LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Spiderben
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:57

Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Spiderben »

Bekrompen

Ik wil graag disccuseren over de bekrompenheid van de politie (overheid) door op plekken te controleren die redelijk veilig zijn en waar mensen voldoende afstand houden en er goed overzicht is.

Het betreft hier bekeuren voor een kilomertje of 10 te hard rijden, terwijl het keurige auto mobilisten zijn die doorgaans weinig ongelukken veroorzaken en zich keurig in het verkeer gerdagen.

Wel vindt ik dat politie vaker moet bekeuren op associaal weggedrag zoals bumperkleven etc.

Na mijn menig kun je de huidige kilomersnelheid wel handhaven maar kun je de radar/flitscamera meter daar waar het veilig is of op bepaalde tijstippen dan iets hoger afstellen. Zo voorkom je kinderachtig gedrag van de politie en krijgt deze weer een positief aanzien in de maatschappij.
Laatst gewijzigd door Spiderben op 23 jul 2007 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Jonjo »

Kinderachtig gedrag van de politie? Een limiet is en blijft een limiet. Hetgene dat U misschien veilig vind hoeft dat helemaal niet te zijn. Te hard? Een boete, de tweede 100% verhoging de derde 200% en bij de vierde inname van het rijbewijs en liefst niet tijdelijk en verbeurd verklaren van de auto.

puerto38
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2006 14:50

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door puerto38 »

Helemaal mee eens, limiet is limiet.

En inderdaad de stugge volhouders met te hard rijden rijbewijs invorderen en niet meer terug geven.

Ook zoiets bij overtreding van 50 km te hard, direct nooit meer rijbewijs terug, 50 km is niet echt klein beetje te hard.

Bellen met gsm zonder carkit door bestuurder, ook rijbewijs kwijt en nooit meer terug.

Spiderben
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:57

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Spiderben »

Jonjo

Oei wat een felheid meteen. Ik begrijp best wel dat de limiet limiet is. Echter rijdt ik bij een druk winkelcentrum eerder 30 als 50. Maar als ik op een brede straat net voordat je de bebouwde kom uitrijdt s'morgensvroeg terwijl je goed overzicht hebt en er geen kinderen spelen op straat, ik 56 rijdt en het er dan niet gevaarlijker op wordt dan moet je als overheid daar niet willen gaan staan of b.v. gaan controleren vanaf 60. Op een woonerf vindt ik dit iets heel anders.

Ook op een 80 km. weg waar je 80 mag heb ik als je daar s'avonds laat rijd en er is geen kip op de weg je omdat je wilt opschieten geen moeite mee als je daar dan max. 100 rijdt.

Ooik heb diverse mensen gesproken die zoals dat heet meerijden met het verkeer en dan daar waar je 50 mag b.v. 53, 55, 57 of 60 km. per uur rijden en het verschrikkelijk kinderachtig vinden dat ze daar dan een bekeurring voor krijgen.

Let goed op in welke context ik dit plaats. Ik heb het op plekken waar dit absoluut geen kwaad kan. Associaal verkeersgedrag, door roodrijden etc. moet wel hard aangepakt worden.

Zie je wel eens van die camera,s staan in een woonwijk. Nee niet of bijna niet want dat levert te weinig geld op. En daar gaat het mij nu om. Bekeuren in het kader van de veiligheid....Prima zaak. Bekeuren om zo veel mogelijk geld in het laadje te krijgen en meer van deze muggenschifterigheid...Waardeloos.

Ook had ik laatst een weggebruiker die zonodig 40 op een brede weg moest gaan rijden. Bij het volgende stoplicht kwam ik naast deze auto te staan om vervolgens liksaf te slaan. Wat schetste mijn verbazing. Toen het licht van hem op groen sprong vevolgde hij met piepende banden zijn rit en zat zo heel gauw op de 70 of zo. Jennen dus. Bekeuren zo'n een.....Zeker weten.

Het gaat mij erom dat de verkeersveiligheid hoog in het vaandel moet staan en dat het belangrijk is dat de mensen goed opletten in het verkeer. En dat heeft echt niet te maken met een paar kilometertjes te hard rijden.
Laatst gewijzigd door Spiderben op 23 jul 2007 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Waar Spiderben dus eigenlijk naartoe wil
is het duitse model ???
Waar je dus op goedonderhoude,brede ,overzichtelijke
stukken (snel)weg geen snelheidslimiet hebt ...
en in stedelijk gebied genadeloos wordt afgestraft als
je daar de snelheid overschrijd ???

Lijkt me een goed plan ...
kunnen gelijk de begrensers van de (streek)bussen af ...
gaat het openbaar vervoer ook weer wat sneller,
gaan er meer mensen met die bus ipv de auto
en word er nog meer weg veilig genoeg om harder te rijden .

Iedereen blij toch ???

>cybertomaat<

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Ik ken mensen die harder fietsen als dat de meeste auto's
in dit land vooruit komen ... en dat zegt wel wat toch ???

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door kiz »

limiet is limiet
of toch niet?

waar gebeurd:
een buschauffeur (streekvervoer) wordt door oom agent langs de kant gezet met de mededeling "u rijdt te hard". Chauffeur verwerpt dit. Agent meldt "onze apparatuur is geijkt, en volgens onze apparatuur reed u te hard". Chauffeur pakt zijn tachograafschijf (jawel, óók geijkt!) en bewijst dat hij niet te hard reed.
Het verschil tussen beide geijkte apparaten bedroeg 5 gemeten km/h, volgens de agent bleef er na correctie dus nog een snelheidsovertreding over (van 1 km/u) terwijl op de tachograafschijf een maximum van 50 was vastgelegd. Waarmee de "limiet" dus discutabel is.
Overigens, de chauffeur in kwestie is niet bekeurd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het punt om het streekvervoer sneller te laten gaan is onzin. Daarbij deze bussen zijn niet van diezelfde veiligheden voorzien zoals een touringcar die wel 100 km per uur mag. Dit zijn de TEMPO 100 bussen. Voor openbaar vervoer is 80 eigenlijk nog te hard. Wanneer ik met een volle bus over de weg 80 km per uur rijdt en ik moet afremmen of uitwijken (wat ik overigens niet doe) dan gaat het volledig mis. Bij een volle bus met ingenomen staanplaatsen zal ik nimmer 80 rijden, maar 65 a 70 km per uur. Dit vanwege de veiligheid. De staande mensen kunnen door de voorruit van ruim anderhalve centimeter dik worden gelanceerd plus dat de gene die vooraan de bus staan worden geplet door de mensen die achter staan.

Er is een limiet, maar bij een snelheidsmeting heb je ook te maken met correctie. Op de snelweg is dat 3 procent en buiten de snelweg is dat 3 km. Met andere woorden wanneer je een bekeuring krijgt voor 10 km hard heb je " in weze" 13 km te hard gereden. Het verschil in remweg scheelt ook nog eens een meter of 10.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door kiz »

Er is een limiet, maar bij een snelheidsmeting heb je ook te maken met correctie.
Die correctie is ter voorkóming van discussies over afwijkingen die ook in geijkte apparatuur kunnen voorkomen. (zie mijn eerdere posting: 2 geijkte apparaten die 5 km/u verschillen in gemeten snelheid) Deze correctie wordt in het vóórdeel van de bestuurder toegepast (dus afgetrokken van de gemeten snelheid). Als je een bon krijgt wegens 10 km/u te hard wil dat dus niet persé zeggen dat je daadwerkelijk 13 km/u te hard hebt gereden.

gerrit dekzeil
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jun 2006 21:40

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door gerrit dekzeil »

Ook zoiets bij overtreding van 50 km te hard, direct nooit meer rijbewijs terug, 50 km is niet echt klein beetje te hard.

Bellen met gsm zonder carkit door bestuurder, ook rijbewijs kwijt en nooit meer terug

Limiet is limiet en regels zijn regels !
Echter om in dit geval over te gaan tot invordering van het rijbewijs is wat drastisch. Immers de notoire snelheidsduivels leveren hun bijdrage aan de staatskas.
Wellicht voor de overheid nog een optie om de staatskas te spekken: bekeur ook al die automobilisten die zonder richting aan te geven van rijstrook veranderen.

Spiderben
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:57

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Spiderben »

Cuybertomaat,

Daar ben je weer maar dan in een ander onderwerp :wink:

Ik bedoel niet met harder rijden, snelheid zonder grenzen. Dit zou te gevaarlijk worden als er iemand even niet op let etc. Het reactie vermogen van de mens is echt niet altijd optimaal. Denk aan lang werken, afstand, stress in gedachten etc.

Als voorbeeld:

Op de snelwegen: na 22.00 uur s'avonds en tot 6.00 uur s'morgens max. 140 en overdag bij weinig verkeer (op rustige wegen) max. 130

Op auto wegen: max. dan 120 en max. 110

op 80 km wegen: max. dan 100 en max. 90

in de bebouwde kom max. dan 70 en 65

Wel moet de huidige snelheids limiet gehandhaaft blijven, maar als de politie zelf controleert met apparatuur dan is er best een eerlijk joviaal en rechtvaardig beleid te handhaven.

En geloof me ongelukken onstaan 9 van de 10 keer door extreem hard en gevaarlijk rijden en niet opletten, teveel alcohol op en te veel met andere zaken bezig zijn waaronder bellen en geen afstand houden.

Met de juiste mentaliteit in het verkeer kun je op sommige plaasten best iets harder rijden.

Overigens vindt ik wel dat ze alcohol in het verkeer helemaal moeten verbieden.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Snelheidslimieten

Kunnen wel degelijk diskutabel zijn en soms erg onlogisch.
De Basisweg Amsterdam is zo'n weg waar eerst 70 gereden mag worden en plotseling (terwijl daarvoor een aanduiding ontbrak --stukgereden??--) over ging in 50 km/u.
En duidelijk moet zijn dat er aan deweg zelf niets was veranderd wat een 70 km- of 50 km/u zou rechtvaardigen (eerder maar 50 dan maar in dat geval racen de overige vekeersdeelnemers langs je heen. (Ook op het 50 km/u deel!!!
Kortom, geen enkele logica!!

Zelf ervaren dat zelfs een rechter soms te overtuigen is van een onlosiche en onredelijke situatie zoals ik ervoer tijdens de eerste maanden opening van de IJtunnel.
Daar was de limiet op 50 km/u gesteld maar iedereen reed harder.
Zelfs harder dan 70.
Taxichauffeurs zijn nu zeker een goede prooi maar ook in die tijd waar het taxirijden nog een vak was kreeg een chauffeur wel eens in zo'n situatie een bekeuring zoals ondergetekende.

Bij de rechter wees ik op het toen bekende artikel 25; "Hij die het verkeer in gevaar brengt of geacht kan worden in gevaar te brengen..." en aanvoerde dat als ik 50 km/u zou rijden in de IJtunnel ik geacht mag worden het overige verkeer in gevaar te brengen.

De rechter kon niets anders dan veroordelen maar dan wel zonder boeteoplegging en enkele weken nadien is het een 70 km limiet geworden.

Grootvader

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Bailey »

Op zich ben ik wel van mening dat een limiet een limiet is. Als je het gaat aanpassen dat iemand maximaal 5 kilometer te hard rijdt, dan gaat degene die 6 kilometer te hard rijdt weer klagen.

Aan de andere kant: waarom sneaky ergens langs de kant van de weg in een auto gaan zitten om mensen die een paar kilometer te hard rijden te pakken, terwijl je ook mensen voor andere dingen kan bekeuren?

De laatste tijd regent het veel en zelfs in hoosbuien zie ik nog mensen zonder licht rijden. De auto's zijn dan bijna niet te zien. Voor zover ik weet moet je altijd nog verlichting aan doen bij verminderd zicht. En het zicht tijdens hoosbuien is echt een stuk verminderd. Daar kunnen ze een hoop mensen op bekeuren, maar dat doen ze niet. Nee, want dan moeten ze de auto uit (in de gietende regen!!) en het kost allemaal te veel moeite. En zo kan ik nog veel voorbeelden geven.

Nog eentje dan: bij mij beneden van de flat staan vaak auto's niet in de vakken geparkeerd. Soms zelfs zo dat het in- en/of uitrijden van de garage lastig is. Ik heb toen eens de politie een mailtje gestuurd om te vragen of er niet wat gedaan kan worden. Als antwoord kreeg ik 'we weten ervan, maar we weten niet wat we eraan moeten doen'. DUH?!?!?! Gewoon tig keer op een dag controleren en boetes geven, dan leren ze het vanzelf wel af.

Maar nee hoor....droog in een auto zitten en een camara foto's laten maken van iemand die 5 kilometer te hard rijdt is veel makkelijker.

Uitvinder
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2003 15:58

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Uitvinder »

De rechter kon niets anders dan veroordelen maar dan wel zonder boeteoplegging en enkele weken nadien is het een 70 km limiet geworden
Dus u bent in feite de uitvinder van dit limiet 8)

Spiderben
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:57

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Spiderben »

:idea: Bailey,

Dat van dat licht vind ik een goed idee dat u dit meld. Ja laten ze daar maar beter opletten en ook op geen richting aangeven, ja je hebt ze de bij die ook geen richting aangeven als ze plots naar links of rechts moeten. En dan heb ik het heus niet alleen over jonge mensen

Zogenaamd stoer gedrag. Ik zou zeggen doe deze gasten allemaal een pampertje om. Lijkt wel een modetrent. Alhoewel ik het idee krijg dat het weer een beetje op zijn retour is.

Maar goed u ben het ook wel een beetje eens met mij dat ze niet zo moeten zitten muggenziften. Aso gedrag gelijk bekeuren. Maar het moet niet zo zijn dat de politie alle burgers gaat behandelen als kleuters. En dat is in Nederland een beetje aan de hand.

Aan de ene kant wordt je bijna niet bestrtaft als je b.v. als voetbalsuppotter ?? allerlei vernielingen aanricht of bus hokjes in elkaar trapt en mogen we met zijn allen zuipen tot vroeg in de ochtend, Moet ook een wet op komen. Maar wel blijven bekeuren op en paar km te hard rijden terwijl je veilig en zeker rijdt.

Het is zo'n kinderlijk land aan het worden. Met aan de ene kant de burgers op zo veel mogelijk manieren geld aftroggelen en aan de andere kant geen ruggegraad tonen.

Dit ervaar ik in een democratisch land als enorm onplezierig.

Natuurlijk weet ik ook wel dat dit merendeels een zaak van de politiek is en dat je kunt stemmen en zo. Maar intussen tijd verandert er niets.

Goed dat u ook het punt aanhaalde van parkeren en hoe de politie daar op reageert. Juist daar moet worden ingegrepen en bekeurt worden omdat dit niet getuigd van de goede mentaliteit.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Bailey »

Dat muggenziften vind ik dus ook irritant. Zeker omdat er nog zoveel meer dingen zijn.

Ik heb al eens voorgesteld om hier bij de garage een camara op te hangen, dan hoeven ze er nog geeneens naar toe. Maar ja...daar moet de gemeente weer toestemming voor geven en dat doen ze niet.

Ze hebben hier een keer een gozer proberen te pakken omdat die op straat een joint liep te roken. Hij viel niemand lastig en er was niks aan de hand. Totdat de politie kwam, doen werd het hommeles. Ik heb ook gezegd dat ik het raar vind dat ze wel iemand pakken die niemand wat kwaad doet, maar de gasten die hier verkeerd geparkeerd staan (ook op de invalideplaats!) die komen overal mee weg.

Ik woon bij een park waarbij dagelijks opgeschoten rotjong met 70 kilometer per uur rondrijden op de brommer. Er lopen daar kinderen, honden, katten, eenden enz. Maar die gasten rijden daar echt 70 kilometer per uur. In de 8 jaar dat ik hier woon is er nog nooit politie geweest. 1 Kilometer verderop staan ze met een camera voor automobilisten die iets te hard rijden, terwijl al ze een uurtje in dit park gaan staan ze veel meer verdienen.

Ja jeetje...ik kan er wel een heel boekwerk over schrijven :wink: De politie zou zeer meer moeten concentreren op alle dingen die niet mogen, ipv nagenoeg alleen op het te hard rijden. Kijken gasten die 180 rijden mogen ze van mij uiteraard oppakken, maar kijk ook eens naar andere overtredingen ipv alleen naar 5 kilometer te hard rijden.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door D1RK »

Hoewel ik het vroeger met de meeste eens was....

Ik heb ooit op een 80 KM weg waar je snacht's rustig 120 zou kunnen rijden plotseling een koe zien oversteken!
Als ik daar 120 zou rijden heb ik een goed gevulde vriezer met vers vlees, en een nieuwe auto nodig!

In de 50 Km zone dus bebouwde kom als puber een bril gekregen, wat je nu ziet zie ik al jaren zij deze dame!
Probeer eens via mijn bril veilig over te steken???
Er zijn ook trage rollators met slechte ogen en trage reactie!
En wat als je nachtblind bent, dus ook daar geen 55Km omdat ze pas bij 56 beginnen te schrijven!

Als ik nu 10% langzamer rijd dan de andere hier, bespaar ik 15% brandstof, verder gaan remmen en banden ook langer mee, hoef minder op te trekken na iedere bocht, kan naar iedere agent mijn hele hand laten zien in plaats van die ene vinger....
Verder kan ik door tijdig gas los voor stoplicht vaak die hardrijders voorbij gaan met nog enige snelheid, terwijl zij vanuit stilstand weg proberen te scheuren!

Ik heb geleerd dat een Groene Golf ook voor Rode NIet Volkswagens is!
Relax en geniet van het uitzicht, en ga anders aan auto cross doen, rij ze in puin, ga vol gas de sloot in en niet ik maar het publiek drijf nat, en ik kon een keer zelfs weer terug rijden en de baan op!
Ik kreeg toende poedelprijs, een kluif voor de hond!
Dus ik durf wel, en de Politie heeft ook wel eens bonnen uitgeschreven voor de snelste op het stuk voor de start!
De Kado bonnen van de Autoshop, toch leuk om zo ook eens een bon van de Politie te krijgen!
Alleen jammer dat ik wegens te hoge snelheid de volgende bocht niet kon halen....
2x keer plons en total losssssssss

Ik was dus iemand die dacht dat hij beter kon rijden dan andere!

Spiderben
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:57

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Spiderben »

Tja Dirk,

Erg persoonlijk allemaal. Als je borden met overstekend wild tegenkomt hoef je geen 120 te gaan rijden maar volstaat 80, 85 of 90 ook.

Een koe een weg oversteken is hetzelfde als getrofffen worden door een bliksemslag.

Vind de reactie van u niet zo sterk. Als ik 60 rij en er komt een bocht aan ga ik echt niet vol in de remmen maar laat de auto gewoon rustig uitrvieren en rem af.

Ook rij ik regelmatig op een snelweg afhankelijk van of ik ergens snel naar toe moet wel 100 km per uur. Goed voor het milieu en zolang ik rechts blijf rijden kan iedereen mij voorbij.

Ik heb het dus over automoblisten (het grooste gros dus) die goed kan autorijden.

Als ik met 50 km per uur niet goed op let en even in gedachten ben of zo dan kan ik ook iemand de hemel in rijden.

Nee dat is ook niet de insteek. Het gaat erom dat je als overhiedinstantie serieus moet om gaan met je burgers. Ik ben dan ook absoluut geen fan van meneer Spee....K. Spee...als u begrijpt wie ik bedoel. Je mag niet achter de kerk plassen ook al krijg je een blaasontsteking !!

Spiderben
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:57

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door Spiderben »

Bailey,

:wink: U bent een mens naar mijn hart, Voor zover ik weet zijn de meeste Nederlanders wel zo. Ik vind het dan ook niet nodig om met u verder te disccuseren en wil u bedanken voor de goede reactie. Ik hoop dat we op deze manier meer mensen weten te overtuigen en dat er ooit nog eens een rechtvaardig beleid gevoerd gaat worden door onze overheid die de politie weer aanstuurt.

Bedankt ! :D

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Te hard rijden en bekeuren door politie/radar etc.

Ongelezen bericht door cybertomaat »

@ spiderben ......
Heb de discussie gevolgd en snap wat je bedoeld.
Ik sta geloof ik wel achter je (maar heb toch geen auto)

@ maarten1234 ......
Het punt om het streekvervoer sneller te laten gaan is onzin. Daarbij deze bussen zijn niet van diezelfde veiligheden voorzien zoals een touringcar die wel 100 km per uur mag.
Word het zo ie zo niet eens tijd om die bussen ALLEMAAL (nog)
veiliger te maken ???
En veel meer van die veel veiligere bussen in te zetten ???

Geen staanplaatsen meer maar alleen zitplaatsen MET GORDEL .

Word je bus overzichtelijker ...... DUS veiliger.

Worden de pasagiers tevredener = DUS veiliger.

Gaan er meer mensen met de bus = goed voor t millieu
EN tegen files !!!

Zijn er meer chauffeurs nodig = goed voor de werkgelegenheid.

Of ben ik nou WEER te idealistisch ??? (ik noem t liever realistisch)

>cybertomaat<

Gesloten