LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat te doen bij fout in offerte?
Wat te doen bij fout in offerte?
Afgelopen weekeinde hebben wij de hele dag in een keukenzaak in noord-brabant doorgebracht en uiteindelijk getekend voor onze droomkeuken. Een toaal complete super deluxe Siematic keuken die uiteindelijk uitkwam op 40.000 Euro (nadat de baas erbij was geroepen), onze max! Deze keukenzaak is echter geen "Keukenconcurrent" of andere stuntzaak, maar een goedaangeschreven familiebedrijf dat ons was aangeraden door een kennis.
Echter vanmiddag (ruim 4 dagen later na ondertekening van het koopcontract) werd onze droom in een keer weggenomen toen de verkoper ons belde met de mededeling dat 1) hij de door hem alternatieve stenen gootsteen ipv van de standaard zinken niet kon leveren omdat deze niet te monteren was zoals bleek uit de technische tekening (daar kunnen wij mij leven)
2) Hij een grove rekenfout had gemaakt bij de berekening van het granietenblad op het keukeneiland. Hij had 7000 euro gerekend en dit was de prijs per meter, maar ons eiland is 3 meter, dus hij kwam met de mededeling dat hij er 12.000 Euro bij kwam!!!
Aangezien het blad (mozaik) de keuken voor mij echt afmaakte kon ik wel in tranen uitbarsten. Dit konden wij gewoonweg niet betalen aangezien ons budget echt 40000max was.
Mijn vraag is nu wat nu te doen? Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt en hoe is dit opgelost? Moet de keukenzaak voor deze fout opdraaien en voor de kosten opdraaien (wij hebben immers al getekend voor 40.000)? Wie kan mij hierin adviseren??? Wat is reeel?
Echter vanmiddag (ruim 4 dagen later na ondertekening van het koopcontract) werd onze droom in een keer weggenomen toen de verkoper ons belde met de mededeling dat 1) hij de door hem alternatieve stenen gootsteen ipv van de standaard zinken niet kon leveren omdat deze niet te monteren was zoals bleek uit de technische tekening (daar kunnen wij mij leven)
2) Hij een grove rekenfout had gemaakt bij de berekening van het granietenblad op het keukeneiland. Hij had 7000 euro gerekend en dit was de prijs per meter, maar ons eiland is 3 meter, dus hij kwam met de mededeling dat hij er 12.000 Euro bij kwam!!!
Aangezien het blad (mozaik) de keuken voor mij echt afmaakte kon ik wel in tranen uitbarsten. Dit konden wij gewoonweg niet betalen aangezien ons budget echt 40000max was.
Mijn vraag is nu wat nu te doen? Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt en hoe is dit opgelost? Moet de keukenzaak voor deze fout opdraaien en voor de kosten opdraaien (wij hebben immers al getekend voor 40.000)? Wie kan mij hierin adviseren??? Wat is reeel?
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Lijkt mij dat jij getekend hebt voor een keuken met dat blad.
Dat er een fout in zit,kan gebeuren,maar lijkt me niet op jou verhaalbaar of in ieder geval met grote coulance.
Zoals veel keukenjongens zeggen contract is contract en u heeft zelf uw handtekening gezet !
Dat er een fout in zit,kan gebeuren,maar lijkt me niet op jou verhaalbaar of in ieder geval met grote coulance.
Zoals veel keukenjongens zeggen contract is contract en u heeft zelf uw handtekening gezet !
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Je hebt een rechtsgeldige koopovereenkomst en de tegenpartij moet die nakomen (jij ook, nl. betalen). Alleen als er duidelijke fouten zijn gemaakt (b.v. de keuken voor 4.000,- i.p.v. 40.000,-, dus een nul vergeten of een inductieplaat voor 200,- euro) waarvan dus iedereen kan weten dat het fouten zijn moeten deze hersteld worden. Daar is in dit geval geen sprake van. Dat dat blad zo duur blijkt is echt niet iets dat je als consument had kunnen weten.
Wat te doen: geef aan dat jij naleving wilt van de koopovereenkomst. Wil de tegenpartij dat niet? Dan uit handen geven aan je rechtsbijstand of een advocaat.
Dat lijkt cru, maar dat is zaken doen... risico voor de keukenman. En daar wordt hij vorstelijk voor gecompenseerd middels zijn winst.
Wat te doen: geef aan dat jij naleving wilt van de koopovereenkomst. Wil de tegenpartij dat niet? Dan uit handen geven aan je rechtsbijstand of een advocaat.
Dat lijkt cru, maar dat is zaken doen... risico voor de keukenman. En daar wordt hij vorstelijk voor gecompenseerd middels zijn winst.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Laatst gewijzigd door Scara op 28 aug 2007 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Bedankt vor jullie raad. Morgen wordt ik teruggebeld door de verkoper. We hebben gezegd dat hij maar met een voorstel moet komen...maar ik wil inderdaad liever zijn baas spreken over het voorgeval aangezien deze ook bij de koopovereenkomst zat. Het grappige is dat dezelfde verkoper toen ook al een kleine fout had gemaakt in de offerte maar zijn baas wees hem er in het bijzijn van ons toen op dat hij het niet meer kon maken om die fout nog aan te passen op dat moment.
Echter stel dat het tot een rechtzaak zal komen, wat ik niet hoop, dan vraag ik mij af hoe sterk we staan. Er zou vast wel weer ergens in kleine lettertjes iets staan wat zij tegen ons kunnen gebruiken.
Misschien moet ik de consumentenbond dan inschakelen.
Echter stel dat het tot een rechtzaak zal komen, wat ik niet hoop, dan vraag ik mij af hoe sterk we staan. Er zou vast wel weer ergens in kleine lettertjes iets staan wat zij tegen ons kunnen gebruiken.
Misschien moet ik de consumentenbond dan inschakelen.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
[
Laatst gewijzigd door Pfffff op 24 aug 2007 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Het keukenblok is 3.20m en is van Siematic. Ben benieuwd? Bent u keukenspecialist?
Ja inderdaad, consumentenbond is geen rechter, maar ik heb gewoon geen zin in zoveel commotie, ik wil gewoon de keuken waarvoor ik heb getekend.
Ja inderdaad, consumentenbond is geen rechter, maar ik heb gewoon geen zin in zoveel commotie, ik wil gewoon de keuken waarvoor ik heb getekend.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Daarnaast moet de keuken nog geplaatst worden en we willen dat dit ook netjes wordt gedaan en daarom zou ik het het liefst gewoon zonder rechtszaak of iets oplossen....
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Laatst gewijzigd door Pfffff op 24 aug 2007 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
De consumentenbond doet hier niets mee. Je hebt wel de geschillencommissie (met heel wisselende ervaringen) verder heb je rechtsbijstand en een advocaat.
Je komt nogal eerlijk en oprecht over, echter, je moet je afvragen of de tegenpartij dat ook zou zijn bij een geschil.
Laat hen met een oplossing komen, en overweeg die. Accepteer je die, dan is er niets aan de hand (maar het kost je meer of je krijgt niet wat je wilt), accepteer je die niet, dan kan je deskundige hulp inschakelen.
De zaak is zo klaar als een klontje. En mocht jij op zoek zijn naar die kleine lettertjes, dan moet je de voorwaarden opvragen waar in de overeenkomst naar wordt verwezen. Men is verplicht die te geven.
Eén tip: zorg voor dossieropbouw. Maak aantekeningen van wat wanneer door wie is gezegd en gedaan, wie heeft gebeld, geef geen originele stukken af etc.
Het is zo helder als glas, die keuken moet zoals geoffreerd worden voor de afgesproken prijs. Jij bent evt. bang voor knoeiwerk of slechte garantie? Betaal dan niet (alles) vooraf. Ga gewoon zakelijk te werk. We praten over een bedrag van 40.000,- (en als ik het goed begrijp een twistpunt van 12.000,-; dat is 30% van de totale offertewaarde!).
Als je rechtsbijstand hebt, dan reeds nu inschakelen!
Je komt nogal eerlijk en oprecht over, echter, je moet je afvragen of de tegenpartij dat ook zou zijn bij een geschil.
Laat hen met een oplossing komen, en overweeg die. Accepteer je die, dan is er niets aan de hand (maar het kost je meer of je krijgt niet wat je wilt), accepteer je die niet, dan kan je deskundige hulp inschakelen.
De zaak is zo klaar als een klontje. En mocht jij op zoek zijn naar die kleine lettertjes, dan moet je de voorwaarden opvragen waar in de overeenkomst naar wordt verwezen. Men is verplicht die te geven.
Eén tip: zorg voor dossieropbouw. Maak aantekeningen van wat wanneer door wie is gezegd en gedaan, wie heeft gebeld, geef geen originele stukken af etc.
Het is zo helder als glas, die keuken moet zoals geoffreerd worden voor de afgesproken prijs. Jij bent evt. bang voor knoeiwerk of slechte garantie? Betaal dan niet (alles) vooraf. Ga gewoon zakelijk te werk. We praten over een bedrag van 40.000,- (en als ik het goed begrijp een twistpunt van 12.000,-; dat is 30% van de totale offertewaarde!).
Als je rechtsbijstand hebt, dan reeds nu inschakelen!
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Sterker nog, de winkel is verplicht die kleine lettertje VOOR de koop te overhandigen. Doet de winkel dat niet, dan kan je als consument ongunstige zaken uit die kleine lettertjes succesvol aanvechten.En mocht jij op zoek zijn naar die kleine lettertjes, dan moet je de voorwaarden opvragen waar in de overeenkomst naar wordt verwezen. Men is verplicht die te geven.
Hoe duur dan wel?wel het duurste blad uit de collectie, maar geen 7000 per meter
Misschien is hier geen sprake van een foute berekening maar van prijsopdrijving.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Lijkt mij idd dat je hier een poot uitgedraaid dreigt te worden
Is dat blad van goud of zo?
Veel sterkte ermee
Is dat blad van goud of zo?
Veel sterkte ermee
-
- Berichten: 1971
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
- Locatie: Belgie
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
U heeft getekend voor € 40.000,-- wat mijns inziens al een flink bedrag voor de keuken is. Desalniettemin hoeft u met de nieuwe order á € 52.000,-- niet accoord te gaan, een contract is een binding van afspraken tussen 2 partijen. Als zij de prijs verhogen dient er een andere afspraak gemaakt te worden, of zij houden zich aan het contract, met de daarbij geldende bedragen.
Neem geen afwachtende houding aan, maar stel eisen!, de "fout" ligt bij de keukenzaak NIET BIJ U, laat hen beslissen en de order ontbinden! en geloof me ga dan ook eens vergelijken met andere SieMatic dealers want dit riekt naar oplichting!
Neem geen afwachtende houding aan, maar stel eisen!, de "fout" ligt bij de keukenzaak NIET BIJ U, laat hen beslissen en de order ontbinden! en geloof me ga dan ook eens vergelijken met andere SieMatic dealers want dit riekt naar oplichting!
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Laatst gewijzigd door Pfffff op 24 aug 2007 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1971
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
- Locatie: Belgie
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Gezien het landelijk gemiddelde, voor de aanschaf van een keuken, vorig jaar rond de 14000 euro's bedroeg is € 40.000,-- een aanzienlijk bedrag. En des te hoger de bedragen des te groter de verschillen.......
Mijn punt omtrent deze topic wil ik nog eens duidelijk en eenvoudiger stellen "voor een fout van de verkoper hoeft de klant niet te boeten" Dan wordt de order maar ontbonden door de verkopende partij.........
Mijn punt omtrent deze topic wil ik nog eens duidelijk en eenvoudiger stellen "voor een fout van de verkoper hoeft de klant niet te boeten" Dan wordt de order maar ontbonden door de verkopende partij.........
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
hallo, (toevallig in Helmond gekocht?)
ik kan wel zien dat er veel verkopers reageren.
40.000 euro voor een keuken is belachelijk veel geld! wat voor merk het ook is en wat voor apparatuur en blad je dan ook wel mag hebben!
Siematiec is okay, maar ook dit merk moet het hebben van slimme reclame. misschien moeten we er de gulden nog maar even bijhalen: dan kost deze keuken toch een slordige 90.000 gulden!
maar goed, dit even terzijde. u bent akkoord met de prijs, dus prima.
laten we het boeltje 's even omdraaien:
stel nou dat de keukenzaak u 12.000 euro teveel had berekend? denk u dat ze u daarover ook hadden aangesproken? ik denk hetnamelijk niet. ik zou keihard zijn en de keukenzaak vertellen dat ze zich er aan kunnen houden en leveren wat u heeft gekocht, of dat ze de koop kunnen ontbinden en dan gaat u lekker naar een andere siematic dealer.
verder ben ik ervan overtuigd dat de keukenzaak ook zonder die 12.000 euro die u zou moeten bijbetalen, nog winst maakt op de keuken! een flinke brok minder natuurlijk, maar inkoop kost uw keuken heus geen 40.000 euro!
maar het is nu de 16e en u zou gisteren worden terug gebeld.
hoe zit momenteel de vork in de steel? ik ben zeer benieuwd!
ik wens u alle succes toe, en wat mij betreft heeft de keukenzaak pech, en u een mazzeltje!
groeten.
ik kan wel zien dat er veel verkopers reageren.
40.000 euro voor een keuken is belachelijk veel geld! wat voor merk het ook is en wat voor apparatuur en blad je dan ook wel mag hebben!
Siematiec is okay, maar ook dit merk moet het hebben van slimme reclame. misschien moeten we er de gulden nog maar even bijhalen: dan kost deze keuken toch een slordige 90.000 gulden!
maar goed, dit even terzijde. u bent akkoord met de prijs, dus prima.
laten we het boeltje 's even omdraaien:
stel nou dat de keukenzaak u 12.000 euro teveel had berekend? denk u dat ze u daarover ook hadden aangesproken? ik denk hetnamelijk niet. ik zou keihard zijn en de keukenzaak vertellen dat ze zich er aan kunnen houden en leveren wat u heeft gekocht, of dat ze de koop kunnen ontbinden en dan gaat u lekker naar een andere siematic dealer.
verder ben ik ervan overtuigd dat de keukenzaak ook zonder die 12.000 euro die u zou moeten bijbetalen, nog winst maakt op de keuken! een flinke brok minder natuurlijk, maar inkoop kost uw keuken heus geen 40.000 euro!
maar het is nu de 16e en u zou gisteren worden terug gebeld.
hoe zit momenteel de vork in de steel? ik ben zeer benieuwd!
ik wens u alle succes toe, en wat mij betreft heeft de keukenzaak pech, en u een mazzeltje!
groeten.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
En zo gemakkelijk moet je ze er niet van af laten komen!of dat ze de koop kunnen ontbinden en dan gaat u lekker naar een andere siematic dealer.
Wettelijk moet je:
-overeenkomsten nakomen
OF
-schade van de tegenpartij vergoeden als je de overeenkomst niet nakomt.
Kost een identieke keuken elders 46.000 euro, dan bedraagt de schade sowieso al 6000,- euro. Ik heb het dan niet eens over de extra tijd door latere oplevering. verhuizing uitstellen etc)
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Hallo Allemaal,
Ik vind het wel super wat voor goede, raadzame steun ik van jullie alle krijg.
Om even op al jullie vragen te reageren:
Het mozaike natuurstenenblad is 310x106x8cm met naad uitvoering WB2; werkblad prijsgroep 2 (esplanada) + extra randafwerking zoals het in het contract staat.
Vanmiddag laat eindelijk gebeld door verkoper met voorstel om de keuken voor 45000 aan ons te leveren....
Wij stonden nogal versteld van dit voorstel aangezien ze wel erg weing inleveren. Zij maken nu letterlijk hun probleem ons probleem. Met de verkoper kwamen we er dus niet uit. Nu worden we morgen terug gebeld door de eigenaar van de zaak....er moest nog even worden overlegd.
Maar wij moeten wel volgende week ons leidingplan indienen bij de aannemer van ons nieuwbouwhuis!
Ik vind het wel super wat voor goede, raadzame steun ik van jullie alle krijg.
Om even op al jullie vragen te reageren:
Het mozaike natuurstenenblad is 310x106x8cm met naad uitvoering WB2; werkblad prijsgroep 2 (esplanada) + extra randafwerking zoals het in het contract staat.
Vanmiddag laat eindelijk gebeld door verkoper met voorstel om de keuken voor 45000 aan ons te leveren....
Wij stonden nogal versteld van dit voorstel aangezien ze wel erg weing inleveren. Zij maken nu letterlijk hun probleem ons probleem. Met de verkoper kwamen we er dus niet uit. Nu worden we morgen terug gebeld door de eigenaar van de zaak....er moest nog even worden overlegd.
Maar wij moeten wel volgende week ons leidingplan indienen bij de aannemer van ons nieuwbouwhuis!
Laatst gewijzigd door AnneG op 16 aug 2007 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
45000 euro voor zo'n keuken ik naai je voor minder en dan heb je ook wat
Re: Wat te doen bij fout in offerte?
Oja, uitsparingen in het blad: 4 (voor gootsteen) + 1 voor stopcontactdoos die uit het blad komt.