaak genoeg rekeningen kunt betalen.
-
"Ik kies er natuurlijk ook voor om maar 1x per maand salaris te krijgen"
Over onzinnig gesproken......
Je moet zelf rekening houden met data waarop je rekeningen moet voldoen. Lijkt me van de zotte dat een bedrijf rekening moet houden met de datum waarop hun klanten geld krijgen.
Over onzinnig gesproken......
Je moet zelf rekening houden met data waarop je rekeningen moet voldoen. Lijkt me van de zotte dat een bedrijf rekening moet houden met de datum waarop hun klanten geld krijgen.
@flowerpower
Dat klopt, maar bij de meeste mensen wordt het saldo 1x per maand aangevuld en bij anderen 1x per 4 weken. Een betalingstermijn van 30 dagen is dan wat makkelijker qua inplannen dan eentje van hooguit een week.Je moet zelf rekening houden met data waarop je rekeningen moet voldoen.
-
Ik heb ruim een half jaar moeten wachten op de energiecompensatie van 50 euro die elk huishouden in 2006 kreeg. Velen met mij hadden dit probleem. En dat na vele verzoeken en ingebrekestellingen aan Eneco via e-mail en telefoon. Heb jij die energiecompensatie wel gekregen. Ik zou het nakijken. Want als je er niet stevig om bedelde keerde Eneco deze 50 euro van de Overheid niet aan je uit.
Je snapt toch wel dat je als klant altijd zeer stipt moet betalen. Uiteraard gelden voor Eneco zélf hele andere regels, dat moge duidelijk zijn.
Je snapt toch wel dat je als klant altijd zeer stipt moet betalen. Uiteraard gelden voor Eneco zélf hele andere regels, dat moge duidelijk zijn.
Let op, Eneco?
Niet de energie leverancier maar de netwerkbeheerder die je had moest betalen en dat kan ook een andere zijn.
Als ik dus in Noord Holland (nuon regio) Eneco energie zou nemen krijg ik gewoon toch van Nuon dit bedrag!
Niet de energie leverancier maar de netwerkbeheerder die je had moest betalen en dat kan ook een andere zijn.
Als ik dus in Noord Holland (nuon regio) Eneco energie zou nemen krijg ik gewoon toch van Nuon dit bedrag!