Ik vind het echt onzin dat snelheidslimieten niet gecontroleerd zouden moeten worden. En geloof me: ik heb onlangs ook een bekeuring ontvangen omdat ik 87 reed op een stuk waar ik 80 mocht. Maar wat het uitmaakt, die 10 kilometertjes te hard? Ik heb het een hele tijd terug nog op t.v. gezien: het verschil in remweg tussen 50 km/u en 60 km/u is een behoorlijk eind! En voor je gevoel rij je dan nog steeds langzaam, maar de kans op een ongeluk is een stuk groter. Ik kan me nog goed herinneren dat ik een keer iets te nonchalant dacht over een "80 km/u" waarschuwing en vol op de remmen moest om niet in een file te botsen. Als ik me gewoon aan de aangegeven snelheid had gehouden, was ik me toen niet kapot geschrokken.
Als de overheid niet streng zou controleren op snelheid, zou dat een verkeerd signaal zijn. Want als het stoplicht op rood springt kan de automobilist ook denken "ach, dat kan nog wel... politie controleert toch niet". Of: "even gauw dat éénrichtingsstraatje induiken, er komt toch niks aan". Want waarom zou dat dan anders zijn? Waarom wel soepel omgaan met snelheid, en niet met andere verkeersregels?
We leven in dit land heel dicht op elkaar, wat terug te vinden is in de drukte op de Nederlandse snelwegen. In andere landen heb je meestal veel meer ruimte, zodat snelheid matigen wat minder belangrijk wordt. Maar zodra je de controles in Nederland gaat versoepelen, is dat een vrijbrief voor de 'jakkeraars' om levensgevaarlijke situaties te creëren. Want ach... íedere autorijder is toch een prima bestuurder, nietwaar?
Kortom: als jij je mans genoeg voelt om je niet aan de snelheidslimieten in Nederland te houden, wees dan ook een vent en betaal die boetes gewoon. In mijn geval was het maar 14 euro voor die 7 km/u te hard, dus dat viel ook wel mee.