De eindafrekening deelde ook mee dat wij per maand flink meer moeten gaan betalen.
Die vat ik niet, tenzij als een slimme manier om eerst veel centjes te vangen, daar de rente over op te strijken, en dan later de teveel betaalde centjes weer terug te geven. Heb je toch prettig verdiend aan de rente, niet van 1 klant maar van tig klanten.
Dus via website geprobeerd het maandbedrag te verlagen tot het huidige bedrag. Dat kan niet, want je maandbedrag verlagen, dat mag maar met 10% van het totaal. Met 10% omlaag zitten we nog steeds bóven het oude bedrag, en dat willen we niet.
Dus: gebeld. Daar hetzelfde verhaal. Ik: maar mevrouw, hoe kan het nou toch dat u ons warmteverbruik voor het komende jaar 2 keer zo hoog inschat dan alle voorgaande jaren (het zweeft steeds rond eenzelfde hoeveelheid, al 5 jaar lang)? Dat wist zij natuurlijk ook niet, maar de vermindering met niet meer dan 10% bleef staan. We kunnen wel over een half jaar een herberekening aanvragen.
En Essent maar hopen dat wij daar dan net als vorig jaar jaar (toen hetzelfde liedje) niet aan denken natuurlijk. Zodat we volgend jaar nóg meer terugkrijgen, ons voorschot desondanks wéér verhoogd wordt, ik weer kan bellen over een verlaging van niet meer dan 10%.
Zo wordt het voorschot steeds hoger, en incasseert Essent steeds meer rente over geld dat hen niet eens toekomt.
Dit jaar toch maar denken aan zo'n halfjaarlijkse extra berekening. Ben benieuwd of je daar dan voor moet betalen.