LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegtermijn Sportschool

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Wouter35
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2007 14:28

Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Wouter35 »

Wij zijn een half jaar geleden lid geworden van een sportschool. We hebben destijds een abonnement voor een half jaar afgesloten om te kijken of het bevalt. Wij zijn destijds niet op de hoogte gesteld van een automatische verlenging van de abonnementsperiode. Door omstandigheden maken wij niet meer gebruik van de faciliteiten. Vorige maand bleek op eens dat er geld is afgeboek van mijn rekening voor verlenging van het abonnement. Ik heb gelijk gebeld en mij werd medegedeeld dat ik een opzegbrief kon sturen en dat ik het geld kon laten terugboeken omdat ze bevestigden dat ze de Algemene Voorwaarden niet hadden overhandigd bij het afsluiten van het abonnement. Nu krijg ik op eens een email van de directeur dat ik toch moet betalen en wel op een onacceptabele toon. Ik heb een beetje onderzoek gedaan en volgens mij sta ik in mijn recht, mee eens?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als in de regels staat dat het contract automatisch doorloopt na dat jaar, sta je niet sterk denk ik. Dat ze je de regels niet overhandigd hebben is inderdaad een zwak punt, maar je had er ook zelf naar kunnen vragen.

Ik weet het zo net nog niet of je dit gaat winnen.

Brooklyn
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2007 15:05

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Brooklyn »

Het is jammer, maar ik denk ook dat je nergens geen poot hebt om op te staan. je hebt ergens voor getekend, ook al heb je geen voorwaarden gehad, in de meeste contracten staat altijd zón mooi regeltje. bijtekenen ga ik akoord met alle voorwaarden. en als je deze dus niet hebt ontvangen of gelezen dan moet je niet tekenen tenzij je ze vertrouwt natuurlijk. Ik ga iig nooit akkoord, ik wil altijd alles zwart op wit hebben. Indien het bij mensen om gelijk of geld gaat doen mensen rare dingen.

Maar ik wens je iig veel succes!

Silodame
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2007 16:25

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Silodame »

Hoi Wouter,

Je hebt gelijk. Ze moeten je altijd de algemene voorwaarden leveren en ook ruim op tijd, zegt de wet. Op tijd betekent op z'n laatst bij het overhandigen/sturen van een factuur. Zelf ben ik zo slim geweest lid te worden van een sportschool die helemaal geen facturen stuurt, maar wel stilzwijgend verlengt totdat het abonnementsgeld flink is opgelopen. Een prettige manier van omgaan met mensen. Club Sportive heet die club.

Zet 'm op, je staat in je recht.
Groetjes van Dupi

Harry Esveld
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jan 2007 17:28

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Harry Esveld »

het is natuurlijk gel.. om te zeggen:
je staat zwak maar je zult moeten betalen of zoiets als: ookal heb je de voorwaarden niet gehad je zult moeten betalen en ieder contract heeft wel zo'n regeltje etc...

Bij sportscholen is het vaak meer een voorbedrukt formulier met persoonlijke gegevens zoals je leeftijd, gewicht en soort van abb waarop je je handtekening zet. Soms staat achterop dat formulier de algemene voorwaarden en is dat niet het geval dan moeten ze je die overhandigen of je erover informeren. Doen zij dat niet dan hebben hun een probleem en niet de sporter.
Sluit je een contract van een halfjaar dan mag je erook van uitgaan dat die na een halfjaar beeindigd wordt, tenzij ze vermelden het wordt stilzwijgend verlengd of je moet een maand van de te voren opzeggen.
Heb hetzelfde gehad bij een Achmeahealthcentre... Bij mij wilden ze het stilzwijgend verlengen met een jaar en werd mij mondeling gezegd: het is dan maandelijks opzegbaar... Toen ik dat wilde doen bleek het ineens niet te kunnen. Toen zij zich hard opstelden deed ik dat ook: heb hen toen voor de keus gesteld: of ik krijg een brief waar jullie in bevestigen dat ik mijn contract opzeg met inachtneming van een maand opzegtermijn of jullie krijgen van mijn advocaat een brief met de eis om desnoods via de rechter het contract te laten ontbinden. En dan kan ik er nog wel een paar zaken bijverzinnen om van het contract af te komen.
zoals: waar was de beloofde gediplomeerde fysiotherapeut toen ik hem nodig had?
- de medische begeleiding en het niet ingrijpen van een instructeur toen achteraf bleek dat de oefening op het app structureel verkeerd werd gedaan waardoor ik in de ziektewet kwam?
Ik moet zeggen dat ze het toen netjes hebben opgelost maar irriteer me aan de arrogante houding die ze erop na houden zo nu en dan.

het lijkt me duidelijk dat er voor deze branche duidelijke en heldere en billijke voorwaarden nodig zijn!!!!!!!!!!!

magnus L
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:34

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door magnus L »

Bij de Achmea Health Centres kan om opschorting van het lidmaatschap worden gevraagd. Op zich sympathiek, ware het niet dat daarmee het EINDE van het lidmaatschapstermijn niet wordt opgeschort. Dat leek mij vrij logisch maar dat is het volgens Achmea niet. Het betekent volgens hen alleen maar dat er voor de maanden waarin je ziek bent gemeld, geen contributie wordt afgeschreven. De algemene voorwaarden geven daarover geen uitsluitsel dus er valt verder weinig te halen. Wel een tamelijk minne streek want je kunt er bij het opzeggen van je lidmaatschap dus flink mee op de koffie komen, zoals bij mij dus het geval is, ik heb gewoon een automatische verlenging gekregen. Let dus goed op!!

Swool
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2007 15:17

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Swool »

Beste medegedupeerden,

heb het zelfde gezeik met Club Sportive:

van september 2005 tot september 2006 lid geweest,
Naar mijn weten geen handtekening gezet (?) voor stilzwijgend verlengen.
Aan de balie in iedergeval laten weten dat ik er mee stop, voor zover ik me nog kan herinneren hier geen uitschrijfbewijs van gekregen.

02-02-2007 Ik krijg een vordering vanuit het niets (op mijn oude adres)
van E 419,67 incl. E 5,67 rent en E 25,- 'kosten'. heb GGN gelijk gebeld dat er iets mis moest zijn, omdat ik al jaar geen lid meer ben, en mijn lidmaatschap voor de periode 2005/2006 al betaald had.

23-03-2007 GGN laat weten dat Club Sportive onbekend is met mijn betaling.

Ik heb ze laten weten dat het bedrag op 08-10-2005 aan de kassa betaald was.

19-04-2007 : GGN laat weten dat de vordering de periode 8 oktober 2006 t/m 7 Oktober 2007 betreft, Het bedrag is inmiddels al verhoogd naar E 457,88.

Ik heb ze laten weten dat dit niet kan kloppen, ik heb nooit enige post van ze ontvangen, en ik heb i.i.g. mondeling aan de balie opgezegd.

27-07-2007: GGN geeft mij 'een laatste kans voor dagvaardiging', het bedrag is inmiddels opgelopen tot E 469,65.

Ik ben absoluut niet van plan te gaan betalen,

BIJ DEZE WIL IK IEDEREEN OPROEPEN NIETS TE BETALEN!!!

Samen staan we sterk, en als er ergens een rechtzaak van komt, stel ik voor met zijn allen mee te gaan!
Het staat hier vol met berichten van gedupeerde mensen

We staan sterk omdat Club Sportive zijn administratie niet op orde heeft, het KAN gewoon niet dat wij daar voor moeten opdraaien!
reacties graag naar [email protected]
groet, Stef

Ree
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:48

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Ree »

Ik ben aan het overwegen om voor 48,- in de strijd te gaan (principe) tegen de contract-goochelaars (FF). Is er iemand die ondertussen een succes heeft bereikt in strijd tegen deze contract-criminelen?
Graag verneem ik iets positiefs wat mijn strijdlust versterkt! Ik ben bereid te betalen voor principes maar er zijn grenzen.

Ree :x :evil:

Peter weet het beter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2007 17:53

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Peter weet het beter »

Mensen, als je ergens geen verstand van hebt, ga dan ook geen antwoorden proberen te geven. Niemand heeft iets aan een ongefundeerde mening. Sterker nog: het kan iemand op een geheel verkeerd spoor zetten.

Algemene voorwaarden moeten ter hand worden gesteld. Zo simpel is dat. Als dat niet is gebeurd, gelden ze niet.

PJSupreme
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2008 20:39

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door PJSupreme »

Wellicht helpt bijgaande tekst:

Mijn interpretatie: stilzwijgend verlengen kan en mag tot maximaal 3 maanden. Of het een wet is geworden heb ik nog niet gevonden :lol:

(Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 30 520, nr. 6 3)

In de huidige situatie is stilzwijgende verlenging van langer dan een jaar
(artikel 236, onderdeel j) een beding dat voorkomt op de zwarte lijst. In het wetsvoorstel wordt voorgesteld om alle stilzwijgende verlengingen langer dan 3 maanden voortaan als onredelijk bezwarend aan te merken. De andere mogelijkheden die de aanbieder heeft, zijn de overeenkomst beëindigen ofwel de overeenkomst voor bepaalde tijd omzetten in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, dat op ieder moment met een opzegtermijn van een maand kan worden beëindigd.
Een stilzwijgende verlenging van drie maanden blijft dus wel tot de mogelijkheden behoren, en is voor de aanbieders dus een alternatief voor omzetting in een overeenkomst voor onbepaalde tijd of beëindiging van het contract. Dit betekent dat stilzwijgende verlenging door elkaar opvolgende kwartaalabonnementen, zoals voorkomt bij kranten, wél mogelijk blijft. Immers, de gevolgen van stilzwijgende verlenging zijn hier voor de consument te overzien.

PJSupreme
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2008 20:39

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door PJSupreme »

Wellicht helpt bijgaande tekst:

Mijn interpretatie: stilzwijgend verlengen kan en mag tot maximaal 3 maanden. Of het een wet is geworden heb ik nog niet gevonden :lol:

(Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 30 520, nr. 6 3)

In de huidige situatie is stilzwijgende verlenging van langer dan een jaar
(artikel 236, onderdeel j) een beding dat voorkomt op de zwarte lijst. In het wetsvoorstel wordt voorgesteld om alle stilzwijgende verlengingen langer dan 3 maanden voortaan als onredelijk bezwarend aan te merken. De andere mogelijkheden die de aanbieder heeft, zijn de overeenkomst beëindigen ofwel de overeenkomst voor bepaalde tijd omzetten in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, dat op ieder moment met een opzegtermijn van een maand kan worden beëindigd.
Een stilzwijgende verlenging van drie maanden blijft dus wel tot de mogelijkheden behoren, en is voor de aanbieders dus een alternatief voor omzetting in een overeenkomst voor onbepaalde tijd of beëindiging van het contract. Dit betekent dat stilzwijgende verlenging door elkaar opvolgende kwartaalabonnementen, zoals voorkomt bij kranten, wél mogelijk blijft. Immers, de gevolgen van stilzwijgende verlenging zijn hier voor de consument te overzien.

Anja3
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2008 15:58

Re: Opzegtermijn Sportschool

Ongelezen bericht door Anja3 »


Gesloten