Ik vind deze discussie toch wel dieptriest worden. Kom op, zijn jullie nou echt niet volwassen genoeg om een normale reactie op een normale vraag te geven zonder elkaar uit te schelden of met modder te gooien?
Een goede webwinkel kun je meestal herkennen aan het keurmerk van de thuiswinkel. Als een webwinkel die niet heeft, let dan in ieder geval op de algemene voorwaarden en wat hierin gezegd wordt over retourneren, betalen en waar je wel en niet recht op hebt. Hier kun je een winkelier namelijk wettelijk aan houden.
Aangezien het bedrijf waar ik werk ook producten via een website verkoopt, hebben we onze juridisch adviseur eens om raad gevraagd. Die vertelde dat bij bestellen via de website de consument de mogelijkheid moet krijgen om de algemene voorwaarden te lezen. Dit is te doen door een scrollscherm waarbij men ’Akkoord’ moet aanklikken alvorens men de bestelling kan plaatsen. Ook is het verplicht om de algemene voorwaarden op te kunnen slaan of uitprinten. Dit gebeurt niet altijd maar hoort eigenlijk wel zo.
Bij bestellen via de website (koop op afstand) kan de koper binnen 7 dagen na ontvangst het product zonder opgave van reden terugsturen. Voor software (kopieergevoelig materiaal) geldt de wettelijke regel dat dit recht vervalt na het verbreken van de seal (cello). De kosten van het terugzenden zijn voor de koper.
Hopelijk heb je hier wat aan.