LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vastgelopen motor door oververhitting
vastgelopen motor door oververhitting
Een maand geleden heb ik bij een Bovag autodealer een Rover 45 gekocht met 6 weken garantie op de motor en de versnellingsbak. Tijdens mijn vakantie naar het buitenland heeft mijn vader deze auto te leen gehad en is tijdens een rit langs de snelweg gestrand met pech. Routemobiel ter plaatse gekomen en de monteur "zag" meteen wat het was; motor vastgelopen doordat de distributieriem is geknapt.
Auto is weg gesleept en een dag later bij de autodealer gebracht zodat deze kon worden gerepareerd. Vandaag belt hij mij op met de mededeling dat het niet de distributieriem is maar dat de koeling om d' een of d'andere reden ophield en dat er zeer zware schade is ontstaan doordat er te lang zonder koeling mee is doorgereden of te hard. Dit is de conclusie van de monteur die de cilinderkop er af heeft gehaald. Volgens de dealer is dus de schadel aan zowel falen van de motor als schuld van de bestuurder gelegen. Dit zou betekenen dat ook ik een (nader te definiëren) deel van de schade voor mijn rekening zou moeten nemen.
Mijn vader zegt echter het volgende: Hij reed 110 km p/u met in totaal 5 mensen (familie) in de auto, op de snelweg, vijfde versnelling +- 3000 rpm. Op een gegeven moment, de rit duurde al een uur, roken ze een branderig geurtje en vrijwel meteen erna valt het vermogen van de motor weg en belanden ze op de vluchtstrook met een auto die niet meer wil starten. Het vreemde van dit alles is dat er geen enkele waarschuwingslamp aansloeg op het instrumentenpaneel en dat de temperatuurmeter nog netjes in het midden staat en dus de bedrijfstemperatuur (!) aangeeft. Pas als ze stilstaan zien/ruiken de inzittenden dat de motor zeer warm is.
Dat is het verhaal en nu mijn daadwerkelijke vraag
Hoe moet ik nu te werk gaan om de volledige schade of aankoopprijs bij total loss terug te krijgen? De autodealer zegt dat eerst de koppakking eruit klapt en dat daarna pas de enorme schade kan ontstaan die uiteindelijk ontstaan is. Volgens hem heeft de bestuurder niet gelet op signalen van mogelijk falen van de motor of deze gewoon genegeerd en daarom grote schade veroorzaakt.
Mijn vader heeft dus een auto vol getuigen die kunnen verklaren dat er niets van te merken viel. Hoe sterk sta ik ervoor?
Nog wat overige info:
- auto loopt op lpg g3 en kent dus een hetere verbranding.
- motor is een 1.8 16v en heeft 40.000 km geleden een reparatie aan de cilinderkop/kleppen gehad volgens de onderhoudshistorie.
Auto is weg gesleept en een dag later bij de autodealer gebracht zodat deze kon worden gerepareerd. Vandaag belt hij mij op met de mededeling dat het niet de distributieriem is maar dat de koeling om d' een of d'andere reden ophield en dat er zeer zware schade is ontstaan doordat er te lang zonder koeling mee is doorgereden of te hard. Dit is de conclusie van de monteur die de cilinderkop er af heeft gehaald. Volgens de dealer is dus de schadel aan zowel falen van de motor als schuld van de bestuurder gelegen. Dit zou betekenen dat ook ik een (nader te definiëren) deel van de schade voor mijn rekening zou moeten nemen.
Mijn vader zegt echter het volgende: Hij reed 110 km p/u met in totaal 5 mensen (familie) in de auto, op de snelweg, vijfde versnelling +- 3000 rpm. Op een gegeven moment, de rit duurde al een uur, roken ze een branderig geurtje en vrijwel meteen erna valt het vermogen van de motor weg en belanden ze op de vluchtstrook met een auto die niet meer wil starten. Het vreemde van dit alles is dat er geen enkele waarschuwingslamp aansloeg op het instrumentenpaneel en dat de temperatuurmeter nog netjes in het midden staat en dus de bedrijfstemperatuur (!) aangeeft. Pas als ze stilstaan zien/ruiken de inzittenden dat de motor zeer warm is.
Dat is het verhaal en nu mijn daadwerkelijke vraag
Hoe moet ik nu te werk gaan om de volledige schade of aankoopprijs bij total loss terug te krijgen? De autodealer zegt dat eerst de koppakking eruit klapt en dat daarna pas de enorme schade kan ontstaan die uiteindelijk ontstaan is. Volgens hem heeft de bestuurder niet gelet op signalen van mogelijk falen van de motor of deze gewoon genegeerd en daarom grote schade veroorzaakt.
Mijn vader heeft dus een auto vol getuigen die kunnen verklaren dat er niets van te merken viel. Hoe sterk sta ik ervoor?
Nog wat overige info:
- auto loopt op lpg g3 en kent dus een hetere verbranding.
- motor is een 1.8 16v en heeft 40.000 km geleden een reparatie aan de cilinderkop/kleppen gehad volgens de onderhoudshistorie.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
- ik had de auto nog maar 4 weken en heb er misschien net 2000 km mee gereden.
- auto werd afgeleverd met nieuwe APK (geen punten die gerepareerd moesten worden op het rapport terwijl een band had een flinke blaar tot op het canvas had en het rubber erg ingedroogd was. Hiervoor geld ontvangen om een nieuwe band erop te laten zetten. Daarnaast was de bandenspanning bijzonder laag van alle banden..)
- auto werd afgeleverd met nieuwe APK (geen punten die gerepareerd moesten worden op het rapport terwijl een band had een flinke blaar tot op het canvas had en het rubber erg ingedroogd was. Hiervoor geld ontvangen om een nieuwe band erop te laten zetten. Daarnaast was de bandenspanning bijzonder laag van alle banden..)
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Zal een gevalletje rechtsbijstand worden
Dit omdat het ene woord tegen het andere is
Al met al veel sterkte met deze afhandeling
Dit omdat het ene woord tegen het andere is
Al met al veel sterkte met deze afhandeling
Re: vastgelopen motor door oververhitting
bij twijfel gewoon een second opinion
lijkt erop dat garage er onder uit wil komen door een geknapte distributieriem te ontkennen en het op iets andres wil gooien waardoor garantie vervalt
e doch, positief gedacht is het gewoon de waarheid die hij verteld, second opinion kan uitsluitsel geven
lijkt erop dat garage er onder uit wil komen door een geknapte distributieriem te ontkennen en het op iets andres wil gooien waardoor garantie vervalt
e doch, positief gedacht is het gewoon de waarheid die hij verteld, second opinion kan uitsluitsel geven
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38
Re: vastgelopen motor door oververhitting
precies, onafhankelijk technisch expert inschakelen hiervoor. maak dus bij de garage foto`s van de huidige situatie en noteer het motornummer.. en geef geen toestemming iets te doen totdat de expert geweest is.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Ik ben gister even bij de auto langs geweest en heb al foto's gemaakt. Daarna heb ik een praatje met een monteur (niet die aan mijn auto heeft gesleuteld) gemaakt en die vertelde dat het niet door oververhitting kwam omdat dan de koppakking eruit zou liggen en dat is niet gebeurd. Ik heb overigens de kop en kleppen niet gezien. Er zijn twee zuigers flink kapot doorat de zuigerveren veel te heet zijn geworden. Volgens de monteur kan dit niet plotsklaps zijn gebeurd maar is het mankement langzaam erger geworden. Hij was van mening dat dit zeker 100% onder de garantie valt.
@Joyyy: Distributieriem is niets mee aan de hand zoals ik eerder al zei. Dit was slechts de beoordeling van de Routemobiel monteur op het eerste gezicht.
edit: en net met de monteur gebeld die eraan gesleuteld heeft en die zegt dat het moeilijk is om te zeggen of dit onder de garantie valt. Het blok is in ieder geval naar de kloten en moet compleet vervangen worden dus waarschijnlijk is de auto total loss hierdoor. Iig voor mij
@Joyyy: Distributieriem is niets mee aan de hand zoals ik eerder al zei. Dit was slechts de beoordeling van de Routemobiel monteur op het eerste gezicht.
edit: en net met de monteur gebeld die eraan gesleuteld heeft en die zegt dat het moeilijk is om te zeggen of dit onder de garantie valt. Het blok is in ieder geval naar de kloten en moet compleet vervangen worden dus waarschijnlijk is de auto total loss hierdoor. Iig voor mij
Re: vastgelopen motor door oververhitting
mwoah
motorwissel hoeft geen bakken met geld te kosten
geen id hoe oud de wagen is?
motorwissel hoeft geen bakken met geld te kosten
geen id hoe oud de wagen is?
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38
Re: vastgelopen motor door oververhitting
tja.. motor repareren is 1 keuze, een andere gebruikte motor op de kop tikken een andere.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Klasse monteur van Route Mobiel, hulde om een kapotte ditributieriem te zien die niet kapot is.@Joyyy: Distributieriem is niets mee aan de hand zoals ik eerder al zei. Dit was slechts de beoordeling van de Routemobiel monteur op het eerste gezicht.
Blijkbaar werken er meer beun hazen dan monteurs bij Route Mobiel.
Kapotte zuigerveren dan moet je ook mooie krassen in de cilinderwand hebben en ik dacht niet dat een Rover 45 losse cilinderbussen heeft (correct me if i'm wrong), dus lijkt mij een een revisiemotor veel goedkoper voor je.
Wat heeft het blok eigenlijk gelopen ?
Je zegt dat er 40.000km geleden een reparatie aan de kop cq kleppen is geweest, en ze hebben toen a) niks geks gezien of b) het lekker verzwegen dat er meer met het blok aan de hand was.
Bel gewoon eens naar de rechtbijstand (als je die hebt) en leg het probleem daar eens voor, met een beetje geluk krijg je alles vergoed en met een beetje pech wordt het voor bijde partijen water bij de wijn doen.
Oja nog een 1 tip:
Zeg Route Mobiel op en meld je vlug aan bij de anwb is misschien iets duurder, maar wel veel vakkundiger.
En die komen ook na een 3e keer als je belt met een probleem.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 14 dec 2005 19:28
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Zat er wel voldoende koelvloeistof in voor vertrek? Dit blijft een verantwoording voor jezelf. Als er onvoldoende of geen koelvloeistof in zit, werken de sensoren ook niet naar behoren. In principe moet je voor elke (lange) rit of 1x per week alle vloeistoffen onder de motorkap ZELF controleren.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Koelvloeistof: Wat zei de route mobiel monteur daarover? Zat er te weinig in?
Het feit dat de monteur in eerste instantie vertelde dat "de koeling er om de een of andere reden" mee is gestopt is al een veeg teken aan de wand.
Een koelsysteem kan er niet "zomaar" mee stoppen. Mocht de pomp het hebben begeven en is daardoor de motor vervolgens in de soep gelopen, dan valt dat (alle daaruit voortvloeiende gebreken) wel degelijk onder de garantie. De pomp is namelijk een draaiend deel.
Heb je bij aankoop een autopas ontvangen? Kloppen de gegevens die daarop staan (is de km stand aannemelijk?).
En wat was het oliepeil ten tijde van het probleem? Een tekort aan olie kan ook oververhitting tot gevolg hebben.
Aangezien je de auto pas zo kort hebt is de garagehouder wel degelijk nalatigheid en onbehoorlijke uitvoering van werkzaamheden te verwijten, mocht er te weinig vloeistof of olie in hebben gezeten.
En al zat dat er bij aflevering wel voldoende in: in zo'n korte tijd een gebrek aan vloeistoffen duidt op een ernstig mankement aan de motor, waar de garagehouder zeer aannemelijk van op de hoogte is geweest!
Succes, mochtg je nog tips nodig hebben, ik sta je graag te woord!
hAz.
Het feit dat de monteur in eerste instantie vertelde dat "de koeling er om de een of andere reden" mee is gestopt is al een veeg teken aan de wand.
Een koelsysteem kan er niet "zomaar" mee stoppen. Mocht de pomp het hebben begeven en is daardoor de motor vervolgens in de soep gelopen, dan valt dat (alle daaruit voortvloeiende gebreken) wel degelijk onder de garantie. De pomp is namelijk een draaiend deel.
Heb je bij aankoop een autopas ontvangen? Kloppen de gegevens die daarop staan (is de km stand aannemelijk?).
En wat was het oliepeil ten tijde van het probleem? Een tekort aan olie kan ook oververhitting tot gevolg hebben.
Aangezien je de auto pas zo kort hebt is de garagehouder wel degelijk nalatigheid en onbehoorlijke uitvoering van werkzaamheden te verwijten, mocht er te weinig vloeistof of olie in hebben gezeten.
En al zat dat er bij aflevering wel voldoende in: in zo'n korte tijd een gebrek aan vloeistoffen duidt op een ernstig mankement aan de motor, waar de garagehouder zeer aannemelijk van op de hoogte is geweest!
Succes, mochtg je nog tips nodig hebben, ik sta je graag te woord!
hAz.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Bedankt voor alle tips! Geeft mij weer enige hoop dat ik niet voor een paar duizend het schip in ga. De auto heeft NAP en had reeds 196 duizend gelopen. Ik had hiervoor een Rover 618i die ook op G3 liep en daarmee heb ik probleemloos een ton mee gereden (van 214000 tot 320000) zonder enig falen. Vandaar dat ik weer een Rover kocht maar na deze ervaring ben ik iets minder enthousiast.
Ik heb een aantal foto's gemaakt van het blok en ik dacht dat het interessant is voor sommigen van jullie om de schade te bekijken. Helaas is de cilinderwand niet zo goed in beeld gebracht maar ik kan wel zeggen dat ik de krassen mee vond vallen en dat er eigenlijk niet veel te zien was behalve de kapotte zuigers.
foto's zijn klikbaar voor een uitvergroting
Ik heb een aantal foto's gemaakt van het blok en ik dacht dat het interessant is voor sommigen van jullie om de schade te bekijken. Helaas is de cilinderwand niet zo goed in beeld gebracht maar ik kan wel zeggen dat ik de krassen mee vond vallen en dat er eigenlijk niet veel te zien was behalve de kapotte zuigers.
foto's zijn klikbaar voor een uitvergroting
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Hmm, heb je enig idee hoe de verbranding is geweest in de motor? Een te rijk mengsel levert namelijk ook een te hoge temperatuur op. Kun je de bougies te zien krijgen?
En hoe zien de kleppen eruit? Het lijkt wel of van de meest rechtse cylinder een hapje eruit is, ter hoogte van de klep.
En de timing van het blok zou ook verdacht kunnen worden, en dan kom je i.d.d. bij de distributieriem uit. Die kan er best nog netjes uitzien, maar stel dat er een en ander niet goed is gemonteerd dan is een motorblok snel gaar (als er i.d.d. een hap uit de zuiger is is dat een zeer verdachte optie!)
Aangezien het garagebedrijf hier ook meeleest, is het wat lastig om meer tips te geven zonder dat dat in hun voordeel werkt.
Wat de betrouwbaarheid van de auto betreft, die zit wel goed. Rover blokken lopen niet snel kapot, en al helemaal niet sneller dan andere motoren. Onderhoud is net als bij andere auto's de gouden regel.
Ik blijf erbij dat jullie niets te verwijten valt, niet in zo'n korte tijd na aankoop!
hAz.
En hoe zien de kleppen eruit? Het lijkt wel of van de meest rechtse cylinder een hapje eruit is, ter hoogte van de klep.
En de timing van het blok zou ook verdacht kunnen worden, en dan kom je i.d.d. bij de distributieriem uit. Die kan er best nog netjes uitzien, maar stel dat er een en ander niet goed is gemonteerd dan is een motorblok snel gaar (als er i.d.d. een hap uit de zuiger is is dat een zeer verdachte optie!)
Aangezien het garagebedrijf hier ook meeleest, is het wat lastig om meer tips te geven zonder dat dat in hun voordeel werkt.
Wat de betrouwbaarheid van de auto betreft, die zit wel goed. Rover blokken lopen niet snel kapot, en al helemaal niet sneller dan andere motoren. Onderhoud is net als bij andere auto's de gouden regel.
Ik blijf erbij dat jullie niets te verwijten valt, niet in zo'n korte tijd na aankoop!
hAz.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Je kan beter een blok hebben die te rijk loopt dan een blok die te arm loopt.
En zolas vermeld was is de distrubitie niet kapot, misschien een verstopt oliekanaal of zo.
Maar blijf het vreemd vinden dat er geen waarschuwingslampje aangegaan is op het dashbord.
En zolas vermeld was is de distrubitie niet kapot, misschien een verstopt oliekanaal of zo.
Maar blijf het vreemd vinden dat er geen waarschuwingslampje aangegaan is op het dashbord.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
het lijkt mij dat wanneer een motor warm loopt om wat voor reden dan ook, het vermogen niet ineens wegvalt
het vermogen zou eerder langzaam gaan dalen omdat de motor langzaam stuk gaat, niet ineens
bij een knappende distributieriem echter, komen in 1 klap de kleppen tegen de zuigers aan (9 van de 10 keer, sommige motoren zijn zodanig geconstrueerd dat dat niet het geval kan zijn) en is de motor in 1 klap naar de vervelend
de vraag is
hoe zien de kleppen eruit?
krom?
zoja, distributie
het vermogen zou eerder langzaam gaan dalen omdat de motor langzaam stuk gaat, niet ineens
bij een knappende distributieriem echter, komen in 1 klap de kleppen tegen de zuigers aan (9 van de 10 keer, sommige motoren zijn zodanig geconstrueerd dat dat niet het geval kan zijn) en is de motor in 1 klap naar de vervelend
de vraag is
hoe zien de kleppen eruit?
krom?
zoja, distributie
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Distributieriem is niets mee aan de hand zoals ik eerder al zei. Dit was slechts de beoordeling van de Routemobiel monteur op het eerste gezicht.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
volgens wie?
het wordt er niet duidelijker op
de garage zegt dat het niet de distributie was, de routemobielmonteur wel
heb je die conclusie van d egarage kunnen bekijken bij het blok?
heb je daar bewijs van gezien?
garage kan je vanalles wijsmaken om onder kosten uit te komen
het wordt er niet duidelijker op
de garage zegt dat het niet de distributie was, de routemobielmonteur wel
heb je die conclusie van d egarage kunnen bekijken bij het blok?
heb je daar bewijs van gezien?
garage kan je vanalles wijsmaken om onder kosten uit te komen
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Inderdaad, distributieriem okay of niet, dat blijft woord tegen woord.
De riem zelf kan best in orde zijn. Maar als de spanning niet goed is geweest, een spanrol kapot is, en / of dus de timing van de nokkenassen / krukas niet goed is geweest loopt je blok hoe dan ook vroeg of laat kapot.
Dus ok ik blijf erbij: garage heeft verwijtbaar nalatig of opzettelijk verkeerd gehandeld! Of het nu een tekort aan vloeistoffen is OF een verkeerde timing OF een ander defect.
Zet hoe dan ook ALLES op papier vanaf het moment dat er problemen optraden, inclusief details en tijden / namen / kilometerstanden bij aankoop en bij optredend probleem etc... en ga daar eens mee naar de rechtsbijstand of naar je eigen verzekering.
Laat je niet afschepen!! Je bent niet de eerste die dergelijke problemen tegenkomt.
succes, en hou ons op de hoogte,
hAz.
De riem zelf kan best in orde zijn. Maar als de spanning niet goed is geweest, een spanrol kapot is, en / of dus de timing van de nokkenassen / krukas niet goed is geweest loopt je blok hoe dan ook vroeg of laat kapot.
Dus ok ik blijf erbij: garage heeft verwijtbaar nalatig of opzettelijk verkeerd gehandeld! Of het nu een tekort aan vloeistoffen is OF een verkeerde timing OF een ander defect.
Zet hoe dan ook ALLES op papier vanaf het moment dat er problemen optraden, inclusief details en tijden / namen / kilometerstanden bij aankoop en bij optredend probleem etc... en ga daar eens mee naar de rechtsbijstand of naar je eigen verzekering.
Laat je niet afschepen!! Je bent niet de eerste die dergelijke problemen tegenkomt.
succes, en hou ons op de hoogte,
hAz.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: vastgelopen motor door oververhitting
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Echter mijn zuigers waren gelukkig niet kapot en mijn distributie was goed geplaatst geweest. Ik heb jaren rondgereden. Ineens stopte mijn motor op een afrit van de snelweg ermee. Kijkend naar mijn dashboard was ook hier niets te zien. Ik heb na poging opnieus starten de motor aan de praat te krijgen en rustig naar het eerstvolgend uitwijkpunt gereden. Tijdens dit rijden merkte ik nu wel op dat mijn temperatuurmeter ver in het rode stond. ANWB gebeld en deze constateerde na het uittrekken van mijn oliepijlstok dat al mijn koelwater de carter in was gespoten. Maw mijn koppaking zou eruit leggen. In de garage bleek later, na afpersen, dat mijn cilinderkop op 3 plaatsen gescheurd was. Gevolg nieuw cilinderblokje erop zetten. Reden konden zij niet vinden. Ik heb het persoonlijk gehouden op een falen van de temperatuursensor. De thermostaat heeft wel gewerkt. Waarom de sensor... Simpel.. Deze stuurt een signaal naar mijn computer toe welke vervolgens mijn koelfan bij mijn radiator laat draaien. Dit is niet gebeurd. Volgens de garage werkte deze onderdelen als hoe deze moeten werken, maar ik heb hen deze onderdelen, samen met de thermostaat meteen laten vervangen. Sindsdien nergens meer last van gehad.
Wat ik dus wil zeggen is dat misschien bij jou je sensor ook niet gewerkt heeft. Neemt niet vraagtekens weg van forse zuigerschade en waarschijnljik ook drijfstangen. Deze motor is beslist goed vastgelopen.
Verder die persoon die dus aangaf dat je niet kan zien dat of je distributiesnaar geknapt is, heb ik een tip voor. Bij een bovenliggende nokkenas welke via de oliedop zichtbaar is kun je beweging hiervan constateren. Wanneer je de oliedop verwijdert en je start de motor dan zie je snel genoeg of deze nokkenas wel of niet ronddraait. Draait deze niet rond dan is de snaar geknapt. Draait deze weg rond dan is de snaar heel.
Wat ik dus wil zeggen is dat misschien bij jou je sensor ook niet gewerkt heeft. Neemt niet vraagtekens weg van forse zuigerschade en waarschijnljik ook drijfstangen. Deze motor is beslist goed vastgelopen.
Verder die persoon die dus aangaf dat je niet kan zien dat of je distributiesnaar geknapt is, heb ik een tip voor. Bij een bovenliggende nokkenas welke via de oliedop zichtbaar is kun je beweging hiervan constateren. Wanneer je de oliedop verwijdert en je start de motor dan zie je snel genoeg of deze nokkenas wel of niet ronddraait. Draait deze niet rond dan is de snaar geknapt. Draait deze weg rond dan is de snaar heel.
Re: vastgelopen motor door oververhitting
en daarom lieve mensen, geef mij maar een ouwe bak van voor 1980, zon voertuig waar al die electrische rotzooi niet inzit en de zaak voor 90 % mechanisch draait, zodat je betrouwbaar kan rijden en meteen merkt als er iets niet in orde is
zoals bij een direct door waterpomp aangedreven fan voor de koeling
zoals bij een direct door waterpomp aangedreven fan voor de koeling