LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sommige kantonrechters zien het wel scherp

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
peewee

Sommige kantonrechters zien het wel scherp

Ongelezen bericht door peewee »

Bron: Praktijkgids Maart 2007 (Dexia-nummer)

Rechtbank Den Haag (kantonrechter Leiden) 25 januari 2006
LJN AV 2149

Een gewone correct voorgelichte consument zal niet bij zijn volle verstand het onderhavige wangedrocht van Dexia aangaan. Op Dexia rust de zorgplicht haar clienten te waarschuwen voor de risic's die beleggen met aandelen met zich brengt.

Vernietiging overeenkomst op grond van dwaling.

Geen toepassing Duisenberg-regeling omdat dat voor Dexia een gunstiger resultaat oplevert dan de beslissing in deze zaak.
Laatst gewijzigd door peewee op 03 aug 2007 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroenEUR

Re: Sommige kantonrechters zien het wel scherp

Ongelezen bericht door jeroenEUR »

Hmm ja, maar gepubliceerd in maart 2007. Dat was dus voordat de rechtbank Amsterdam haar richtlijnen bekend maakte.

Janny

Ongelezen bericht door Janny »

Een gewone correct voorgelichte consument zal niet bij zijn volle verstand het onderhavige wangedrocht van Dexia aangaan
Dus dat betekend dat wie het wel deed, niet bij zijn volle verstand zijnde gehandelt heeft. Aan zulke mensen verkoop je toch geen financiele producten? Toen Legio-lease dat wel deet . waren zij dan wel bij hun volle verstand. En zij dan, die het nu beheersbaar vinden???? zie persbericht
Jeroeneur. Naar nu blijkt heeft Dexia Nederland gisteren ook nog een ander persbericht uitgegeven waarin zij dus ook een andere verklaring afgeeft. Deze verklaring staat op de website www.dexialease.nl vermeld en hierin wordt onze vrind Knuppel als volgt geciteerd:
janny

jeroenEUR

Ik denk dat Dexia gewoon onwetend is. Knuppel heeft geen flauw idee waarom die 25.000 mensen de Duisenberg regeling hebben verworpen en Leaseproces weet dat wel, want zij zien nog steeds iedere dag tientallen keiharde bewijsstukken binnenkomen. Knuppel leeft in een andere wereld en denkt dat iedereen minimaal 2000 euro netto per maand verdient en in het bezit is van een huis met een overwaarde van minimaal een halve ton. Ja, vanuit dat oogpunt bekeken is de Duisenberg regeling zeker redelijk.

We weten allemaal dat vanaf nu alleen nog maar de allersmerigste zaken boven tafel zullen komen. Leasecontracten die zijn verkocht aan minderjarigen, studenten, bijstandsmoeders en demente ouderen zonder enig geweten. Elke zaak zal tot in detail worden besproken bij de rechter en een aantal zaken zullen zelfs door de pers als voorbeeld worden aangehaald. PAL blijft doorgaan met het publiceren van de uitspraken op haar website en ook Leaseproces zal haar eerste overwinningen met genoegen bekend gaan maken.

Met Knuppel maar Dexia opnieuw een enorme blunder. Want in plaats van dat zij aangeven elke zaak individueel te zullen bekijken, wil Knuppeltje elke zaak voor de rechter gaan uitvechten. Met als gevolg dat men zal concluderen dat de Duisenberg regeling voor deze groep gedupeerden allerminst redelijk is. En dat Knuppel zijn werk helemaal niet goed heeft gedaan, want met deze strategie veroorzaakt hij alleen nog maar meer imago-schade voor Dexia.

Over 5 jaar kunnen we allemaal heel hard gaan lachen om dat Knuppeltje. Dan weet iedereen hoezeer hij de rechtszaken zo gigantisch heeft onderschat en dat hij daardoor nergens meer welkom is. Want wie wil zich nu nog door zo'n smeerlap van een advocaat laten vertegenwoordigen? Niemand. En wie wil zo'n blufkikker nu nog als werknemer op de loonlijst hebben staan?

jeroenEUR

En weet je wat zo cynisch is? Als Legio Lease en Bank Labouchere destijds wel hadden geïnformeerd naar inkomen en vermogen had Knuppel nu geweten dat vrijwel alle opt-outers in categorie 1 of 2 van de rechtbank zullen vallen.

Als hij in de afgelopen jaren nu eens vrijblijvend had geïnformeerd naar deze feiten bij de gedupeerden om hier alsnog inzicht in te krijgen, had hij het ook geweten.

Maar het interesseert hem nog steeds helemaal niets, vandaag de dag schendt Dexia nog steeds haar zorgplicht. Die 25.000 zaken liggen dan ook klaar voor keiharde veroordeling.

Dexia weet niet dat zij fouten heeft gemaakt omdat ze niet over de informatie hiervoor beschikt.

Dexia heeft in de afgelopen 7 jaar ook nog geen enkele poging ondernomen om haar eigen fouten te herstellen.

peewee

Jeroen EUR,

Ik denk dat je Knuppe onderschat. Die man was vroeger een topadvocaat (bij Wijmen Prinsen etc.) zij het dat voornamelijk als curator in faillissementen optrad.

Dat is nu ook zijn taak. Dexia Bank Nederland is een sterfhuis die hij met de geringst mogelijk schade voor Dexia naar de eindfase moet leiden.

Wat je verder ook van Dexia mag denken, ik denk dat Dexia in het beperken van de eigen schade redelijk succesvol is. Verder lijkt het mij zinvol om op sommige momenten toch ook mee te wegen dat 400.000 Dexia gedupeerden eigenlijk LEGIO LEASE gedupeerden zijn danwel BANK LABOUCHERE-gedupeerden. Volle dochters van AEGON.

De tranen hoeven niet direct in je rug te schieten. Het is en blijft een keiharde rechtstrijd die ook van de zijde van de gedupeerden gewoon snoeihard gevoerd moet worden.

johannab.

Ongelezen bericht door johannab. »

Vroeger advocaat in DORDRECHT

jeroenEUR

peewee, mijn punt is dat Dexia zelf kan kiezen hoe ze het aandelenleaseprobleem wil oplossen en dat ze er, ondanks alle imagoschade die ze al heeft geleden, tegen beter weten in voor blijft kiezen om alles in de rechtszaal uit te vechten.

Tja, vindt je het gek dat de financiële sector dan niet meer wordt vertrouwd? Continu duikt het ene schandaal na het andere op en zelfs daarna doen ze nog geen moeite om hun zakken ook maar voor een klein beetje te openen.

Ik onderschat Knuppel zeker niet maar overschat hem al helemaal niet. Het is maar een advocaatje, waarvan er zoveel zijn in dit land. Uiteindelijk zijn we allemaal maar gewone mensen.

B17

Ongelezen bericht door B17 »

Dexia Bank Nederland is een onderdeel van de Dexia Groep, en bovendien meer vertrakkingen, als dat failliet gaat, dan kunnen wij altijd
Knuppe erop aanspreken, zei jij niet altijd wij hebben diepe zakken,
dus je kon wel op normale wijze de inleg plus de onnodige gemaakte
juridische kostern terugbetalen, zonder kostbare procedures.

Of schop je liever elke gedupeerde in alle hoeken van de rechtzaal.

b17

peewee

Leasebanken openen slechts hun zakken naar mate ze daar door rechters toe gedwongen zullen worden. Niet uit eigen beweging. Dexia heeft niets meer te verliezen (qua imago) . Alleen maar iedere euro meer die Dexia aan schadevergoeding dient uit te keren.,

Wie dat wel verwachtte is, lijkt mij, naief.

jeroenEUR

Leasebanken openen slechts hun zakken naar mate ze daar door rechters toe gedwongen zullen worden.
Dat klopt niet, afgelopen week is bekend geworden dat Dexia ook schikkingen aan het treffen is met mensen die hun zaak nog niet aan de rechter hebben voorgelegd. Lees de andere topics er maar eens op na.

peewee

JeroenEUR,

Onder druk van rechterlijke uitspraken zal Dexia heus wel met meer schikkingsvoorstellen komen. Dexia kan heel goed rekenen. In feite is dat het enige dat Dexia doet. Kille en koele berekeningen maken. Risico's inschatten dat men, bijvoorbeeld, door een rechterlijk vonnis uit te lokken soms verder van huis geraakt. In laatste soort gevallen zal men wel met een schikkingsvoorstel komen.

Het is inderdaad een schande -laat daar geen misverstand over bestaan- dat banken in Nederland via slepende rechtszaken (de aandelenleasestrijd is inmiddels het 5e jaar ingegaan !) trachten tienduizenden burgers geestelijk kapot te maken. Misschien is Ad Snoeren (RIP) wel exponent van deze gevolgen.

Oom Dagobert

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Die paar schikkingen die er zijn geweest zal Dexia gedaan hebben om geen precedent te scheppen voor Duisenberg-twijfelaars.
Gevallen die ze zeker zou hebben verloren mochten liever niet bekend worden.
Die fase is nu voorbij.
Als ze nu nog schikt is het om anderen geen reden te geven hun proces in te trekken maar om ook te schikken.
Hoe minder verliezen in de rechtszaal hoe gunstiger voor Dexia.
Dus rechtszaken die ze zeker zal verliezen zal ze op het laatste moment graag willen schikken.
Het hoort bij de strategie van Dexia zo goed mogelijk weg te komen.
Principes tellen dan niet meer.
OD.

Martinvdm

Ongelezen bericht door Martinvdm »

afgelopen week is bekend geworden dat Dexia ook schikkingen aan het treffen is
Er is iemand benaderd voor een schikking (depotconstructie).

Om nu in meervouden te praten, is wat kort door de bocht maar op termijn misschien best mogelijk.

jeroenEUR

Martin,

We weten van één persoon die Dexia nog niet had gedagvaard dat Dexia hem vrijwillig een schikkingsvoorstel heeft gedaan. Daarnaast weten we dat in ieder geval tijdens zes hoorzittingen in depotleasezaken een schikking is getroffen. Dat zijn er dus al meerdere.

En dit maakt het ook wel heel waarschijnlijk dat Dexia aan alle depotlease beleggers een schikkingsvoorstel heeft gedaan, ook aan hen die nog niet aan het procederen zijn. Deze voorstellen zijn alleen nog niet uitgelekt omdat Dexia dit met een geheimhoudingsverplichting probeert te voorkomen.

Maar waarom zouden ze alleen in dat ene specifieke geval een schikkingsvoorstel hebben gedaan en niet in alle andere depotleasezaken? Dexia wil al die zaken toch zo snel mogelijk afsluiten?

Ik zie het niet.

Martinvdm

Al zeven zaken zijn benaderd voor een schikking...
Het is in ieder geval een begin !!

Ik zie schikkingen in meervoud ruimer dan alleen een depotleaseconstructie. Daarmee bedoel ik dat men pas van een goed 'meervoud' begint te praten als men b.v. alle egaazaken wil schikken.

Dat schiet tenminste op...

Maar nogmaals, wat nog niet is kan komen.

Maar waarom zouden ze alleen in dat ene specifieke geval een schikkingsvoorstel hebben gedaan en niet in alle andere depotleasezaken?
Tja, Dexia heeft natuurlijk zeeën van tijd gehad om alle zaken eens goed uit te spitten en heeft misschien ook diverse zaken onderverdeeld in een soort uiteensplitsing. Daarbij een waarde aan elke zaak gehangen waarbij de hoogste waarde de meeste prioriteit heeft EN als eerste benaderd zal worden om te schikken...

Dexia wil uiteraard zo snel mogelijk van dit gezeik af, maar het mag natuurlijk niet teveel kosten. Als de gedupeerde een zwakke zaak heeft, zal Dexia dit voor de rechtbank uitvechten. Zo niet, kan men vanzelf wel weer post verwachten van onze vrienden uit Amsterdam.

jeroenEUR

Tja. Het aantal depotleasezaken is volgens mij ook maar heel beperkt, ik meen in het jaarverslag 2006 van Dexia te hebben gelezen dat het hier maar om een paar honderd gedupeerden gaat.

Hoeveel eegaleasers er zijn weet ik niet, dat stond er in ieder geval niet in vermeld. Maar ik heb ook nog helemaal niets gelezen over een schikking tussen Dexia en één van de eegaleasers, dus volgens mij is Dexia in die zaken al een stuk terughoudender met het doen van voorstellen.

Voor eegaleasers en zorgplichtgedupeerden blijft het een kwestie van afwachten.

Martinvdm

al een stuk terughoudender met het doen van voorstellen.
Of ze wachten nog een zooi uitspraken af voordat ze ergens mee komen. Ik kan me niet voorstellen dat ze niets aan het uitbroeden is, om ook voor deze groep met een schikking te komen...

Men wil toch zo graag en zo snel terug naar het Zuiden ?

jeroenEUR

Knuppel niet, die blijft hier.

Gesloten