LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gehacked

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

gehacked

Ongelezen bericht door RubenF »

Ik heb een vraag,alleen serieuze antwoorden aub!!!!

een tijd terug is mijn email gehacked en er zijn door de hacker artikelen te koop aangeboden op betaal sites.

Na een hoop romslmp en een iter is het gelukt mijn email weer in handen te krijgen,door weer
het wachtwoord te hacken

Ik heb al een tijdje een wachtwoord wat waarschijnlijk zeer moeilijk te hacken is (zeg nooit nooit)

maar nu krijg ik van een instantie steeds mail dat ik hun moet betalen,ik heb dit steeds weggegooid en de afzender geblokkeerd.
Maar krijg toch telkens om de zoveel tijd de aanmanig,en het bedrag word groter.

Omdat ik vrij gemakzuchtig ben heb ik het altijd genegeerd,maar het bedrag word telkens groter en ik begin me nu langzamerhand toch zorgen te maken.

maar ik reageer nog steeds niet op de aanmanings mails,omdat ik daar gewoonweg niks mee te maken wil hebben en geen zin heb om daar tijd in te steken.
kortom ik ben gehacked,iemand heeft mijn email gebruikt om dingen te verkopen.
en nu wil men de kosten op mij verhalen.
Ik heb hier echt geen behoefte aan,de enigte tijd die ik er aan wil besteden is het hier te plaatsen en vragen heeft al iemand deze ervaring gehad?
moet ik reageren?
en als ik dan reageer moet ik waarschijnlijk met bewijzen komen en bla bla bla.
Ik heb gewoon geen zin in die rompslomp,en diegene die aan mijn deur komt die ga ik echt niet blij maken.
kortom zal ik de aanmaningsmails blijven negeren?
of bestaat dan toch de kans dat ik alsnog of moet betalen,of er een hoop tijd in moet steken om te bewijzen dat ik het niet ben geweest waar ik totaal geen zin in heb.

nogmaals alleen serieuze reacties dus niet van botje bijv.

groetjes allemaal

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: gehacked

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Ik zou dit toch maar wel serieus nemen, Ruben! Je kunt je kop wel in het zand steken, maar iemand heeft in jouw naam andere mensen (kennelijk) gedupeerd. En die mensen denken dus dat jij dat zelf was, dus zullen die zich gewoon tot jou wenden.

En hoe je het ook wendt of keert: jij kunt verantwoordelijk gehouden worden voor zaken die in jouw naam gedaan zijn. Je moet je e-mail adres altijd goed beschermen en als iemand jouw e-mail adres toch hackt en misbruikt, is dat jouw probleem (letterlijk!). Jij zult er dan alles aan moeten doen om het goed op te lossen en om problemen die je hierdoor met derde partijen hebt zelf goed af te handelen.

Wat je moet doen is wél reageren op die aanmaningen. Vertel dat jij de aanmaningen betwist en dat jij nooit in eigen persoon zaken hebt gedaan met die personen. Je kunt ook uitleggen wat er wel is gebeurd. Maar reageer wel! Want mocht die derde partij verdere stappen ondernemen, dan zal een rechter zich ook afvragen waarom jij nooit eerder stappen hebt ondernomen om het probleem op te lossen.

Kortom: het is jouw probleem dat iemand jouw e-mail adres misbruikt heeft, niet het probleem van de kennelijke schuldeiser. Als ik jou was, zou ik dus maar heel snel actie ondernemen.

Succes!

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: gehacked

Ongelezen bericht door agro »

Aangifte doen kan ook nooit kwaad.
Mogelijk kan je het ip adres achterhalen van de persoon die je heeft gehackt, en misschien zijn daar nog mogelijkheden mee om zijn indentiteit te bemachtigen.

Ayla

Re: gehacked

Ongelezen bericht door Ayla »

Dit is toch iets waar je van schrikt, hoe kun je voorkomen dat ze je computer hacket

ayla

horbach
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2006 10:12

Re: gehacked

Ongelezen bericht door horbach »

De leverancier weet toch naar wie de goederen verzonden zijn?
Dan heb je de boosdoener toch te pakken!

--han--
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2007 19:05

Re: gehacked

Ongelezen bericht door --han-- »

Kraken van je wachtwoord van je email kan je nooit helemaal voorkomen
Wel is het raadzaam minimaal 1 keer per maand je wachtwoord te wijzigen
Zelf doe ik het wekelijks of nog meer keer ( kan zelfs dagelijks )
Dit kan namelijk heel simpel door soms maar 1 letter of cijfer te veranderen
Zelf heb ik een lijst met 15 wachtwoorden en gebruik die iedere keer opnieuw
Schrijf wel je wachtwoord op en bewaar die niet bij je computer

Han

kaufie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:18

Re: gehacked

Ongelezen bericht door kaufie »

Om bewijzen vragen van: Gedane bestellingen, welke naam en adres staan hierop, verzendbewijzen met o.a. adres waarnaar gezonden, aflever/ontvangstbewijzen waarop handtekening van ontvanger/ster etc.
Met deze bewijzen, als je ze tenminste ontvangt, kan je een heel eind komen. Het verzoek wel aangetekend verzenden met bewijs van ontvangst. Ben je lid van vakbond/ouderenbond/rechtsbijstand etc. vraag aan hen om advies. Je zal wel moeten reageren.

Plopzelf
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2007 17:09

Re: gehacked

Ongelezen bericht door Plopzelf »

Zoals argo zegt ; melding maken van abuse bij je ISP en klaar is kees
( of Ruben ) :wink: :wink:
Je ISP zoekt dan uit van af welke IP aderessen je mail is gelezen of verzonden .

galsteen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 feb 2007 18:36

Re: gehacked

Ongelezen bericht door galsteen »

Zoals ik het begrijp zijn door de hacker zaken te koop aangeboden. Ik neem aan dat die persoon mensen heeft laten betalen, maar niets geleverd heeft en dat mensen hun geld terug willen.

In ieder geval moeten mensen dan weten aan wie zij hun geld overgemaakt hebben. Het lijkt me dan niet moeilijk te bewijzen dat jij niet die persoon bent.

Ik zou kort reageren, even uitleggen hoe en wat en de personen die jou mailen aanraden hiervan aangifte te doen.

Vervelend hoor! Maar ik zou me niet te druk maken, je weet dat je zelf geen misdadiger bent!

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: gehacked

Ongelezen bericht door Moppentappers »

aangifte doen
en voortaan beter je PC beveiligen
wanneer je een redelijk wachtwoord hebt wordt het echt niet gestolen
zolang het niet wachtwoord1 is, een seksistisch woord (je moest eens weten hoe vaak zo'n wachtwoord gebruikt wordt) of gewoon 1234 oid.
wordt je wachtwoord met goede beveiliging echt niet gestolen

wishaupt
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2007 09:55

Re: gehacked

Ongelezen bericht door wishaupt »

Ik ben ook gehacked, maar dan anders. Iemand heeft mijn draadloze internet verbinding gehacked en vanaf mijn IP-adres Spam-419 berichten verstuurd. KPN Planet heeft mijn account geblokeerd en mij verantwoordelijk gesteld voor dit probleem. Ik probeerde aangifte te doen bij de politie, maar het bleef bij een mutatie. De KPN beschuldigt mij namelijk van een strafbaar feit. De inhoud van de spam zou namelijk in strijd zijn met de Nederlandse Grondwet, alhoewel 419-fraude is vernoemd naar Artikel 419 uit het Nigeriaanse Wetboek van Strafrecht. Ik heb mijn rechtsbijstandverzekeraar ingeschakeld en dat zou ik ook doen als ik jou was... hopelijk heb je die verzekering!? Het zal moeilijk zijn de identiteit van de dader te achterhalen. In mijn geval is dat niet gelukt.

Guard007
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2006 18:40

Re: gehacked

Ongelezen bericht door Guard007 »

Een tijd geleden kreeg ik in ieder e-mail een virus meegestuurd.
Ik heb het e-mail adres kunnen achter halen om te kijken wie de afzender was.
Deze "grapjas" bleek als ISP UPC te hebben.
Hierop heb ik alle relevante gegevens uit de e-mails naar UPC gestuurd met de vraag of ze deze "grapjas" ook konden aanpakken.
(want als je iets online besteld stuur je een heleboel extra data mee, zoals bv mijn IP adres ed.)

Hierop heb ik keurig een e-mail van hun gehad dat ze zeer blij waren met al mijn info en dat ze hun best zouden doen.

Het heeft maar een paar dagen geduurd en de e-mails met virussen waren verleden tijd.

Wat ook al gesuggereerd werd, probeer zoveel mogelijk info te achter halen.
En schakel bv je rechtsbijstandsverzekering in.
Maar wacht NIET lijdsaam af, onder het mom van het zal wel goed komen.

Het is helaas zo, JIJ bent de gene die moet bewijzen dat je het niet geweest bent.

Excalibur_
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2007 00:38

Re: gehacked

Ongelezen bericht door Excalibur_ »

Jou emailadres en alles wat daarbij hoort is jou verantwoordelijkheid.

Als iemand jou emailadres gehacked heeft en daarmee mensen gedupeerd heeft is het aan jou om nu puin te gaan ruimen. Wel reageren en mensen op de hoogte stellen. Wat versta jij eigenlijk onder gehacked zijn? Je password was gewijzigd oid, en hoe lang heeft dit geduurd? Bij de meeste providers kan je het wachtwoord laten resetten naar default (wat je meestal per brief krijgt) waarna je het wachtwoord weer in een eigen wachtwoord kunt veranderen.

Hoe lang heeft het geduurd voordat je aktie ondernomen hebt en je email weer in handen had nadat je gehacked was? Als jij vermoed dat je email gehacked is, dan is het aan jou om aktie te gaan ondernemen, je had bv direct je provider kunnen inlichten die je account hadden kunnen resetten naar default of je account tijdelijk blokkeren. Als je jou bankpas verliest moet je dat ook zsm melden bij je bank. Doe je dit niet en er word geld van je rekening gehaald dan is dit je eigen verantwoording geweest.


@wishaupt
Ook het beveiligen van je wireless verbinding is volledig je eigen verantwoordelijkheid. Jij (abonnementshouder) is namelijk volledig verantwoordelijk voor het dataverkeer van en naar zijn aansluiting. Heb je een wireless verbinding zul je om misbruik te voorkomen deze deugdelijk moeten beveilgen, net als je een virusscanner op je pc moet hebben om je pc te beveiligen tegen virussen. Het is dus logisch dat jou provider jou verantwoordelijk houd voor de verzonden spamberichten, het was een lek in JOU beveiliging/apparatuur over JOU internetverbinding.

Weet niet welke beveiligings methode je gebruikt voor het wireless gebeuren? Voor deugdelijke beveiling komt alleen WPA-PSK in aanmerking. De WEP beveiliging is een lachertje en is binnen paar min (incl mac-filtering) te kraken.

ont
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2007 12:14

Re: gehacked

Ongelezen bericht door ont »

als je mij het ip zou kunnen achter halen,kan ik wil zien waar dit weg komt ?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: gehacked

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ont, wat wil je nu precies? je kunt helemaal NIETS zien

Gesloten