LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stikstof = verkopen van lucht
Stikstof = verkopen van lucht
Nou, ik heb het helemaal uitgezocht!
Heb ik een set banden gekocht bij een bandencentrum, vragen ze mij of er stikstof in moet.
Weet ik veel, doe maar.
Ik vrolijk op weg, en thuisgekomen, nieuwsgierig als ik ben, toch maar even verder gekeken.
Voor lichte auto's dus totaal geen rendement!
Heb ik een set banden gekocht bij een bandencentrum, vragen ze mij of er stikstof in moet.
Weet ik veel, doe maar.
Ik vrolijk op weg, en thuisgekomen, nieuwsgierig als ik ben, toch maar even verder gekeken.
Voor lichte auto's dus totaal geen rendement!
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Op zware wagens ook niet.
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Klopt. Profiletires verkoopt lucht
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Alle bandenservicebedrijven verkopen toch lucht Leon? Of is de compressor, de luchtdroger, het leidingwerk, de pompklokken etc. allemaal gratis verkrijgbaar?
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 19 feb 2007 21:18
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Stikstof in vrachtwagenbanden helpt wel degelijk het aantal klappers te reduceren.
Dit is zeker het geval bij lowloaders, betrekkelijk kleine wielen en zware belasting.
Dit is zeker het geval bij lowloaders, betrekkelijk kleine wielen en zware belasting.
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Als de band goed op spanning is, klapt hij niet zomaar. Ook diepladerbanden niet.
-
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Toch is het op zich geen fabeltje dat stikstofvullen beter is (hoewel tegenwoordig wat uit de tijd).
Zuurstof is namelijk een agressief gas dat brandbare stoffen (en dat is in principe een autoband ook) tot zelfontbranding kan brengen.
Stikstof daarentegen is een inert gas die geen invloed uitoefend op die manier al hebben planten het geheim om toch van dat gas gebruik te maken.
Echter, het dateert meer uit een tijd dat autobanden tijdens het rijden warmer werden dan de moderne autobanden. (een beter profiel, betere kennis van het effect van hulpstoffen in het rubbermengsel en betere wegen).
Bovendien bestaat lucht gewoon uit een mengsel van gassen waarbij zuurstof maar een klein === maar belangrijk deel=== uitmaakt.
Alleen gebakken lucht kan hardstikke duur zijn!
Grootvader
Zuurstof is namelijk een agressief gas dat brandbare stoffen (en dat is in principe een autoband ook) tot zelfontbranding kan brengen.
Stikstof daarentegen is een inert gas die geen invloed uitoefend op die manier al hebben planten het geheim om toch van dat gas gebruik te maken.
Echter, het dateert meer uit een tijd dat autobanden tijdens het rijden warmer werden dan de moderne autobanden. (een beter profiel, betere kennis van het effect van hulpstoffen in het rubbermengsel en betere wegen).
Bovendien bestaat lucht gewoon uit een mengsel van gassen waarbij zuurstof maar een klein === maar belangrijk deel=== uitmaakt.
Alleen gebakken lucht kan hardstikke duur zijn!
Grootvader
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 19 feb 2007 21:18
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Uit de praktijk heb ik bewezen dat een 3-assige oplegger met dubbele montage 825x15 michelin op gewoon lucht eerder klapt dan een 2-aaser met dezelfde banden e.d. maar gevuld met stikstof.
Beide opleggers beladen met 28 ton en bandenspanning correct.
Beide opleggers beladen met 28 ton en bandenspanning correct.
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Als een band nromaal gebruikt wordt, klapt hij niet zomaar. Overbelasting/onderspanning en het rijden tegen stoepranden zijn echte killers.
Re: Stikstof = verkopen van lucht
@ton, hoe verklaar je dat dan? En was het niet mogelijk om twee dezelfde opleggers te testen?
Overigens mag 8.25 R 15 in dubbellucht 10300kg per as hebben, dus das 30900kg gewicht totaal. Je geeft aan dat er al 28 ton lading was dus blijft er maar 2900kg (+ een klein gedeelte dat naar de trekas van het trekkend voertuig gaat) aan gewicht voor de trailer over? Wat voor een trailer was dat?
Nogmaals een band op de juiste spanning heeft zijn maximale draagvermogen. Hoe hij op deze spanning gehouden wordt door lucht (die ook al 78% stikstof bevat) of door stikstof uit een fles (waarbij de eerste vulling altijd al lucht is (of pompten jullie die banden in een vacuum?) maakt niet uit.
Overigens mag 8.25 R 15 in dubbellucht 10300kg per as hebben, dus das 30900kg gewicht totaal. Je geeft aan dat er al 28 ton lading was dus blijft er maar 2900kg (+ een klein gedeelte dat naar de trekas van het trekkend voertuig gaat) aan gewicht voor de trailer over? Wat voor een trailer was dat?
Nogmaals een band op de juiste spanning heeft zijn maximale draagvermogen. Hoe hij op deze spanning gehouden wordt door lucht (die ook al 78% stikstof bevat) of door stikstof uit een fles (waarbij de eerste vulling altijd al lucht is (of pompten jullie die banden in een vacuum?) maakt niet uit.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 19 feb 2007 21:18
Re: Stikstof = verkopen van lucht
@AngeloJB
Ik kan niks verklaren, stel alleen maar vast dat onze ervaring met deze opleggers tegenstrijdig aan de verwachtingen was.
De 2 assers met stikstof hielden het beter uit dan de 3 assers met lucht.
Het betrof hier zwanenhalstrailers (semi-diepladers), die regelmatig Rotterda/Salzburg reden.
Klappers ontstonden in de zomer op de Autobahn na uren rijden.
Mag dus aannemen dat stikstof beter tegen verhitting kan.
Overigens het ladinggewicht dat door opdrachtgevers werd opgegeven was 24 ton, werkelijkheid 28/29 ton (weegbrug losadres).
Ik kan niks verklaren, stel alleen maar vast dat onze ervaring met deze opleggers tegenstrijdig aan de verwachtingen was.
De 2 assers met stikstof hielden het beter uit dan de 3 assers met lucht.
Het betrof hier zwanenhalstrailers (semi-diepladers), die regelmatig Rotterda/Salzburg reden.
Klappers ontstonden in de zomer op de Autobahn na uren rijden.
Mag dus aannemen dat stikstof beter tegen verhitting kan.
Overigens het ladinggewicht dat door opdrachtgevers werd opgegeven was 24 ton, werkelijkheid 28/29 ton (weegbrug losadres).
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38
Re: Stikstof = verkopen van lucht
http://www.hoeke.nl/Persberichten/stikstof.htm
interessant. Met stikstof gevulde banden blijven beter op druk o.a.
En veel mensen rijden nog steeds met verkeerde bandendruk..
interessant. Met stikstof gevulde banden blijven beter op druk o.a.
En veel mensen rijden nog steeds met verkeerde bandendruk..
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Stikstof = verkopen van lucht
In mijn vorige baan heb ik veel contact gehad met oa Eruomaster monteurs, een van hun kon mij vertellen dat ze het stikstofverhaal eens hadden getest op een normale 3 assige oplegger. 1 zijde met stikstof en 1 zijde met lucht uit de compressor. Het verschil in aflopen was minimaal. Voor de rest geen verschillen, maar wel een hoop kosten voor de stikstof.
Re: Stikstof = verkopen van lucht
@ Walter van V: Ja, duh..... dat is een reklamefolder van Volvo SALES!
Maar uit eigen onderzoek: Ik verlies eigenlijk GEEN lucht (voor mij in ieder geval onmeetbaar); 2x per jaar bandenwissel (winter/zomer). En als ik dan die 0,1 bar verlies, is er geen nadelig resultaat what-so-ever.
Maar uit eigen onderzoek: Ik verlies eigenlijk GEEN lucht (voor mij in ieder geval onmeetbaar); 2x per jaar bandenwissel (winter/zomer). En als ik dan die 0,1 bar verlies, is er geen nadelig resultaat what-so-ever.
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Lezen blijft blijkbaar moeilijk.. IK zie nergens staan dat VOLVO zelf dat onderzoek gedaan heeft, alleen dat er WETENSCHAPPELIJK onderzoek gedaan is (wetenschappelijk wil zeggen dat er niet alleen een rondvraag egdaan is, maar dat er duidelijke parameters gezte zijn, een controlegroep bijzit op gewone lucht neem ik aan etc), en dat de uitslag van dat onderzoek voor volvo reden is dit zo te doen.... Overigens refereren meerdere bandengerelateerde sites aan onderzoek, ik kan helaas nergens het onderzoek zelf vinden...Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van stikstof als vulmiddel in autobanden belangrijke voordelen biedt ten opzichte van de gangbare perslucht. Zowel op het gebied van milieu als veiligheid zijn de baten significant. Bovendien blijkt uit onderzoek dat ruim zestig procent van de automobilisten rijdt met onjuiste bandenspanning. Met alle gevolgen van dien. Reden voor Volvo Cars Nederland om voortaan de autobanden te vullen met stikstof.
Oevrigens hebben wij zelf stikstof in de banden van de paardentrailer, mede vanwege het onregelmatig gebruik. Nu 2 jaar... en goed op druk gebleven! mijn dagelijkse auto kan ik zeker rondom de periodes met grote temperatuurverschillen goed in de gaten houden. Na wisseling naar de zomerbanden afgelopen week bleken de zomerbanden, liggend in opslag 0,5 bar druk verloren te hebben...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 aug 2007 11:53
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Lezers,
de atmosferische lucht (lucht om ons heen buiten ) die wij inademen,
bevat 85% stikstof ( N2 ) en de rest is zuurstof ( O2 ) waterdamp ( H2O ) en CO2.
Alleen stikstof ( N2 ) bevat geen waterdamp, het is droog. dat is het voordeel.
Bij wisselende temperaturen in de band is er minder wrijving en werking van het oppervlak.
de atmosferische lucht (lucht om ons heen buiten ) die wij inademen,
bevat 85% stikstof ( N2 ) en de rest is zuurstof ( O2 ) waterdamp ( H2O ) en CO2.
Alleen stikstof ( N2 ) bevat geen waterdamp, het is droog. dat is het voordeel.
Bij wisselende temperaturen in de band is er minder wrijving en werking van het oppervlak.
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Zoals eerder gemeld bevat lucht zo'n 85% stikstof. Dus als de lucht heel langzaam uit de band ontsnapt, dan zit er na een poosje alleen nog stikstof in de band?! Toch?!
En als je stikstofvulling in de band wil doen, dan kan dit alleen goed gebeuren in een luchtdichte omgeving. Anders zit er toch ook al lucht/zuurstof uit de buitenlucht in de band.
Dus stikstof is een leuk verkoop verhaaltje, maar verder niets!!!!
Pascal
En als je stikstofvulling in de band wil doen, dan kan dit alleen goed gebeuren in een luchtdichte omgeving. Anders zit er toch ook al lucht/zuurstof uit de buitenlucht in de band.
Dus stikstof is een leuk verkoop verhaaltje, maar verder niets!!!!
Pascal
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Pascal73: Amen. Spijker op z'n kop.
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Hey jongens,
het is allemaal erg simpel. Stikstof in de banden heeft alleen bij kleine, hogedruk banden een voordeel: bij het er af lopen (en dat gebeurt bij o.a. diepladers die een stoeprand raken!) klapt de kleine band er af. Doordat er een hoge druk is, (tot 22 bar!!) kan er een zelfontbranding/explosie ontstaan, doordat de zuurstof expandeerd. Als men nu stikstof gebruikt, een inert gas, dan gebeurd er niks. Ook goed voor het milieu. De gewone luchtbevat 78 % stikstof, 21 % zuurstof en 1 % andere gassen.
Het is nog erger: doordat een stikstof atoom KLEINER is dan een zuurstof atoom, zal een band gevuld met stikstof SNELLER leeglopen. Elke chemicus kan je dat vertellen....
Ja, men verkoopt lucht. En mensen willen belazert worden.... Als het duurder is, zal het wel beter zijn!
Groeten, Leon (3 ?)
het is allemaal erg simpel. Stikstof in de banden heeft alleen bij kleine, hogedruk banden een voordeel: bij het er af lopen (en dat gebeurt bij o.a. diepladers die een stoeprand raken!) klapt de kleine band er af. Doordat er een hoge druk is, (tot 22 bar!!) kan er een zelfontbranding/explosie ontstaan, doordat de zuurstof expandeerd. Als men nu stikstof gebruikt, een inert gas, dan gebeurd er niks. Ook goed voor het milieu. De gewone luchtbevat 78 % stikstof, 21 % zuurstof en 1 % andere gassen.
Het is nog erger: doordat een stikstof atoom KLEINER is dan een zuurstof atoom, zal een band gevuld met stikstof SNELLER leeglopen. Elke chemicus kan je dat vertellen....
Ja, men verkoopt lucht. En mensen willen belazert worden.... Als het duurder is, zal het wel beter zijn!
Groeten, Leon (3 ?)
Re: Stikstof = verkopen van lucht
Als bevestiging:
Wikipedia:
Zuurstof: atoomstraal 73
Stikstof atoomstraal 70
Voeg daarbij dat zuurstof altijd als O² voorkomt (N ook, maar twee keer 73 is 146 en twee keer 70 'maar', verschil is nóg groter) dus 'dubbele' grootte, dan is ineens duidelijk dat vullen met stikstof om een druk/spanning langer vol te houden, volledig onzin is. Ik snap ook nog steeds niet, dat verkopertjes dit domme verhaal nog steeds vol durven houden. Of tekent dat hun domheid......?
Groeten!
Wikipedia:
Zuurstof: atoomstraal 73
Stikstof atoomstraal 70
Voeg daarbij dat zuurstof altijd als O² voorkomt (N ook, maar twee keer 73 is 146 en twee keer 70 'maar', verschil is nóg groter) dus 'dubbele' grootte, dan is ineens duidelijk dat vullen met stikstof om een druk/spanning langer vol te houden, volledig onzin is. Ik snap ook nog steeds niet, dat verkopertjes dit domme verhaal nog steeds vol durven houden. Of tekent dat hun domheid......?
Groeten!