LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe Energiemeter NUON +40%

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
d@ni

Nieuwe Energiemeter NUON +40%

Ongelezen bericht door d@ni »

Hallo,

In september vorig jaar heeft de Nuon een nieuwe meter bij mij geplaatst, vandaag heb ik de energieafrekening ontvangen. Het bouwjaar van mijn woning is 1997.

In de voorgaande jaren heb ik een vergelijkbaar verbruik gehad zo'n 1800 kWh (eenpersoons huishouden).
Mijn verbruik is volgens de afrekening van de Nuon (juiste meterstanden) met bijna 40% gestegen terwijl ik vanwege mijn baan minder thuis ben dan voorgaande jaren, ik vertrek om 6 uur en ben nooit voor 19:00 thuis. Verder zijn er geen apparaten vervangen of aangeschaft.

Nu lees ik verhalen over het aanvragen van een ijking echter de kosten hiervan zijn ook niet gering. Weet iemand of de Nuon van elke nieuwe meter die ze plaatsen een ijkrapport heeft of heeft iemand een soortgelijke ervaring?

Bij voorbaat dank,

D1RK

Re: Nieuwe Energiemeter NUON +40%

Ongelezen bericht door D1RK »

De oude meters hadden een slechte serie, dus vermoedelijk had U sinds 1997 40% moeten bijbetalen, maar omdat het niet bewijsbaar is wanneer een meter tekort aangeeft doen ze niets!
Daarom is het nu vervangen door vermoedelijk een digitale!

De oudere uit begin 80 waren beter en gaan nog lang mee, en die van de eind 80 begin 90 er jaren worden wel vaker verwisseld, dus jammer dat ze het ontdekten!

Controle kost geld, en of je wint?

d@ni

Ik ga i.i.g. voorlopig de meter in de gaten houden want ik vertrouw het niet. Een gemiddeld gezin verbruikt zo'n 3300 kWh per jaar, ik heb een eenpersoonshuishouden en ben weinig thuis en heb nu ineens een jaarverbruik van 2800 kWh.

Mijn vraag was echter of er een ijkrapport beschikbaar is van iedere meter die geplaatst wordt.

Grt,

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Mijn vraag was echter of er een ijkrapport beschikbaar is van iedere meter die geplaatst wordt.
En wat was het antwoord van NUON toen u hen deze vraag stelde?

D1RK

Soms gaan mensen stroom aftappen, en dat zou ook bij U het geval kunnen zijn, dus als U eens op een avond de stroom uit doet, en bij de buren plotseling ook donker, eerder gebeurd, en de politie vond dat genoeg bewijs!

Probeer eens, je weet maar nooit!

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

D1rk, ervaring? Jij in het donker toen bij de buren de stoppen doorsloegen??

caruso

Ongelezen bericht door caruso »

De oude meters hadden een slechte serie, dus vermoedelijk had U sinds 1997 40% moeten bijbetalen
Vermoedelijk heb je er geen verstand van! Heb je ergens een "link" waar ik dat kan terugvinden? Jw weet niet eens wat voor meters het zijn!

D1RK

Ik maakte even kortsluiting, foutje, en toen was het bij de buren ook donker, dus ik was op visite, en die klaagde ook over hoge verbruik!

Als een bepaalde meter(gas of elektra) serie teveel afwijkt, word de hele serie vervangen, soms doen ze het voor controle, dus of het hier zo is weet ik niet, zonder type wat U vroeger had kan ik niets, en vermoedelijk weet U het ook niet!

Ter voorkoming van vele klagers die getest willen, doen ze het meestal zo.

caruso

Ongelezen bericht door caruso »

Dan moet je niet van die stomme opmerkingen maken als je het niet weet! Ga het dan niet herroepen, denk maar eens even langer na (ik stel voor een jaar of drie) voor je hier je mening neerkalkt!

D1RK

Naast het hoge verbruik, kun je ook een leesfout maken bij het invullen meterstanden, of foute berekening, dus kijk eerst eens of de huidige standen wel kloppen.

En Caruso, ik geef geen garantie, maar vraag of het zo zou kunnen zijn!

d@ni

En wat was het antwoord van NUON toen u hen deze vraag stelde?
De vraag staat nog uit, heb dit via email gedaan.

Indien de oude meters een afwijking gaven van 40% zou Nuon ze wel eerder vervangen hebben. De standen kloppen op de factuur kloppen overigens met die op de meter.

Ga wel even met de stoppenkast spelen en kijken of het bij mijn buren ook donker wordt;-)

Bedankt voor jullie advies!

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Een gemiddeld gezin verbruikt zo'n 3300 kWh per jaar, ik heb een eenpersoonshuishouden en ben weinig thuis en heb nu ineens een jaarverbruik van 2800 kWh.
Of je nu met 1 of 4 mensen in huis woont maakt wel uit maar een aantal vaste gebruikers heb je toch. Denk maar aan t.v. koelkast, ook zul je niet veel minder lampen aan doen.
Het gemiddelde van 3300 hebben wij nooit gehaald, zelfs niet toen de kinderen klein waren en nog niet op hun eigen kamer met eigen pc zaten.
Naar mijn idee (en anderen die ik het wel eens gevraagd heb) gaat het gemiddelde gezin tegenwoordig eerder naar de 5000 toe.
Die 2800 lijkt mij niet absurd, maar misschien zijn er andere 1-persoons verbruikers op het forum die daar een idee over hebben?

Heb je misschien in dat jaar een plasma scherm of andere grote stroomvreter aangeschaft??

De suggestie van Dirk dat de oude meter wellicht naar beneden afweek is niet zo raar, want waarom zou Nuon anders een meter van 1997 binnen 10 jaar al vervangen??

d@ni

Het omwisselen van de meters zal er volgens mij mee te maken hebben dat (straks) de meterstanden op te vragen/controleren zijn zonder dat er iemand voor langs komt.

Vaste stroomverbruikers heb je inderdaad altijd wel maar aangezien ik overdag niet thuis ben zal het energieverbruik t.o.v. van een gezin (tv, lampen, (vaat)wasmachine, droger etc.) toch aanzienlijk minder zijn.

Ik heb verder geen grote stroomverbruikers aangeschaft.

Ga het gebruik een tijdje in de gaten houden, er is niets mis mee een beetje energiebewuster te leven in deze tijd. M.b.t. de kosten valt het ook nog wel mee maar ga toch niets kado doen aan de Nuon;-)

Zijn er andere 1 persoonshuishoudens die hun verbruik willen vermelden?

Gesloten