LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuw maandbedrag Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
marissac

Nieuw maandbedrag Essent

Ongelezen bericht door marissac »

De eindafrekening wees uit dat wij een flink bedrag terugkrijgen.
De eindafrekening deelde ook mee dat wij per maand flink meer moeten gaan betalen.
Die vat ik niet, tenzij als een slimme manier om eerst veel centjes te vangen, daar de rente over op te strijken, en dan later de teveel betaalde centjes weer terug te geven. Heb je toch prettig verdiend aan de rente, niet van 1 klant maar van tig klanten.

Dus via website geprobeerd het maandbedrag te verlagen tot het huidige bedrag. Dat kan niet, want je maandbedrag verlagen, dat mag maar met 10% van het totaal. Met 10% omlaag zitten we nog steeds bóven het oude bedrag, en dat willen we niet.
Dus: gebeld. Daar hetzelfde verhaal. Ik: maar mevrouw, hoe kan het nou toch dat u ons warmteverbruik voor het komende jaar 2 keer zo hoog inschat dan alle voorgaande jaren (het zweeft steeds rond eenzelfde hoeveelheid, al 5 jaar lang)? Dat wist zij natuurlijk ook niet, maar de vermindering met niet meer dan 10% bleef staan. We kunnen wel over een half jaar een herberekening aanvragen.
En Essent maar hopen dat wij daar dan net als vorig jaar jaar (toen hetzelfde liedje) niet aan denken natuurlijk. Zodat we volgend jaar nóg meer terugkrijgen, ons voorschot desondanks wéér verhoogd wordt, ik weer kan bellen over een verlaging van niet meer dan 10%.
Zo wordt het voorschot steeds hoger, en incasseert Essent steeds meer rente over geld dat hen niet eens toekomt.
Dit jaar toch maar denken aan zo'n halfjaarlijkse extra berekening. Ben benieuwd of je daar dan voor moet betalen. :roll:

tjk

Re: Nieuw maandbedrag Essent

Ongelezen bericht door tjk »

Ik heb dus EXACT dezelfde ervaring en dit inmiddels al zeker 4-5 jaar. Ik houd zelf al vanaf 1992 de meterstanden goed bij in een spreadsheet en heb dus een uitstekend inzicht in de verbruikstrends. En het is me dan een volstrekt raadsel hoe zij aan de te verwachten hoeveelheden komen. Een voorbeeldje m.b.t. gas verbruik (volgens Essent):

2004 -> 2950
2005 -> 2700
2006 -> 2230

Het door Essent verwachte verbruik voor 2007: 3074.
En dit in een tijd waarin de gemiddelde temperaturen oplopen. Ronduit belachelijk.
Het lijkt er sterk op dat Essent een policy heeft om de voorschotbedragen met 20% of zo te verhogen, en dit vervolgens terugrekent naar te verwachten verbruik. En maar lekker de rentewinst opstrijken. En ook die zalvende taal in de folder: 'de meeste mensen geven er de voorkeur aan om iets (sic!) meer te betalen en aan het einde van de rit geld terug te krijgen, dan om (fors) bij te moeten betalen'. Nou toevallig geef ik er de voorkeur aan om niet teveel te betalen. Sparen doe ik liever bij de bank dan bij Essent want daar krijg ik tenminste rente.
En elk jaar is er dan weer de onstellende ergernis om je voorschotbedrag omlaag te krijgen. Hoewel hun brief vermeldt dat je het met meer dan 10% omlaag kunt krijgen als je daarvoor een goede reden kunt geven is mij dat via hun telefonistes nog nooit gelukt. Die bel ik dan ook niet meer, slecht voor de bloeddruk.
Wat in ieder geval vorig jaar wel lukte is via internet het voorschotbedrag in 2 stappen verlagen, eerst met 10% en vervolgens nog eens met 9%. Dat mijn inschatting juist was bleek dus bij de laatste jaarafrekening, ik kreeg EUR 5,= terug. Had ik het hele jaar hun voorschotbedrag betaald dan had ik maar lieft zo'n EUR 500,= terug gekregen. Als al je klanten je op een dergelijk manier rentevrij financieren is dat voor een bedrijf natuurlijk erg aantrekkelijk.
Ik heb het nu in ieder geval gehad met Essent (want afgezien van deze ergernis zijn daar namelijk o.m. ook nog de bespottelijke directiesalarissen en de achterlijke reclamecampagnes met meneer van Stee - die blijkbaar wel goede prognoses krijgt??? - yeah right) en stap over naar een andere aanbieder. Misschien dat je hier nog wat mee kunt, bel ze op en dreig over te stappen als het voorschotbedrag niet wordt verlaagd naar jouw wensbedrag.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

De voorschot bedragen worden met graaddagen berekend.
Dus het verbruik van afgelopen 3 jaren en aangepast aan zachtere winters van afgelopen jaren!

Verder worden de gekregen berekening aangepast aan de nu geldende en verwachte tariefsverhogingen over enkele maanden berekend.

Helaas is een oud huis met veel windgevoelige kieren gevoeliger voor schommeling in temperatuur dan nieuwe huizen.

Als je vaak een warme doche of bad gebruikt, of veel kookt, is dit wel stabiel, en dus word dit gedeelte vaak onterecht meegeteld als warmte behoefte!

Open dorpen zijn ook gevoeliger dan binnensteden, meer wind verliezen,en daar houden ze dus ook geen rekening mee!

Dus oude huizen op dorpen zullen meer verschil geven dan nieuwbouw in dichte steden!
Ze houden dus geen rekening met de schommeling in jou persoonlijk gasverbruik, dus het werkelijke van afgelopen jaren!

Als je na 2 maanden verlaging aanvraag, eventuele reden, nieuwe HR ketel, dan word dit altijd geaccepteerd, zelfs meer dan 10%.
Dat ik elk jaar bij deze leverancier een nieuwe ketel nodig heb controleren ze toch niet!

marissac

TJK,
Bedankt voor de tip om het eerst met 10% te verlagen en dan een tijdje later nogmaals met 9%. Zijn we toch weer een stapje verder.

De andere tip: ook een goeie! Mocht het 2-stappenplan niet lukken, doen we dat.

D1rk,
De HR-ketel is een goede tip, ware het niet dat wij geen ketel hebben (stadsverwarming).

Van het totale voorschot neemt "warmte" de allergrootste hap. De rest, elektriciteit, netwerkkosten, e.d., is daarmee vergeleken te verwaarlozen.

Ons staatje van warmteverbruik in Gj:
2004/2005: 25,65
2005/2006: 25,38
2006/2007: 17,68
Verwacht door Essent voor 2007/2008: 41,19

We wonen met z'n 2 in een goed geïsoleerd klein nieuwbouwhuis, in een rijtje, in een binnenstraat van een grote stad.
Gasverbruik hebben we niet, want hier geen gas, maar alles elektrisch.

Ik vind het vreemd dat er geen rekening gehouden wordt met persoonlijk verbruik.
Op de afrekening staat: "Voor gas en/of warmte is daarnaast het verbruik gecorrigeerd naar de standaard kwaliteit en herrekend naar een jaar met een normaal temperatuursverloop."

Standaard kwaliteit = ?
Normaal temperatuursverloop is gebaseerd op wat?
Vaag gedoe.

tjk

Ongelezen bericht door tjk »

Nog even een update. In het weekend was ik vanuit ergernis over het nieuwe voorschotbedrag van Essent via gaslicht.com overgestapt naar een andere leverancier. Vandaag kreeg ik van deze leverancier een bevestiging, waarna ik nog even op zoek ging naar ervaringen van andere klanten met deze leverancier. Dit leverde een dusdanig ontluisterend plaatje op dat ik maar meteen weer gebruik heb gemaakt van mijn opzeggingsrecht en dus nog steeds bij Essent zit. Toch maar weer de klantenservice gebeld dan, en ik kan je meedelen dat het dit keer vrij gemakkelijk lukte om een voorschot naar mijn zin te krijgen (17% lager). We hebben sinds 9 maanden of zo een nieuwe ketel en de Essent medewerker vond zelf de prognose voor gasverbruik ook merkwaardig (trouwens een duidelijke parallel tussen jouw en mijn verbruik en prognose, maar bij jou is het wel verschil wel heel extreem).
Overigens, met betrekking tot het in 2 stappen verlagen van het bedrag, dit heb ik toen direkt achter elkaar gedaan. Ze claimen in de brief dat je dit zelf maar 1 keer kunt doen tussen 2 jaarafrekeningen, dus wellicht houden ze de datum van laatste wijziging bij o.i.d.
En anders toch maar gewoon bellen en je poot stijf houden, vragen om doorgezet te worden naar een medewerker van afdeling nota's.

marissac

tjk,
Dank voor je info!

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

En anders toch maar gewoon bellen en je poot stijf houden, vragen om doorgezet te worden naar een medewerker van afdeling nota's.
Wat ook nog wel eens wil helpen als je er met een medewerker niet uitkomt, is om gewoon weer te bellen en het bij een andere medewerker nog eens te proberen. Essent heeft een normaal nummer, dus wordt je niet op achterlijk hoge kosten gejaagd.
Met een beetje mazzel kom je bij een wat meegaander medewerker terecht.

Gesloten