LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 120 cm brede lades, ervaringen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
capricorn
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 dec 2005 20:59

120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door capricorn »

heeft iemand ervaring met 120 cm brede lades, bijvoorbeeld een blok van 2 diepe lades en daarboven een bestek lade. Is dat nog praktisch genoeg of trek je jezelf en breuk aan die lades, als ze allemaal gewoon gevuld zijn?

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door marpet »

Ik had bij diverse mensen gekeken, voordat ik mijn keuken kocht. Mijn ervaring was dat de spullen allemaal wat ongeordend in de lades van 120 stonden. Ik heb zelf gekozen voor de 60 cm lades. Ik heb twee ladeblokken van 60 cm naast elkaar, precies in het midden daarvan ligt het hart van de kookplaat.

WARNING!
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mei 2007 17:15

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door WARNING! »

Deze laden kunnen beter niet worden gecombineerd met 60MM dik werkblad i.v.m. het gewicht van de blokjes en het koofje van het werkblad aan de voorkant.

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door joost28 »

Ik twijfel ook over die 120 brede lades. Het geeft de keuken wel een ruimtelijk effect, maar ik ben bang dat het lompe en logge dingen zijn.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door D1RK »

Een erg volle lade van 120 cm heeft meestal dezelfde rails als de 60 cm!

Dus deze zal eerder doorbuigen en kapot gaan, daarom, neem een compromis en kies voor 90 cm!
Zelfs in diverse bouwmarkten en Ikea heeft deze maat, te groot is vragen om problemen, tenzij ze extra zware rails gaan maken en verstevigde bodems....

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door miraltje »

@ joost

hier is wel een oplossing voor als het ruimtelijk effect belangrijk is.

je koppelt dan 2 kasten van 60cm aan elkaar in combinatie met een front van 120 cm.

je trekt dan wel 2 lades tegelijk open maar doordat het gewicht over 2 extra rails loopt zal dit niet zwaar lopen en/of naar verloop van tijd door buigen.

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door joost28 »

Ok, dat wist ik niet.

Het idee is een inductieplaat van 80 cm breed in het midden van de lades van 120.

Maar we kunnen dus gewoon 2 blokken maken met 2 lades van 60. Zie je dan in het frontale zicht 1 lade van 120???

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door maxx »

Een erg volle lade van 120 cm heeft meestal dezelfde rails als de 60 cm!

Dus deze zal eerder doorbuigen en kapot gaan, daarom, neem een compromis en kies voor 90 cm!
Beste Dirk,


Een geleider die doorbuigt? Ik denk dat je de ladebodem bedoelt. Bij de betere merken wordt bij brede laden een vorm van ondersteuning in het midden van de ladebodem gemaakt.

2 Kasten van 60 ipv 1 van 120cm betekent altijd een meerprijs. Het betekent altijd ruimteverlies. Een lade van 120cm heeft 20% meer capaciteit dan 2 van 60cm (2 geleiders, ladezijwanden en 2 kastwanden minder)

Beste Joost28,

Je kunt ook gebruik maken van een 1 kast 120cm met middengedeelde fronten. Hierdoor lijkt de 120cm op 2 van 60cm. 2 kasten van 60cm met 1 front 120 kan ook maar zal een meerprijs hebben.

Wat organisatie IN de lade betreft hebben bijna alle leveranciers indelingen om de laden gebruksvriendelijker te maken.

MVG

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Maxx...

Bijna volledig met je eens, maar er zijn mindere merken die er wel duur uitzien voor de leek....

De rails hebben soms zwakke plastic wieltjes, dus niet de rail zelf maar dat wieltje en het lagertje dus!

De bodem moet ook steviger, en dat vergeten sommige helaas....!

Dat je door het ontbreken van de 2 rails en kast 20% wint was ik vergeten, maar daarom is soms 90 beter... niet zo groot, en alleen in erg grote woningen met ruime keukens is het 120 cm mooi, dus de meeste zullen aan 90 cm betere compositie hebben dan..

Maar persoonlijke mening van mijn telde natuurlijk niet, maar wil niet dat mensen spijt krijgen en zeg daarom soms mijn persoonlijke voorkeur!

capricorn
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 dec 2005 20:59

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door capricorn »

90 is ook zeker mooi, maar je zit dan altijd met het symmetrische aspect van de keuken. Omdat keukens in de basis worden opgebouwd uit 60 brede elementen moet je bij een 90 dus vaak met een 30 breed element gaan werken om weer op de 120 (2x60) uit te komen en daarmee weer in de lijn van de 60 brede elementen te vallen.
Het blijft dus altijd weer een beetje puzzelwerk en afwegen van symmetrie tegen pragmatisch gebruik. Door je beschikbare afmetingen loop je vaak al tegen het symmetrieprobleem aan.
Dat is mijn ervaring de afgelopen maanden bij het vinden naar de juiste opstelling. 2 x 60 lijkt me wel het meest degelijke en praktische maar staat weer minder mooi en is weer wat duurder wat maxx al zei, je betaalt namelijk per kast en als ie 2 x zo breed is is ie niet 2 x zo duur.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: 120 cm brede lades, ervaringen?

Ongelezen bericht door D1RK »

Een straat gerichte keuken gezien, dus geen boven kasten, dus dan is die 90 cm erg mooi, de hoeken en dan pas die 60cm kasten!

3x 90 is 2,7 M dus ruim en mooi en een 1.2 zou dus 2x 120+ 30 cm en waar doe je die dan?

Maar het is dus ook afhankelijk van ruimte, dus beide moeten leverbaar zijn, soms is disign belangrijker dan levensduur bij diverse klanten!

Gesloten