LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] evt beslaglegging
evt beslaglegging
Mijn moeder heeft een schuld die ze niet snel kan terug betalen.
Ik ben bang dat dit uitloopt op een beslaglegging, maar kunnen ze aan spullen van mij komen ?
(20jaar, veel aankoopbewijzen nog in bezit, pc onderdelen, scooter enz, ben nog student ict, en aan leermiddelen mogen ze niet komen ?)
En de spullen van mijn zus ? woont ook nog bij mijn moeder maar werkt wel.
Heb al een beetje gesearchd, maar wil graag zekerheid.
Ik ben bang dat dit uitloopt op een beslaglegging, maar kunnen ze aan spullen van mij komen ?
(20jaar, veel aankoopbewijzen nog in bezit, pc onderdelen, scooter enz, ben nog student ict, en aan leermiddelen mogen ze niet komen ?)
En de spullen van mijn zus ? woont ook nog bij mijn moeder maar werkt wel.
Heb al een beetje gesearchd, maar wil graag zekerheid.
Re: evt beslaglegging
Dat wil ik ook graag weten,
Ik woon samen met mijn vriend en nu we samen op het contract staan, blijkt hij veel schulden te hebben..
Het grootste gedeelte van de inboedel is van mij, maar kunnen ze hier
nu ook aankomen,. of ie er een manier waarop ik kan zorgen
dat ze mijn meubels met rust laten en alleen zijn of onze gesamelijke spullen meenemen?
groetjes triescha
Ik woon samen met mijn vriend en nu we samen op het contract staan, blijkt hij veel schulden te hebben..
Het grootste gedeelte van de inboedel is van mij, maar kunnen ze hier
nu ook aankomen,. of ie er een manier waarop ik kan zorgen
dat ze mijn meubels met rust laten en alleen zijn of onze gesamelijke spullen meenemen?
groetjes triescha
heb even wat op internet opgezocht, maar het kan niet dat een deurwaarder beslag gaat leggen op jouw spullen nav een vordering van een ander.
het is wel belangrijk dat je dit met bewijsstukken kan aantonen... Aankoopbonnen of garantiebewijzen op naam bijvoorbeeld.
het is wel belangrijk dat je dit met bewijsstukken kan aantonen... Aankoopbonnen of garantiebewijzen op naam bijvoorbeeld.
ja maar er zijn ook mensen die geen bewijsen hebben en niet iedereen bewaard de bonnen
dan kan het nog wel lastig worden.
advies: Haal de spullen uit de woning en sla het ergens op. bijvoorbeld familie of vrienden.
advies: Haal de spullen uit de woning en sla het ergens op. bijvoorbeld familie of vrienden.
Dan zak je nog verder in de ellende, als ze hier achter komen. Dus een advies dat je zeker niet op moet volgen.
-
advies: Haal de spullen uit de woning en sla het ergens op. bijvoorbeld familie of vrienden
Als het je eigen spullen zijn dan is daar niks op tegen. En zolang een beslag er nog niet is mag zelfs degene die het beslag ziet aankomen best zijn of haar spullen weghalen. Het wordt pas illegaal als de spullen eenmaal beslagen zijn.Dan zak je nog verder in de ellende, als ze hier achter komen. Dus een advies dat je zeker niet op moet volgen.
Een geweldig advies Bor. Hoe belazer je de kluit. Hulde hulde voor jou. Ze zakken steeds verder weg in het moeras.
Je hebt het over een schuld die je moeder niet kan betalen.
Er is dus een vonnis. Is dit betekend. Is er een regeling. Komt je moeder die regeling na. Is er te praten met de betreffende deurwaarder want een beslaglegging kost doorgaans meer dan dat het oplevert. Heb je zelf eventueel iets achter de hand (of anderen die willen bijspringen) om zelf de inboedel te kopen? Heeft jouw moeder inkomen? Is de Wet Schuldsanering niet iets voor haar? Kortom aktie ondenemen.....
Er is dus een vonnis. Is dit betekend. Is er een regeling. Komt je moeder die regeling na. Is er te praten met de betreffende deurwaarder want een beslaglegging kost doorgaans meer dan dat het oplevert. Heb je zelf eventueel iets achter de hand (of anderen die willen bijspringen) om zelf de inboedel te kopen? Heeft jouw moeder inkomen? Is de Wet Schuldsanering niet iets voor haar? Kortom aktie ondenemen.....
@jonjo: heel normaal om dat op deze manier te doen, gebeurt dagelijks. En volgens mij ben je nog steeds zelf de baas over je , aantoonbaar, eigen spullen. Daar mag je mee doen wat je wilt! Dat jij dat niet "netjes" vindt is jouw probleem, ik heb er absoluut geen moeite mee!
-
Jonjo, dat is onzin en dat weet je zelf ook.Een geweldig advies Bor. Hoe belazer je de kluit. Hulde hulde voor jou. Ze zakken steeds verder weg in het moeras.
Zelfs als er een vonnis is mag ik best bijvoorbeeld mijn auto naar mijn vader brengen. Het is immers mijn auto. Ik mag ook best flessen dure cognac verstoppen. Het zijn immers mijn flessen. Ik mag de cognac zelfs opdrinken als ik dat wil of de auto in de prak rijden. Als de deurwaarder een dag later beslag komt leggen heeft hij gewoon pech gehad.
Pas als de deurwaarder langs is geweest voor beslaglegging mag ik dat niet meer doen. Verder kan een crediteur ook bepaalde rechtshandelingen vernietigen als die zijn aangegaan met gerelateerde personen en/of met het doel crediteuren te benadelen. Bijvoorbeeld als ik vlak voor het beslag mijn auto voor een appel en een ei aan mijn broer verkoop.
Bezit je zelf soms een incassobureau of deurwaarderskantoor?
Nee niets van dit alles.
-
Nou dan.
Deurwaarders en incassobureaux kunnen en mogen veel, maar kunnen en mogen ook veel niet. Veel mensen beseffen dat niet en betalen soms onder dreiging van een procedure of beslag terwijl dat soms helemaal niet hoeft. En nu deze zaak weer: de spullen zijn nota bene eigendom van TS!
Jouw advies is altijd "gewoon betalen", eventueel met een sarcastische sneer dat ze tenminste hun kleren mogen houden. Nee, daar hebben ze wat aan! TS zou dus volgens jou zijn eigen spullen onrechtmatig moeten laten beslaan voor een vordering waar hij buiten staat!
Wat is je volgende advies, voor de deurwaarder voorover bukken?
Deurwaarders en incassobureaux kunnen en mogen veel, maar kunnen en mogen ook veel niet. Veel mensen beseffen dat niet en betalen soms onder dreiging van een procedure of beslag terwijl dat soms helemaal niet hoeft. En nu deze zaak weer: de spullen zijn nota bene eigendom van TS!
Jouw advies is altijd "gewoon betalen", eventueel met een sarcastische sneer dat ze tenminste hun kleren mogen houden. Nee, daar hebben ze wat aan! TS zou dus volgens jou zijn eigen spullen onrechtmatig moeten laten beslaan voor een vordering waar hij buiten staat!
Wat is je volgende advies, voor de deurwaarder voorover bukken?
Als er aankoopbewijzen zijn op NAAM.Dan hoeft TS zich geen zorgen te maken voor alleen die spullen. Voor andere spullen, "van mijn zus" geldt dit uiteraard niet. Je moet mensen die al in de problemen zitten geen adviezen geven waardoor ze nog verder het moeras in zakken. Wat caruso betreft, fijne mentaliteit heb je. Voorwaar bravo, maar niet heus.
Volgens mij komt mijn mening overeen met die van Bor. Hij verwoordt het anders maar komt het op hetzelfde neer! En wat betreft mijn mentaliteit, daar hoef je je niet druk over te maken! Ik heb nog een opvoeding gehad, maar probeer in deze wel te voorkomen dat "derden" aan spullen komen waar ze geen recht op hebben, en ja, dan laat ik die spullen dus "verdwijnen". Niets mis mee!
-
Precies. Zolang geen beslag is gelegd mag je met je eigen spullen doen wat je wil. Ik zou in een soortgelijke situatie mijn spullen strikt gescheiden houden en misschien ook wel weghalen, gewoon omdat ik niet die discussie met een deurwaarder wil aangaan.
Wanneer het trouwens bepaalde belastingschulden betreft kan de fiscus wel bodembeslag leggen, wat betekent dat zaken op de bodem van de belastingschuldige beslagen worden, ook als ze van een ander zijn. Ook dat kan je vermijden door de spullen weg te halen. En Jonjo, dat is absoluut niet illegaal.
Maar los daarvan denk ik niet dat een deurwaarder zomaar de spullen van TS zal gaan beslaan. Eerst kijkt zo'n kerel of hij andere zaken kan beslaan. Liefst beslaan ze een bankrekening en het salaris, dan gaat het geld direct naar de schuldeiser. Als dat niet lukt gaan ze kijken of de waardevolle zaken kunnen beslaan, zoals aadelen, obligaties, de auto, het huis en sieraden. Boeken, meubels en stereo-, speelgoed, TV- en computerapparatuur levert vaak niet veel op (tweedehands prijzen), en de deurwaarder moet een verkoop organiseren wat ook weer geld kost. Een deurwaarder zal echt niet snel spullen van huisgenoten gaan beslaan als die duidelijk gescheiden worden gehouden: dat is hem veel te veel moeite. Bovendien loopt zo'n man het risico op een schadeclaim als de beslaglegging niet terecht is.
Wanneer het trouwens bepaalde belastingschulden betreft kan de fiscus wel bodembeslag leggen, wat betekent dat zaken op de bodem van de belastingschuldige beslagen worden, ook als ze van een ander zijn. Ook dat kan je vermijden door de spullen weg te halen. En Jonjo, dat is absoluut niet illegaal.
Maar los daarvan denk ik niet dat een deurwaarder zomaar de spullen van TS zal gaan beslaan. Eerst kijkt zo'n kerel of hij andere zaken kan beslaan. Liefst beslaan ze een bankrekening en het salaris, dan gaat het geld direct naar de schuldeiser. Als dat niet lukt gaan ze kijken of de waardevolle zaken kunnen beslaan, zoals aadelen, obligaties, de auto, het huis en sieraden. Boeken, meubels en stereo-, speelgoed, TV- en computerapparatuur levert vaak niet veel op (tweedehands prijzen), en de deurwaarder moet een verkoop organiseren wat ook weer geld kost. Een deurwaarder zal echt niet snel spullen van huisgenoten gaan beslaan als die duidelijk gescheiden worden gehouden: dat is hem veel te veel moeite. Bovendien loopt zo'n man het risico op een schadeclaim als de beslaglegging niet terecht is.