LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pyrolyse

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Pyrolyse

Ongelezen bericht door joost28 »

Heeft iemand een oven met pyrolyse functie?

Hoe werkt dit en bevalt het goed???

Is een oven met pyrolyse altijd met een email binnekant?

capricorn
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 dec 2005 20:59

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door capricorn »

dat weet ik niet, maar je moet er in ieder geval wel een prijzige aanpassing op je groepenkast voor doen. een zogenaamde 3 fasen aansluiting, omdat de ovens met pyrolyse boven het standaardmaximum van 3500 Watt verbruik op een stopcontact komen.

ik weet niet of je je oven vaak schoon wil maken, maar ik doe dat niet vaker dan een keer in het jaar in de praktijk. Ik vind een oven een echt gebruiksvoorwerp en die hoeft van mij niet kraakhelder te zijn na gebruik.

djenie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:19

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door djenie »

Ik weet niet wat capricon voor pyrolyse oven in gedachten heeft maar 3-fase stroom echt niet hoor. Ik heb nu voor de tweede keer een pyrolyse oven aangeschaft omdat ik wel van een schone oven houdt, ja ik maak hem na ieder gebruik schoon, ik weet het niet hoor maar een pan maak je na gebruik toch ook schoon :lol: de oven is beter bestand tegen hitte evenals de ruit (wordt minder heet) en idd het pyrolyse programma gebruik ik weinig omdat deze ovens makkelijker te reinigen zijn dan andere ovens, de materialen waaruit deze oven gemaakt is zijn gladder en minder poreus. Ik ben er zeer tevreden over, thans heb ik een Atag en ik had een scholtes. Eigenlijk vind ik scholtes nog gebruikersvriendelijker omdat deze nadat de timer is afgelopen, doorgaat oftewel je kan met een druk op de knop het bakproces verlengen, bij de atag moet je opnieuw het programma aanzetten, temp instellen en tijdsduur (vind ik niet erg handig maar volgens de monteur zou dit een beveiliging zijn ter voorkoming van aanbranden van t gerecht omdat je zou kunnen vergeten om de oven uit te zetten, errugg betuttelende gedachte!) Scholtes is een stuk goedkoper als de Atag alleen is de service tegenwoordig van de Boretti-groep hetgeen bekend staat als slecht. tjaa ik heb in de 6 jaar dat ik een scholtes oven had nooit een probleem gehad. Ik heb de atag gekocht omdat de keukenboer waar ik de keuken kocht geen scholtes verkocht omdat men het een B-merk vond. Ik ben wel tevreden over de Atag, snel op temperatuur,veel keuzemogelijkheden, goede bakresultaten, fijne grill en makkelijk schoon te houden en fraaie vormgeving. Hopelijk kan je iets met mijn informatie, succes ermee

capricorn
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 dec 2005 20:59

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door capricorn »

Ik heb gezien dat het idd niet voor alle pyrolyseovens geldt maar wel voor veel van die ovens. dus daar moet je wel op letten als je er een koopt.

Die gladde binnenwanden heb je trouwens ook op ovens zonder pyrolyse, dus daar hoef je geen pyrolyse voor aan te schaffen.

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door joost28 »

Ik denk je eerder kunt stellen dat er bij deze ovens bijna nooit een meerfasen aansluiting nodig is (en al helemaal geen 3 fasen). De meeste ovens vallen onder de 3,6 kW.

Wij denken aan Bosch, Siemens of Neff. Het is correct dat ovens met een email binnenzijde gemakkelijker schoon te maken zijn dan ovens met rvs binnenzijde (daar brandt het namelijk in).

Toch twijfel ik sterk over pyrolyse. Wij gebruiken de oven voornamelijk voor broodjes, croissants, pizza's en af en toe een lasagne. Het echte braad-werk hebben we nooit (we eten vegetarisch). Op zich is pyrolyse gemakkelijk, dat spreekt me aan, meet het mogelijk aantasten van de kastjes vind ik toch een bezwaar. Qua energiegebruik zal het allemaal wel meevallen, je draait het pyrolyse-programma ook niet elke week.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Joost28,


Neff gebruikt een manier die hetzelfde werkt als pyrolyse nl. Easyclean. Het voordeel van deze reinigingsmethode is dat de gebruikte temperatuur vele malen lager is dan bij pyrolyse.

Nadeel kan zijn dat Easyclean alleen op ovens verkrijgbaar is en niet op combi's. De Neff ovens zijn wel van zeer goede kwaliteit.

MVG

WARNING!
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mei 2007 17:15

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door WARNING! »

maar je moet er in ieder geval wel een prijzige aanpassing op je groepenkast voor doen. een zogenaamde 3 fasen aansluiting, omdat de ovens met pyrolyse boven het standaardmaximum van 3500 Watt verbruik op een stopcontact komen.
Ik weet niet bij wat voor pruts bedrijf dat jij werkt maar als je er geen verstand van hebt kun je beter niet reageren. Een 3 fasen aansluiting? Je weet niet eens wat dat is........sukkel(ientje).

capricorn
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 dec 2005 20:59

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door capricorn »

ik werk in ieder geval niet in de keukenbranche. ik ben alleen maar zo een vervelende consument die altijd (te) veel vragen stelt en zaken uitzoekt voordat ik wat koop, zodat ik weet dat mijn geld niet uit mijn zakken wordt geklopt. Dus ik zal je moeten doorverwijzen naar de keukenadviseur (c.q. je conculega?) die mij die tip over de ovens met pyrolyse meegaf.

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door joost28 »

@ WARNING!

Zou je in mijn topics niet zo'n toon willen aanslaan tegen mensen die meedenken met mijn vraag/probleem?

@ maxx

ik ga er vanuit dat dan de ovens van Bosch ook zeer goed zijn? Qua design wint Bosch het voor ons.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Pyrolyse

Ongelezen bericht door GWTE »

De Pyrolyse techniek (Ontleding van stoffen door verhitting) wordt gebruikt in de duurdere ovens van diverse merken waaronder de merken Siemens en Bosch. In de consumenten folder van bijvoorbeeld Siemens is zeer weinig terug te vinden over deze techniek. Omdat zeer effectief werkt word het wel veelvuldig toegepast bij de diverse merken.

Toelichting: Pyrolyse treedt vooral op bij organische stoffen (zoals vetten en oliën). Bij verhitting van deze stoffen zoals etensresten, oliën en vetten in de oven treedt eerst pyrolyse op (het uiteenvallen van stoffen), waarna de ontledingsprodukten voor de eigenlijke verbranding zorgen. Het pyrolyse proces kan plaats vinden zonder zuurstof, dit in tegenstelling tot normale verbranding (hiervoor is wel zuurstof nodig). De vuil resten in de oven vallen uiteen door de hoge temperatuur van het proces tot as. De reacties die voor dit uiteenvallen of decomposeren zorgen hebben energie nodig en daarom wordt er extra warmte aan het proces toegevoegd. Pyrolyse vindt plaats bij temperaturen boven de 300oC. In de praktijk bij huishoudelijke ovens ligt de temperatuur tussen 400 en 520 oC.

Welke oven beter is hangt natuurlijk af van de eigen wensen. Kijk een Mercedes is beter dan een Opel daarom rijden de meeste taxi’s in een Mercedes. Men fluistert dat sommige motoren van taxi’s nooit afkoelen, deze rijden dag en nacht vele honderd duizenden kilometers achter elkaar . Toch was/is Opel de bestverkochte auto. Waarom? Om prijs technisch redenen en natuurlijk het gebruik van de meeste particulieren. De meeste mensen rijden namelijk niet dag en nacht in hun bolide. Een Opel voldoet dan ook prima. Kiezen voor een topmerk (oven) is altijd goed natuurlijk.

Gesloten