Deze keer eens geen klachten over een slecht functionerende provider, maar wel over het dubieze incassobeleid van Tiscali.
Bij veel internetproviders wordt je, middels de eenzijdige algemene voorwaarden, gedwongen toe te staan dat de kosten van het maandelijks abonnement en eventuele andere kosten via automatische incasso worden afgeschreven.
Op zichzelf heb ik daar nog geeneens zo'n bezwaar tegen, dit kan immers meehelpen de kosten van het abonnement zo laag mogelijk te houden.
Waar ik echter wel grote bezwaren tegen heb, is het moment waarop de verschuldigde bedragen worden afgeschreven. Bij Tiscali wordt dit in het algemeen al rond de 9e van de maand, voorafgaande aan de betreffende maand, afgeschreven. De laatste keer al op 6 juli j.l. voor de kosten van mijn ADSL abonnement over de maand augustus 2007. Krijgt u al ruim 3 weken van tevoren uw salaris, ik in ieder geval niet.
Ik kan maar 1 reden daarvoor bedenken en deze is dat als je enige honderdduizenden abonnee's hebt, dit flink wat extra rente oplevert.
Bij Tiscali heb ik, middels een aangetekende brief aan de directie, hierover geklaagd en men antwoordde mij onlangs doodleuk dat men dit betreurt maar er niets aan kan doen. Een nog slechter en ongemotiveerder antwoord kan je je niet voorstellen.
Het zou goed zijn als er bij automatische incasso's eens duidelijke regels komen, vanaf welk moment men de verschuldigde bedragen mag afschrijven. Een automatisch incasso mag geen vrijbrief zijn om ongestraft verschuldigde bedragen maar af te schrijven op een (veel te vroeg) moment als men goeddunkt.
Wie heeft dezelfde slechte ervaringen (ook bij andere providers) en richting Radar: kan en wil deze aan deze misstanden het e.e.a. doen?
Peter van Geffen
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dubieus incassobeleid Tiscali
Re: Dubieus incassobeleid Tiscali
Massaal gaan storneren en precies op de 1e van de maand overmaken, of kijken wat de rechter hiervan vindt......
Ik kan er nog wel een bedenken. Als er via een incasso een bedrag van je rekening wordt afgeschreven, kun je dit altijd storneren of te wel laten terugboeken. De termijn hiervoor is over het algemeen rond de 4 weken. Als eind juli het geld voor augustus wordt afgeschreven, zou je dit dus nog tot ver in augustus kunnen terugboeken en daar is Tiscali niet blij mee. Door het zo vroeg te incasseren kunnen zij dit voorkomen misschien.Ik kan maar 1 reden daarvoor bedenken
Salaris krijg je pas na het leveren van de dienst. Volgens mij is dit niet te vergelijken met welk abonnement dan ook. Abonnementen betaal je volgens mij altijd vooraf, nooit achteraf!Krijgt u al ruim 3 weken van tevoren uw salaris, ik in ieder geval niet.
Maar ja, ik kan er ook helemaal naast zitten. Waar ik veel gelukkiger mee ben, is dat Tiscali bij mij technisch zo goed en betrouwbaar werkt. Zowel internet als bellen en dat is voor mij veel belangrijker!
U moet Augustus in Juli betalen, dus bijna maand winst!
Als het wegens saldo tekort een keer geweigerd word, heeft U in Juli die acceptgiro, eventueel met verhoging voor Augustus, dus ze kunnen als het 31 juli niet binnen is de niet betaalde maand Augustus afsluiten!
Het is niet klantvriendelijk, en tevens de reden dat je tijdig moet opzeggen als je weg wilt.
Neem altijd ruim een maand meer dan in de voorwaarden staat.
Ik betaal wel achteraf, dit mede wegens Internet+bellen, dus ik betaalde Mei op 14 Juni...
Omdat het bedrag telkens anders is, hebben ze enkele dagen nodig, dus er zijn wel die achteraf, dus ten opzichte van U zelfs 2 maaaden later betalen!
U betaald Aug begin Juli.
Ik betaal Aug half Sept.
Als het wegens saldo tekort een keer geweigerd word, heeft U in Juli die acceptgiro, eventueel met verhoging voor Augustus, dus ze kunnen als het 31 juli niet binnen is de niet betaalde maand Augustus afsluiten!
Het is niet klantvriendelijk, en tevens de reden dat je tijdig moet opzeggen als je weg wilt.
Neem altijd ruim een maand meer dan in de voorwaarden staat.
Ik betaal wel achteraf, dit mede wegens Internet+bellen, dus ik betaalde Mei op 14 Juni...
Omdat het bedrag telkens anders is, hebben ze enkele dagen nodig, dus er zijn wel die achteraf, dus ten opzichte van U zelfs 2 maaaden later betalen!
U betaald Aug begin Juli.
Ik betaal Aug half Sept.
Wat Dirkie zegt, dat klopt precies.
Bijna bij alle abonnementen betaal je vooruit.
Dat geldt bijvoorbeeld voor tijdschriften, maar ook voor:
je huur,
gas en licht,
sportschool
televisie
etc.
Inderdaad bij variabele kosten, zoals bijvoorbeeld telefoon, is dat meestal achteraf. Hoewel bij een mobielabonnement de vaste abonnemenetskosten ook vooruit betaalt worden en alleen de meerkosten worden achteraf in rekening gebracht.
Ik vind het ook belachelijk.
Bijna bij alle abonnementen betaal je vooruit.
Dat geldt bijvoorbeeld voor tijdschriften, maar ook voor:
je huur,
gas en licht,
sportschool
televisie
etc.
Inderdaad bij variabele kosten, zoals bijvoorbeeld telefoon, is dat meestal achteraf. Hoewel bij een mobielabonnement de vaste abonnemenetskosten ook vooruit betaalt worden en alleen de meerkosten worden achteraf in rekening gebracht.
Ik vind het ook belachelijk.
Bij KPN maken ze het helemaal bont, daar betaal je de abonnementskosten twee maanden vooruit.
Een paar jaar terug hebben ze dat aangepast van achteraf naar vooruit waardoor iedereen éénmalig voor 4 maanden tegelijk betaalde.
In de periode daarna brachten ze zowat elke afrekening de incassodatum een dag naar voren, ik heb het zien verschuiven van de 26e (al jaren lang de vaste datum) naar uiteindelijk de 6e van de maand, waardoor je bijna 3 maanden tevoren betaalde.
Ik heb de automatische incasso uit laten schakelen en krijg weer een acceptgiro die ik, bewust te laat, op de 25e overmaak zodat zij het rond de 26e pas hebben.
Alleen gaan ze nu blijkbaar kosten berekenen voor het betalen met acceptgiro, ben benieuwd of het er de volgende keer op staat.
Een paar jaar terug hebben ze dat aangepast van achteraf naar vooruit waardoor iedereen éénmalig voor 4 maanden tegelijk betaalde.
In de periode daarna brachten ze zowat elke afrekening de incassodatum een dag naar voren, ik heb het zien verschuiven van de 26e (al jaren lang de vaste datum) naar uiteindelijk de 6e van de maand, waardoor je bijna 3 maanden tevoren betaalde.
Ik heb de automatische incasso uit laten schakelen en krijg weer een acceptgiro die ik, bewust te laat, op de 25e overmaak zodat zij het rond de 26e pas hebben.
Alleen gaan ze nu blijkbaar kosten berekenen voor het betalen met acceptgiro, ben benieuwd of het er de volgende keer op staat.
Nadat men bij Tiscali ons mededeelde de datum van de veel te vroege incasso niet te kunnen (of willen?) veranderen, hebben wij de automatische incasso ingetrokken onder de mededeling voortaan zelf handmatig te zullen betalen,
Hierop kregen wij van Tiscali vanmorgen een brief dat men ons abonnement aan het einde van de looptijd (30-06-2008) eenzijdig beëindigt onder verwijzing naar de algemene voorwaarden. Daarin staat echter nergens dat Tiscali maar geld kan afschrijven op een tijdstip dat hen goeddunkt.
Wij hebben per e-mail bezwaar gemaakt tegen deze eenzijdige opzegging en Tiscali medegedeeld dat als men geen bakzijl haalt, deze kwestie te zullen voorleggen aan de pas opgerichte Geschillencommissie Electronische Communicatie Diensten, bij deze geschillencommissie kan je terecht met klachten over o.a. providers.
Via dit forum zullen wij de laatste ontwikkelingen laten weten.
Peter van Geffen
Hierop kregen wij van Tiscali vanmorgen een brief dat men ons abonnement aan het einde van de looptijd (30-06-2008) eenzijdig beëindigt onder verwijzing naar de algemene voorwaarden. Daarin staat echter nergens dat Tiscali maar geld kan afschrijven op een tijdstip dat hen goeddunkt.
Wij hebben per e-mail bezwaar gemaakt tegen deze eenzijdige opzegging en Tiscali medegedeeld dat als men geen bakzijl haalt, deze kwestie te zullen voorleggen aan de pas opgerichte Geschillencommissie Electronische Communicatie Diensten, bij deze geschillencommissie kan je terecht met klachten over o.a. providers.
Via dit forum zullen wij de laatste ontwikkelingen laten weten.
Peter van Geffen