LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] roerende zaken

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
kama

roerende zaken

Ongelezen bericht door kama »

Hallo,

Wij hebben een huis gekocht en tijdens het bieden aangegeven dat het om een bod ging met inbegrip van de eventueel over te nemen roerende zaken. In het koopcontract staat: met inbegrip van de zaken zoals omschreven in de bij deze koopakte behorende lijst.
deze roerende zaken worden door koper gewaardeerd op nihil.
Kan iemand mij nu vertellen of wij nu dus de eigenlijke eigenaren zijn van de over te nemen goederen?
Uiteraard is het zo dat deze ontbreken en belt de makelaar niet terug en vonden de verkopers dat ze dus niet overgenomen waren.
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!

Karin

emveste

Re: roerende zaken

Ongelezen bericht door emveste »

In het koopcontract staat: met inbegrip van de zaken zoals omschreven in de bij deze koopakte behorende lijst.
deze roerende zaken worden door koper gewaardeerd op nihil.
U zegt dat bovenstaande in het koopcontract staat. Dit kan ook kloppen. Een dergelijke overname staat meestal wel omschreven in een koopcontract. Bij het koopcontract moet dan wel een lijst roerende zaken toegevoegd zijn. Of er nu nihil staat of dat daarvoor een bedrag is ingevuld maakt niet uit. De roerende zaken zijn voor de koper. Dat is ook bindend want het is bij de notaris vastgelegd. Dus heeft u recht op de roerende zaken. Om dit ook voor elkaar te krijgen zal men toch in overleg moeten met de verkoper en wanneer dat niet lukt moet het via de rechter beslist worden. Of de roerende zaken die overgenomen zijn dit ook waard zijn kan ik van hieruit niet zien.

kama

hallo emveste,

Geldt dit dus ook voor zaken die in de kolom kan worden overgenomen staan. Het gaat om een zonnescherm en een vaatwasser. Dus het gaat niet echt om veel geld.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

die kolom moet dan apart genoemd worden in de overeenkomst. KAN overgenomen worden, er moet dus gespecificeerd zijn WAT er precies wordt overgenomen. De lijst van zaken die achterblijven daar kan geen discussie over zijn.

kama

hallo Walter,

het gaat om spullen die in de kolom ter overname staan. Ons bod hebben we uitgebracht met inbegrip van de roerende zaken. Welke zaken anders dan de over te nemen spullen zou ik dan bedoelt moeten hebben, toch? De zaken die achterblijven doen er dan toch niet toe.

Walter van V

ja dat klopt. Niets van gezegd bij de laatste inspectie voor overdracht?? nu te laat, maar dat is eigenlijk het enige moment voor zoiets.. dan kan je overdracht nog weigeren tenzij e.e.a. notarieel bevestigd wordt, en er eventueel een deel van de koopsom bij de notaris in deopt gegeven kan worden totdat de spullen terug zijn (met uiterste termijn dan wel!)

u zou ze aan kunnen spreken (schrijven dus, altijd schriftelijk doen in zo`n situatie!!)met de mededeling dat u aangifte doet van diefstal bij de politie.(want dat is het eigenlijk wel! de spullen zijn uw eigendom!)

kama

Bedankt voor de snelle reacties!!

nee, bij de laatste inspectie niet op gelet, stom! Na 4 maanden wachten veel te blij met het verder heel leuke huis. Vind dat wel heel rigoreus zo'n brief. Heb liever een symphatiekere oplossing.

Walter van V

denkt u dat er na 4 maanden en het weinige wat er tot nu toe blijkbaar gebeurt is een symatieke oplossing mogelijk is? enige mogelijkheid is harde actie...en zij rekenen erop dat u daar geen zin in heeft. Laten we wel wezen, u geeft zelf aan dat het al 4 maanden geleden is, en dat u zelf niet goed opgelet heeft (een missende vaatwasser niet zien snap ik niet, maar goed..) en dat u bij de laatste bezichtiging het huis zoals gezien geaccepteerd heeft. Bij een eventuele rechtzaak staat u op dat punt wel zwak...

Dus er zijn maar 2 opties: harde actie, ofd laat het maar...
Persoonlijk zou ik gaan voor het laatste. Schouders ophalen, geleerd voor de volgende keer, en doorgaan met ademhalen.

kama

nee joh, we hebben 4 maanden geleden gekocht en afgelopen donderdag getekend voor de overdracht! die vaatwasser is een klein model niet een ontbrekend gapend gat in de keuken!! maar een soort van kastje van 40cm breed in een hoekje!
dus eigenlijk loopt het pas een paar dagen en het gaat me ook meer om het principe dat je niet kunt verkopen wat je al verkocht hebt!

Anastasia

Ongelezen bericht door Anastasia »

U kunt voortaan beter de spullen appart op de lijst zetten,
je betaald dan geen 6% belasting en notaris kosten over deze goederen, dus bepaal de waarde, en haal die van de koopsom af!

Dus als U E160.000 had geboden maakt U er gewoon
E158.000 + E2000,- overname roerende goederen + E160.000 kk

U betaalde dan over die E2000 geen kosten dus ongeveer E190,- voordeel.

Of de goederen wel E2000 waard zijn word zelden gekontroleerd, dus een lange lijst, en bij schade kun je ook een leuk bedrag krijgen, als ze het dan toch meenemen had U voor minder nieuw kunnen kopen!

Anastasia..

somo

Ongelezen bericht door somo »

GRAAG U AANDACHT VOOR HET VOLGENDE!!!!!!!!!!!!

ONLANGS EEN HUIS GEKOCHT BIJ DE KOOPCONTRACT ZAT EEN LIJST VAN ZAKEN.

ZOALS ; BLIJFT ACHTER / GAAT MEE / KAN WORDEN OVERGENOMEN
NOU GAAT HET BIJ MIJ OM "KAN WORDEN OVERGENOMEN".
BETREFT ZONWERING TOEN IK MET DE VERKOPENDE MAKELAAR OM DE TAFEL ZAT VROEG IK HIER OM EN IK ZEI DAT PRIJS INCLUSIEF DE ZONWERING IS HIJ ZEI O.K
ALLES GETEKEND EN ZO BELT DE VERKOPENDE PARTIJ MIJ EEN MAAND LATER OP ( WE ZIJN NOG NIET BIJ NOTARIS GEWEEST) EN VRAAGT MIJ OF IK DIE ZONWERING NOG WIL KOPEN ANDERS HAALT DIE HEM WEG .
WIE STAAT NOU IN ZIJN RECHT
VRIENDLIJK VERZOEK IK OM ADVIES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Betreft de zonwering waar U het overheeft, luxaflex of iets anders wat ze binnen in het huis is opgehangen, ja dan zult U deze over moeten overnemen. Betreft het hier een zonwering buiten aan het pand vernageld, dan behoort dit bij de koop.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

In dit laatste geval,wat staat er in het koopkontrakt?

als het incl overname is moet het blijven zonder meerprijs, en anders jammer...

Dus wat staat er op papier en waarvoor is getekend, en dat bepaalde of de zonnewering erin zit of niet!

Alleen als er een getuige (geen familie ) bij was maakt U kans, en dat zal wel niet.
Dat de makelaar niet alles goed op papier zette, jammer, maar de verkoper betaalde en als u geen aankoopmakelaar had, is het dus jammer!

Immo

Ongelezen bericht door Immo »

Betreft de zonwering waar U het overheeft, luxaflex of iets anders wat ze binnen in het huis is opgehangen, ja dan zult U deze over moeten overnemen. Betreft het hier een zonwering buiten aan het pand vernageld, dan behoort dit bij de koop.
Dit is juridisch en praktisch gezien niet juist. Het is een uit het verleden stammende term: aard-en nagelvast verbonden, dit is geen in het wetboek duidelijk omschreven term. Bij bijvoorbeeld de objectafbakening in het kader van de WOZ-taxatie is er tot de hoge raad aan toe veel jurisprudentie over deze vraag geweest.
Zelfs een keuken kan ter overname zijn, als het maar bij de aanbieding van de woning vermeld staat en als er bij de koop maar overeenstemming over bestaat tussen verkoper en koper en als het naderhand in de koopovereenkomst vastgelegd wordt.
Er is een verschil tussen gebruikelijk in de huizenverkoop en wettelijke omschrijving. Een algemeen gebruik heeft niet altijd een wettelijke grondslag.

Gesloten