LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NEN 1010 norm
NEN 1010 norm
Kan iemand aangeven wat de NEN 1010 norm aangeeft t.a.v. het amperage in de meterkast?
Ik wil een inductieplaat van 5,90kW installeren in de keuken en vraag met af hoe dat moet met de groepen en de stoppen.
Ik wil een inductieplaat van 5,90kW installeren in de keuken en vraag met af hoe dat moet met de groepen en de stoppen.
Re: NEN 1010 norm
Misschien een installateur bellen om een kookgroep aan te laten leggen. Meterkast mag redelijk groot worden, vastrecht wordt iets duurder. Bij mijn ouders met winkel zat er 3*50A als beveiliging in huis.
Er zijn verschillende manieren om een inductieplaat aan te sluiten, is afhangkelijk van merk en type.
Er zijn verschillende manieren om een inductieplaat aan te sluiten, is afhangkelijk van merk en type.
-
Hiervoor zal een aparte groep moeten worden aangelegd en liefst in een 3 fasen uitvoering. Op enkele fase/nul is het verbruik hoger dan 25A en dat zit doorgaans niet in de meterkast. Gewone huis installaties hebben doorgaans een 25A aansluiting en met bijna 6 kilowatt zit je daar al boven. NEN 1010 zijn de installatie normen waaraan een installatie moet voldoen.
Vr. Gr. Hans.
Vr. Gr. Hans.
Doorgaans is 35 ampere de standaard, enkel bij oude wningen heb je mischien kans dat er een 25 ampere hoofdzekering zit, je netbeheerder zou je dit kunnen vertellen.
In de nen 1010 wordt gesproken over een gelijktijdigheidsfactor, er van uitgaande dat je normaal niet alle platen tegelijk aan hebt zou 35 ampere voldoende zijn.
Gelijktijdigheidsfactor is in vele gevallen 1.6x je hoofdzekering.
In de nen 1010 wordt gesproken over een gelijktijdigheidsfactor, er van uitgaande dat je normaal niet alle platen tegelijk aan hebt zou 35 ampere voldoende zijn.
Gelijktijdigheidsfactor is in vele gevallen 1.6x je hoofdzekering.
als je een 3 fasen meterkast hebt, kun je overwegen om de inductiekookplaat op 3 fasen aan te sluiten.
heb je echter maar een 1 fase meterkast, is het verstandiger om een kookgroep bij te plaatsen
waarom,
1, geen hoger vastrecht
2, geen nieuwe meter kast nodig, ivm het aanpassen van 1 fase naar 3 fasen meterkast.
3,bij het verzwaren van de hoofdzekering van 25A naar 35A zijn de kosten gering
betreft dit een nieuwbouw woning, heb je standaard een 1 fase aansluiting van 35A
bestaande woningen kunnen voorzien zijn van zowel een 1 faase danwel 3 fase aansluiting van 25A
heb je echter maar een 1 fase meterkast, is het verstandiger om een kookgroep bij te plaatsen
waarom,
1, geen hoger vastrecht
2, geen nieuwe meter kast nodig, ivm het aanpassen van 1 fase naar 3 fasen meterkast.
3,bij het verzwaren van de hoofdzekering van 25A naar 35A zijn de kosten gering
betreft dit een nieuwbouw woning, heb je standaard een 1 fase aansluiting van 35A
bestaande woningen kunnen voorzien zijn van zowel een 1 faase danwel 3 fase aansluiting van 25A
Drie fase komt bij 99 % van de woningen standaard binnen, het wordt alleen niet vaak 3 fase uitgevoerd.
Het vastrecht van de meeste zo niet alle energiebedrijven is voor 1x35 gelijk aan 3x25 ampere, alleen de meter huur is iets meer vanwegen een duurdere meter.
Bij het overgaan op 3 fase is het alleen nodig je installatie over 3 fase te verdelen en een 3 fase meter aan te vragen, de aansluiting zit er immers al.
Bij de nieuwbouw komt er onder de aansluitkast altijd 3 fase binnen, deze wordt echter meestal 1 fase doorgezet naar je groepenkast.
Het vastrecht van de meeste zo niet alle energiebedrijven is voor 1x35 gelijk aan 3x25 ampere, alleen de meter huur is iets meer vanwegen een duurdere meter.
Bij het overgaan op 3 fase is het alleen nodig je installatie over 3 fase te verdelen en een 3 fase meter aan te vragen, de aansluiting zit er immers al.
Bij de nieuwbouw komt er onder de aansluitkast altijd 3 fase binnen, deze wordt echter meestal 1 fase doorgezet naar je groepenkast.
nagenoeg alle inductiekookplaten zijn alleen geschikt om op 2x230 volt te worden aangesloten. hier is een speciale gekoppelde installatieautomaat voor nodig welke ook nog eens door een 30ma aardlekschakelaar moet worden beveiligd. als er veder niet al te veel zware apparatuur in huis is kan dit op een 1x35 A aansluitng.
Een kookgroep mag gezien worden als een vaste aansluiting en behoeft niet persé achter de aardlek, ook niet volgens de huidige nen1010.
Er schijnen platen te zijn die niet om te bouwen zijn, ik ben ze nog nooit tegen gekomen. Ik zie ook de noodzaak niet in waarom dit onmogelijk gemaakt is door de fabrikant. Een installatievoorschrift van je toestel zal hier duidelijkheid over moeten geven.
Er schijnen platen te zijn die niet om te bouwen zijn, ik ben ze nog nooit tegen gekomen. Ik zie ook de noodzaak niet in waarom dit onmogelijk gemaakt is door de fabrikant. Een installatievoorschrift van je toestel zal hier duidelijkheid over moeten geven.
Er hangt heel veel van af van hoe je groepenkast er nu uit ziet, kan je hier een beschrijving van geven.
Ben zelf installateur, kan je zo vertellen wat het moet gaan kosten. Zal het echter niet zelf doen, dat laat ik wel aan concollegas over.
In ieder geval niet zal klooien, kan een hoop ellende van komen, neem een installateur vanaf UNETO.
Groetjes,
Heinsie
Ben zelf installateur, kan je zo vertellen wat het moet gaan kosten. Zal het echter niet zelf doen, dat laat ik wel aan concollegas over.
In ieder geval niet zal klooien, kan een hoop ellende van komen, neem een installateur vanaf UNETO.
Groetjes,
Heinsie
een fornuisgroep 1fase bestaat uit 2 gekoppelde groepen(fase nul 230 v)
een groep mag je belasten met 16ax230v=3680w
een fornuisgroep is dus 2x3680w=7360w oftewel7,36kw.
gewoon een 1fase fornuisgroep (laten)instaleren.
een 3fase groep is ook altijd mogelijk maar dan moet je meestal grote veranderingen in huis laten doen (vervangen khw-uurmeter,groepenkast)
en een veel hoger tarief van het geb vastrecht ed.
ik hoop dat je hier wat aan hebt en raad je anders toch aan dit te laten uitvoeren door een e-technisch persoon,aangezien de stekker ook niet aan je kookplaat zal zitten en hier namelijk heel wat megelijkheden zijn
een groep mag je belasten met 16ax230v=3680w
een fornuisgroep is dus 2x3680w=7360w oftewel7,36kw.
gewoon een 1fase fornuisgroep (laten)instaleren.
een 3fase groep is ook altijd mogelijk maar dan moet je meestal grote veranderingen in huis laten doen (vervangen khw-uurmeter,groepenkast)
en een veel hoger tarief van het geb vastrecht ed.
ik hoop dat je hier wat aan hebt en raad je anders toch aan dit te laten uitvoeren door een e-technisch persoon,aangezien de stekker ook niet aan je kookplaat zal zitten en hier namelijk heel wat megelijkheden zijn
Hee edje ik denk dat dat fornuis inmiddels wel een keer aangesloten is.