LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoopsom oude hypotheek in nieuwe storten?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
sjors123
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:07

Afkoopsom oude hypotheek in nieuwe storten?

Ongelezen bericht door sjors123 »

Hallo

Onze oude hypotheek is per eind april overgesloten naar een hypotheek bij een andere maatschappij. Over enkele dagen wordt de afkoopsom van de oude hypotheek op onze rekening overgemaakt (ingelegde spaarpremie, rond de 11000 euro). Moeten we dit bedrag vervolgens weer storten in de nieuwe hypotheek om zodoende een lagere maandlast te realiseren, of kunnen we met dit geld in principe doen wat we willen?

Groet

Sjors

IntegerEnEerlijk
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2007 11:58

Re: Afkoopsom oude hypotheek in nieuwe storten?

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

Lijkt me een vraag voor je adviseur. Waar heb je deze anders voor.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Afkoopsom oude hypotheek in nieuwe storten?

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

In principe mag je met geld doen wat je wilt.

Wat zei je adviseur over deze waarde? Was het verstandig om deze waarde naar de nieuwe polis over te hevelen? Heeft de persoon je dan verteld dat je afkoopwaarde ook rechtstreeks naar de nieuwe maatschappij moet overboeken om een mogelijke belastingclaim te omzeilen???

Wanneer de afkoopwaarde van de oude polis meer waarde kent dan dat je zelf betaald hebt dan wordt de meerdere opbrengst nog foscaal belast. Maar je adviseur kan je daar alles van vertellen!!!

Amsterdam24
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2007 21:55

Re: Afkoopsom oude hypotheek in nieuwe storten?

Ongelezen bericht door Amsterdam24 »

Als ik jou was zou ik even nagaan in welk fiscaal regime je polis valt.

Afhankelijk van het regime moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen om belastingvrij over het kapitaal te bewchikken.

Dus zeker niet zomaar afkopen als je niet op de hoogte bent van de fiscale regelgeving.

Succes!!

Gesloten